[Grem] .. - azt nem kéne feledni...
Rita Kunsay-Sipos
ritakunsay at gmail.com
2015. Jún. 19., P, 15:04:13 CEST
--------
Körmendy Zsuzsának a múlt héten jelent meg
a Magyar Nemzetben ez a cikke.
CĂme: A pázmányos diákok helytálltak az egyetem szellemisĂ©géért...
------------------------------
Diktátumokkal szemben
A pázmányos diákok helytálltak az egyetem szellemiségéért
Körmendy Zsuzsanna
Sok szĂł esik a diákok szabad vĂ©lemĂ©nynyilvánĂtásának fontosságárĂłl. ArrĂłl,
hogy milyen lényeges az egyetemeken a demokrácia. A ballib média különösen
akkor szeret bőségesen teret adni a hallgatói kifogásoknak,
Ă©szrevĂ©teleknek, ha azok már nem is az egyetem vezetĂ©sĂ©t bĂrálják, hanem a
tárca, és különösképpen, ha a kormány ellen fordulnak – amennyiben a
kormány jobboldali. Akkor a tévékamerák elé állhatnak lelkesen csivitelő
potenciális Ulrike Meinhofok, dörgedelmes ifjú Cohn-Benditek vagy éppen Jan
Palachok: az igazság vĂ©rtanĂşi Ă©s sĂrásĂłi huszonĂ©vesen mĂ©g egyforma esĂ©lyt
kapnak.
A Pázmány Péter Katolikus Egyetemen semmi különleges nem történt, csak az,
amire állĂtĂłlag mindenki vágyik: a diákok rendkĂvĂĽl kulturáltan kifejeztĂ©k
véleményüket egy általuk fölöslegesnek érzett új tantárgy bevezetéséről.
LevelĂĽket megcĂmeztĂ©k az egyetem rektorának, illetve a vezetĹ‘sĂ©gnek, Ă©s
ezzel a maguk részéről megtették, amit szükségesnek éreztek. Számos
ismerősömtől tudom, mennyire respektálják a pázmányos diákokat, akik nem
hĹ‘börögve, tanĂtási Ăłrákat ellehetetlenĂtve, hanem Ă©rtelmes, átgondolt
érvekkel szegültek szembe egy rossz döntéssel. A hallgatók azokat
szĂłlĂtották meg erĹ‘s kritikával, akiktĹ‘l tanulmányaik, közvetve tehát
sorsuk, előmenetelük függ, itt tehát volt kockázat. Azt is mondhatnánk,
megtették azt, amit helyettük másnak, másoknak kellett volna megtenni, s
amely folyamatot mások, nagyobb jogkörrel, s még időben mérlegelve,
átgondolva pozitĂv Ă©s negatĂv hozadĂ©kokat, leállĂthattak volna. S akkor a
nyilvánvalóan aktuálpolitikailag túlterhelt ötlet egy új tantárgy, „A
holokauszt emlékezete” bevezetéséről nem torkollt volna döntésbe. Ki kell
mondanunk, hogy a Pázmányon a diákok voltak azok, akik felelősen
gondolkodtak, akik erĹ‘sebb Ă©s mĂ©lyebb indĂttatással kĂ©pviseltĂ©k az egyetem
szellemét és hagyományait. És okosabb kompromisszumra tettek javaslatot,
mint az (ok) a testület (ek), amely (ek) nek tagjai feltehetően
meghányták-vetették a témát, majd hoztak egy PC döntést. Az egyetem azonban
nem a PC világa, annál sokkalta följebb kell lennie. Nem a politikai
helyezkedĂ©sek Ă©s a közvetlen Ă©rdekĂ©rvĂ©nyesĂtĂ©sek világa. Ideális esetben
legalábbis nem az. De mivel egyetem, nem célozhatunk meg mást, kevesebbet,
mint egy ideális esetet.
„Úgy gondoljuk, hogy egyetemünk szellemiségét nagymértékben meghatározza a
keresztény vallás és kultúra. Viszont a tantárgy témaköre nem a vallásra
fókuszál (mint ahogy joggal tenné ezt egy esetleges zsidó, illetve más
vallásokat bemutató hitéleti óra bevezetése), hanem olyan politikai
állásfoglalást rejt magában, amellyel többsĂ©gĂĽnk nem kĂván azonosulni
semmilyen formában” – olvashatjuk a diákok levelében, amelyet a rektornak,
illetve az egyetem vezetĹ‘sĂ©gĂ©nek Ărtak. EbbĹ‘l a kitĂ©telbĹ‘l látszik, hogy
elsődlegesen a hagyományból, a szellemiségből indultak ki, hogy
meghatározzák, mit nem akarnak. De rögtön utána értelmes
kompromisszumkészségükről is tanúságot tesznek, s elárulják, mit tartottak
volna elképzelhetőnek: „mi célszerűbbnek érezzük egy Népirtások az emberi
történelemben, vagy Népirtások a XX. században nevű óra bevezetését,
melyben egyenlő arányban jelennek meg a különböző nemzetek és (vallási,
etnikai) kisebbségek ellen elkövetett erőszakos cselekményekről szóló
tananyagok – hiszen a keresztény szellemiség az egyenlőség és tisztesség
nevében ezt követelné meg. A tárgy ezzel érzékeltetné minden emberi élet
Ă©rtĂ©kĂ©t, Ăgy minden nĂ©pirtás egysĂ©ges Ă©s egyenlĹ‘ mĂ©rtĂ©kű elutasĂtását.”
Nincs ebben a levélben tehát semmi kócosság, meggondolatlanság, sőt, az a
kĂnos Ă©rzĂ©sĂĽnk van, hogy ezek a diákok az adott kĂ©rdĂ©skörrĹ‘l sokkal
felelősségteljesebben és érettebben gondolkodnak, mint akiknek levelüket
cĂmeztĂ©k, Ăşgyhogy a szerepek itt szinte megcserĂ©lĹ‘dtek.
Szót kell ejtenünk viszont egy olyan morális mozzanatról, amely mellett nem
mehetünk el. A tárgy bevezetésével párhuzamos burkolt vádról van szó, ami,
mint a hallgatók leveléből kiderül, nem is volt annyira burkolt: „A
hallgatók egy részét érzékenyen érinti az a kijelentés, mely szerint Ön az
óra bevezetését a fokozódó antiszemitizmus miatt tartaná indokoltnak,
hiszen egyetemünk hallgatóira nézve ez olyan, mintha antiszemitizmussal
vádolnák Ĺ‘ket Ă©s családjaikat. Ezt a pejoratĂv feltĂ©telezĂ©st a lehetĹ‘
leghatározottabban visszautasĂtjuk.”
Lássunk tisztán: a rektor, amikor a tananyagában izraeli professzorok által
összeállĂtott holokauszt-oktatást le akarta nyomni a katolikus egyetem
diákjainak torkán, valĂłjában szĂ©lsĹ‘sĂ©ges liberális elĹ‘ĂtĂ©leteket igazolt.
Vásárhelyi Mária szociológus jó néhány évvel ezelőtt – munkásságából
következtethetően előre eldöntött megbélyegzési szándékkal – felmérte a
magyar felsőoktatási intézményekben tanuló diákok rasszizmus- és
antiszemitizmus-szintjĂ©t, majd rendkĂvĂĽli elĂ©gedettsĂ©ggel kimutatta
feltételezéseit: a tanárnak tanuló magyar diák rasszista. Ezt igazolta most
a rektor, midőn úgy döntött, egy katolikus egyetemen szükség van arra, hogy
a holokauszt ügyében minden diák miheztartás végett politikailag korrekten
gondolkodjon. (Vajon a XX. századi történelemnek az egyetemen folyó
oktatását, benne a holokauszttal, nem tartotta megfelelőnek?) A rektornak
az lett volna a dolga, hogy az egyetem szellemiségét őrizze, magasrendű
spirituális értékeket képviseljen. A hallgatókkal való konzultáció helyett
valójában sanda támadásoknak tette ki joggal tiltakozó diákjait, akik
véleményük határozott megfogalmazásával bizony vásárra vitték a bőrüket.
Ezt a rektor vagy nem tudta, vagy nem érdekelte őt – nem tudom, melyik
verziĂł a kĂnosabb.
A gĂ©pezetbe homokszem kerĂĽlt. A szabad, felelĹ‘s vĂ©lemĂ©nynyilvánĂtás
homokszeme. Nem mindenki szeret hajlongani sulykolt diktátumok és erős
akarat előtt. Most kellene visszavonni a hibás elhatározást. Most kellene a
rektornak önkritikát gyakorolnia, amiért nem az egyetem szellemisége, és
nem a diákság legértelmesebbjeinek egyetértése volt fontos számára. Hogy
valójában mi volt fontos, arról fogalmat alkotni nem túl nehéz; maradjunk
annyiban, hogy azoknak a vĂ©geláthatatlanul hosszĂş sorát gyarapĂtotta, akik
kevĂ©sbĂ© a szuverĂ©n, inkább az igazodĂł tĂpusĂş gondolkodásban jeleskednek.
Mindenesetre ha átgondolatlan és antidemokratikus döntése miatt a rektornak
nem kell felelnie, akkor Ă©n nem jobboldali konzervatĂv kormány irányĂtása
alatt lévő országban élek.
A hallgatói önkormányzatokról a Felvi.hu-n – nyilván a felvételizőknek
tájĂ©koztatásul Ă©s kedvcsinálĂłnak – ezt olvashatjuk: „hidat Ă©pĂtenek a
diákok és az oktatók, az iskola vezetése között”, képviselőik részt vesznek
a kĂĽlönbözĹ‘ egyetemi bizottságokban. A pázmányos diákok által Ărt levĂ©l
ötödik pontja viszont Ăgy szĂłl: „Kellemetlennek Ă©rezzĂĽk, hogy ez a
(fentiekben jelzett módon) többszörösen terhelt téma, látszólag a hallgatók
feje felett, külföldi »közreműködés« hatására valósult meg. Olyan
hirtelenséggel az iskolai tanév végén, hogy erre a hallgatóság szinte
reagálni sem tudott. A vezetőség semmilyen formában nem egyeztetett az
egyetem hallgatóságával, sem az oktatókkal”.
Pedig ezekkel a diákokkal Ă©rdemes lett volna beszĂ©lgetni. Sok kĂnos
következménynek vette volna elejét a katolikus egyetem. Erővel szemben
gyengĂ©nek lenni a gyengĂ©k kiváltsága. A járom, ha dĂszes is, járom. Nem
kötelező meghajolni az erőszakos akarat előtt, inkább egy még erősebb
akaratot kell növeszteni magunkban, és akkor nem hajlunk meg.
------------------------------
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150619/832b9e79/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról