[Grem] Rómkat.ro interjú Kiss Ulrich-hal
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. Feb. 27., P, 15:31:17 CET
Kiss Ulrich a jezsuitĂĄk terveirĆl MarosvĂĄsĂĄrhelyen Ă©s SzatmĂĄrnĂ©metiben
2015. februår 27. péntek 12:55
http://magyarkurir.hu/hirek/kiss-ulrich-jezsuitak-terveirol-marosvasarhelyen-es-szatmarnemetiben
*A jezsuitĂĄk marosvĂĄsĂĄrhelyi jelenlĂ©tĂ©*rĆl, terveirĆl, a nagyböjt Ă©s az
iskolai vallĂĄsoktatĂĄs lĂ©nyegĂ©rĆl Simon VirĂĄg, a VĂĄsĂĄrhelyi HĂrlap
munkatårsa beszélgetett *Kiss Ulrich jezsuita szerzetessel. A Rómkat.ro
közölte az interjĂșt.*
<http://magyarkurir.hu/img.php?id=59281&img=o_kiss.jpg>
MarosvĂĄsĂĄrhely egyhĂĄzi Ă©s kulturĂĄlis Ă©letĂ©ben is Ă©rdekes szĂnfolt a
minorita templom Ă©s az ott Ă©lĆ, szolgĂĄlĂł jezsuitĂĄk. K*iss Ulrich SJ tavaly
szeptembertĆl csatlakozott a jezsuitĂĄkhoz elöljĂĄrĂłkĂ©nt, hogy a
szolgĂĄlatokat összehangolja, irĂĄnyĂtsa. *
*â PĂĄr Ă©vvel ezelĆtt telepedtek le Ășjra a jezsuitĂĄk MarosvĂĄsĂĄrhelyre.
Melyek a legfontosabb feladatai és milyen terveik vannak?*
â* MarosvĂĄsĂĄrhelyen a jezsuita jelenlĂ©t a 16. szĂĄzadra nyĂșlik vissza, aztĂĄn
egy nagy-nagy szĂŒnet volt.* A rendszervĂĄltĂĄs utĂĄn a magyarorszĂĄgi jezsuita
provinciåba egyre több erdélyi kérte felvételét, székely és magyar
fiatalok. Ăgy egyrĂ©szt hĂĄlĂĄbĂłl jöttĂŒnk vissza MarosvĂĄsĂĄrhelyre, mĂĄsrĂ©szt
voltak feladatok is. JĂł viszonyt ĂĄpoltunk az itteni Ă©rsekkel, vĂ©gĂŒl
*két missziót nyitottunk Romåniåban, Szatmårnémetiben és Marosvåsårhelyen.*
Szatmårnémetiben az az érdekesség, hogy ott egy közös vållalkozåsunk
van a *romĂĄn
jezsuitĂĄkkal. Ćk nincsenek olyan sokan, nem alkotnak provinciĂĄt, hanem
Ășgynevezett rĂ©giĂłt. Ăgy a szatmĂĄrnĂ©meti feladatokat romĂĄn Ă©s magyar
jezsuitåk közösen låtjåk el,* romån, magyar és német nyelven miséznek.
Marosvåsårhelyen a minoritåk mår nem tudtåk fenntartani ezt a rendhåzat és
a templomot, mivel nagyon lecsökkent a szåmuk, és kerestek egy olyan
partnert, aki ĂĄtveszi tĆlĂŒk ezt a feladatot. Az Ă©rsek nem szerette volna,
ha a vĂĄros szĂvĂ©ben Ʊr keletkezik a lelkek szolgĂĄlatban. Itt volt ez az
ingatlan, Ăgy tĂĄmogatta, hogy a jezsuitĂĄk visszajöjjenek MarosvĂĄsĂĄrhelyre.*
KettĆs missziĂłt* adott nekĂŒnk. EgyrĂ©szt *az egyetemi lelkĂ©szsĂ©g Ă©s a
kollégium megszervezését, mƱködtetését, måsrészt a minorita templomi
szolgĂĄlat*. Az Ă©n feladatom az, hogy ezeket a szolgĂĄlatokat â egyik oldalon
a kollĂ©gium Ă©s a lelkĂ©szsĂ©g, a mĂĄsik oldalon a minorita templom â
összehangoljam. ĂtvĂĄllaltuk a minorita templomot, s azt szeretnĂ©nk, hogy*
az egyhĂĄzi szolgĂĄlaton tĂșl egy kicsit kulturĂĄlis központtĂĄ is vĂĄljon*.
Most *keressĂŒk
azokat a lehetĆsĂ©geket, hogy az egyhĂĄzi szolgĂĄlatot Ă©s a mƱvĂ©szeteket,
kultĂșrĂĄt össze tudjuk egy kicsit kapcsolni. *
BeszĂ©lgetĂŒnk errĆl, *körvonalazĂłdik az EngesztelĂ©s Ă©s a pĂĄrbeszĂ©d hĂĄza
elnevezĂ©sƱ tervĂŒnk.* Ennek keretĂ©ben kezdtĂŒk el az egyĂŒttmƱködĂ©si
kapcsolatot a szomszédos mƱvészeti egyetemmel, karåcsonykor a betlehemest az
intĂ©zmĂ©ny dĂszlettervezĆi kĂ©szĂtettĂ©k. Nagyon modern Ă©s szĂ©p volt. IdĂ©n
adventkor egy bĂĄbjĂĄtĂ©kot is szeretnĂ©nk bemutatni szĂnĂ©szekkel.
Ha mår a gyerekeknél tartunk, volt mår egy nagyon sikeres gyerekmisénk, ezt
szeretnĂ©nk ĂșjraindĂtani. Fontos elmondanom, hogy mi nem vagyunk plĂ©bĂĄnia,
nålunk nincs egyhåztanåcs, de önként létrehoztunk egy baråti kört, s
kikĂ©rjĂŒk a hĂvek vĂ©lemĂ©nyĂ©t arrĂłl, hogy milyen szolgĂĄlatokra van szĂŒksĂ©g.
Innen jött a gyermekmise-impulzus is. HĂveink hĂĄrom rĂ©tegbĆl jönnek: a
minoritĂĄk rendĂthetetlen hĂvei; olyanok, akik egy-egy lelkigyakorlat vagy
személyes kapcsolat utån vonzódnak a jezsuitåkhoz; fiatalok, mert az
egyetemi lelkészség vasårnap esti miséjét itt tartjåk a minorita
templomban. Mi nem akarunk versenyezni a vårosi egyhåzközségekkel, hanem ki
szeretnĂ©nk egĂ©szĂteni az Ć szolgĂĄlataikat. Olyanokat is szeretnĂ©nk
megszĂłlĂtani, akiket Ćk nem tudnak. A nĂ©pegyhĂĄznak mindenkit meg kell
szĂłlĂtania, de a mindenki bizony nĂ©ha senki, mert egyszerƱen fizikailag
lehetetlen valĂłban mindenkit megszĂłlĂtani. Most keressĂŒk azokat a
rĂ©tegeket, amelyeknek igĂ©nyĂŒk, szĂŒksĂ©gĂŒk van, s puhatolĂłzunk,
kĂsĂ©rletezĂŒnk, elindĂtunk valamit, s ha igĂ©ny van rĂĄ, megtartjuk. KĂsĂ©rletezĆ
fåzisban vagyunk. A gyermekmise is ilyen volt, és van rå igény. Itt egy
csapat mƱködik, intenzĂv beszĂ©lgetĂ©seket tartunk arrĂłl, mit kell tennĂŒnk,
és hogyan.
Nem Ășgy kell elkĂ©pzelni, hogy nĂĄlunk katonai fegyelem uralkodik, mi *mindent
megbeszĂ©lĂŒnk*. Felvetettem annak a lehetĆsĂ©gĂ©t, hogy szervezzĂŒnk
rendezvĂ©nysorozatot *Jezsuita nyĂĄr* cĂmmel. Fontos, hogy olyan megnevezĂ©se
legyen, ami felkelti az Ă©rdeklĆdĂ©st. NyĂĄron az egyetemistĂĄk elmennek, de
azoknak, akik maradnak, illetve a többi Ă©rdeklĆdĆnek lehetĆsĂ©get szeretnĂ©nk
teremteni, hogy *a vasårnapi misék utån délutån a kertben legyen egy kis
beszĂ©lgetĂ©s, agapĂ©.* Ennek a mĂłdjĂĄt a hĂvekkel egyĂŒtt keressĂŒk. MondjĂĄk meg
Ćk, mire van igĂ©ny. Mi teret adunk nekik, van egy nagy udvar, amit rendbe
kell tenni, s ott lennének a *Jezsuita nyår* beszélgetései. Természetesen a
jezsuitåknål hagyomåny *a lelkigyakorlatok megszervezése, a gyóntatås,
valamint a fiatalokkal, a tĂĄrsadalom peremĂ©n levĆkkel valĂł foglalkozĂĄs,*
ezt folytatjuk is. Nem mi, nĂ©gyen, hanem a hĂvekkel egyĂŒtt. ĂsszessĂ©gĂ©ben
azt szeretnĂ©nk, hogy *a hagyomĂĄnyos szolgĂĄlatokat megĂșjĂtsuk*, nem Ășjat
akarunk kitalĂĄlni, hanem
* kicsit mĂĄskĂ©pp csinĂĄlni a meglĂ©vĆket. *
*â BelĂ©ptĂŒnk a nagyböjti idĆszakba. Ăn egy elĆadĂĄs-sorozatot is tart a hĂ©t
fĆbƱnrĆl.*
â HĂ©t rĂ©szbĆl ĂĄll az elĆadĂĄs-sorozat, hamvazĂłszerdĂĄn volt az elsĆ, aztĂĄn
egymĂĄst követĆ szombatokon lesznek (kisebb kihagyĂĄsokkal) a tovĂĄbbi
elĆadĂĄsok a KeresztelĆ Szent JĂĄnos-plĂ©bĂĄniatemplomban. Ăn celebrĂĄlom a
misĂ©t, Ă©s ennek keretĂ©ben impulzusokat adok, hogy aki Ășgy dönt, a mise utĂĄn
hazamegy, az is kapjon valamit a soron lĂ©vĆ fĆbƱnrĆl. UtĂĄna negyvenperces
elĆadĂĄst tartok, erre az is eljöhet, aki nem jĂĄr templomba, hiszen a tĂ©mĂĄt
nemcsak a hit, a hĂvĆ oldalĂĄrĂłl, hanem a filozĂłfia, a pszicholĂłgia Ă©s a
szociolĂłgia szemszögĂ©bĆl is Ă©rintem. Egy OlaszorszĂĄgban megjelent, magyarra
is lefordĂtott könyvet hasznĂĄlok referenciakĂ©nt, sajĂĄt pĂ©ldĂĄkkal
kiegĂ©szĂtve. Az elĆadĂĄs-sorozat gondolatĂĄt az adta, hogy *Ă©szrevettem a
gyĂłntatĂĄsoknĂĄl: sok ember megmarad kisiskolĂĄs szinten, ugyanĂșgy gyĂłn, mint
elsĆĂĄldozĂłkĂ©nt. Holott az ember fejlĆdik, egy javakorabeli fĂ©rfi vagy
csalådanya gyónjon måsképp, mint egy fiatal kamasz.* Azért vålasztottam* a
fĆbƱnöket, mert azok a tĂĄrsadalomban nagyon jelen vannak,* s* fontos ezt
tudatosĂtani*. A Madison Avenue, a reklĂĄmszakma hagyomĂĄnyos törzshelyĂ©nek
egyik fĆguruja azt mondta: âmi mindennap vĂ©tkezĂŒnk a tĂzparancsolat ellenâ.
Ezt a hĂ©t fĆ bƱnre is mondhatta volna. PĂ©ldĂĄul* az irigysĂ©g*, amirĆl az
elsĆ elĆadĂĄsomat tartottam, az *tipikusan a 21. szĂĄzad bƱne*. Ma mĂĄr nem
azt mondjuk, hogy âmiĂ©rt nem megy nekem olyan jĂłl, mint nekiâ â valamikor
ez a felfogĂĄs nagy lendĂŒletet adott az iparnak, mert mindenki fejlĆdni
akart â, hanem azt mondjuk: âmiĂ©rt megy neki jobban, mint nekemâ â de ez
nem vezet sehova.
*â Mit tanĂĄcsol az olvasĂłknak, mire figyeljenek oda a nagyböjti idĆszakban?*
â Azoknak, akik hagyomĂĄnyosan követik ezt az egyhĂĄzi gyakorlatot, azt
tanĂĄcsolom, hogy lĂ©pjenek tĂșl a formĂĄlis böjtön. Az, hogy nem eszem hĂșst,
szĂ©p Ă©s jĂł, de egĂ©szsĂ©gĂŒgyi meggondolĂĄsbĂłl is meg lehet tenni: ez nem
igazĂĄn vallĂĄsi gyakorlat. InkĂĄbb arra figyeljenek, hogyan harcolhatnak a
hĂ©t fĆbƱn ellen. KĂŒlönösen az ellen, ami bennĂŒk erĆs. Szent IgnĂĄc is beszĂ©l
a rĂ©szleges lelkiismeret-vizsgĂĄlatrĂłl, Ăgy* vizsgĂĄljuk meg, **melyik fĆbƱn
erĆs bennĂŒnk. *
PĂ©ldĂĄul ott van *a torkossĂĄg*! JellemzĆ erre a tĂĄrsadalomra, hogy
hamvazószerda måsnapjån, vagyis a böjt kezdete utån kitalåltåk a torkos
csĂŒtörtököt. Ăs Ășgy csinĂĄlnak, mintha ez hagyomĂĄny volna. Közben nem mĂĄs,
mint marketingfogĂĄs. Nonszensz. EgĂ©sz Ă©vben torkos csĂŒtörtök van! A
hĂșshagyĂłkedd volt a hagyomĂĄnyos torkos nap, hiszen mĂĄr a közĂ©pkorban is
akkor dĆzsöltek, a negyvennapos, tĂ©nyleges böjt elĆtt. Ehelyett *a torkos
csĂŒtörtök megszakĂtja az Ă©pp megkezdett böjtöt: ez majdnem mĂĄr ördögi.
*Visszatérve
a kĂ©rt tanĂĄcsra, azt keressĂŒk, hogy közel kerĂŒljĂŒnk az emberekhez, pĂ©ldĂĄul
hogy megbocsĂĄssunk, letegyĂŒk a haragot, Ăgy böjtöljĂŒnk. JĂ©zus is azt
mondta, nem az szĂĄmĂt, mit esztek, hanem hogy mi jön ki a szĂĄjatokbĂłl:
gondolatok, szavak.* Az emberi kapcsolatokat javĂtsuk, ez lenne az igazi
böjt, ami nem mond ellent az egyhĂĄzi elĆĂrĂĄsoknak. PĂ©ldĂĄul a keresztutat,
Jézus szenvedését megérthetem nemcsak a hagyomånyos keresztutat jårva,
hanem ha elĆveszem a passiĂł törtĂ©netĂ©t, Ă©s elolvasom, elmĂ©lkedem rĂłla. Vagy
megnĂ©zem Mel Gibson filmjĂ©t, Ă©s nem azon szörnyĂŒlködöm, hogy sok a vĂ©r
benne, hanem azon gondolkozom, hogy mindez érettem van. *
*â Az alkotmĂĄnybĂrĂłsĂĄg döntĂ©se nyomĂĄn kialakult helyzet, miszerint a
szĂŒlĆknek RomĂĄniĂĄban kĂ©rvĂ©nyezniĂŒk kell a gyermekek vallĂĄsoktatĂĄsĂĄt, nagy
vitĂĄt szĂŒlt, s fĂ©lĆ, hogy emiatt a gyermekek kimaradnak a vallĂĄsĂłrĂĄkrĂłl. Ăn
szerint miért fontos az iskolai hittanóra?*
â Fontosnak tartom, de mĂĄs szempontbĂłl, mint a legtöbb lelkĂ©sz, hiszen az
nem pĂłtolja az önkĂ©ntes hitoktatĂĄst, a hitĂŒnkben valĂł elmĂ©lyedĂ©st, amelyre
jó alkalmat teremtenek a cserkészcsoportok vagy ministrånsklubok. Azért
tartom fontosnak a vallĂĄsoktatĂĄst, mert a mi kultĂșrĂĄnk keresztĂ©ny, akĂĄr
tetszik ez egyeseknek, akår nem, s a bibliaismeret az åltalånos mƱveltség
része. Nem lehet megérteni Shakespeare-t vagy Goethét vagy akår Madåch
ImrĂ©t, ha nem ismerjĂŒk a BibliĂĄt, nem tudjuk, mit jelent a passiĂł, a
feltåmadås. Szerencsés esetben a tanår nem egy magolós diåkot vår, nem azt
mondja, hogy âmegbuktatlak feltĂĄmadĂĄsbĂłlâ, ami ugye nonszensz, hanem
elmondja neki, hogy a Biblia hogyan van jelen az irodalomban,
mƱvĂ©szetekben, hogyan termĂ©kenyĂtette meg az irodalmat, filozĂłfiĂĄt. A
tårsadalom alapelve, az emberi jogok nyilatkozata elképzelhetetlen a
tĂzparancsolat nĂ©lkĂŒl. *Gandhi, aki fegyver nĂ©lkĂŒl felszabadĂtotta IndiĂĄt,
rendszeresen olvasta az evangéliumot. Akkor miért ne olvassa azt a kis
magyar, romĂĄn vagy cigĂĄny gyermek is, hiszen ez hozzĂĄtartozik a
kultĂșrĂĄjĂĄhoz, ettĆl lett mĂĄs az Ć nĂ©pe.* AztĂĄn, hogy Ć hisz vagy nem, az
mĂĄs kĂ©rdĂ©s,* a hit egyfelĆl kegyelem, ajĂĄndĂ©k, mĂĄsrĂ©szt szabad döntĂ©s.* Nem
az lesz hĂvĆvĂ©, aki rĂ©szt vesz az iskolai hitoktatĂĄson, de akkor legalĂĄbb
tudja, hogy mirĆl van szĂł, meg tudja kĂŒlönböztetni a feltĂĄmadĂĄst a
reinkarnĂĄciĂłtĂłl.
* Nagyon fontos, hogy ismerjĂŒk a keresztĂ©ny hitĂŒnk alapjait, s ezt a nem
hĂvĆnek is ismernie kell.*
FotĂł: Boda L. Gergely
Magyar KurĂr
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150227/3fa27892/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról