<div dir="ltr"><span style="color:rgb(0,0,255)"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif"><font size="4"><br></font></span></span><div class="gmail_quote"><span style="color:rgb(0,0,255)"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif"><font size="4">--------<br></font></span></span>



<div>
<div dir="ltr" align="left"><span style="color:rgb(0,0,255)"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif"><font size="4"><span>Körmendy Zsuzsának a múlt héten jelent 
meg</span></font></span></span></div>
<div dir="ltr" align="left"><span style="color:rgb(0,0,255)"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif"><font size="4"><span>a Magyar Nemzetben ez a cikke. <br></span></font></span></span></div>
<div dir="ltr" align="left"><span style="color:rgb(0,0,255)"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif"><font size="4"><span>Címe: A pázmányos diákok helytálltak az egyetem 
szellemiségéért...</span></font></span></span></div>
<div dir="ltr" lang="hu" align="left">
<hr>
</div>
<div dir="ltr" align="left">
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
  <tbody>
  <tr>
    <td><span style="color:rgb(0,0,255)"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif"><br></span></span></td></tr>
  <tr>
    <td style="width:840px;height:380px">
      <div style="width:840px;min-height:380px"><span style="color:rgb(0,0,255)"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif"><font size="4">Diktátumokkal szemben<br>A pázmányos diákok 
      helytálltak az egyetem szellemiségéért<br><br>Körmendy Zsuzsanna<br>Sok 
      szó esik a diákok szabad véleménynyilvánításának fontosságáról. Arról, 
      hogy milyen lényeges az egyetemeken a demokrácia. A ballib média különösen 
      akkor szeret bőségesen teret adni a hallgatói kifogásoknak, 
      észrevételeknek, ha azok már nem is az egyetem vezetését bírálják, hanem a 
      tárca, és különösképpen, ha a kormány ellen fordulnak – amennyiben a 
      kormány jobboldali. Akkor a tévékamerák elé állhatnak lelkesen csivitelő 
      potenciális Ulrike Meinhofok, dörgedelmes ifjú Cohn-Benditek vagy éppen 
      Jan Palachok: az igazság vértanúi és sírásói huszonévesen még egyforma 
      esélyt kapnak.<br>A Pázmány Péter Katolikus Egyetemen semmi különleges nem 
      történt, csak az, amire állítólag mindenki vágyik: a diákok rendkívül 
      kulturáltan kifejezték véleményüket egy általuk fölöslegesnek érzett új 
      tantárgy bevezetéséről. Levelüket megcímezték az egyetem rektorának, 
      illetve a vezetőségnek, és ezzel a maguk részéről megtették, amit 
      szükségesnek éreztek. Számos ismerősömtől tudom, mennyire respektálják a 
      pázmányos diákokat, akik nem hőbörögve, tanítási órákat ellehetetlenítve, 
      hanem értelmes, átgondolt érvekkel szegültek szembe egy rossz döntéssel. A 
      hallgatók azokat szólították meg erős kritikával, akiktől tanulmányaik, 
      közvetve tehát sorsuk, előmenetelük függ, itt tehát volt kockázat. Azt is 
      mondhatnánk, megtették azt, amit helyettük másnak, másoknak kellett volna 
      megtenni, s amely folyamatot mások, nagyobb jogkörrel, s még időben 
      mérlegelve, átgondolva pozitív és negatív hozadékokat, leállíthattak 
      volna. S akkor a nyilvánvalóan aktuálpolitikailag túlterhelt ötlet egy új 
      tantárgy, „A holokauszt emlékezete” bevezetéséről nem torkollt volna 
      döntésbe. Ki kell mondanunk, hogy a Pázmányon a diákok voltak azok, akik 
      felelősen gondolkodtak, akik erősebb és mélyebb indíttatással képviselték 
      az egyetem szellemét és hagyományait. És okosabb kompromisszumra tettek 
      javaslatot, mint az (ok) a testület (ek), amely (ek) nek tagjai 
      feltehetően meghányták-vetették a témát, majd hoztak egy PC döntést. Az 
      egyetem azonban nem a PC világa, annál sokkalta följebb kell lennie. Nem a 
      politikai helyezkedések és a közvetlen érdekérvényesítések világa. Ideális 
      esetben legalábbis nem az. De mivel egyetem, nem célozhatunk meg mást, 
      kevesebbet, mint egy ideális esetet.<br>„Úgy gondoljuk, hogy egyetemünk 
      szellemiségét nagymértékben meghatározza a keresztény vallás és kultúra. 
      Viszont a tantárgy témaköre nem a vallásra fókuszál (mint ahogy joggal 
      tenné ezt egy esetleges zsidó, illetve más vallásokat bemutató hitéleti 
      óra bevezetése), hanem olyan politikai állásfoglalást rejt magában, 
      amellyel többségünk nem kíván azonosulni semmilyen formában” – olvashatjuk 
      a diákok levelében, amelyet a rektornak, illetve az egyetem vezetőségének 
      írtak. Ebből a kitételből látszik, hogy elsődlegesen a hagyományból, a 
      szellemiségből indultak ki, hogy meghatározzák, mit nem akarnak. De rögtön 
      utána értelmes kompromisszumkészségükről is tanúságot tesznek, s 
      elárulják, mit tartottak volna elképzelhetőnek: „mi célszerűbbnek érezzük 
      egy Népirtások az emberi történelemben, vagy Népirtások a XX. században 
      nevű óra bevezetését, melyben egyenlő arányban jelennek meg a különböző 
      nemzetek és (vallási, etnikai) kisebbségek ellen elkövetett erőszakos 
      cselekményekről szóló tananyagok – hiszen a keresztény szellemiség az 
      egyenlőség és tisztesség nevében ezt követelné meg. A tárgy ezzel 
      érzékeltetné minden emberi élet értékét, így minden népirtás egységes és 
      egyenlő mértékű elutasítását.” Nincs ebben a levélben tehát semmi 
      kócosság, meggondolatlanság, sőt, az a kínos érzésünk van, hogy ezek a 
      diákok az adott kérdéskörről sokkal felelősségteljesebben és érettebben 
      gondolkodnak, mint akiknek levelüket címezték, úgyhogy a szerepek itt 
      szinte megcserélődtek.<br>Szót kell ejtenünk viszont egy olyan morális 
      mozzanatról, amely mellett nem mehetünk el. A tárgy bevezetésével 
      párhuzamos burkolt vádról van szó, ami, mint a hallgatók leveléből 
      kiderül, nem is volt annyira burkolt: „A hallgatók egy részét érzékenyen 
      érinti az a kijelentés, mely szerint Ön az óra bevezetését a fokozódó 
      antiszemitizmus miatt tartaná indokoltnak, hiszen egyetemünk hallgatóira 
      nézve ez olyan, mintha antiszemitizmussal vádolnák őket és családjaikat. 
      Ezt a pejoratív feltételezést a lehető leghatározottabban 
      visszautasítjuk.”<br>Lássunk tisztán: a rektor, amikor a tananyagában 
      izraeli professzorok által összeállított holokauszt-oktatást le akarta 
      nyomni a katolikus egyetem diákjainak torkán, valójában szélsőséges 
      liberális előítéleteket igazolt. Vásárhelyi Mária szociológus jó néhány 
      évvel ezelőtt – munkásságából következtethetően előre eldöntött 
      megbélyegzési szándékkal – felmérte a magyar felsőoktatási intézményekben 
      tanuló diákok rasszizmus- és antiszemitizmus-szintjét, majd rendkívüli 
      elégedettséggel kimutatta feltételezéseit: a tanárnak tanuló magyar diák 
      rasszista. Ezt igazolta most a rektor, midőn úgy döntött, egy katolikus 
      egyetemen szükség van arra, hogy a holokauszt ügyében minden diák 
      miheztartás végett politikailag korrekten gondolkodjon. (Vajon a XX. 
      századi történelemnek az egyetemen folyó oktatását, benne a holokauszttal, 
      nem tartotta megfelelőnek?) A rektornak az lett volna a dolga, hogy az 
      egyetem szellemiségét őrizze, magasrendű spirituális értékeket 
      képviseljen. A hallgatókkal való konzultáció helyett valójában sanda 
      támadásoknak tette ki joggal tiltakozó diákjait, akik véleményük 
      határozott megfogalmazásával bizony vásárra vitték a bőrüket. Ezt a rektor 
      vagy nem tudta, vagy nem érdekelte őt – nem tudom, melyik verzió a 
      kínosabb.<br>A gépezetbe homokszem került. A szabad, felelős 
      véleménynyilvánítás homokszeme. Nem mindenki szeret hajlongani sulykolt 
      diktátumok és erős akarat előtt. Most kellene visszavonni a hibás 
      elhatározást. Most kellene a rektornak önkritikát gyakorolnia, amiért nem 
      az egyetem szellemisége, és nem a diákság legértelmesebbjeinek egyetértése 
      volt fontos számára. Hogy valójában mi volt fontos, arról fogalmat alkotni 
      nem túl nehéz; maradjunk annyiban, hogy azoknak a végeláthatatlanul hosszú 
      sorát gyarapította, akik kevésbé a szuverén, inkább az igazodó típusú 
      gondolkodásban jeleskednek. Mindenesetre ha átgondolatlan és 
      antidemokratikus döntése miatt a rektornak nem kell felelnie, akkor én nem 
      jobboldali konzervatív kormány irányítása alatt lévő országban élek.<br>A 
      hallgatói önkormányzatokról a Felvi.hu-n – nyilván a felvételizőknek 
      tájékoztatásul és kedvcsinálónak – ezt olvashatjuk: „hidat építenek a 
      diákok és az oktatók, az iskola vezetése között”, képviselőik részt 
      vesznek a különböző egyetemi bizottságokban. A pázmányos diákok által írt 
      levél ötödik pontja viszont így szól: „Kellemetlennek érezzük, hogy ez a 
      (fentiekben jelzett módon) többszörösen terhelt téma, látszólag a 
      hallgatók feje felett, külföldi »közreműködés« hatására valósult meg. 
      Olyan hirtelenséggel az iskolai tanév végén, hogy erre a hallgatóság 
      szinte reagálni sem tudott. A vezetőség semmilyen formában nem egyeztetett 
      az egyetem hallgatóságával, sem az oktatókkal”.<br>Pedig ezekkel a 
      diákokkal érdemes lett volna beszélgetni. Sok kínos következménynek vette 
      volna elejét a katolikus egyetem. Erővel szemben gyengének lenni a gyengék 
      kiváltsága. A járom, ha díszes is, járom. Nem kötelező meghajolni az 
      erőszakos akarat előtt, inkább egy még erősebb akaratot kell növeszteni 
      magunkban, és akkor nem hajlunk 
meg.<br></font></span></span></div></td></tr></tbody></table></div><span style="color:rgb(0,0,255)"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif"><font size="4"><br></font></span></span>
<div dir="ltr" lang="hu" align="left">
<hr>
</div></div>
</div><span style="color:rgb(0,0,255)"><span style="font-family:comic sans ms,sans-serif"><font size="4"><br></font></span></span></div>