[Grem] Humanae vitae 2.rész

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2015. Jún. 26., P, 12:09:44 CEST


Humanae vitae – a sok vitát kiváltó szexuáletikai enciklika születése
2015. június 24. szerda, 06:05 | Írta: Kölnei Lívia
http://talita.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=2295:humanae-vitae-a-sok-vitat-kivalto-szexualetikai-enciklika-szueletese&catid=39:testi&Itemid=64

*1.rész vége: Mennyiben tekinthető haladóbbnak a zsinati dokumentum
(Gaudium et Spes) a Humanae Vitae-hez képest?*

*A zsinat – a keresztény hagyománynak megfelelően – továbbra is
megkövetelte a házasság egységét, fölbonthatatlanságát, a gyermekáldás felé
nyitott voltát,* *de az a mód, ahogyan a Gaudium et spes, az egyik
legfontosabb zsinati dokumentum ezt a kötelezettséget meghirdeti, némileg
új, mert a hangsúlyok kissé eltolódnak. Az Isten törvénye a zsinat
szemléletében nem kemény parancs, amelyet muszáj megtartani, ha el akarjuk
kerülni a büntetést, hanem örömhír, amely megmutatja, milyen úton juthatunk
**el az üdvösségbe torkolló keresztény érettségre.** Az erkölcsi elvárások
az értékes szerelem belső követelményeként jelennek meg.* *A házasság
termékenységének is a szerelem belső igényéből és a Teremtő szeretetéből
kell fakadnia.** A termékenység hátterében tehát lelki fejlődést,
szeretetből fakadó elfogadást feltételez, ezért* *nem külső törvényként
írja azt elő. **A zsinat végeredményben a házastársak lelkiismeretére bízza
a döntést a termékenység idejének és mennyiségének eldöntésében, az ő
dolguk erre vonatkozóan helyes erkölcsi ítéletet alkotni az isteni
törvényhez igazodva. *A zsinat nem szándékozott konkrét megoldásokat adni e
témában, hanem a pápától kérte, hogy további tanulmányok alapján adjon
irányelveket. *Ez lett a Humanae vitae,* amely – részben csöndes, részben
hangos – nagy ellenállást váltott ki egyházon belül.


*2.rész*

*A Humanae vitae enciklika fogadtatása: tiltakozások és értelmezések*

A tradíciókhoz ragaszkodó és a progresszív nézeteket valló teológusok
konfliktusa régebbi keletű volt, mint* a Humanae vitae*, de ez az*
enciklika felerősítette az ellentéteket. Tiltakozásként született 1989-ben
az ún. Kölni Nyilatkozat, amelyet 163 nyugatnémet, svájci, osztrák,
luxemburgi és holland teológiatanár írt alá, majd francia, belga és svájci
teológusok (157-en) kritikus hangú levelet intéztek a Hittani
Kongregációhoz. Közben egyes püspöki karok igyekeztek eligazítást adni a
hívő házasoknak a tanítás gyakorlati megvalósításához.* *A francia püspökök
nyilatkozatának részlete* például így hangzik:
*„A fogamzásgátlás sohasem lehet jó. Mindenkor eltérés a rendtől, de nem
mindig jár bűnnel. Tényleg előfordulhat, hogy a házastársak kötelességeik
összeütközésével kerülhetnek szembe. Mindenki tudatában van a
lelkiismeretes házastársak küzdelmének, főleg, ha a természetes ritmushoz
való alkalmazkodás nem nyújt biztos alapot a születésszabályozáshoz.
Egyrészt tudatában vannak kötelességüknek, hogy minden házassági aktusban
nyitva álljanak az életnek. Ugyanakkor lelkiismeretben kötelezve érzik
magukat arra, hogy elkerüljék vagy későbbre halasszák az újabb szülést.
(...) Másrészt nem látják, hogyan mondjanak le szerelmük testi
kifejezéséről anélkül, hogy ne veszélyeztessék családi életük szilárdságát.
Ezzel kapcsolatban egyszerűen az erkölcstan állandó tanítására hivatkozunk:
ha kötelességek ütköznek, és a rosszat semmiképpen sem lehet elkerülni,
bármelyik lehetőséget is választjuk, akkor a hagyományos életbölcsesség
szerint Isten előtt kell mérlegelnünk, hogy az adott helyzetben melyik
kötelesség a fontosabb."*Hasonló útmutatást adtak a kanadai püspökök is, a
hívek lelkiismereti döntését hangsúlyozták, és a pápai körlevél érvelésének
gyenge pontjaira utalva a katolikus szakemberek véleményének is hangot
adtak. Tehát – leegyszerűsítve –,* ha a házasfeleknek egy újabb nem kívánt
terhesség és a (nem abortív!) fogamzásgátló eszköz között kell
választaniuk, ez utóbbi, a kisebb rossz mellett dönthetnek súlyos bűn
nélkül.*

*[image: humanae3]*


*Ezek a püspöki útmutatások figyelembe veszik, hogy a keresztény élet az
evangéliumi eszmény felé törekvő dinamizmus: állandó megtérés*, amely  *az
önzés, a bűn* *elleni küzdelmet követeli, hogy a hívő növekedjék a
szeretetben. Fokozatosság, fejlődés, növekedés! *(*A „Minden vagy Semmi"
elve nem vezethet célhoz a lelki életben és a lelkipásztorkodásban!"* –
hangoztatták a családszinóduson is.) A halálos és bocsánatos bűnök közti
határokat nem lehet „objektív" módon kijelölni, tehát úgy, hogy csak a
cselekvés tárgyát tekintjük (ahogy hivatalos egyházi dokumentumok ezt
teszik), hanem figyelembe kell venni a személyes lelkiismereti döntést, a
hitben való növekedést, az állandó megtérés (bűnbánat) követelményét, a
tudatosságot és a szabadságot, tehát a helyesen értelmezett *optio
fundamentalist* (vagyis az egyén tudatos elköteleződését a jó vagy a rossz
mellett).

*A német püspökök* a* Humanae vitae*-t magyarázva a következő eligazítást
adták: 1. Minden katolikus köteles komolyan tanulmányozni a körlevél
állításait, bensőleg készen arra, hogy elfogadja őket. 2. Mindazok, akik az
Egyháztól megbízatást kaptak a hit hirdetésére, különösen is kötelezve
vannak arra, hogy lelkiismeretesen előadják a pápai enciklika tanítását. 3.
A lelkipásztorok szolgálatukban, különösen a szentségek kiszolgáltatásában,
tartsák tiszteletben a hívek lelkiismeretes, felelősségteljes döntéseit!

*Tévedhetetlen vagy változhat a Humanae vitae-ben leírt szexuális erkölcsi
tanítás?*

1968. július 29-én Rómában, a Vatikán sajtótermében a *Humanae vitae*
enciklikát bemutató Msgr. Lambruschini első kijelentése ez volt: *„Az
enciklika nem tévedhetetlen pápai tanítás, bár a Tanítóhivatal olyan
megnyilatkozása, amely minden katolikus hívőtől engedelmességet vár."*
Megmagyaráztan, a pápa ebben a dokumentumban a természettörvényt értelmezi,
nincs meg tehát az abszolút tévedhetetlenségnek az a garanciája, amely a
kinyilatkoztatásba benne foglalt hittani és erkölcsi igazságok ex cathedra
kijelentésénél megvan. Maga VI. Pál sem tekintette a születésszabályozásra
vonatkozó irányelveit erkölcsteológiai szempontból lezártnak.

*A Humanae vitae tanítása olyan zsinórmérték* minden keresztény számára,
amelyet követve közelebb juthat az üdvösséghez. De csak akkor, ha az
útmutatások követése nem kényszerű, megkeseredéshez vezető lemondás, hanem
az adott emberpár lehetőségeihez és képességeihez mért, örömmel és hittel
vállalt életvezetés. A törvények, szabályok és ajánlások *vannak az
emberért, nem fordítva. *

Vajon megjelenésének 50. évfordulójára, 2018-ra lesz-e elegendő indíttatása
a Tanítóhivatalnak, hogy tagjai őszintén mérlegre tegyék a katolikus
családi életre nevelés elmúlt fél évszázadát? Vajon van-e szándék, hogy a
családi életet gyakorló világiak meghallgatásával, érveik és észrevételeik
mély átgondolásával jelöljék ki a következő fél évszázad törekvéseit?

*Az összefoglaló alapjául szolgált Szabó Ferenc SJ Házasság és család
Krisztus fényében c. készülő könyve. (Várható megjelenés: 2015 év vége.)
Szabó Feri atyának köszönöm, hogy kéziratát rendelkezésemre bocsátotta!*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150626/535332f5/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról