[Grem] Miért szereti a média, ha egyházi vezetők a szegénységről beszélnek?
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. Feb. 4., Sze, 18:31:54 CET
Miért szereti a média, ha egyházi vezetők a szegénységről beszélnek?
2015. 01. 28.
http://ermehalo.hu/miert-szereti-a-media,-ha-egyhazi-vezetok-a-szegenysegrol-beszelnek.html?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201502
<http://ermehalo.hu/miert-szereti-a-media,-ha-egyhazi-vezetok-a-szegenysegrol-beszelnek.html>
Jézus Krisztus nem társadalmi problémákat akart megoldani.
*Az utóbbi időkben a katolikus egyház számos vezetője – élükön Ferenc
pápával – a korábbiaknál gyakrabban hangsúlyozza a szegények iránti
felelősségünket.* Ezeket a megnyilvánulásokat* a baloldali média látható
lelkesedéssel idézi.* Miközben örvendetes, hogy keresztény gondolatok ebben
a közegben kedvezĹ‘ szĂnben megjelenhetnek, helye lehet a gyanakvásnak is:
vajon nem ért félre valamit alapvetően az egyház üzenetéből a
szekuláris-baloldali közvélemény? Avagy n*em arról van-e szó, hogy saját
doktrĂnáját látja igazolva, mely szerint az egyház egyetlen igazolhatĂł
funkciĂłja, hogy valami „társadalmilag hasznosat" csináljon? No persze, Ăgy
érthető, ha üdvözlik: az egyház rátalált arra a feladatra, melyen a
baloldal is régóta fáradozni látszik, a „szegénység problémájának"
megoldására...*
Azaz – úgy tűnik – legalábbis fenntartásokkal érdemes csak örülnünk az
egyház újkeletű népszerűségének ezen a téren. Arra mindenesetre jó alkalom,
hogy magunk is eltűnődjünk: *ténylegesen milyen felelősségünk, milyen
feladatunk van a szegénység problémáját illetően?*
*Az egyháznak nem feladata, hogy „megoldja a szegénység problémáját"*
Ha röviden szeretnénk megfogalmazni, hogy *mi is az egyház feladata, valami
ilyesmit mondhatunk: JĂ©zus Krisztus örömhĂrĂ©nek hirdetĂ©se, valamint magának
JĂ©zus Krisztusnak kĂ©pviselete, megjelenĂtĂ©se ezen a világon*. S ha a
Bibliát olvassuk, azt fogjuk találni, hogy maga Jézus sem „a szegénység
problĂ©májának megoldásán" fáradozott. SegĂtett azoknak, akik betegek vagy
Ă©hesek voltak, ha *„megesett rajtuk a szĂve" vagy ha csodajelekkel valami
fontos dologra irányĂthatta a figyelmet, de intĂ©zmĂ©nyes megoldást
ilyenfajta társadalmi problémákra nem keresett, nem szorgalmazott.*
Sőt, amikor valamiféle társadalmi igazságosságot kérnek számon rajta, *rövid
úton helyreteszi a demagógokat:* *„Amikor Jézus Betániában a leprás Simon
házában tartózkodott, odament hozzá egy asszony. Alabástrom edényben drága
illatos olajat hozott, s ahogy ott ült az asztalnál, a fejére öntötte.
Ennek láttára a tanĂtványok bosszankodtak: „Mire valĂł ez a pazarlás? Hisz
jó pénzért el lehetett volna adni, s az árát a szegények közt szétosztani."
JĂ©zus Ă©szrevette, s Ăgy szĂłlt hozzájuk: „MiĂ©rt bántjátok ezt az asszonyt?
Hisz jót tett velem. Szegények mindig lesznek veletek, de én nem maradok
mindig veletek. Amikor az illatos olajat testemre öntötte, a temetésemre
tette."* Az evangélista szerint az eset leginkább Júdást bosszantotta fel,
aki azonmód el is ment a főpapokhoz, hogy elárulja Mesterét. (Mt26,6-16)
*KĂ©tsĂ©gtelen, az egyház rĂ©gi hagyománya a szegĂ©nyek segĂtĂ©se. Ennek cĂ©lja
egyfelĹ‘l az, hogy a szegĂ©nyek körĂ©ben is hirdesse az örömhĂrt, másfelĹ‘l az,
hogy a nélkülözőkben a szenvedő Krisztust szolgálja. *Alapvetően nem azzal
függ össze tehát a keresztény karitász, hogy az egyház valamiféle
strukturális bajt, igazságtalanságot látna, melyet feladatának érezne
orvosolni.
*A keresztény embernek sem feltétlenül dolga, hogy „megoldja a szegénység
problémáját"*
A fentiekkel nem azt akarjuk állĂtani, hogy a szegĂ©nysĂ©g problĂ©mája
egyáltalán nem lĂ©tezne, illetve hogy ne lenne szĂĽksĂ©g a gondok enyhĂtĂ©se
céljából létrehozott intézményekre, szeretetszolgálatokra, szociális
ellátórendszerre. *Az egyház, a keresztény közösség nagy becsben tartja
azokat az embereket, akik ilyen jellegű munkában találják meg
élethivatásukat, s azokat is, akik a szabadidejükben végzett önkéntes
munkával és/vagy pénzzel támogatják ezt a szolgálatot.*
De el kell fogadnunk azt is, hogy nem minden embert, s nem minden
keresztĂ©ny embert szĂłlĂt ilyen terĂĽletre a hivatása. *Egyesek az elesett,
rászorulĂł embertársaik segĂtĂ©sĂ©hez kapnak talentumokat, mások pedig más
feladatokra, melyek ugyanolyan értékesek lehetnek: az ifjúság oktatására és
nevelésére, tudományos kutatásra, kétkezi munkára, üzleti tevékenységre
vagy egyebekre.*
Nem kötelező tehát minden keresztény embernek a szegénység problémáinak
megoldására összpontosĂtania az energiáit. Viszont igenis kötelezĹ‘ minden
keresztĂ©ny embernek szembesĂtenie önmagát azzal a kĂ©rdĂ©ssel: Ă©letĂ©vel,
munkájával a közjót szolgálja-e? Ha semmi olyat nem tudunk felmutatni,
amivel megprĂłbáljuk* jobbá tenni a világot Ă©s Isten országát Ă©pĂteni, *az
bizony baj... De ennek* nem az az egyetlen lehetséges módja, hogy a
szegĂ©nyeken segĂtĂĽnk.*
*A szeretet parancsa nem arra kötelez, hogy „megoldjuk a szegénység
problémáját"*
A szeretet – lényegénél fogva, s ahogy azt Jézus értette – sosem elvont
struktúrákra, problémák megoldására irányul, hanem konkrét személyekre.
Azaz nyilvánvalóan olyan emberekre, akiket személyesen ismerünk. Vagyis* a
szegények sorsáért úgy általában nem vagyunk felelősek (legalábbis akkor
nem, ha hivatásunk, illetve valamely társadalmi szerepvállalásunk nem az ő
szolgálatukra szĂłlĂt).** AzokĂ©rt az emberekĂ©rt viszont kĂ©tsĂ©gtelenĂĽl
felelĹ‘sek vagyunk, akiket ránk bĂzott az Ăšr: családtagjainkĂ©rt,
rokonainkért, munkatársainkért, s valamilyen módon mindazokért, akikkel
legalább egy „mi van veled?" szintű kapcsolat összeköt minket.*
Ha ennek tudatában figyelnénk egymásra, s információkkal, tanácsokkal,
gondoskodással – mikor mivel – segĂtenĂ©nk egymáson, Ă©s *ha minden ember a
maga személyes hatókörében jó lélekkel törekedne erre; nos, akkor talán nem
is létezne olyasmi, amit „a szegénység problémájának" nevezünk.*
*Bethlenfalvy Gábor*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150204/12788620/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról