[Grem] szeretet, szexualitás / G.Kuby

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2015. Júl. 20., H, 12:28:26 CEST


Gabriele Kuby: KiĂşt a szeretethez
2015. július 19. vasárnap 15:02
http://magyarkurir.hu/hirek/gabriele-kuby-kiut-szeretethez
Gabriele Kuby német szociológus, író, három gyermek édesanyja. Könyvében az
egyház tanítását következetesen vállalva, közvetlenül megszólítva a
fiatalokat beszél arról, milyen helyet foglal el a szexualitás és a
szeretet a mai világban.

<http://magyarkurir.hu/img.php?id=62707&img=o_kiut-a-szeretethez.jpg>

A szerző alapgondolata: mivel a világnak van isteni Teremtője, mi pedig
teremtmények vagyunk, *„Isten és ember viszonyában minden a szexualitáson
múlik, hiszen az emberek Isten és ember együttműködésével jönnek létre. Az
ember és a társadalom viszonyában is minden a szexualitáson múlik*.”* Ha
ezen a ponton elromlik valami, akkor minden elromlik.* Gabriele Kuby
bemutatja, mi az, amit rosszul teszünk, és *hogyan tudnánk helyrehozni, ha
meglenne bennĂĽnk ehhez az akarat.*

A kötet szerzője részletesen elemzi *Simone de Beauvoir 1968-ban megjelent,
A második nem című könyvét, amelyben a francia író, filozófus leszögezi:
„Az ember nem nőnek születik, hanem nővé válik.” Beauvoir a „felszabadult
ember” eszményét kívánta ebben a művében bemutatni, amely a hagyományos
értékek – kiemelten a család, azon belül az anya szerepének – teljes
lerombolását jelentette.* A könyv annak *a radikális feminizmusnak lett a
bibliája*, amely az összes nyugati társadalomban megvetette a lábát, és a
német társadalmat is meghatározza. *A főbb sarokpontok* a következők:* a
pornográfia legalizálása 1971-ben*; *az abortusz tényleges törvényesítése*;
az élettársakra, vagyis *a „homoszexuális házasságra” vonatkozó törvény az
ezredfordulón*; *a prostitúció erkölcstelen minősítésének
megszüntetése*; *homoszexuális
párok örökbefogadási joga 2000-ben*. Ezek mellett *megkezdődött a pedofília
elismeréséért folytatott harc* is. Gabriele Kuby felhívja a figyelmet: *az
összes ilyen törvénynek egyetlen célja van, „megfosztani a szexualitást a
szaporodás funkciójától, hogy az csak az ember érzéki vágyának kielégülését
szolgálja*.”

Németországban évente 300 ezer nő öli meg magzatát, a születések száma
drasztikusan csökken. Míg 1965-ben még több, mint 400 ezer fővel volt
magasabb a születések száma a halálozásokénál, addig ma már csak 147
ezerrel születnek többen. Egyre kevesebben kötnek házasságot, miközben a
válások száma növekszik. 2004-ben 400 ezer házasságkötés és 200 ezer válás
történt. A kutatások szerint az elvált szülők gyerekeinek esetében sokkal
többször fordul elő, hogy iskolai teljesítményük visszaesik, megnő körükben
a kábítószerezés és az öngyilkosság veszélye is. A stabil családi háttér
nélküli 12-17 év közötti fiatalok 45 százaléka szed gyógyszert, hogy
kibírja az otthoni és az iskolai feszültséget. Az iskolában már a
kilencéves gyermeknek is tanítják a nemi felvilágosítás című tantárgyat. *A
szexuális életet a diákok már tizenhárom-tizennégy éves korukban elkezdik*,
gyakran a szülők engedélyével. Ezek a kapcsolatok azonban nagy többségükben
rendkívül képlékenyek, melynek következménye a korai érzelmi kiégés, súlyos
lelki betegségek, nem ritkán az abortusz. *A testi élvezeteket mindenek elé
helyező fejlett nyugati társadalmak döntő többségében mára vészesen
lecsökkent **a születések száma*.

Gabriele Kuby *két pápai dokumentumot említ, amelyek bátran szembementek* *az
uralkodó korszellemmel.* Az egyik az ún. szexuális forradalom évében,
1968-ban megjelent, *VI. Pál *nevével fémjelzett *Humanae Vitae* című
enciklika, mely „profetikus dokumentum volt, annak a jele, hogy a pápán
keresztül a Szentlélek vezeti az egyházat.” Gabriele Kuby megállapítja: VI.
Pálnak nem az volt a célja, hogy megfossza az embereket a szexualitás
örömétől. „Éppen ellenkezőleg! *A szexualitást a teremtés rendjébe kívánta
illeszteni, hogy az életet, az embert és a szeretetet szolgálja, ne pedig
elpusztítsa.”*

A másik dokumentum* II. János Pálnak* a test teológiájáról írt értekezése (*A
test teológiája*), amelyben a lengyel pápa föltette a kérdést: *„Miért
teremtette Isten az embert férfinak és nőnek? Miért irányulnak egymásra a
testek, miért van hatalmas szexuális vonzás férfi és nő között, miért
szorul mindkettő kiegészülésre? Azért, mert az ember a szeretetre van
teremtve*, arra, hogy szabadon a másiknak adja magát. A férfi és nő közt
megvalósuló önátadás csúcspontja és tökéletes példája a nemi aktus.” *Problémát
jelenthet azonban az, ha az ember „nem automatikusan azon a magas
színvonalon éli meg nemiségét, amelyre hivatása szól.* *Ha szabad akaratát
nem arra használja, hogy nemi ösztönén uralkodjon, és a szeretet
szolgálatába állítsa, akkor rabszolgájává válik az ösztönnek, amely a
pervertált szexualitás poklába taszítja*.”

Ezzel összefüggésben Gabriele Kuby emlékeztet rá: *amikor Jézus a kéjvágy
ellen beszél (Mt 5,27-28), akkor nem a szexualitás örömét akarja elvenni
tőlünk, hanem azt szeretné, hogy ez az öröm „a szeretet által létrejövő
egység extázisáig fokozódjon. Isten egyesíteni kívánja, ami elszakadt
egymástól: a szeretetet és az élvezetet.* *Az ember szívét akarja
meggyógyítani*.”

A könyv szerzője leszögezi: A keresztény nemi erkölcsnek egyetlen célja
van, hogy az embert „elvezesse a szeretet királyi útjára.” Istenre azért
van szükségünk, mert csak akkor tudunk szeretni, ha mi is megtapasztaljuk,
hogy mi a szeretet. Akik pedig megtapasztalták Istent, azok János
evangélista alapján (1Jn 4,16) meggyőződéssel vallják: „Isten a szeretet.
Isten a világ nagy szeretetforrása. Feltétel nélküli szeretetét újra és
újra ajándékozza mindenkinek, hogy útra kelhessünk. Azok az emberek, akik
ebből a forrásból isznak, olyan csatornává válnak, amelyen át a szeretet a
világba árad.”

(Szent István Társulat, 2015)

Bodnár Dániel/Magyar Kurír
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150720/952732e9/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról