[Grem] A sok vitt kivlt szexuletikai enciklika: a Humane Vitae szletse / 1.rsz
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. Jn. 25., Cs, 12:26:05 CEST
Humanae vitae – a sok vitát kiváltó szexuáletikai enciklika születése
2015. június 24. szerda, 06:05 | Írta: Kölnei Lívia
http://talita.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=2295:humanae-vitae-a-sok-vitat-kivalto-szexualetikai-enciklika-szueletese&catid=39:testi&Itemid=64
*[image: humanae1]A nem hívők ma a katolikus egyházat szinte kizárólag
szexuáletikai állásfoglalásairól ismerik, és azokkal azonosítják. Ezek a
kérdések, amelyeket az 1968-ban megjelent Humanae vitae című enciklika is
tárgyal, fontosak ugyan, de semmiképp nem alapvetőek a keresztény hit
szempontjából.*
„Nincs szex a házasságon kívül, nincs válás, nincs abortusz, nincs
fogamzásgátlás, a szex célja a gyereknemzés" – leegyszerűsítve és
pontatlanul így foglalják össze a kívülállók, mit kellene betartaniuk a
katolikusoknak*. A katolikus szexuáletika alapja az 1968-ban, vagyis közel
ötven éve kiadott Humanae vitae kezdetű enciklika.* Az azóta megjelent
hasonló témájú egyházi megnyilatkozások gyakorlatilag nem hoztak új
tartalmat és véleményt, csak ennek az enciklikának a témáit árnyalták.
Meglepően nyilatkozott C. M. Martini bíboros, Milánó volt érseke
2007-ben a *Humanae
vitae*-ről, és sok teológus társa is osztotta véleményét:
*„Elismerem, hogy a Humanae vitae enciklika sajnos negatív hatást is
kiváltott. Sokan eltávolodtak az Egyháztól, és az Egyház is az emberektől.
Nagy károkat okozott ezzel. A múltban az Egyház talán túl sokat is
nyilatkozott a hatodik parancsolat témájáról. Időnként bizony jobb lett
volna hallgatni."*
*Milyen körülmények között született a Humanae vitae?*
*A II. Vatikáni zsinat befejezése (1965) után *VI. Pálnak sok nehézséggel
kellett szembenéznie. Elkezdte megvalósítani a zsinat által kívánt
korszerűsítést, a reformokat (liturgia, a konzervatív római Kúria
ellentámadása, a kollegialitás gyakorlásához a püspöki szinódus
létrehozása...). Már 1963-tól működött egy népes szakértői bizottság a pápa
megbízásából, amelynek tagjai a házasság és a születésszabályozás kérdéseit
voltak hivatottak áttekinteni.* Nagy súllyal szerepelt az az eldöntendő
kérdés, hogy a házastársi szexuális aktusnak abszolút célja-e a
gyermeknemzés, vagy csak esetleges, benne foglalt cél-e, mivel az élet
továbbadása nem várható minden házastársi aktustól.* Ez utóbbi esetben
ugyanis a szexuális aktus értékét nemcsak a (feladatként értelmezett)
várandósság lehetősége adná, hanem *a házastársak szeretetközlése is
egyenrangú (és nem csupán alárendelt) célja lenne.* A szakértő bizottság
haladó gondolkodású többsége ez utóbbira volt nyitott, és velük
rokonszenvezett VI. Pál pápa is. *Ottaviani bíboros és néhány társa azonban*
úgy vélte, hogy ez a bizottsági állásfoglalás eltér a katolikus egyház
hagyományos tanításától, ezért* felkért négy bizalmát élvező teológust,
hogy készítsenek egy „igazi és valódi" ellenjelentést, amelyet nem vetettek
alá a bizottság vizsgálatának.* Két ízben személyesen is találkoztak a
pápával, és ez elég volt ahhoz, hogy megnyerjék őt Ottaviani
ellenjelentésének, tehát a korábbi, 1930-as szexuáletikai enciklika *(Casti
connubii)* nézeteinek, amelyen a II. Vatikáni zsinat már túlhaladt. *Ők azt
a Szent Ágostonra visszavezethető nézetet vallották, hogy a házasság
elsődleges célja a gyermeknemzés, és csak másodlagos a szeretetközlés, ami
tulajdonképpen a bűnre hajló testi szexuális vágy „orvoslása".*
[image: humanae2]
*Mennyiben tekinthető haladóbbnak a zsinati dokumentum (Gaudium et Spes) a
Humanae Vitae-hez képest?*
*A zsinat – a keresztény hagyománynak megfelelően – továbbra is
megkövetelte a házasság egységét, fölbonthatatlanságát, a gyermekáldás felé
nyitott voltát,* *de az a mód, ahogyan a Gaudium et spes, az egyik
legfontosabb zsinati dokumentum ezt a kötelezettséget meghirdeti, némileg
új, mert a hangsúlyok kissé eltolódnak. Az Isten törvénye a zsinat
szemléletében nem kemény parancs, amelyet muszáj megtartani, ha el akarjuk
kerülni a büntetést, hanem örömhír, amely megmutatja, milyen úton juthatunk
**el az üdvösségbe torkolló keresztény érettségre.** Az erkölcsi elvárások
az értékes szerelem belső követelményeként jelennek meg.* *A házasság
termékenységének is a szerelem belső igényéből és a Teremtő szeretetéből
kell fakadnia.** A termékenység hátterében tehát lelki fejlődést,
szeretetből fakadó elfogadást feltételez, ezért* *nem külső törvényként
írja azt elő. **A zsinat végeredményben a házastársak lelkiismeretére bízza
a döntést a termékenység idejének és mennyiségének eldöntésében, az ő
dolguk erre vonatkozóan helyes erkölcsi ítéletet alkotni az isteni
törvényhez igazodva. *A zsinat nem szándékozott konkrét megoldásokat adni e
témában, hanem a pápától kérte, hogy további tanulmányok alapján adjon
irányelveket. *Ez lett a Humanae vitae,* amely – részben csöndes, részben
hangos – nagy ellenállást váltott ki egyházon belül.
*A Humanae vitae enciklika fogadtatása: tiltakozások és értelmezések*
A tradíciókhoz ragaszkodó és a progresszív nézeteket valló teológusok
konfliktusa régebbi keletű volt, mint a *Humanae vitae*, de ez az enciklika
felerősítette az ellentéteket. Tiltakozásként született 1989-ben az ún.*
Kölni Nyilatkozat,* amelyet 163 nyugatnémet, svájci, osztrák, luxemburgi és
holland teológiatanár írt alá, majd francia, belga és svájci teológusok
(157-en) kritikus hangú levelet intéztek a Hittani Kongregációhoz. Közben
egyes püspöki karok igyekeztek eligazítást adni a hívő házasoknak a tanítás
gyakorlati megvalósításához. A francia püspökök nyilatkozatának részlete
például így hangzik:
*„A fogamzásgátlás sohasem lehet jó. Mindenkor eltérés a rendtől, de nem
mindig jár bűnnel. Tényleg előfordulhat, hogy a házastársak kötelességeik
összeütközésével kerülhetnek szembe. Mindenki tudatában van a
lelkiismeretes házastársak küzdelmének, főleg, ha a természetes ritmushoz
való alkalmazkodás nem nyújt biztos alapot a születésszabályozáshoz.
Egyrészt tudatában vannak kötelességüknek, hogy minden házassági aktusban
nyitva álljanak az életnek. Ugyanakkor lelkiismeretben kötelezve érzik
magukat arra, hogy elkerüljék vagy későbbre halasszák az újabb szülést.
(...) Másrészt nem látják, hogyan mondjanak le szerelmük testi
kifejezéséről anélkül, hogy ne veszélyeztessék családi életük szilárdságát.
Ezzel kapcsolatban egyszerűen az erkölcstan állandó tanítására hivatkozunk:
ha kötelességek ütköznek, és a rosszat semmiképpen sem lehet elkerülni,
bármelyik lehetőséget is választjuk, akkor a hagyományos életbölcsesség
szerint Isten előtt kell mérlegelnünk, hogy az adott helyzetben melyik
kötelesség a fontosabb."*Hasonló útmutatást adtak a kanadai püspökök is, a
hívek lelkiismereti döntését hangsúlyozták, és a pápai körlevél érvelésének
gyenge pontjaira utalva a katolikus szakemberek véleményének is hangot
adtak. Tehát – leegyszerűsítve –, ha a házasfeleknek egy újabb nem kívánt
terhesség és a (nem abortív!) fogamzásgátló eszköz között kell
választaniuk, ez utóbbi, a kisebb rossz mellett dönthetnek súlyos bűn
nélkül.
*[image: humanae3]*
Ezek a püspöki útmutatások figyelembe veszik, hogy a keresztény élet az
evangéliumi eszmény felé törekvő dinamizmus: állandó megtérés, amely az
önzés, a bűn elleni küzdelmet követeli, hogy a hívő növekedjék a
szeretetben. Fokozatosság, fejlődés, növekedés! (*A „Minden vagy Semmi"
elve nem vezethet célhoz a lelki életben és a lelkipásztorkodásban!"* –
hangoztatták a családszinóduson is.) A halálos és bocsánatos bűnök közti
határokat nem lehet „objektív" módon kijelölni, tehát úgy, hogy csak a
cselekvés tárgyát tekintjük (ahogy hivatalos egyházi dokumentumok ezt
teszik), hanem figyelembe kell venni a személyes lelkiismereti döntést, a
hitben való növekedést, az állandó megtérés (bűnbánat) követelményét, a
tudatosságot és a szabadságot, tehát a helyesen értelmezett *optio
fundamentalist* (vagyis az egyén tudatos elköteleződését a jó vagy a rossz
mellett).
A német püspökök a* Humanae vitae*-t magyarázva a következő eligazítást
adták: 1. Minden katolikus köteles komolyan tanulmányozni a körlevél
állításait, bensőleg készen arra, hogy elfogadja őket. 2. Mindazok, akik az
Egyháztól megbízatást kaptak a hit hirdetésére, különösen is kötelezve
vannak arra, hogy lelkiismeretesen előadják a pápai enciklika tanítását. 3.
A lelkipásztorok szolgálatukban, különösen a szentségek kiszolgáltatásában,
tartsák tiszteletben a hívek lelkiismeretes, felelősségteljes döntéseit!
*Tévedhetetlen vagy változhat a Humanae vitae-ben leírt szexuális erkölcsi
tanítás?*
1968. július 29-én Rómában, a Vatikán sajtótermében a *Humanae vitae*
enciklikát bemutató Msgr. Lambruschini első kijelentése ez volt: *„Az
enciklika nem tévedhetetlen pápai tanítás, bár a Tanítóhivatal olyan
megnyilatkozása, amely minden katolikus hívőtől engedelmességet vár."*
Megmagyarázta, a pápa ebben a dokumentumban a természettörvényt értelmezi,
nincs meg tehát az abszolút tévedhetetlenségnek az a garanciája, amely a
kinyilatkoztatásban benne foglalt hittani és erkölcsi igazságok ex cathedra
kijelentésénél megvan. Maga VI. Pál sem tekintette a születésszabályozásra
vonatkozó irányelveit erkölcsteológiai szempontból lezártnak.
A *Humanae vitae* tanítása olyan zsinórmérték minden keresztény számára,
amelyet követve közelebb juthat az üdvösséghez. De csak akkor, ha az
útmutatások követése nem kényszerű, megkeseredéshez vezető lemondás, hanem
az adott emberpár lehetőségeihez és képességeihez mért, örömmel és hittel
vállalt életvezetés. A törvények, szabályok és ajánlások vannak az
emberért, nem fordítva.
Vajon megjelenésének 50. évfordulójára, 2018-ra lesz-e elegendő indíttatása
a Tanítóhivatalnak, hogy tagjai őszintén mérlegre tegyék a katolikus
családi életre nevelés elmúlt fél évszázadát? Vajon van-e szándék, hogy a
családi életet gyakorló világiak meghallgatásával, érveik és észrevételeik
mély átgondolásával jelöljék ki a következő fél évszázad törekvéseit?
*Az összefoglaló alapjául szolgált Szabó Ferenc SJ Házasság és család
Krisztus fényében c. készülő könyve. (Várható megjelenés: 2015 év vége.)
Szabó Feri atyának köszönöm, hogy kéziratát rendelkezésemre bocsátotta!*
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150625/dc223457/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl