[Grem] az ír népszavazás kapcsán Köntös László cikke
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. Jún. 1., H, 18:42:18 CEST
A haladĂłkrĂłl Ă©s a maradiakrĂłl az Ăr nĂ©pszavazĂĄs kapcsĂĄn
2015.05.31. - Köntös Låszló
<http://reposzt.hu/user/k%C3%B6nt%C3%B6s-l%C3%A1szl%C3%B3>
http://reposzt.hu/blog/kontos-laszlo/2015-05-30/haladokrol-es-maradiakrol-az-ir-nepszavazas-kapcsan?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201506
Az ĂŒnnepsĂ©gen *Parolin bĂboros Ăgy fogalmazott*: â*Nagyon elszomorĂtott a
nĂ©pszavazĂĄs eredmĂ©nye. TermĂ©szetesen â ahogyan a dublini Ă©rsek mondta â az
egyhåznak foglalkoznia kell ezzel a valósåggal, de véleményem szerint abban
az értelemben kell foglalkoznia vele, hogy elkötelezetten meg kell tennie
mindent azĂ©rt, hogy evangelizĂĄljuk a kultĂșrĂĄnkat. Ăgy gondolom, hogy ez
nemcsak a keresztĂ©nyek alapelvek, hanem az egĂ©sz emberisĂ©g veresĂ©ge.*â
Pietro Parolin: A meleghåzassågot legalizåló törvény az emberiség veresége
- magyarkurir.hu
<http://www.magyarkurir.hu/hirek/pietro-parolin-meleghazassagot-legalizalo-torveny-az-emberiseg-veresege/?q=%C3%ADrorsz%C3%A1g%20n%C3%A9pszavaz%C3%A1s>
Az Ăr nĂ©pszavazĂĄs az egynemƱek hĂĄzassĂĄgĂĄrĂłl egy Ășjabb eszköz lehet arra,
hogy erĆsĂtse EurĂłpa-szerte a tĂĄrsadalmi valĂłsĂĄg Ă©rtelmezĂ©sĂ©nek egy *jĂłl
ismert panelj*Ă©t, amelyik valahogy Ăgy szĂłl: *egyik oldalon vannak a
haladók, a måsik oldalon a maradiak.** A dominåns értelmezés szerint
tĂĄrsadalmi forradalom törtĂ©nt a katolikus ĂrorszĂĄgban*. Az a vĂ©lemĂ©nyem,
hogy Ă©rdemes ezt a kĂ©tsĂ©gtelenĂŒl fontos döntĂ©st nem csak egy folyamat
lezårulåsånak, hanem egy ismeretlen folyamat kezdetének is tekinteni. *Hogy
mi is történt, s hogy mi is történik e téren most Európa nyugati
orszågaiban, ma még nem tudjuk.* Minden forradalomnak *ilyen a
ter*mĂ©szete. *EgyezzĂŒnk
meg abban, hogy a kérdést, miszerint mi a maradi és mi a haladó a håzassåg
Ă©s a csalĂĄd ĂŒgyĂ©ben, majd a törtĂ©nelem dönti el.*
Most nagy az eufĂłria, mert a nĂ©pszavazĂĄs eredmĂ©nye erĆsĂti az egyĂ©bkĂ©nt
minden emberben alapvetĆen meglĂ©vĆ igĂ©nyt az igazsĂĄgossĂĄgra, az
egyenlĆsĂ©gre, az emberi mĂ©ltĂłsĂĄgra, a szabadsĂĄgra. Az mĂĄr *egy mĂĄsik tĂ©ma
lenne, hogy korunkban vajon miĂ©rt a szexualitĂĄs körĂŒli jogok vĂĄltak az
ĂĄltalĂĄnos szabadsĂĄgjogok irĂĄnti vĂĄgy Ă©s kĂŒzdelem szimbolikus eszközeivĂ©.* â
De ez most szempontunkból mindegy is. *A lényeg mégis csak az, hogy az
egynemƱek hĂĄzassĂĄgĂĄnak megszerzett joga most Ășgy tƱnik fel, mint az
egyenlĆsĂ©g gyĆzelme, a korĂĄbbi maradisĂĄg jĂĄrmĂĄtĂłl valĂł megszabadulĂĄs. Ez a
progressziĂł*. *A magĂĄnĂ©leti szabadsĂĄg illĂșziĂłja mint menedĂ©k, amely kĂ©pes
feledtetni az amĂșgy egyre bonyolultabb, ĂĄtlĂĄthatatlanabb Ă©s
ellenĆrizhetetlenebb rendszerekbe szervezett, beĂĄgyazott egyĂ©n
csapda-helyzetét. *
*A szabadulĂĄs feletti öröm, a szabadsĂĄgĂ©lmĂ©ny olyan erĆs, hogy lĂĄtni valĂłan
a konzervatĂvokat, ide Ă©rtve az Ăr katolikus egyhĂĄzat is meghĂĄtrĂĄlĂĄsra
kĂ©szteti. A konzervatĂv brit miniszterelnök ĂŒdvözölte a nĂ©pszavazĂĄs
eredményét,* Dublin érseke arról beszélt, hogy szembe kell nézni a
valĂłsĂĄggal.
<http://www.irishtimes.com/news/social-affairs/religion-and-beliefs/all-churches-in-ireland-in-need-of-reality-check-1.2224081>
ElemzĂ©sek sokasĂĄga jelenik most meg az Ăr sajtĂłban arrĂłl, hogy miĂ©rt
hagytĂĄk ott az emberek az egyhĂĄzat. Mindenki nagyon-nagyon okos, s lĂĄm meg
is van *a vålasz: azért, mert az egyhåz nem érti az emberek gondolkodåsåt.
Mert ha bezzeg Ă©rtenĂ©, özönlenĂ©nek a nĂ©pek a templomba. Ez ma az ĂŒgyeletes
klisé.* Ami persze nem azt jelenti, hogy az egyhåz ne lehetne
problematikus. Nagyon is lehet.
*Egy affĂ©le elmaradott, kelet-eurĂłpai keresztyĂ©n Ă©s konzervatĂv, mint Ă©n
is, pedig csak Ă©rtetlenĂŒl rĂĄzza a fejĂ©t zavarĂĄban, s komolyan felteszi a
kérdést,* hogy *akkor voltaképpen a hozzånk képest nyugati tårsadalmakban
mi is szĂĄmĂt mĂ©g konzervatĂvnak.* Innen nĂ©zve mintha a konzervativizmus â a
hĂĄzassĂĄg kĂ©rdĂ©sĂ©ben legalĂĄbb is, de nem csak ebben â teljessĂ©ggel
felolvadna, s összeroppanna a nyugati progresszĂvnak gondolt korszellem Ă©s
ĂĄltalĂĄnos Ă©rzĂŒlet nyomĂĄsa alatt.* A konzervativizmus mintha vesztĂ©sre
ĂĄllna,** s mintha ezt a defenzĂv helyzetet Ășgy akarnĂĄ megoldani, hogy
egyetĂ©rt a liberĂĄlis Ă©rtĂ©kekkel (ebben az ĂŒgyben), *miközben tovĂĄbbra is
konzervatĂvnak mondja magĂĄt. S Ășgy tƱnik, az Ăr katolikus egyhĂĄz sem bĂrta
a hangulatot, s Ășgy Ă©rzĂ©kelte, hogy ekkora tömegnyomĂĄssal nem lehet
szembemenni. Az Ăr Ă©rsek elĂ©ggĂ© bizonytalan nyilatkozatĂĄt aztĂĄn helyre
tette *a Vatikån egyértelmƱ vålasza, mely szerint a népszavazås eredménye
az emberisĂ©g veresĂ©ge. * Ărdekes, hogy a VatikĂĄnnak ez az ĂŒzenete mintha
nem akarna åtjönni a haladó hazai sajtóban. Hiåba, no, *egy baloldali,
liberĂĄlis-konzervatĂv pĂĄpa itthon elĂ©ggĂ© nagy fejtörĂ©st okozhat, mert nem
fér bele semmilyen itthoni sematizmusba.*
Ami engem illet, ĂŒdvözlöm a VatikĂĄn nyilatkozatĂĄt, mĂ©g ha tĂșl drĂĄmainak is
érzem. Nem hinném, hogy a nyugati orszågok egymås utåni kiållåsa az
egynemƱek hĂĄzassĂĄga mellett (a kivĂ©tel most mĂĄr csak Ăszak-ĂrorszĂĄg, a
protestĂĄnsoknak köszönhetĆen â de ez egy kĂŒlön törtĂ©net) vĂ©glegesen
ĂĄtĂrhatnĂĄ a hagyomĂĄnyos hĂĄzassĂĄg Ă©s a csalĂĄd fogalmĂĄt â de errĆl majd
kĂ©sĆbb. EzĂșttal most mellĆznĂ©m a szokĂĄsos keresztyĂ©n Ă©rvelĂ©st.
*LennĂ©nek ugyanis kĂ©rdĂ©seim, amĂșgy emberjogilag.* A kĂ©rdĂ©skörnek erre a
vonatkozĂĄsĂĄra Breda OâBrien kitƱnĆ cikke mutat rĂĄ a The Irish Times-ban
<http://www.irishtimes.com/news/politics/breda-o-brien-an-inconvenient-truth-about-the-same-sex-marriage-referendum-1.2224422>
:* â Helyrehozhatatlanul megsĂ©rtettĂŒk a kapcsolatot a hĂĄzassĂĄg Ă©s a gyermek
azon joga között, hogy ismerje azt a két embert, s szeretve legyen azon két
ember åltal, akik neki adtåk biológiai, tårsadalmi és csalådi identitåsuk
felĂ©t.â*
SzĂłval,* kiknek a jogairĂłl van itt szĂł, s kiknek a jogai vannak itt Ășgy
beĂĄllĂtva, mintha gyĆzelmĂŒk egyenesen az ĂĄltalĂĄnos jogegyenlĆsĂ©g gyĆzelme
lenne? **Azoknak a jogairĂłl, akik egy velĂŒk azonos nemƱ emberrel akarnak
håzassågban élni.* Felteszem,* a håzassåg fogalma magåban foglalja a
csalåd, a gyermek fogalmåt is*. De *ki beszél itt *egy ilyen håzassågban
szĂŒletendĆ Ă©s * felnevelendĆ gyermek jogairĂłl*?
*Az egynemƱek hĂĄzassĂĄga megszĂŒnteti a nemhez kötött apasĂĄg Ă©s anyasĂĄg
fogalmåt, arra a liberålis teóriåra alapozva, hogy a szabad egyén szabadon
megvålaszthatja eme hagyomånyosan nemekhez kötött tårsadalmi szerepeket.* A
kérdéskör genetikai vonatkozåsairól most nem beszélnék, mert ez szembe
menne a szabad egyén ma érvényes és korrekt ideåjåval. S ez bizony ma nem
lenne korrekt. Ez *a filozĂłfiai liberalizmus ĂĄltal konstruĂĄlt virtuĂĄlisan
szabad egyén, akit semmi sem köt. *Enyhén fogalmazva is *ez a teória
ellentmond minden tapasztalatnak, **de tegyĂŒk fel, hogy igaz. *Ăm az
kĂ©tsĂ©gtelenĂŒl nem igaz, hogy ezzel, mĂĄrmint az apasĂĄg Ă©s az anyasĂĄg
tĂĄrsadalmi fogalmĂĄval egyĂŒtt megszĂŒntethetĆ lenne az apasĂĄg Ă©s anyasĂĄg
biolĂłgiai fogalma.(Ez a körĂŒlmĂ©ny teszi meghaladhatatlannĂĄ a hĂĄzassĂĄg Ă©s a
csalåd fogalmåt.) Magyarul, *a gyermeket vållaló egynemƱ håzassåg nem
valĂłsĂthatĂł meg csak olyan intĂ©zmĂ©nyek közbejöttĂ©vel, mint pl. a spermabank
Ă©s a bĂ©ranyasĂĄg. Ez, akĂĄrhogyan is, elĆre kiszĂĄmĂthatatlan, s az ilyen
hĂĄzassĂĄgban felnövekvĆ ember szĂĄmĂĄra elkĂ©pesztĆen bonyolult Ă©s zƱrzavaros
helyzeteket idĂ©zhet elĆ.* Ki beszĂ©l az Ć jogairĂłl? *Mi van akkor, ha egy
ilyen csalĂĄdban felnövekvĆ ember Ă©letĂ©nek egy pontjĂĄn rĂĄdöbben arra, hogy
nem ismerheti meg biolĂłgiai apjĂĄt vagy anyjĂĄt? Vagy megismerheti ugyan, de
szembesĂŒlnie kell azzal, hogy valakik, akik amĂșgy a sajĂĄt jogaikĂ©rt
kĂŒzdöttek, nem gondoltak arra, hogy neki is voltak jogai, amikor mĂ©g meg
sem szĂŒletett? SzĂłval az egynemƱek hĂĄzassĂĄgĂĄnak jogi gyĆzelme valĂłban
egyenlĆ az ĂĄltalĂĄnos jogegyenlĆsĂ©g gyĆzelmĂ©vel?*
ElkezdĆdött most valami, âgyĆzött a forradalomâ. Ăm e kezdet hosszĂș tĂĄvĂș
tårsadalmi hatåsairól még semmit sem lehet tudni. Majd utólag
visszatekintve megtudjuk, mi történt most.
Ami engem illet, ezt a*z egĂ©sz, ma progressziĂłnak beĂĄllĂtott folyamatot **egy
hosszan tartĂł epizĂłdnak tartom, amelynek a vĂ©gĂ©n kiderĂŒl, **hogy a
hagyomĂĄnyos csalĂĄdnak nincs alternatĂvĂĄja. *EzĂ©rt nem gondolnĂĄm, hogy az
azonos nemƱek håzassågånak legalizålåsåt valamiféle vilågdråmaként , a
âcivilizĂĄciĂł vĂ©gekĂ©ntâ kellene Ă©rtelmezni. Nem eszik olyan forrĂłn a kĂĄsĂĄt.
Maradok tehĂĄt maradi. *Szerintem van ugyanis olyan, hogy az ortodoxia a
modern.* EttĆl mĂ©g termĂ©szetesen tiszteletben tartom mindenkinek a
véleményét.
S mĂ©g mielĆtt valakik nekem esnĂ©nek, igyekszem leszögezni: *a fentiekben
nem a kĂŒlönbözĆ szexuĂĄlis orientĂĄciĂłjĂș emberekhez valĂł viszonyrĂłl
beszéltem.* *Ismerek én azonos nemƱeket, akiknek a partnerkapcsolata
szeretetben, figyelemben, gyöngédségben, gondoskodåsban ezerszer
felĂŒlmĂșlja* *nĂ©mely
hagyomĂĄnyos hĂĄzassĂĄg borzalmĂĄt.** Csakhogy itt nem errĆl van szĂł.* *AmĂg
nem tudunk kĂŒlönbsĂ©get tenni* *a homofĂłbia* Ă©*s a hagyomĂĄnyos csalĂĄd
intézményének a védelme* *között,* addig *ez a vita mindig is egy
ĂĄtpolitizĂĄlt, beszƱkĂŒlt, öngerjesztĆ, manipulĂĄlt vilĂĄgnĂ©zeti kĂŒzdelem
eszközévé vålik.* Miközben, persze, mindenki jót akar.
Meg addig sem kell beszélni mås rabsågokról, égbekiåltó
igazsĂĄgtalansĂĄgokrĂłl Ă©s egyenlĆtlensĂ©gekrĆl. Nem igaz?
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150601/58dfe986/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról