[Grem] a II.VATIKÁNI ZSINAT, néhány szó F.p-ról (jezsuita.blog.hu)
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. Már. 14., Szo, 09:17:57 CET
VĂĄltozik az egyhĂĄz? â Az idĂ©n ötven Ă©ve befejezĆdött II. VatikĂĄni zsinat
jelentĆsĂ©ge Ă©s hatĂĄsa
<http://jezsuita.blog.hu/2015/03/12/valtozik_az_egyhaz_az_iden_otven_eve_befejezodott_ii_vatikani_zsinat_jelentosege_es_hatasa>
http://jezsuita.blog.hu/2015/03/12/valtozik_az_egyhaz_az_iden_otven_eve_befejezodott_ii_vatikani_zsinat_jelentosege_es_hatasa
2015.03.12. 21:59 Satori <http://blog.hu/user/172719/tab/data>
*[image: images_1.jpeg]A II. VatikĂĄni zsinat a Katolikus EgyhĂĄz
történetének 21. egyetemes zsinata volt*; az egész vilågról a Vatikånba
Ă©rkezĆ pĂŒspökök gyĂŒlekezete, akik *az egyhĂĄz Ă©letĂ©ben az Ă©ppen fontosnak
ĂtĂ©lt tĂ©mĂĄkat vitattak meg.* Az összes rĂ©sztvevĆ szĂĄma körĂŒlbelĂŒl 2540 fĆ
volt, akik nĂ©gy szekciĂłban ĂŒlĂ©seztek. Az esemĂ©ny 1962 Ă©s 1965 között, kĂ©t
påpa: XXIII. Jånos és VI. Pål uralkodåsa alatt zajlott. A zsinat
dokumentumait VI. PĂĄl lĂ©ptette Ă©letbe: nĂ©gy konstitĂșciĂłt, hĂĄrom deklarĂĄciĂłt
és kilenc dekrétumot. XVI. Benedek, a nemrégiben visszavonult påpa ezzel
kapcsolatban Ăgy fogalmazott: vissza kell tĂ©rni a zsinat szövegeihez, mert
azok âirĂĄnytƱkĂ©nt szolgĂĄlnakâ (2012. oktĂłber 11).
Ratzinger egyébként maga is részt vett a II. Vatikåni zsinaton, még fiatal
teolĂłguskĂ©nt, mint Josef Frings kölni bĂboros Ă©rsek teolĂłgiai tanĂĄcsadĂłja.
50 esztendĆvel kĂ©sĆbb, a hit Ă©ve megnyitĂĄsakor, mĂĄr* XVI. Benedek pĂĄpakĂ©nt
Ăgy emlĂ©kezett vissza azokra az idĆkre: âcsodĂĄlatos nap volt, amikor 1962.
oktĂłber 11-Ă©n több mint 2000 zsinati atya ĂŒnnepĂ©lyes bevonulĂĄsĂĄval a rĂłmai
Szent PĂ©ter BazilikĂĄba megnyĂlt a II. VatikĂĄni zsinatâ.*
A II. VatikĂĄni zsinat (1962 oktĂłberĂ©tĆl 1965 decemberĂ©ig) tehĂĄt â a 2540
âzsinati atyaâ rĂ©szvĂ©telĂ©vel â egyhĂĄztörtĂ©nelem eddigi legnagyobb
döntĂ©shozĂł gyƱlĂ©se volt, amelyre eddig sor kerĂŒlt a Katolikus EgyhĂĄz
törtĂ©nelmĂ©ben â Ă©s az egyik legnagyobb az egĂ©sz emberisĂ©g
történelmében is. *Nagy
jelentĆsĂ©gƱ reformok*at lĂ©ptetett Ă©letbe, *mind biblikus, mind liturgikus,
mind pedig ökumenikus Ă©s szervezeti kĂ©rdĂ©sekben. E döntĂ©sek az egyhĂĄz belsĆ
Ă©letĂ©t mĂ©lyen Ă©rintettĂ©k, s velĂŒk kapcsolatban nem szƱnt meg a vita az
egyhĂĄzban az elmĂșlt fĂ©l Ă©vszĂĄzad sorĂĄn*. Az egĂ©sz egyhĂĄzat illetĆen azonban *a
kĂ©sĆbbi pĂĄpĂĄk semmit sem utasĂtottak vissza, vagy vontak vissza a zsinat
tanĂtĂĄsĂĄbĂłl*. Persze ĂĄltalĂĄnos elfogadĂĄsrĂłl vagy jĂłvĂĄhagyĂĄsrĂłl is csak
rĂ©szben beszĂ©lhetĂŒnk, kĂŒlönösen, ami a katolikus közössĂ©g belsĆ Ă©letĂ©t
illeti.
A II. *Vaticanum* *megreformålta a liturgiåt: bevezette a népnyelven
vĂ©gezett szentmisĂ©t, megĂșjĂtotta a szertartĂĄsokat, sĂŒrgette a koncelebrĂĄciĂł
(a több pap ĂĄltal vĂ©gzett szentmise) intĂ©zmĂ©nyĂ©t.* A zsinatot követĆ
reformok sorån bevezették a néppel szemben végzett szentmisét
(megfordĂtottĂĄk az oltĂĄrokat), Ă©s a misekönyvet teljes egĂ©szĂ©ben
lefordĂtottĂĄk Ă©lĆ nyelvekre. A liturgikus reform â ami a leginkĂĄbb
lĂĄtvĂĄnyos vĂĄltozĂĄsokat hozta â mĂĄig is a zsinat legvitatottabb intĂ©zkedĂ©sei
közĂ© tartozik; s* ez volt az oka* *az egyetlen âskizmĂĄnakâ (szakadĂĄsnak) is
(a tradicionalista Ășgynevezett lefebvristĂĄk elszakadĂĄsa volt az egyetlen
formålis szakadås*, *amely a II. Vatikåni zsinatot követte).*
A liturgikus reformhoz kapcsolĂłdik *a biblikus reform* is, amely *ajĂĄnlotta
a szentĂrĂĄsolvasĂĄst, szemben azzal**, ** hogy a TrentĂłi zsinat (1545-1563)
â a fĂ©lreĂ©rtelmezĂ©sektĆl valĂł felelem miatt â mĂ©g jĂłrĂ©szt a klĂ©rusnak
igyekezett fenntartani a biblia forgatĂĄsĂĄt s lelkipĂĄsztori megfontolĂĄsokbĂłl
nem ajĂĄnlotta azt az egyszerƱ hĂveknek*, kötelezĆvĂ© tĂ©ve a rĂ©gi latin
fordĂtĂĄs (a *Vulgata*) hasznĂĄlatĂĄt. Ma a liturgikus reform következtĂ©ben a
szentmisĂ©ben a szentĂrĂĄsi szövegek bĆvebb vĂĄlasztĂ©kĂĄbĂłl hallunk, Ă©s a hĂvek
szåmåra nem csak megengedett, de *egyenesen ajånlott is a biblia személyes
és közösségi olvasåsa.*
A zsinat *ĂłriĂĄsi lökĂ©st adott* a Katolikus EgyhĂĄz rĂ©szĂ©rĆl annak* a
gondolatnak, hogy az egykor egységes keresztény egyhåz sokfelé szakadt
felekezetei Ășjra közeledjenek egymĂĄshoz, a keresztĂ©nyek jövĆbeli egysĂ©gĂ©nek
remĂ©nyĂ©ben*. Ebben ĂĄllt az Ășgynevezett* âökumenikus reformâ *lĂ©nyege.* A
zsinat elĆtt a katolikusoknak kĂŒlön engedĂ©lyre volt szĂŒksĂ©gĂŒk, hogy rĂ©szt
vehessenek imatalĂĄlkozĂłkon, sĆt ahhoz is, hogy hivatalos (akĂĄr plĂ©bĂĄniai)
szinten is pårbeszédbe bocsåtkozzanak nem katolikusokkal.* *Ma* ez a
rĂ©szvĂ©tel nemcsak megtƱrt, hanem *az ilyen tĂpusĂș talĂĄlkozĂłkat maga a
Katolikus EgyhĂĄz is szorgalmazza.*
Az ökumenikus reformhoz hasonlĂłan ĂșjratĂĄrgyaltĂĄk az alapelveket Ă©s
módszereket a zsidókkal, valamint a többi nem keresztény vallåssal való
kapcsolatokat illetĆen. *A II. VatikĂĄni zsinat elĂtĂ©lte az antiszemitizmust
Ă©s kijelentette, hogy a keresztĂ©nyeknek törekedniĂŒk kell a zsidĂłkkal valĂł
barĂĄti kapcsolatokra. *Ennek Ă©rtelmĂ©ben* II. JĂĄnos PĂĄl pĂĄpa âidĆsebb
testvĂ©reinknekâ nevezte Ćket, valamint több zsinagĂłgĂĄt is meglĂĄtogatott, s
ebben utódai, XVI. Benedek és Ferenc påpa is követték példåjåt.* Mindhårom
påpa jårt a jeruzsålemi siratófalnål, 2000-ben, 2009-ben és 2014-ben, ahol
minden alkalommal rabbik is imådkoztak zsoltårokat (mint köztudott, a héber
bibliåt, a *Tanakh*ot, a keresztény biblia magåban foglalja). Ezekre az
esemĂ©nyekre biztosan nem kerĂŒlhetett volna sor a II. VatikĂĄni zsinatot
megelĆzĆen. A zsinat nĂ©lkĂŒl nem lett volna lehetsĂ©ges az Assisiben
1986-ben, 2002-ben és 2011-ben és tartott vallåsközi imatalålkozó-sorozat
sem, amelyek megrendezésével mind Wojtyla påpa, mind pedig Ratzinger påpa
sokat tett a vilĂĄgbĂ©ke megĆrzĂ©se illetve elĆmozdĂtĂĄsa Ă©rdekĂ©ben.
A zsinat kifejezetten akarta Ă©s sĂŒrgette a* pĂĄrbeszĂ©d*et* Ă©s *az*
egyĂŒttmƱködĂ©s*t *a jĂłakaratĂș emberekkel* is *a bĂ©ke Ă©s az igazsĂĄgossĂĄg
elĆmozdĂtĂĄsa cĂ©ljĂĄbĂłl*, valamint elismerte a vallĂĄsszabadsĂĄgot. Ezzel
valójåban paradigmatikus våltozås történt: *IX. Piusz påpa 1864-ben még
âSillabusâ cĂmmel 80 tĂ©vedĂ©st elĂtĂ©lĆ ĂŒnnepĂ©lyes jegyzĂ©ket adott ki,
melynek 15. pontjĂĄban ezt Ărta: â[AnathĂ©ma, azaz kiĂĄtkozĂĄs alĂĄ essĂ©k
mindaz,] aki azt ĂĄllĂtja, hogy bĂĄrki vallĂĄst vĂĄltoztathat Ă©s azt a vallĂĄst
követheti, amelyet az Ă©sz fĂ©nyĂ©tĆl vezettetve igaznak tart.*â *XVI. Benedek
ezzel szemben az âEcclesia in Medio Orienteâ (2012) kezdetƱ apostoli
buzdĂtĂĄsĂĄban mĂĄr mindenki alanyi jogakĂ©nt ismeri el, a szabadsĂĄgot âhogy
megvĂĄlassza, mely vallĂĄst hiszi igaznak* (*libertĂĄ di scegliere la
religione che si crede essere vera*)â.
*A II. Vatikåni zsinat sok szempontból gyökeres våltozåst hozott* az egyhåz
életében, bår a koråbbival való folytonossåg kétségbevonhatatlan. A
våltozås *kihatott a påpa szerepének értelmezésére is:* ami az öltözékét,
beszĂ©dĂ©nek nyelvezetĂ©t, hĂ©tköznapi Ă©letĂ©nek esemĂ©nyeit illeti, *szakĂtott a
monarchikus kĂŒlsĆsĂ©gekkel (nincs többĂ© hordszĂ©k*, a pĂĄpa elĆtti tĂ©rdhajtĂĄs
stb.), és lényegi dolgokban * åtvette a nyugati vilågban åltalånosan
elfogadott diplomĂĄciai Ă©s tĂĄrsadalmi szokĂĄsokat*. A kĂŒlsĆsĂ©gek tekintetĂ©ben
Ferenc pĂĄpa tovĂĄbbi egyszerƱsĂtĂ©seket vezetett be, melyek azonban talĂĄn
csak az Ć stĂlusĂĄhoz tartoznak, Ă©s nem vĂĄlnak vĂ©glegessĂ©. A zsinat utĂĄn
Ășjra tĂĄrgyaltĂĄk az egyhĂĄzban az Ășgynevezett* âkisebb rendekâ (ordini
minori, 1972-tĆl âszolgĂĄlatokâ) szerepĂ©*t is: az ĂĄllandĂł diakĂłnus az
eukarisztia rendkĂvĂŒli kiszolgĂĄltatĂłja lett; megmaradt azonban a lektor Ă©s
az akolitus szerepköre. Több pĂŒspöki szinĂłdus is kĂ©rte II. JĂĄnos PĂĄl pĂĄpĂĄt
Ă©s XVI. Benedeket, hogy vizsgĂĄljĂĄk felĂŒl a ârendes kiszolgĂĄltatĂłkraâ
(*ministeri
ordinati*) vonatkozó normåkat is, annak érdekében, hogy *bizonyos
szerepkörök hozzĂĄfĂ©rhetĆvĂ© vĂĄljanak a laikusok*, kĂŒlönösen pedig a nĆk
szåmåra is, ez azonban eddig nem történt meg.
ĂltalĂĄnos vĂ©lemĂ©ny, hogy a zsinat Ă©s a zsinati pĂĄpĂĄk lelkiismeretvizsgĂĄlata
lényegesen åtformålta a Katolikus Egyhåz kulturålis, tårsadalmi és
politikai helyzetĂ©t. A II. *Vaticanum*ot megelĆzĆen a rĂłmai egyhĂĄzat
globĂĄlisan a konzervatĂv blokkhoz tartozĂł intĂ©zmĂ©nykĂ©nt Ă©rzĂ©keltĂ©k Ă©s
kezelték, amely szembehelyezkedik a modern demokratikus és pluralista
tĂĄrsadalom szĂĄmos vĂvmĂĄnyĂĄval. Egyes terĂŒleteken persze ma is lĂ©tezik ez a
szembenĂĄllĂĄs, de* az elmĂșlt hosszĂș fĂ©l Ă©vszĂĄzad sorĂĄn szĂĄmos alkalommal Ă©s
kĂŒlönbözĆ szĂntereken Ă©ppen a katolikus közössĂ©g harcolt a szakszervezeti,
lelkiismereti Ă©s politikai szabadsĂĄg Ă©rdekĂ©ben, pĂ©ldĂĄul diktatĂșrĂĄk uralma
Ă©s hĂĄborĂșk idejĂ©n, vagy a nyugatitĂłl kĂŒlönbözĆ kultĂșrĂĄkban.* (KevĂ©ssĂ©
köztudott, hogy Indiåban az egyhåz a liberalizmus szimbóluma, mert ellenzi
a szĂŒlĆk ĂĄltal âelĆkĂ©szĂtettâ hĂĄzassĂĄg [*arranged marriage*] intĂ©zmĂ©nyĂ©t!)
VĂ©gĂŒl a II. VatikĂĄni zsinat elĆmozdĂtotta belsĆ megĂșjulĂĄst Ă©s a
pĂĄrbeszĂ©det: tĂĄmogatta az egyhĂĄzon belĂŒli döntĂ©sekben valĂł tevĂ©keny
rĂ©szvĂ©tel Ă©s *a felek közötti egyeztetĂ©s kultĂșrĂĄjĂĄt*. OlybĂĄ tƱnik, mintha
XXIII. JĂĄnos pĂĄpa nem egyszerƱen csak összehĂvta volna a zsinatot, amely
nĂ©hĂĄny Ă©rvre rĂĄ azutĂĄn bezĂĄrult, hanem *szinte egy ĂĄllandĂł ĂŒlĂ©sezĆ zsinat
jött lĂ©tre: a pĂŒspöki konferenciĂĄk szinĂłdusai rendszeresen összeĂŒlnek*, az
egyhåzmegyékben pedig helyi zsinatokat rendeznek. Mindezen eredmények
ellenére talån éppen ez a szektor az, ahol a zsinati reform a legkevésbé
ĂĄtĂŒtĆ eredmĂ©nyekkel szolgĂĄlt: bĂĄr az egyhĂĄz valamennyi tagjĂĄrĂłl ĂĄllĂtja az
âegyenlĆ mĂ©ltĂłsĂĄgâ elvĂ©t, de ezen a tĂ©ren mĂ©g mintha akadnĂĄnak hĂĄtralĂ©kok
(elegendĆ pĂ©ldĂĄul a nĆk Ferenc pĂĄpa ĂĄltal is gyakran hangsĂșlyozott
szerepére gondolnunk). Szintén *leszögezték az egyhåzkormånyzås
âkollegialitĂĄsĂĄnakâ fontossĂĄgĂĄt, de mĂĄig sem kerĂŒlt sor a pĂŒspökök pontos
szerepének tisztåzåsåra. *
A zsinattal a Katolikus EgyhĂĄz ĂștjĂĄra indĂtotta azt, amit Joseph Ratzinger
egy mĂ©g pĂĄpasĂĄgĂĄt megelĆzĆen közzĂ©tett interjĂșkötetĂ©ben âa jelen nagy
ugrĂĄsĂĄnakâ nevezett. *Eddig minden pĂĄpa, aki a II. VatikĂĄni zsinat utĂĄn
uralkodott, megerĆsĂtette hƱsĂ©gĂ©t a zsinat hatĂĄrozataihoz, de a megfigyelĆk
többsége egyetért abban, hogy VI. Pål påpa pontifikåtusånak måsodik
rĂ©szĂ©tĆl kezdve (1967-1968) kiĂ©lezĆdött az egyhĂĄzban a reform-pĂĄrtiak Ă©s
zsinat ĂĄltal kijelölt irĂĄnyt többĂ©-kevĂ©sbĂ© helytelenĂtĆk közötti
feszĂŒltsĂ©g.* VI. PĂĄlt követve â nyilvĂĄnvalĂłan az egyhĂĄz tovĂĄbbi megosztĂĄsĂĄt
elkerĂŒlendĆ â II. JĂĄnos PĂĄl Ă©s XVI. Benedek pĂĄpa is megfontoltabb politikĂĄt
folytatott, a zsinat hatårozatait óvatosan alkalmazva az egyhåz életének
mindig Ășj kontextusĂĄra.
*S milyen utat követ Ferenc pĂĄpa?* NyilvĂĄn tĂșlsĂĄgosan korai mĂ©g az
Ă©rtĂ©kelĂ©s. Egyvalami azonban bizonyos:* az Ășj pĂĄpa mĂ©lyen elkötelezett a
zsinat mellett â Ă©s reformjainak folytatĂĄsĂĄt is szĂvĂ©n viseli.* Csak
egyetlen tĂ©mĂĄt, a nĆk kĂ©rdĂ©sĂ©t kiragadva idĂ©zek Bergoglio pĂĄpa a *CiviltĂ
Cattolica* cĂmƱ jezsuita folyĂłiratban közreadott interjĂșjĂĄbĂłl: âSzĂŒksĂ©g van
arra, hogy kiterjesszĂŒk egy Ă©lesebb nĆi jelenlĂ©t terĂ©t az egyhĂĄzban. FĂ©lek
egy Ê»szoknyĂĄba bĂșjt hĂmsovinizmusâ megoldĂĄsĂĄtĂłl, hiszen a nĆk valĂłban,
struktĂșrĂĄjukat tekintve kĂŒlönböznek a fĂ©rfiaktĂłl. Azokat a beszĂ©deket
azonban, amelyeket a nĆk szerepĂ©rĆl hallok, gyakran a hĂmsoviniszta
ideolĂłgia ihleteti.â A nĆk, folytatja a pĂĄpa âmĂ©ly kĂ©rdĂ©seket vetnek fel,
amelyekkel szembesĂŒlnĂŒnk kell. Az egyhĂĄz nem lehet önmaga a nĆk Ă©s az Ć
sajĂĄtos szerepĂŒk nĂ©lkĂŒl.â AmikĂ©nt maga Ferenc fogalmaz: âaz evangĂ©lium mĂĄra
aktualizĂĄlt olvasatĂĄnak dinamikĂĄja, amelyet a zsinat megvalĂłsĂtott,
abszolĂșt megfordĂthatatlan.â
Az egyhĂĄz tehĂĄt â ha egyesek szerint lassan is â feltartĂłztathatalanul
halad elĆre. A tĂŒrelmetlensĂ©g nem hasznĂĄl. Ugyanez a Bergoglio pĂĄpa, *a
kĂșria reformjĂĄ*val kapcsolatos kĂ©rdĂ©sekre vĂĄlaszolva Ăgy fogalmazott:
âSokan pĂ©ldĂĄul azt gondoljĂĄk, hogy a vĂĄltozĂĄsok Ă©s reformok rövid idĆn
belĂŒl bekövetkezhetnek. Ăn abban hiszek, hogy mindig idĆre van szĂŒksĂ©g,
hogy megteremtsĂŒk egy valĂłdi Ă©s hatĂ©kony vĂĄltozĂĄs feltĂ©teleit. Ăs ez a
[lelkek] megkĂŒlönböztetĂ©s[Ă©nek] ideje. NĂ©ha azonban a megkĂŒlönböztetĂ©s
mĂ©gis arra sarkall, hogy azonnal megtegyĂŒk azt, amit eleinte csak kĂ©sĆbb
akartunk. Ez törtĂ©nt velem is ezekben a hĂłnapokban.â
*Ferenc pĂĄpĂĄnak Ăgy tovĂĄbbra is nagy bölcsessĂ©gre van szĂŒksĂ©ge az esedĂ©kes
döntĂ©sek meghozatalĂĄhoz, fĆkĂ©nt pedig eleven figyelemre a SzentlĂ©lek
indĂtĂĄsainak követĂ©sĂ©hez*.
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150314/f8ff2460/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról