<div dir="ltr"><div> <h1>A haladókról és a maradiakról az ír népszavazás kapcsán</h1> </div>                 
<span><span content="2015-05-30T16:35:21+02:00" rel="sioc:has_creator">2015.05.31. - <a href="http://reposzt.hu/user/k%C3%B6nt%C3%B6s-l%C3%A1szl%C3%B3" title="Felhasználói profil megtekintése." target="_blank">Köntös László</a><br><a href="http://reposzt.hu/blog/kontos-laszlo/2015-05-30/haladokrol-es-maradiakrol-az-ir-nepszavazas-kapcsan?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201506" target="_blank">http://reposzt.hu/blog/kontos-laszlo/2015-05-30/haladokrol-es-maradiakrol-az-ir-nepszavazas-kapcsan?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201506</a><br></span></span>
<div>
<div><div><div><blockquote><p>Az
ünnepségen <span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b>Parolin bíboros így fogalmazott</b></span>: „<span style="background-color:rgb(208,224,227)"><b>Nagyon elszomorított a
népszavazás eredménye. Természetesen – ahogyan a dublini érsek mondta –
az egyháznak foglalkoznia kell ezzel a valósággal, de véleményem szerint
abban az értelemben kell foglalkoznia vele, hogy elkötelezetten meg
kell tennie mindent azért, hogy evangelizáljuk a kultúránkat. Úgy
gondolom, hogy ez nemcsak a keresztények alapelvek, hanem az egész
emberiség veresége.</b></span>”</p><p><a href="http://www.magyarkurir.hu/hirek/pietro-parolin-meleghazassagot-legalizalo-torveny-az-emberiseg-veresege/?q=%C3%ADrorsz%C3%A1g%20n%C3%A9pszavaz%C3%A1s" target="_blank">Pietro Parolin: A melegházasságot legalizáló törvény az emberiség veresége - magyarkurir.hu</a></p></blockquote><p>Az
ír népszavazás az egyneműek házasságáról egy újabb eszköz lehet arra,
hogy erősítse Európa-szerte a társadalmi valóság értelmezésének egy <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>jól
ismert panelj</b></span>ét, amelyik valahogy így szól: <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>egyik oldalon vannak a
haladók, a másik oldalon a maradiak.</b><b> A domináns értelmezés szerint
társadalmi forradalom történt a katolikus Írországban</b></span>. Az a véleményem,
hogy érdemes ezt a kétségtelenül fontos döntést nem csak egy folyamat
lezárulásának, hanem egy ismeretlen folyamat kezdetének is tekinteni.
<span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b>Hogy mi is történt, s hogy mi is történik e téren most Európa nyugati
országaiban, ma még nem tudjuk.</b></span> Minden forradalomnak <b>ilyen a ter</b>mészete.
<span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b>Egyezzünk meg abban, hogy a kérdést, miszerint mi a maradi és mi a
haladó a házasság és a család ügyében, majd a történelem dönti el.</b></span></p><p>Most
nagy az eufória, mert a népszavazás eredménye erősíti az egyébként
minden emberben alapvetően meglévő igényt az igazságosságra, az
egyenlőségre, az emberi méltóságra, a szabadságra. Az már <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>egy másik téma
lenne, hogy korunkban vajon miért a szexualitás körüli jogok váltak az
általános szabadságjogok iránti vágy és küzdelem szimbolikus eszközeivé.</b></span>
– De ez most szempontunkból mindegy is. <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>A lényeg mégis csak az, hogy az
egyneműek házasságának megszerzett joga most úgy tűnik fel, mint az
egyenlőség győzelme, a korábbi maradiság jármától való megszabadulás. Ez
a progresszió</b></span>. <span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b>A magánéleti szabadság illúziója mint menedék, amely
képes feledtetni az amúgy egyre bonyolultabb, átláthatatlanabb és
ellenőrizhetetlenebb rendszerekbe szervezett, beágyazott egyén
csapda-helyzetét. </b></span></p><p><span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b>A szabadulás feletti öröm, a szabadságélmény
olyan erős, hogy látni valóan a konzervatívokat, ide értve az ír
katolikus egyházat is meghátrálásra készteti. A konzervatív brit
miniszterelnök üdvözölte a népszavazás eredményét,</b></span><a href="http://www.irishtimes.com/news/social-affairs/religion-and-beliefs/all-churches-in-ireland-in-need-of-reality-check-1.2224081" target="_blank"> Dublin érseke arról beszélt, hogy szembe kell nézni a valósággal.</a>
Elemzések sokasága jelenik most meg az ír sajtóban arról, hogy miért
hagyták ott az emberek az egyházat. Mindenki nagyon-nagyon okos, s lám
meg is van <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>a válasz: azért, mert az egyház nem érti az emberek
gondolkodását. Mert ha bezzeg értené, özönlenének a népek a templomba.
Ez ma az ügyeletes klisé.</b></span> Ami persze nem azt jelenti, hogy az egyház ne
lehetne problematikus. Nagyon is lehet.</p><p><span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b>Egy afféle elmaradott,
kelet-európai keresztyén és konzervatív, mint én is, pedig csak
értetlenül rázza a fejét zavarában, s komolyan felteszi a kérdést,</b></span> hogy
<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>akkor voltaképpen a hozzánk képest nyugati társadalmakban mi is számít
még konzervatívnak.</b></span> Innen nézve mintha a konzervativizmus – a házasság
kérdésében legalább is, de nem csak ebben – teljességgel felolvadna, s
összeroppanna a nyugati progresszívnak gondolt korszellem és általános
érzület nyomása alatt.<span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b> A konzervativizmus mintha vesztésre állna,</b></span><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b> s
mintha ezt a defenzív helyzetet úgy akarná megoldani, hogy egyetért a
liberális értékekkel (ebben az ügyben), </b></span>miközben továbbra is
konzervatívnak mondja magát. S úgy tűnik, az ír katolikus egyház sem
bírta a hangulatot, s úgy érzékelte, hogy ekkora tömegnyomással nem
lehet szembemenni. Az ír érsek eléggé bizonytalan nyilatkozatát aztán
helyre tette <span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b>a Vatikán egyértelmű válasza, mely szerint a népszavazás
eredménye az emberiség veresége. </b></span> Érdekes, hogy a Vatikánnak ez az
üzenete mintha nem akarna átjönni a haladó hazai sajtóban. Hiába, no,
<span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b>egy baloldali, liberális-konzervatív pápa itthon eléggé nagy fejtörést
okozhat, mert nem fér bele semmilyen itthoni sematizmusba.</b></span></p><p>Ami
engem illet, üdvözlöm a Vatikán nyilatkozatát, még ha túl drámainak is
érzem. Nem hinném, hogy a nyugati országok egymás utáni kiállása az
egyneműek házassága mellett (a kivétel most már csak Észak-Írország, a
protestánsoknak köszönhetően – de ez egy külön történet) véglegesen
átírhatná a hagyományos házasság és a család fogalmát – de erről majd
később. Ezúttal most mellőzném a szokásos keresztyén érvelést.</p><p><span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b>Lennének ugyanis kérdéseim, amúgy emberjogilag.</b></span> A kérdéskörnek erre a vonatkozására<a href="http://www.irishtimes.com/news/politics/breda-o-brien-an-inconvenient-truth-about-the-same-sex-marriage-referendum-1.2224422" target="_blank"> Breda O’Brien kitűnő cikke mutat rá a The Irish Times-ban</a>:<i>
„ Helyrehozhatatlanul megsértettük a kapcsolatot a házasság és a
gyermek azon joga között, hogy ismerje azt a két embert, s szeretve
legyen azon két ember által, akik neki adták biológiai, társadalmi és
családi identitásuk felét.”</i></p><p>Szóval,<span style="background-color:rgb(217,210,233)"><b><span style="background-color:rgb(182,215,168)"> kiknek a jogairól van itt
szó, s kiknek a jogai </span><span style="background-color:rgb(234,209,220)">vannak itt úgy beállítva, mintha győzelmük
egyenesen az <span style="background-color:rgb(255,229,153)">általános jogegyenlőség győzelme</span> lenne?</span> </b></span><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Azoknak a jogairól,
akik egy velük azonos nemű emberrel akarnak házasságban élni.</b></span>
Felteszem,<span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b> a házasság fogalma magában foglalja a család, a gyermek
fogalmát is</b></span>. De <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>ki beszél itt </b></span>egy ilyen házasságban születendő és <span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b>
felnevelendő gyermek jogairól</b></span>?</p><p><span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Az egyneműek házassága megszünteti a
nemhez kötött apaság és anyaság fogalmát, arra a liberális teóriára
alapozva, hogy a szabad egyén szabadon megválaszthatja eme hagyományosan
nemekhez kötött társadalmi szerepeket.</b></span> A kérdéskör genetikai
vonatkozásairól most nem beszélnék, mert ez szembe menne a szabad egyén
ma érvényes és korrekt ideájával. S ez bizony ma nem lenne korrekt. Ez <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>a
filozófiai liberalizmus által konstruált virtuálisan szabad egyén, akit
semmi sem köt. </b></span>Enyhén fogalmazva is <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>ez a teória ellentmond minden<span style="background-color:rgb(255,229,153)">
tapasztalatnak</span>, </b></span><span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b>de tegyük fel, hogy igaz. </b></span>Ám az kétségtelenül nem igaz,
hogy ezzel, mármint az apaság és az anyaság társadalmi fogalmával együtt
megszüntethető lenne az apaság és anyaság biológiai fogalma.(Ez a
körülmény teszi meghaladhatatlanná a házasság és a család fogalmát.)
Magyarul, <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>a gyermeket vállaló egynemű házasság nem valósítható meg csak
olyan intézmények közbejöttével, mint pl. a spermabank és a béranyaság.
Ez, akárhogyan is, előre kiszámíthatatlan, s az ilyen házasságban
felnövekvő ember számára elképesztően bonyolult és zűrzavaros
helyzeteket idézhet elő.</b></span> Ki beszél az ő jogairól? <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Mi van akkor, ha egy
ilyen családban felnövekvő ember életének egy pontján rádöbben arra,
hogy nem ismerheti meg biológiai apját vagy anyját? Vagy megismerheti
ugyan, de szembesülnie kell azzal, hogy valakik, akik amúgy a saját
jogaikért küzdöttek, nem gondoltak arra, hogy neki is voltak jogai,
amikor még meg sem született? Szóval az egyneműek házasságának jogi
győzelme valóban egyenlő az általános jogegyenlőség győzelmével?</b></span></p><p>Elkezdődött
most valami, „győzött a forradalom”. Ám e kezdet hosszú távú társadalmi
hatásairól még semmit sem lehet tudni. Majd utólag visszatekintve
megtudjuk, mi történt most.</p><p>Ami engem illet, ezt a<span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>z egész, ma
progressziónak beállított folyamatot </b></span><span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b>egy hosszan tartó epizódnak tartom,
amelynek a végén kiderül, </b></span><span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b>hogy a hagyományos családnak nincs
alternatívája. </b></span>Ezért nem gondolnám, hogy az azonos neműek házasságának
legalizálását valamiféle világdrámaként , a „civilizáció végeként”
kellene értelmezni. Nem eszik olyan forrón a kását.</p><p>Maradok tehát
maradi. <span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b>Szerintem van ugyanis olyan, hogy az ortodoxia a modern.</b></span> Ettől
még természetesen tiszteletben tartom mindenkinek a véleményét.</p><p>S
még mielőtt valakik nekem esnének, igyekszem leszögezni: <span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b>a fentiekben
nem a különböző szexuális orientációjú emberekhez való viszonyról
beszéltem.</b></span> <span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b>Ismerek én azonos neműeket, akiknek a partnerkapcsolata
szeretetben, figyelemben, gyöngédségben, gondoskodásban ezerszer
felülmúlja</b></span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>némely hagyományos házasság borzalmát.</b></span><span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b> Csakhogy itt nem erről
van szó.</b></span> <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>Amíg nem tudunk különbséget tenni</b></span> <span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b>a homofóbia</b></span> <span style="background-color:rgb(182,215,168)">é<span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b>s a hagyományos
család intézményének a védelme</b></span></span><span style="background-color:rgb(255,229,153)"><b> </b></span><span style="background-color:rgb(182,215,168)"><b>között,</b></span> addig <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><b>ez a vita mindig is egy
átpolitizált, beszűkült, öngerjesztő, manipulált világnézeti küzdelem
eszközévé válik.</b></span> Miközben, persze, mindenki jót akar.</p><p>Meg addig sem kell beszélni más rabságokról, égbekiáltó igazságtalanságokról és egyenlőtlenségekről. Nem igaz?</p><p> </p></div></div></div> </div></div>