[Grem] a II.VATIKÁNI ZSINAT, néhány szó F.p-ról (jezsuita.blog.hu)

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2015. Már. 14., Szo, 09:17:57 CET


VĂĄltozik az egyhĂĄz? – Az idĂ©n ötven Ă©ve befejezƑdött II. VatikĂĄni zsinat
jelentƑsĂ©ge Ă©s hatĂĄsa
<http://jezsuita.blog.hu/2015/03/12/valtozik_az_egyhaz_az_iden_otven_eve_befejezodott_ii_vatikani_zsinat_jelentosege_es_hatasa>

http://jezsuita.blog.hu/2015/03/12/valtozik_az_egyhaz_az_iden_otven_eve_befejezodott_ii_vatikani_zsinat_jelentosege_es_hatasa
2015.03.12. 21:59 Satori <http://blog.hu/user/172719/tab/data>

*[image: images_1.jpeg]A II. VatikĂĄni zsinat a Katolikus EgyhĂĄz
történetének 21. egyetemes zsinata volt*; az egész vilågról a Vatikånba
Ă©rkezƑ pĂŒspökök gyĂŒlekezete, akik *az egyhĂĄz Ă©letĂ©ben az Ă©ppen fontosnak
Ă­tĂ©lt tĂ©mĂĄkat vitattak meg.* Az összes rĂ©sztvevƑ szĂĄma körĂŒlbelĂŒl 2540 fƑ
volt, akik nĂ©gy szekciĂłban ĂŒlĂ©seztek. Az esemĂ©ny 1962 Ă©s 1965 között, kĂ©t
påpa: XXIII. Jånos és VI. Pål uralkodåsa alatt zajlott. A zsinat
dokumentumait VI. PĂĄl lĂ©ptette Ă©letbe: nĂ©gy konstitĂșciĂłt, hĂĄrom deklarĂĄciĂłt
és kilenc dekrétumot. XVI. Benedek, a nemrégiben visszavonult påpa ezzel
kapcsolatban így fogalmazott: vissza kell térni a zsinat szövegeihez, mert
azok „irĂĄnytƱkĂ©nt szolgĂĄlnak” (2012. oktĂłber 11).

Ratzinger egyébként maga is részt vett a II. Vatikåni zsinaton, még fiatal
teológusként, mint Josef Frings kölni bíboros érsek teológiai tanåcsadója.
50 esztendƑvel kĂ©sƑbb, a hit Ă©ve megnyitĂĄsakor, mĂĄr* XVI. Benedek pĂĄpakĂ©nt
Ă­gy emlĂ©kezett vissza azokra az idƑkre: „csodĂĄlatos nap volt, amikor 1962.
oktĂłber 11-Ă©n több mint 2000 zsinati atya ĂŒnnepĂ©lyes bevonulĂĄsĂĄval a rĂłmai
Szent PĂ©ter BazilikĂĄba megnyĂ­lt a II. VatikĂĄni zsinat”.*

A II. VatikĂĄni zsinat (1962 oktĂłberĂ©tƑl 1965 decemberĂ©ig) tehĂĄt – a 2540
„zsinati atya” rĂ©szvĂ©telĂ©vel – egyhĂĄztörtĂ©nelem eddigi legnagyobb
döntĂ©shozĂł gyƱlĂ©se volt, amelyre eddig sor kerĂŒlt a Katolikus EgyhĂĄz
törtĂ©nelmĂ©ben – Ă©s az egyik legnagyobb az egĂ©sz emberisĂ©g
történelmében is. *Nagy
jelentƑsĂ©gƱ reformok*at lĂ©ptetett Ă©letbe, *mind biblikus, mind liturgikus,
mind pedig ökumenikus Ă©s szervezeti kĂ©rdĂ©sekben. E döntĂ©sek az egyhĂĄz belsƑ
Ă©letĂ©t mĂ©lyen Ă©rintettĂ©k, s velĂŒk kapcsolatban nem szƱnt meg a vita az
egyhĂĄzban az elmĂșlt fĂ©l Ă©vszĂĄzad sorĂĄn*. Az egĂ©sz egyhĂĄzat illetƑen azonban *a
kĂ©sƑbbi pĂĄpĂĄk semmit sem utasĂ­tottak vissza, vagy vontak vissza a zsinat
tanĂ­tĂĄsĂĄbĂłl*. Persze ĂĄltalĂĄnos elfogadĂĄsrĂłl vagy jĂłvĂĄhagyĂĄsrĂłl is csak
rĂ©szben beszĂ©lhetĂŒnk, kĂŒlönösen, ami a katolikus közössĂ©g belsƑ Ă©letĂ©t
illeti.

A II. *Vaticanum* *megreformålta a liturgiåt: bevezette a népnyelven
vĂ©gezett szentmisĂ©t, megĂșjĂ­totta a szertartĂĄsokat, sĂŒrgette a koncelebrĂĄciĂł
(a több pap ĂĄltal vĂ©gzett szentmise) intĂ©zmĂ©nyĂ©t.* A zsinatot követƑ
reformok sorån bevezették a néppel szemben végzett szentmisét
(megfordítottåk az oltårokat), és a misekönyvet teljes egészében
lefordĂ­tottĂĄk Ă©lƑ nyelvekre. A liturgikus reform – ami a leginkĂĄbb
lĂĄtvĂĄnyos vĂĄltozĂĄsokat hozta – mĂĄig is a zsinat legvitatottabb intĂ©zkedĂ©sei
közĂ© tartozik; s* ez volt az oka* *az egyetlen „skizmĂĄnak” (szakadĂĄsnak) is
(a tradicionalista Ășgynevezett lefebvristĂĄk elszakadĂĄsa volt az egyetlen
formålis szakadås*, *amely a II. Vatikåni zsinatot követte).*

A liturgikus reformhoz kapcsolĂłdik *a biblikus reform* is, amely *ajĂĄnlotta
a szentĂ­rĂĄsolvasĂĄst, szemben azzal**, ** hogy a TrentĂłi zsinat (1545-1563)
– a fĂ©lreĂ©rtelmezĂ©sektƑl valĂł felelem miatt – mĂ©g jĂłrĂ©szt a klĂ©rusnak
igyekezett fenntartani a biblia forgatĂĄsĂĄt s lelkipĂĄsztori megfontolĂĄsokbĂłl
nem ajĂĄnlotta azt az egyszerƱ hĂ­veknek*, kötelezƑvĂ© tĂ©ve a rĂ©gi latin
fordítås (a *Vulgata*) hasznålatåt. Ma a liturgikus reform következtében a
szentmisĂ©ben a szentĂ­rĂĄsi szövegek bƑvebb vĂĄlasztĂ©kĂĄbĂłl hallunk, Ă©s a hĂ­vek
szåmåra nem csak megengedett, de *egyenesen ajånlott is a biblia személyes
és közösségi olvasåsa.*

A zsinat *ĂłriĂĄsi lökĂ©st adott* a Katolikus EgyhĂĄz rĂ©szĂ©rƑl annak* a
gondolatnak, hogy az egykor egységes keresztény egyhåz sokfelé szakadt
felekezetei Ășjra közeledjenek egymĂĄshoz, a keresztĂ©nyek jövƑbeli egysĂ©gĂ©nek
remĂ©nyĂ©ben*. Ebben ĂĄllt az Ășgynevezett* „ökumenikus reform” *lĂ©nyege.* A
zsinat elƑtt a katolikusoknak kĂŒlön engedĂ©lyre volt szĂŒksĂ©gĂŒk, hogy rĂ©szt
vehessenek imatalĂĄlkozĂłkon, sƑt ahhoz is, hogy hivatalos (akĂĄr plĂ©bĂĄniai)
szinten is pårbeszédbe bocsåtkozzanak nem katolikusokkal.* *Ma* ez a
rĂ©szvĂ©tel nemcsak megtƱrt, hanem *az ilyen tĂ­pusĂș talĂĄlkozĂłkat maga a
Katolikus EgyhĂĄz is szorgalmazza.*

Az ökumenikus reformhoz hasonlĂłan ĂșjratĂĄrgyaltĂĄk az alapelveket Ă©s
módszereket a zsidókkal, valamint a többi nem keresztény vallåssal való
kapcsolatokat illetƑen. *A II. VatikĂĄni zsinat elĂ­tĂ©lte az antiszemitizmust
Ă©s kijelentette, hogy a keresztĂ©nyeknek törekedniĂŒk kell a zsidĂłkkal valĂł
barĂĄti kapcsolatokra. *Ennek Ă©rtelmĂ©ben* II. JĂĄnos PĂĄl pĂĄpa „idƑsebb
testvĂ©reinknek” nevezte Ƒket, valamint több zsinagĂłgĂĄt is meglĂĄtogatott, s
ebben utódai, XVI. Benedek és Ferenc påpa is követték példåjåt.* Mindhårom
påpa jårt a jeruzsålemi siratófalnål, 2000-ben, 2009-ben és 2014-ben, ahol
minden alkalommal rabbik is imådkoztak zsoltårokat (mint köztudott, a héber
bibliåt, a *Tanakh*ot, a keresztény biblia magåban foglalja). Ezekre az
esemĂ©nyekre biztosan nem kerĂŒlhetett volna sor a II. VatikĂĄni zsinatot
megelƑzƑen. A zsinat nĂ©lkĂŒl nem lett volna lehetsĂ©ges az Assisiben
1986-ben, 2002-ben és 2011-ben és tartott vallåsközi imatalålkozó-sorozat
sem, amelyek megrendezésével mind Wojtyla påpa, mind pedig Ratzinger påpa
sokat tett a vilĂĄgbĂ©ke megƑrzĂ©se illetve elƑmozdĂ­tĂĄsa Ă©rdekĂ©ben.

A zsinat kifejezetten akarta Ă©s sĂŒrgette a* pĂĄrbeszĂ©d*et* Ă©s *az*
egyĂŒttmƱködĂ©s*t *a jĂłakaratĂș emberekkel* is *a bĂ©ke Ă©s az igazsĂĄgossĂĄg
elƑmozdĂ­tĂĄsa cĂ©ljĂĄbĂłl*, valamint elismerte a vallĂĄsszabadsĂĄgot. Ezzel
valójåban paradigmatikus våltozås történt: *IX. Piusz påpa 1864-ben még
„Sillabus” cĂ­mmel 80 tĂ©vedĂ©st elĂ­tĂ©lƑ ĂŒnnepĂ©lyes jegyzĂ©ket adott ki,
melynek 15. pontjĂĄban ezt Ă­rta: „[AnathĂ©ma, azaz kiĂĄtkozĂĄs alĂĄ essĂ©k
mindaz,] aki azt ållítja, hogy bårki vallåst våltoztathat és azt a vallåst
követheti, amelyet az Ă©sz fĂ©nyĂ©tƑl vezettetve igaznak tart.*” *XVI. Benedek
ezzel szemben az „Ecclesia in Medio Oriente” (2012) kezdetƱ apostoli
buzdĂ­tĂĄsĂĄban mĂĄr mindenki alanyi jogakĂ©nt ismeri el, a szabadsĂĄgot „hogy
megvĂĄlassza, mely vallĂĄst hiszi igaznak* (*libertĂĄ di scegliere la
religione che si crede essere vera*)”.

*A II. Vatikåni zsinat sok szempontból gyökeres våltozåst hozott* az egyhåz
életében, bår a koråbbival való folytonossåg kétségbevonhatatlan. A
våltozås *kihatott a påpa szerepének értelmezésére is:* ami az öltözékét,
beszédének nyelvezetét, hétköznapi életének eseményeit illeti, *szakított a
monarchikus kĂŒlsƑsĂ©gekkel (nincs többĂ© hordszĂ©k*, a pĂĄpa elƑtti tĂ©rdhajtĂĄs
stb.), és lényegi dolgokban * åtvette a nyugati vilågban åltalånosan
elfogadott diplomĂĄciai Ă©s tĂĄrsadalmi szokĂĄsokat*. A kĂŒlsƑsĂ©gek tekintetĂ©ben
Ferenc påpa tovåbbi egyszerƱsítéseket vezetett be, melyek azonban talån
csak az Ƒ stĂ­lusĂĄhoz tartoznak, Ă©s nem vĂĄlnak vĂ©glegessĂ©. A zsinat utĂĄn
Ășjra tĂĄrgyaltĂĄk az egyhĂĄzban az Ășgynevezett* „kisebb rendek” (ordini
minori, 1972-tƑl „szolgĂĄlatok”) szerepĂ©*t is: az ĂĄllandĂł diakĂłnus az
eukarisztia rendkĂ­vĂŒli kiszolgĂĄltatĂłja lett; megmaradt azonban a lektor Ă©s
az akolitus szerepköre. Több pĂŒspöki szinĂłdus is kĂ©rte II. JĂĄnos PĂĄl pĂĄpĂĄt
Ă©s XVI. Benedeket, hogy vizsgĂĄljĂĄk felĂŒl a „rendes kiszolgĂĄltatĂłkra”
(*ministeri
ordinati*) vonatkozó normåkat is, annak érdekében, hogy *bizonyos
szerepkörök hozzĂĄfĂ©rhetƑvĂ© vĂĄljanak a laikusok*, kĂŒlönösen pedig a nƑk
szåmåra is, ez azonban eddig nem történt meg.

Általånos vélemény, hogy a zsinat és a zsinati påpåk lelkiismeretvizsgålata
lényegesen åtformålta a Katolikus Egyhåz kulturålis, tårsadalmi és
politikai helyzetĂ©t. A II. *Vaticanum*ot megelƑzƑen a rĂłmai egyhĂĄzat
globålisan a konzervatív blokkhoz tartozó intézményként érzékelték és
kezelték, amely szembehelyezkedik a modern demokratikus és pluralista
tĂĄrsadalom szĂĄmos vĂ­vmĂĄnyĂĄval. Egyes terĂŒleteken persze ma is lĂ©tezik ez a
szembenĂĄllĂĄs, de* az elmĂșlt hosszĂș fĂ©l Ă©vszĂĄzad sorĂĄn szĂĄmos alkalommal Ă©s
kĂŒlönbözƑ szĂ­ntereken Ă©ppen a katolikus közössĂ©g harcolt a szakszervezeti,
lelkiismereti Ă©s politikai szabadsĂĄg Ă©rdekĂ©ben, pĂ©ldĂĄul diktatĂșrĂĄk uralma
Ă©s hĂĄborĂșk idejĂ©n, vagy a nyugatitĂłl kĂŒlönbözƑ kultĂșrĂĄkban.* (KevĂ©ssĂ©
köztudott, hogy Indiåban az egyhåz a liberalizmus szimbóluma, mert ellenzi
a szĂŒlƑk ĂĄltal „elƑkĂ©szĂ­tett” hĂĄzassĂĄg [*arranged marriage*] intĂ©zmĂ©nyĂ©t!)

VĂ©gĂŒl a II. VatikĂĄni zsinat elƑmozdĂ­totta belsƑ megĂșjulĂĄst Ă©s a
pĂĄrbeszĂ©det: tĂĄmogatta az egyhĂĄzon belĂŒli döntĂ©sekben valĂł tevĂ©keny
rĂ©szvĂ©tel Ă©s *a felek közötti egyeztetĂ©s kultĂșrĂĄjĂĄt*. OlybĂĄ tƱnik, mintha
XXIII. Jånos påpa nem egyszerƱen csak összehívta volna a zsinatot, amely
nĂ©hĂĄny Ă©rvre rĂĄ azutĂĄn bezĂĄrult, hanem *szinte egy ĂĄllandĂł ĂŒlĂ©sezƑ zsinat
jött lĂ©tre: a pĂŒspöki konferenciĂĄk szinĂłdusai rendszeresen összeĂŒlnek*, az
egyhåzmegyékben pedig helyi zsinatokat rendeznek. Mindezen eredmények
ellenére talån éppen ez a szektor az, ahol a zsinati reform a legkevésbé
ĂĄtĂŒtƑ eredmĂ©nyekkel szolgĂĄlt: bĂĄr az egyhĂĄz valamennyi tagjĂĄrĂłl ĂĄllĂ­tja az
„egyenlƑ mĂ©ltĂłsĂĄg” elvĂ©t, de ezen a tĂ©ren mĂ©g mintha akadnĂĄnak hĂĄtralĂ©kok
(elegendƑ pĂ©ldĂĄul a nƑk Ferenc pĂĄpa ĂĄltal is gyakran hangsĂșlyozott
szerepére gondolnunk). Szintén *leszögezték az egyhåzkormånyzås
„kollegialitĂĄsĂĄnak” fontossĂĄgĂĄt, de mĂĄig sem kerĂŒlt sor a pĂŒspökök pontos
szerepének tisztåzåsåra. *

A zsinattal a Katolikus EgyhĂĄz ĂștjĂĄra indĂ­totta azt, amit Joseph Ratzinger
egy mĂ©g pĂĄpasĂĄgĂĄt megelƑzƑen közzĂ©tett interjĂșkötetĂ©ben „a jelen nagy
ugrásának” nevezett. *Eddig minden pápa, aki a II. Vatikáni zsinat után
uralkodott, megerƑsĂ­tette hƱsĂ©gĂ©t a zsinat hatĂĄrozataihoz, de a megfigyelƑk
többsége egyetért abban, hogy VI. Pål påpa pontifikåtusånak måsodik
rĂ©szĂ©tƑl kezdve (1967-1968) kiĂ©lezƑdött az egyhĂĄzban a reform-pĂĄrtiak Ă©s
zsinat ĂĄltal kijelölt irĂĄnyt többĂ©-kevĂ©sbĂ© helytelenĂ­tƑk közötti
feszĂŒltsĂ©g.* VI. PĂĄlt követve – nyilvĂĄnvalĂłan az egyhĂĄz tovĂĄbbi megosztĂĄsĂĄt
elkerĂŒlendƑ – II. JĂĄnos PĂĄl Ă©s XVI. Benedek pĂĄpa is megfontoltabb politikĂĄt
folytatott, a zsinat hatårozatait óvatosan alkalmazva az egyhåz életének
mindig Ășj kontextusĂĄra.

*S milyen utat követ Ferenc pĂĄpa?* NyilvĂĄn tĂșlsĂĄgosan korai mĂ©g az
Ă©rtĂ©kelĂ©s. Egyvalami azonban bizonyos:* az Ășj pĂĄpa mĂ©lyen elkötelezett a
zsinat mellett – Ă©s reformjainak folytatĂĄsĂĄt is szĂ­vĂ©n viseli.*  Csak
egyetlen tĂ©mĂĄt, a nƑk kĂ©rdĂ©sĂ©t kiragadva idĂ©zek Bergoglio pĂĄpa a *CiviltĂ 
Cattolica* cĂ­mƱ jezsuita folyĂłiratban közreadott interjĂșjĂĄbĂłl: „SzĂŒksĂ©g van
arra, hogy kiterjesszĂŒk egy Ă©lesebb nƑi jelenlĂ©t terĂ©t az egyhĂĄzban. FĂ©lek
egy Ê»szoknyĂĄba bĂșjt hĂ­msovinizmus’ megoldĂĄsĂĄtĂłl, hiszen a nƑk valĂłban,
struktĂșrĂĄjukat tekintve kĂŒlönböznek a fĂ©rfiaktĂłl. Azokat a beszĂ©deket
azonban, amelyeket a nƑk szerepĂ©rƑl hallok, gyakran a hĂ­msoviniszta
ideolĂłgia ihleteti.” A nƑk, folytatja a pĂĄpa „mĂ©ly kĂ©rdĂ©seket vetnek fel,
amelyekkel szembesĂŒlnĂŒnk kell. Az egyhĂĄz nem lehet önmaga a nƑk Ă©s az Ƒ
sajĂĄtos szerepĂŒk nĂ©lkĂŒl.” AmikĂ©nt maga Ferenc fogalmaz: „az evangĂ©lium mĂĄra
aktualizĂĄlt olvasatĂĄnak dinamikĂĄja, amelyet a zsinat megvalĂłsĂ­tott,
abszolĂșt megfordĂ­thatatlan.”

Az egyház tehát – ha egyesek szerint lassan is – feltartóztathatalanul
halad elƑre. A tĂŒrelmetlensĂ©g nem hasznĂĄl. Ugyanez a Bergoglio pĂĄpa, *a
kĂșria reformjĂĄ*val kapcsolatos kĂ©rdĂ©sekre vĂĄlaszolva Ă­gy fogalmazott:
„Sokan pĂ©ldĂĄul azt gondoljĂĄk, hogy a vĂĄltozĂĄsok Ă©s reformok rövid idƑn
belĂŒl bekövetkezhetnek. Én abban hiszek, hogy mindig idƑre van szĂŒksĂ©g,
hogy megteremtsĂŒk egy valĂłdi Ă©s hatĂ©kony vĂĄltozĂĄs feltĂ©teleit. És ez a
[lelkek] megkĂŒlönböztetĂ©s[Ă©nek] ideje. NĂ©ha azonban a megkĂŒlönböztetĂ©s
mĂ©gis arra sarkall, hogy azonnal megtegyĂŒk azt, amit eleinte csak kĂ©sƑbb
akartunk. Ez törtĂ©nt velem is ezekben a hĂłnapokban.”

*Ferenc pĂĄpĂĄnak Ă­gy tovĂĄbbra is nagy bölcsessĂ©gre van szĂŒksĂ©ge az esedĂ©kes
döntĂ©sek meghozatalĂĄhoz, fƑkĂ©nt pedig eleven figyelemre a SzentlĂ©lek
indítåsainak követéséhez*.
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150314/f8ff2460/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról