[Grem] Humanae vitae 2.rész
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. Jún. 26., P, 12:09:44 CEST
Humanae vitae – a sok vitát kiváltó szexuáletikai enciklika születése
2015. jĂşnius 24. szerda, 06:05 | ĂŤrta: Kölnei LĂvia
http://talita.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=2295:humanae-vitae-a-sok-vitat-kivalto-szexualetikai-enciklika-szueletese&catid=39:testi&Itemid=64
*1.rész vége: Mennyiben tekinthető haladóbbnak a zsinati dokumentum
(Gaudium et Spes) a Humanae Vitae-hez képest?*
*A zsinat – a keresztény hagyománynak megfelelően – továbbra is
megkövetelte a házasság egységét, fölbonthatatlanságát, a gyermekáldás felé
nyitott voltát,* *de az a mód, ahogyan a Gaudium et spes, az egyik
legfontosabb zsinati dokumentum ezt a kötelezettséget meghirdeti, némileg
új, mert a hangsúlyok kissé eltolódnak. Az Isten törvénye a zsinat
szemléletében nem kemény parancs, amelyet muszáj megtartani, ha el akarjuk
kerĂĽlni a bĂĽntetĂ©st, hanem örömhĂr, amely megmutatja, milyen Ăşton juthatunk
**el az üdvösségbe torkolló keresztény érettségre.** Az erkölcsi elvárások
az értékes szerelem belső követelményeként jelennek meg.* *A házasság
termékenységének is a szerelem belső igényéből és a Teremtő szeretetéből
kell fakadnia.** A termékenység hátterében tehát lelki fejlődést,
szeretetből fakadó elfogadást feltételez, ezért* *nem külső törvényként
Ărja azt elĹ‘. **A zsinat vĂ©geredmĂ©nyben a házastársak lelkiismeretĂ©re bĂzza
a döntést a termékenység idejének és mennyiségének eldöntésében, az ő
dolguk erre vonatkozĂłan helyes erkölcsi ĂtĂ©letet alkotni az isteni
törvényhez igazodva. *A zsinat nem szándékozott konkrét megoldásokat adni e
témában, hanem a pápától kérte, hogy további tanulmányok alapján adjon
irányelveket. *Ez lett a Humanae vitae,* amely – részben csöndes, részben
hangos – nagy ellenállást váltott ki egyházon belül.
*2.rész*
*A Humanae vitae enciklika fogadtatása: tiltakozások és értelmezések*
A tradĂciĂłkhoz ragaszkodĂł Ă©s a progresszĂv nĂ©zeteket vallĂł teolĂłgusok
konfliktusa régebbi keletű volt, mint* a Humanae vitae*, de ez az*
enciklika felerĹ‘sĂtette az ellentĂ©teket. TiltakozáskĂ©nt szĂĽletett 1989-ben
az ún. Kölni Nyilatkozat, amelyet 163 nyugatnémet, svájci, osztrák,
luxemburgi Ă©s holland teolĂłgiatanár Ărt alá, majd francia, belga Ă©s svájci
teológusok (157-en) kritikus hangú levelet intéztek a Hittani
KongregáciĂłhoz. Közben egyes pĂĽspöki karok igyekeztek eligazĂtást adni a
hĂvĹ‘ házasoknak a tanĂtás gyakorlati megvalĂłsĂtásához.* *A francia pĂĽspökök
nyilatkozatának rĂ©szlete* pĂ©ldául Ăgy hangzik:
*„A fogamzásgátlás sohasem lehet jó. Mindenkor eltérés a rendtől, de nem
mindig jár bűnnel. Tényleg előfordulhat, hogy a házastársak kötelességeik
összeütközésével kerülhetnek szembe. Mindenki tudatában van a
lelkiismeretes házastársak küzdelmének, főleg, ha a természetes ritmushoz
való alkalmazkodás nem nyújt biztos alapot a születésszabályozáshoz.
Egyrészt tudatában vannak kötelességüknek, hogy minden házassági aktusban
nyitva álljanak az életnek. Ugyanakkor lelkiismeretben kötelezve érzik
magukat arra, hogy elkerüljék vagy későbbre halasszák az újabb szülést.
(...) Másrészt nem látják, hogyan mondjanak le szerelmük testi
kifejezéséről anélkül, hogy ne veszélyeztessék családi életük szilárdságát.
Ezzel kapcsolatban egyszerűen az erkölcstan állandĂł tanĂtására hivatkozunk:
ha kötelességek ütköznek, és a rosszat semmiképpen sem lehet elkerülni,
bármelyik lehetőséget is választjuk, akkor a hagyományos életbölcsesség
szerint Isten előtt kell mérlegelnünk, hogy az adott helyzetben melyik
kötelesség a fontosabb."*Hasonló útmutatást adtak a kanadai püspökök is, a
hĂvek lelkiismereti döntĂ©sĂ©t hangsĂşlyozták, Ă©s a pápai körlevĂ©l Ă©rvelĂ©sĂ©nek
gyenge pontjaira utalva a katolikus szakemberek véleményének is hangot
adtak. Tehát – leegyszerűsĂtve –,* ha a házasfeleknek egy Ăşjabb nem kĂvánt
terhessĂ©g Ă©s a (nem abortĂv!) fogamzásgátlĂł eszköz között kell
választaniuk, ez utóbbi, a kisebb rossz mellett dönthetnek súlyos bűn
nélkül.*
*[image: humanae3]*
*Ezek a püspöki útmutatások figyelembe veszik, hogy a keresztény élet az
evangéliumi eszmény felé törekvő dinamizmus: állandó megtérés*, amely *az
önzĂ©s, a bűn* *elleni kĂĽzdelmet követeli, hogy a hĂvĹ‘ növekedjĂ©k a
szeretetben. Fokozatosság, fejlődés, növekedés! *(*A „Minden vagy Semmi"
elve nem vezethet célhoz a lelki életben és a lelkipásztorkodásban!"* –
hangoztatták a családszinóduson is.) A halálos és bocsánatos bűnök közti
határokat nem lehet „objektĂv" mĂłdon kijelölni, tehát Ăşgy, hogy csak a
cselekvés tárgyát tekintjük (ahogy hivatalos egyházi dokumentumok ezt
teszik), hanem figyelembe kell venni a személyes lelkiismereti döntést, a
hitben való növekedést, az állandó megtérés (bűnbánat) követelményét, a
tudatosságot és a szabadságot, tehát a helyesen értelmezett *optio
fundamentalist* (vagyis az egyén tudatos elköteleződését a jó vagy a rossz
mellett).
*A nĂ©met pĂĽspökök* a* Humanae vitae*-t magyarázva a következĹ‘ eligazĂtást
adták: 1. Minden katolikus köteles komolyan tanulmányozni a körlevél
állĂtásait, bensĹ‘leg kĂ©szen arra, hogy elfogadja Ĺ‘ket. 2. Mindazok, akik az
EgyháztĂłl megbĂzatást kaptak a hit hirdetĂ©sĂ©re, kĂĽlönösen is kötelezve
vannak arra, hogy lelkiismeretesen elĹ‘adják a pápai enciklika tanĂtását. 3.
A lelkipásztorok szolgálatukban, különösen a szentségek kiszolgáltatásában,
tartsák tiszteletben a hĂvek lelkiismeretes, felelĹ‘ssĂ©gteljes döntĂ©seit!
*TĂ©vedhetetlen vagy változhat a Humanae vitae-ben leĂrt szexuális erkölcsi
tanĂtás?*
1968. július 29-én Rómában, a Vatikán sajtótermében a *Humanae vitae*
enciklikát bemutató Msgr. Lambruschini első kijelentése ez volt: *„Az
enciklika nem tĂ©vedhetetlen pápai tanĂtás, bár a TanĂtĂłhivatal olyan
megnyilatkozása, amely minden katolikus hĂvĹ‘tĹ‘l engedelmessĂ©get vár."*
Megmagyaráztan, a pápa ebben a dokumentumban a természettörvényt értelmezi,
nincs meg tehát az abszolút tévedhetetlenségnek az a garanciája, amely a
kinyilatkoztatásba benne foglalt hittani és erkölcsi igazságok ex cathedra
kijelentésénél megvan. Maga VI. Pál sem tekintette a születésszabályozásra
vonatkozó irányelveit erkölcsteológiai szempontból lezártnak.
*A Humanae vitae tanĂtása olyan zsinĂłrmĂ©rtĂ©k* minden keresztĂ©ny számára,
amelyet követve közelebb juthat az üdvösséghez. De csak akkor, ha az
útmutatások követése nem kényszerű, megkeseredéshez vezető lemondás, hanem
az adott emberpár lehetőségeihez és képességeihez mért, örömmel és hittel
vállalt életvezetés. A törvények, szabályok és ajánlások *vannak az
emberĂ©rt, nem fordĂtva. *
Vajon megjelenĂ©sĂ©nek 50. Ă©vfordulĂłjára, 2018-ra lesz-e elegendĹ‘ indĂttatása
a TanĂtĂłhivatalnak, hogy tagjai Ĺ‘szintĂ©n mĂ©rlegre tegyĂ©k a katolikus
családi életre nevelés elmúlt fél évszázadát? Vajon van-e szándék, hogy a
családi életet gyakorló világiak meghallgatásával, érveik és észrevételeik
mély átgondolásával jelöljék ki a következő fél évszázad törekvéseit?
*Az összefoglaló alapjául szolgált Szabó Ferenc SJ Házasság és család
Krisztus fényében c. készülő könyve. (Várható megjelenés: 2015 év vége.)
Szabó Feri atyának köszönöm, hogy kéziratát rendelkezésemre bocsátotta!*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150626/535332f5/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról