[Grem] szeretet, szexualitás / G.Kuby
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. Júl. 20., H, 12:28:26 CEST
Gabriele Kuby: KiĂşt a szeretethez
2015. július 19. vasárnap 15:02
http://magyarkurir.hu/hirek/gabriele-kuby-kiut-szeretethez
Gabriele Kuby nĂ©met szociolĂłgus, ĂrĂł, három gyermek Ă©desanyja. KönyvĂ©ben az
egyház tanĂtását következetesen vállalva, közvetlenĂĽl megszĂłlĂtva a
fiatalokat beszél arról, milyen helyet foglal el a szexualitás és a
szeretet a mai világban.
<http://magyarkurir.hu/img.php?id=62707&img=o_kiut-a-szeretethez.jpg>
A szerző alapgondolata: mivel a világnak van isteni Teremtője, mi pedig
teremtmények vagyunk, *„Isten és ember viszonyában minden a szexualitáson
múlik, hiszen az emberek Isten és ember együttműködésével jönnek létre. Az
ember és a társadalom viszonyában is minden a szexualitáson múlik*.”* Ha
ezen a ponton elromlik valami, akkor minden elromlik.* Gabriele Kuby
bemutatja, mi az, amit rosszul teszünk, és *hogyan tudnánk helyrehozni, ha
meglenne bennĂĽnk ehhez az akarat.*
A kötet szerzője részletesen elemzi *Simone de Beauvoir 1968-ban megjelent,
A második nem cĂmű könyvĂ©t, amelyben a francia ĂrĂł, filozĂłfus leszögezi:
„Az ember nem nőnek születik, hanem nővé válik.” Beauvoir a „felszabadult
ember” eszmĂ©nyĂ©t kĂvánta ebben a művĂ©ben bemutatni, amely a hagyományos
értékek – kiemelten a család, azon belül az anya szerepének – teljes
lerombolását jelentette.* A könyv annak *a radikális feminizmusnak lett a
bibliája*, amely az összes nyugati társadalomban megvetette a lábát, és a
német társadalmat is meghatározza. *A főbb sarokpontok* a következők:* a
pornográfia legalizálása 1971-ben*; *az abortusz tĂ©nyleges törvĂ©nyesĂtĂ©se*;
az élettársakra, vagyis *a „homoszexuális házasságra” vonatkozó törvény az
ezredfordulĂłn*; *a prostitĂşciĂł erkölcstelen minĹ‘sĂtĂ©sĂ©nek
megszüntetése*; *homoszexuális
párok örökbefogadási joga 2000-ben*. Ezek mellett *megkezdĹ‘dött a pedofĂlia
elismerĂ©séért folytatott harc* is. Gabriele Kuby felhĂvja a figyelmet: *az
összes ilyen törvénynek egyetlen célja van, „megfosztani a szexualitást a
szaporodás funkciójától, hogy az csak az ember érzéki vágyának kielégülését
szolgálja*.”
Németországban évente 300 ezer nő öli meg magzatát, a születések száma
drasztikusan csökken. MĂg 1965-ben mĂ©g több, mint 400 ezer fĹ‘vel volt
magasabb a születések száma a halálozásokénál, addig ma már csak 147
ezerrel születnek többen. Egyre kevesebben kötnek házasságot, miközben a
válások száma növekszik. 2004-ben 400 ezer házasságkötés és 200 ezer válás
történt. A kutatások szerint az elvált szülők gyerekeinek esetében sokkal
többször fordul elĹ‘, hogy iskolai teljesĂtmĂ©nyĂĽk visszaesik, megnĹ‘ körĂĽkben
a kábĂtĂłszerezĂ©s Ă©s az öngyilkosság veszĂ©lye is. A stabil családi háttĂ©r
nélküli 12-17 év közötti fiatalok 45 százaléka szed gyógyszert, hogy
kibĂrja az otthoni Ă©s az iskolai feszĂĽltsĂ©get. Az iskolában már a
kilencĂ©ves gyermeknek is tanĂtják a nemi felvilágosĂtás cĂmű tantárgyat. *A
szexuális életet a diákok már tizenhárom-tizennégy éves korukban elkezdik*,
gyakran a szülők engedélyével. Ezek a kapcsolatok azonban nagy többségükben
rendkĂvĂĽl kĂ©plĂ©kenyek, melynek következmĂ©nye a korai Ă©rzelmi kiĂ©gĂ©s, sĂşlyos
lelki betegségek, nem ritkán az abortusz. *A testi élvezeteket mindenek elé
helyező fejlett nyugati társadalmak döntő többségében mára vészesen
lecsökkent **a születések száma*.
Gabriele Kuby *kĂ©t pápai dokumentumot emlĂt, amelyek bátran szembementek* *az
uralkodó korszellemmel.* Az egyik az ún. szexuális forradalom évében,
1968-ban megjelent, *VI. Pál *nevĂ©vel fĂ©mjelzett *Humanae Vitae* cĂmű
enciklika, mely „profetikus dokumentum volt, annak a jele, hogy a pápán
keresztĂĽl a SzentlĂ©lek vezeti az egyházat.” Gabriele Kuby megállapĂtja: VI.
Pálnak nem az volt a célja, hogy megfossza az embereket a szexualitás
örömĂ©tĹ‘l. „Éppen ellenkezĹ‘leg! *A szexualitást a teremtĂ©s rendjĂ©be kĂvánta
illeszteni, hogy az életet, az embert és a szeretetet szolgálja, ne pedig
elpusztĂtsa.”*
A másik dokumentum* II. János Pálnak* a test teolĂłgiájárĂłl Ărt Ă©rtekezĂ©se (*A
test teológiája*), amelyben a lengyel pápa föltette a kérdést: *„Miért
teremtette Isten az embert férfinak és nőnek? Miért irányulnak egymásra a
testek, miért van hatalmas szexuális vonzás férfi és nő között, miért
szorul mindkettő kiegészülésre? Azért, mert az ember a szeretetre van
teremtve*, arra, hogy szabadon a másiknak adja magát. A férfi és nő közt
megvalósuló önátadás csúcspontja és tökéletes példája a nemi aktus.” *Problémát
jelenthet azonban az, ha az ember „nem automatikusan azon a magas
szĂnvonalon Ă©li meg nemisĂ©gĂ©t, amelyre hivatása szĂłl.* *Ha szabad akaratát
nem arra használja, hogy nemi ösztönén uralkodjon, és a szeretet
szolgálatába állĂtsa, akkor rabszolgájává válik az ösztönnek, amely a
pervertált szexualitás poklába taszĂtja*.”
Ezzel összefüggésben Gabriele Kuby emlékeztet rá: *amikor Jézus a kéjvágy
ellen beszél (Mt 5,27-28), akkor nem a szexualitás örömét akarja elvenni
tőlünk, hanem azt szeretné, hogy ez az öröm „a szeretet által létrejövő
egysĂ©g extázisáig fokozĂłdjon. Isten egyesĂteni kĂvánja, ami elszakadt
egymástĂłl: a szeretetet Ă©s az Ă©lvezetet.* *Az ember szĂvĂ©t akarja
meggyĂłgyĂtani*.”
A könyv szerzője leszögezi: A keresztény nemi erkölcsnek egyetlen célja
van, hogy az embert „elvezesse a szeretet királyi útjára.” Istenre azért
van szükségünk, mert csak akkor tudunk szeretni, ha mi is megtapasztaljuk,
hogy mi a szeretet. Akik pedig megtapasztalták Istent, azok János
evangélista alapján (1Jn 4,16) meggyőződéssel vallják: „Isten a szeretet.
Isten a világ nagy szeretetforrása. Feltétel nélküli szeretetét újra és
újra ajándékozza mindenkinek, hogy útra kelhessünk. Azok az emberek, akik
ebből a forrásból isznak, olyan csatornává válnak, amelyen át a szeretet a
világba árad.”
(Szent István Társulat, 2015)
Bodnár Dániel/Magyar KurĂr
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150720/952732e9/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról