[Grem] Rómkat.ro interjú Kiss Ulrich-hal

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2015. Feb. 27., P, 15:31:17 CET


Kiss Ulrich a jezsuitĂĄk terveirƑl MarosvĂĄsĂĄrhelyen Ă©s SzatmĂĄrnĂ©metiben
2015. februår 27. péntek 12:55
http://magyarkurir.hu/hirek/kiss-ulrich-jezsuitak-terveirol-marosvasarhelyen-es-szatmarnemetiben
*A jezsuitĂĄk marosvĂĄsĂĄrhelyi jelenlĂ©tĂ©*rƑl, terveirƑl, a nagyböjt Ă©s az
iskolai vallĂĄsoktatĂĄs lĂ©nyegĂ©rƑl Simon VirĂĄg, a VĂĄsĂĄrhelyi HĂ­rlap
munkatårsa beszélgetett *Kiss Ulrich jezsuita szerzetessel. A Rómkat.ro
közölte az interjĂșt.*

<http://magyarkurir.hu/img.php?id=59281&img=o_kiss.jpg>
Marosvåsårhely egyhåzi és kulturålis életében is érdekes színfolt a
minorita templom Ă©s az ott Ă©lƑ, szolgĂĄlĂł jezsuitĂĄk. K*iss Ulrich SJ tavaly
szeptembertƑl csatlakozott a jezsuitĂĄkhoz elöljĂĄrĂłkĂ©nt, hogy a
szolgålatokat összehangolja, irånyítsa. *

*– PĂĄr Ă©vvel ezelƑtt telepedtek le Ășjra a jezsuitĂĄk MarosvĂĄsĂĄrhelyre.
Melyek a legfontosabb feladatai és milyen terveik vannak?*

–* MarosvĂĄsĂĄrhelyen a jezsuita jelenlĂ©t a 16. szĂĄzadra nyĂșlik vissza, aztĂĄn
egy nagy-nagy szĂŒnet volt.* A rendszervĂĄltĂĄs utĂĄn a magyarorszĂĄgi jezsuita
provinciåba egyre több erdélyi kérte felvételét, székely és magyar
fiatalok. Így egyrĂ©szt hĂĄlĂĄbĂłl jöttĂŒnk vissza MarosvĂĄsĂĄrhelyre, mĂĄsrĂ©szt
voltak feladatok is. JĂł viszonyt ĂĄpoltunk az itteni Ă©rsekkel, vĂ©gĂŒl
*két missziót nyitottunk Romåniåban, Szatmårnémetiben és Marosvåsårhelyen.*
Szatmårnémetiben az az érdekesség, hogy ott egy közös vållalkozåsunk
van a *romĂĄn
jezsuitåkkal. Ɛk nincsenek olyan sokan, nem alkotnak provinciåt, hanem
Ășgynevezett rĂ©giĂłt. Így a szatmĂĄrnĂ©meti feladatokat romĂĄn Ă©s magyar
jezsuitåk közösen låtjåk el,* romån, magyar és német nyelven miséznek.
Marosvåsårhelyen a minoritåk mår nem tudtåk fenntartani ezt a rendhåzat és
a templomot, mivel nagyon lecsökkent a szåmuk, és kerestek egy olyan
partnert, aki ĂĄtveszi tƑlĂŒk ezt a feladatot. Az Ă©rsek nem szerette volna,
ha a våros szívében Ʊr keletkezik a lelkek szolgålatban. Itt volt ez az
ingatlan, így tåmogatta, hogy a jezsuitåk visszajöjjenek Marosvåsårhelyre.*
KettƑs missziĂłt* adott nekĂŒnk. EgyrĂ©szt *az egyetemi lelkĂ©szsĂ©g Ă©s a
kollégium megszervezését, mƱködtetését, måsrészt a minorita templomi
szolgĂĄlat*. Az Ă©n feladatom az, hogy ezeket a szolgĂĄlatokat – egyik oldalon
a kollĂ©gium Ă©s a lelkĂ©szsĂ©g, a mĂĄsik oldalon a minorita templom –
összehangoljam. Átvållaltuk a minorita templomot, s azt szeretnénk, hogy*
az egyhĂĄzi szolgĂĄlaton tĂșl egy kicsit kulturĂĄlis központtĂĄ is vĂĄljon*.
Most *keressĂŒk
azokat a lehetƑsĂ©geket, hogy az egyhĂĄzi szolgĂĄlatot Ă©s a mƱvĂ©szeteket,
kultĂșrĂĄt össze tudjuk egy kicsit kapcsolni. *

BeszĂ©lgetĂŒnk errƑl, *körvonalazĂłdik az EngesztelĂ©s Ă©s a pĂĄrbeszĂ©d hĂĄza
elnevezĂ©sƱ tervĂŒnk.* Ennek keretĂ©ben kezdtĂŒk el az egyĂŒttmƱködĂ©si
kapcsolatot a szomszédos mƱvészeti egyetemmel, karåcsonykor a betlehemest az
intĂ©zmĂ©ny dĂ­szlettervezƑi kĂ©szĂ­tettĂ©k. Nagyon modern Ă©s szĂ©p volt. IdĂ©n
adventkor egy båbjåtékot is szeretnénk bemutatni színészekkel.

Ha mår a gyerekeknél tartunk, volt mår egy nagyon sikeres gyerekmisénk, ezt
szeretnĂ©nk ĂșjraindĂ­tani. Fontos elmondanom, hogy mi nem vagyunk plĂ©bĂĄnia,
nålunk nincs egyhåztanåcs, de önként létrehoztunk egy baråti kört, s
kikĂ©rjĂŒk a hĂ­vek vĂ©lemĂ©nyĂ©t arrĂłl, hogy milyen szolgĂĄlatokra van szĂŒksĂ©g.
Innen jött a gyermekmise-impulzus is. HĂ­veink hĂĄrom rĂ©tegbƑl jönnek: a
minoritĂĄk rendĂ­thetetlen hĂ­vei; olyanok, akik egy-egy lelkigyakorlat vagy
személyes kapcsolat utån vonzódnak a jezsuitåkhoz; fiatalok, mert az
egyetemi lelkészség vasårnap esti miséjét itt tartjåk a minorita
templomban. Mi nem akarunk versenyezni a vårosi egyhåzközségekkel, hanem ki
szeretnĂ©nk egĂ©szĂ­teni az Ƒ szolgĂĄlataikat. Olyanokat is szeretnĂ©nk
megszĂłlĂ­tani, akiket Ƒk nem tudnak. A nĂ©pegyhĂĄznak mindenkit meg kell
szólítania, de a mindenki bizony néha senki, mert egyszerƱen fizikailag
lehetetlen valĂłban mindenkit megszĂłlĂ­tani. Most keressĂŒk azokat a
rĂ©tegeket, amelyeknek igĂ©nyĂŒk, szĂŒksĂ©gĂŒk van, s puhatolĂłzunk,
kĂ­sĂ©rletezĂŒnk, elindĂ­tunk valamit, s ha igĂ©ny van rĂĄ, megtartjuk. KĂ­sĂ©rletezƑ
fåzisban vagyunk. A gyermekmise is ilyen volt, és van rå igény. Itt egy
csapat mƱködik, intenzĂ­v beszĂ©lgetĂ©seket tartunk arrĂłl, mit kell tennĂŒnk,
és hogyan.

Nem Ășgy kell elkĂ©pzelni, hogy nĂĄlunk katonai fegyelem uralkodik, mi *mindent
megbeszĂ©lĂŒnk*. Felvetettem annak a lehetƑsĂ©gĂ©t, hogy szervezzĂŒnk
rendezvénysorozatot *Jezsuita nyår* címmel. Fontos, hogy olyan megnevezése
legyen, ami felkelti az Ă©rdeklƑdĂ©st. NyĂĄron az egyetemistĂĄk elmennek, de
azoknak, akik maradnak, illetve a többi Ă©rdeklƑdƑnek lehetƑsĂ©get szeretnĂ©nk
teremteni, hogy *a vasårnapi misék utån délutån a kertben legyen egy kis
beszĂ©lgetĂ©s, agapĂ©.* Ennek a mĂłdjĂĄt a hĂ­vekkel egyĂŒtt keressĂŒk. MondjĂĄk meg
Ƒk, mire van igĂ©ny. Mi teret adunk nekik, van egy nagy udvar, amit rendbe
kell tenni, s ott lennének a *Jezsuita nyår* beszélgetései. Természetesen a
jezsuitåknål hagyomåny *a lelkigyakorlatok megszervezése, a gyóntatås,
valamint a fiatalokkal, a tĂĄrsadalom peremĂ©n levƑkkel valĂł foglalkozĂĄs,*
ezt folytatjuk is. Nem mi, nĂ©gyen, hanem a hĂ­vekkel egyĂŒtt. ÖsszessĂ©gĂ©ben
azt szeretnĂ©nk, hogy *a hagyomĂĄnyos szolgĂĄlatokat megĂșjĂ­tsuk*, nem Ășjat
akarunk kitalĂĄlni, hanem
* kicsit mĂĄskĂ©pp csinĂĄlni a meglĂ©vƑket. *
*– BelĂ©ptĂŒnk a nagyböjti idƑszakba. Ön egy elƑadĂĄs-sorozatot is tart a hĂ©t
fƑbƱnrƑl.*

– HĂ©t rĂ©szbƑl ĂĄll az elƑadĂĄs-sorozat, hamvazĂłszerdĂĄn volt az elsƑ, aztĂĄn
egymĂĄst követƑ szombatokon lesznek (kisebb kihagyĂĄsokkal) a tovĂĄbbi
elƑadĂĄsok a KeresztelƑ Szent JĂĄnos-plĂ©bĂĄniatemplomban. Én celebrĂĄlom a
misĂ©t, Ă©s ennek keretĂ©ben impulzusokat adok, hogy aki Ășgy dönt, a mise utĂĄn
hazamegy, az is kapjon valamit a soron lĂ©vƑ fƑbƱnrƑl. UtĂĄna negyvenperces
elƑadĂĄst tartok, erre az is eljöhet, aki nem jĂĄr templomba, hiszen a tĂ©mĂĄt
nemcsak a hit, a hĂ­vƑ oldalĂĄrĂłl, hanem a filozĂłfia, a pszicholĂłgia Ă©s a
szociolĂłgia szemszögĂ©bƑl is Ă©rintem. Egy OlaszorszĂĄgban megjelent, magyarra
is lefordított könyvet hasznålok referenciaként, sajåt példåkkal
kiegĂ©szĂ­tve. Az elƑadĂĄs-sorozat gondolatĂĄt az adta, hogy *Ă©szrevettem a
gyĂłntatĂĄsoknĂĄl: sok ember megmarad kisiskolĂĄs szinten, ugyanĂșgy gyĂłn, mint
elsƑáldozĂłkĂ©nt. Holott az ember fejlƑdik, egy javakorabeli fĂ©rfi vagy
csalådanya gyónjon måsképp, mint egy fiatal kamasz.* Azért vålasztottam* a
fƑbƱnöket, mert azok a tĂĄrsadalomban nagyon jelen vannak,* s* fontos ezt
tudatosítani*. A Madison Avenue, a reklåmszakma hagyomånyos törzshelyének
egyik fƑguruja azt mondta: „mi mindennap vĂ©tkezĂŒnk a tĂ­zparancsolat ellen”.
Ezt a hĂ©t fƑ bƱnre is mondhatta volna. PĂ©ldĂĄul* az irigysĂ©g*, amirƑl az
elsƑ elƑadĂĄsomat tartottam, az *tipikusan a 21. szĂĄzad bƱne*. Ma mĂĄr nem
azt mondjuk, hogy „miĂ©rt nem megy nekem olyan jĂłl, mint neki” – valamikor
ez a felfogĂĄs nagy lendĂŒletet adott az iparnak, mert mindenki fejlƑdni
akart –, hanem azt mondjuk: „miĂ©rt megy neki jobban, mint nekem” – de ez
nem vezet sehova.

*– Mit tanĂĄcsol az olvasĂłknak, mire figyeljenek oda a nagyböjti idƑszakban?*

– Azoknak, akik hagyomĂĄnyosan követik ezt az egyhĂĄzi gyakorlatot, azt
tanĂĄcsolom, hogy lĂ©pjenek tĂșl a formĂĄlis böjtön. Az, hogy nem eszem hĂșst,
szĂ©p Ă©s jĂł, de egĂ©szsĂ©gĂŒgyi meggondolĂĄsbĂłl is meg lehet tenni: ez nem
igazĂĄn vallĂĄsi gyakorlat. InkĂĄbb arra figyeljenek, hogyan harcolhatnak a
hĂ©t fƑbƱn ellen. KĂŒlönösen az ellen, ami bennĂŒk erƑs. Szent IgnĂĄc is beszĂ©l
a rĂ©szleges lelkiismeret-vizsgĂĄlatrĂłl, Ă­gy* vizsgĂĄljuk meg, **melyik fƑbƱn
erƑs bennĂŒnk. *

PĂ©ldĂĄul ott van *a torkossĂĄg*! JellemzƑ erre a tĂĄrsadalomra, hogy
hamvazószerda måsnapjån, vagyis a böjt kezdete utån kitalåltåk a torkos
csĂŒtörtököt. És Ășgy csinĂĄlnak, mintha ez hagyomĂĄny volna. Közben nem mĂĄs,
mint marketingfogĂĄs. Nonszensz. EgĂ©sz Ă©vben torkos csĂŒtörtök van! A
hĂșshagyĂłkedd volt a hagyomĂĄnyos torkos nap, hiszen mĂĄr a közĂ©pkorban is
akkor dƑzsöltek, a negyvennapos, tĂ©nyleges böjt elƑtt. Ehelyett *a torkos
csĂŒtörtök megszakĂ­tja az Ă©pp megkezdett böjtöt: ez majdnem mĂĄr ördögi.
*Visszatérve
a kĂ©rt tanĂĄcsra, azt keressĂŒk, hogy közel kerĂŒljĂŒnk az emberekhez, pĂ©ldĂĄul
hogy megbocsĂĄssunk, letegyĂŒk a haragot, Ă­gy böjtöljĂŒnk. JĂ©zus is azt
mondta, nem az szåmít, mit esztek, hanem hogy mi jön ki a szåjatokból:
gondolatok, szavak.* Az emberi kapcsolatokat javĂ­tsuk, ez lenne az igazi
böjt, ami nem mond ellent az egyhĂĄzi elƑírĂĄsoknak. PĂ©ldĂĄul a keresztutat,
Jézus szenvedését megérthetem nemcsak a hagyomånyos keresztutat jårva,
hanem ha elƑveszem a passiĂł törtĂ©netĂ©t, Ă©s elolvasom, elmĂ©lkedem rĂłla. Vagy
megnĂ©zem Mel Gibson filmjĂ©t, Ă©s nem azon szörnyĂŒlködöm, hogy sok a vĂ©r
benne, hanem azon gondolkozom, hogy mindez érettem van. *

*– Az alkotmĂĄnybĂ­rĂłsĂĄg döntĂ©se nyomĂĄn kialakult helyzet, miszerint a
szĂŒlƑknek RomĂĄniĂĄban kĂ©rvĂ©nyezniĂŒk kell a gyermekek vallĂĄsoktatĂĄsĂĄt, nagy
vitĂĄt szĂŒlt, s fĂ©lƑ, hogy emiatt a gyermekek kimaradnak a vallĂĄsĂłrĂĄkrĂłl. Ön
szerint miért fontos az iskolai hittanóra?*

– Fontosnak tartom, de mĂĄs szempontbĂłl, mint a legtöbb lelkĂ©sz, hiszen az
nem pĂłtolja az önkĂ©ntes hitoktatĂĄst, a hitĂŒnkben valĂł elmĂ©lyedĂ©st, amelyre
jó alkalmat teremtenek a cserkészcsoportok vagy ministrånsklubok. Azért
tartom fontosnak a vallĂĄsoktatĂĄst, mert a mi kultĂșrĂĄnk keresztĂ©ny, akĂĄr
tetszik ez egyeseknek, akår nem, s a bibliaismeret az åltalånos mƱveltség
része. Nem lehet megérteni Shakespeare-t vagy Goethét vagy akår Madåch
ImrĂ©t, ha nem ismerjĂŒk a BibliĂĄt, nem tudjuk, mit jelent a passiĂł, a
feltåmadås. Szerencsés esetben a tanår nem egy magolós diåkot vår, nem azt
mondja, hogy „megbuktatlak feltámadásból”, ami ugye nonszensz, hanem
elmondja neki, hogy a Biblia hogyan van jelen az irodalomban,
mƱvészetekben, hogyan termékenyítette meg az irodalmat, filozófiåt. A
tårsadalom alapelve, az emberi jogok nyilatkozata elképzelhetetlen a
tĂ­zparancsolat nĂ©lkĂŒl. *Gandhi, aki fegyver nĂ©lkĂŒl felszabadĂ­totta IndiĂĄt,
rendszeresen olvasta az evangéliumot. Akkor miért ne olvassa azt a kis
magyar, romĂĄn vagy cigĂĄny gyermek is, hiszen ez hozzĂĄtartozik a
kultĂșrĂĄjĂĄhoz, ettƑl lett mĂĄs az Ƒ nĂ©pe.* AztĂĄn, hogy Ƒ hisz vagy nem, az
mĂĄs kĂ©rdĂ©s,* a hit egyfelƑl kegyelem, ajĂĄndĂ©k, mĂĄsrĂ©szt szabad döntĂ©s.* Nem
az lesz hĂ­vƑvĂ©, aki rĂ©szt vesz az iskolai hitoktatĂĄson, de akkor legalĂĄbb
tudja, hogy mirƑl van szĂł, meg tudja kĂŒlönböztetni a feltĂĄmadĂĄst a
reinkarnĂĄciĂłtĂłl.
* Nagyon fontos, hogy ismerjĂŒk a keresztĂ©ny hitĂŒnk alapjait, s ezt a nem
hívƑnek is ismernie kell.*
FotĂł: Boda L. Gergely

Magyar KurĂ­r
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150227/3fa27892/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról