[Grem] Az irgalmasság kapuja és a hozzá kapcsolódó búcsúk

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2015. Dec. 19., Szo, 20:15:22 CET


Az irgalmasság kapuja
2015. december 19. szombat 18:03
http://www.magyarkurir.hu/hirek/az-irgalmassag-kapuja
A szent kapu és a hozzá kapcsolódó búcsúk jelentőségét magyarázza Eamon
Duffy cambridge-i egyháztörténet professzor írása, amely a Pécsi
Egyházmegye „Vadfüge” rovatában jelent meg Csigi Péter fordításában.

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=66314&img=o_65918-1448823479-szentkapu02.jpg>

Olyan korban élünk, amely látta a berlini fal leomlását, de amely egyúttal
a biztonsági ellenőrzések és a zárt lakóparkok korszaka is, amikor
menekültek és az otthonukból kiszorultak a Nyugat kerítéssel lezárt
határain vesztegelnek. E körülmények között *a nyitott ajtó szimbolikája
bizonyosan igényel némi értelmezést.*

A jubileumra kiadott, *Misericordiae Vultus avagy Az irgalmasság arca
kezdetű bullájában Ferenc pápa kijelenti, hogy a szent kapu „ez alkalommal
az Irgalmasság Kapuja lesz. Ha valaki átlép rajta, megtapasztalja a
vigasztaló, megbocsátó és reményt adó Isten szeretetét.*” (MV 3. A bullát
Diós István fordította magyarra.) *Ez egy olyan barátságos kapu, amelyen
minden szükséget szenvedő átléphet, de egyúttal az az ajtó is, amelyen
keresztül az egyház kilép, hogy mindenkinek irgalmasságot hirdessen.*
„Ragadjuk meg kezüket és vonjuk magunkhoz őket, hogy érezzék jelenlétünk,
barátságunk és testvériségünk melegét. Tegyük magunkévá kiáltásukat, hogy
együtt lebonthassuk a közömbösség barikádját, mely gyakran elég hatalmasnak
tűnik ahhoz, hogy elrejtse az önzést és a képmutatást.” (MV 15.)

*A jubileum az ókori Izraelben az irgalom és a szabadulás ideje volt,
amikor a rabszolgákat felszabadították, és a föld visszatért eredeti
tulajdonosához. 1300-ban VIII. Bonifác pápa hirdette meg az első keresztény
jubileumi évet, amikor teljes búcsút nyert mindenki, aki elzarándokolt
Rómába.*

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=66314&img=o_boniface-viii-bar800.jpg>

*Giotto: VIII. Bonifác pápa (freskó, 1300 körül, lateráni Szt.
János-bazilika, Róma)*

*A búcsúk teológiája manapság alig érthető a katolikusok többsége számára. **Az
eredete abban található, hogy úgy hitték, hogy bár a megtérést, a gyónást
és a feloldozást követően a bűnök meg vannak bocsátva, bizonyos fajta lelki
heg: teher, tartozás vagy „ideig tartó büntetés” azért hátra marad, amely
bűnbánattal vagy jócselekedetekkel állítható helyre. Ha pedig a tartozást
nem egyenlítették ki ebben az életben, akkor a purgatóriumban kell érte
bűnhődni, ami elég ijesztő kilátás.*

Azt is hitték azonban, hogy *a pápa hatalma a kulcsok felett nem csak arra
terjed ki, hogy felmentést adjon egyes elégtételek elvégzése alól, hanem
felszámolhatja magát a tartozást is. Az efféle felmentés vagy „búcsú” lehet
részleges, amelyet napokban vagy években mérnek a vezeklés napjai vagy évei
számának megfelelően, vagy lehet teljes búcsú, amely az összes lelki
adósságot eltörli.*

Az irgalmasság e hatalmának nagybani gyakorlása aláásta az egész középkori
bűnbánati rendszert, különösen is akkor, amikor a keresztes háborúkban való
részvétel vagy a római zarándoklat szigorú elvárása kapcsolódott hozzá.
Eleinte még csínján bántak a hőn áhított búcsúkkal, mint manapság az
államfői kegyelemmel. VIII. Bonifác úgy akarta, hogy a jubileumi búcsút egy
évszázadban csak egyszer nyújtsák. A lelkipásztori nyomás azonban a búcsúk
és a jubileumi évek megsokszorozásához vezetett, és a szükséges
feltételeket is leszállították néhány imára vagy jámbor cselekedetre.

A teológusokat kezdettől fogva töprengésre késztette, hogy hogyan
magyarázzák a búcsúk működését. A legáltalánosabb elmélet szerint – amely
eltávolodott a büntetés, büntetési tételek és jogi kegyelmezés
igazságszolgáltatásból eredő képeitől – az egyház a kegyelem és irgalom
bőséges kincsestárával rendelkezik, amelyben Krisztus és a szentek végtelen
érdemei bőven kompenzálják a többiek hiányosságait.

Ebben az olvasatban az egyház olyan, mint egy takarékszövetkezet, amelyben
a tehetősebbek kamatmentesen kölcsönözhetnek azoknak, akik a bűneik miatt
mínuszba fordultak. Ebben az értelemben a búcsúk a szeretet szüntelen
„csereforgalmának” és Isten szeretete kiáradásának kifejeződései, ami
voltaképpen az egyház élete. Ekképpen látja ezt *Ferenc pápa* is.

*A Misericordiae Vultusban ezt írja: „A Szentháromság szívéből, Isten
misztériumának legmélyéből fakad és árad szüntelenül az irgalmasság nagy
folyama. E forrás soha nem apadna el, bármilyen sokan is közelednek hozzá.
Amikor csak szüksége van rá valakinek, hozzá siethet, mert Isten
irgalmassága végtelen. Ilyen kifürkészhetetlen az irgalmasság
misztériumának mélysége, ennyire kimeríthetetlen a belőle áradó gazdagság.*”
(MV 25.)

Azt nem lehet tudni, hogy *a szent kapu szimbĂłluma* mikor lett a jubileumi
év szerves része. *Lehetséges, hogy a XIII. századi Portiuncula-búcsú
szimbolikájából lett kölcsönözve, amelynek egyik feltétele volt az átlépés
annak a kicsiny assisibeli kápolnának az ajtaján, amelyben Szent Ferenc
meghalt*. Mindenesetre a túláradó irgalom képe hamarosan részévé vált a
szent kapu szimbolikájának.

Az, ahogyan a pápa ráüt a befalazott kapura, Mózesre emlékeztet, amint a
sziklára sújtott, hogy az élő víz forrásai törjenek elő belőle az emberek
számára. Emellett a kinyitott ajtó más szentírási referenciákat is magába
gyűjtött a jubileumok liturgiájában. *Az Úr kapuja az, amin keresztül az
igazakat belépésre hívja a 118. zsoltár, és a jubileumi zarándokok is
ugyanígy tettek. A 122 (121). zsoltárban szereplő zarándokoknak is az
örömteli célja volt, hogy „lábunk már átlépi kapuidat, Jeruzsálem!” (Zsolt
122,2). Az Emberfia, „akié Dávid kulcsa” a Jelenések könyvében (3,7), a
megmentés kapuját nyitja ki* Filadelfia üldözött egyháza számára: „Nézd,
ajtót nyitottam előtted, melyet senki nem tud bezárni” (Jel 3,8a). Az
alvilág kapuját a feltámadt Krisztus tépte fel, hogy az odabenn lévő
foglyoknak meghirdesse a szabadulást. Azután, amint Jákob sziklája a
Teremtés könyvének 28. fejezetében, úgy Isten házának kapuja is a
mennyország ajtaját jelenti. Izajás szerint a templom kapuja az az Isten
hegyén, és „odaözönlenek mind a nemzetek” (Iz 2,2b). János evangéliuma
szerint pedig Krisztus maga a kapu a juhok számára (10,9), az út, az
igazság és az élet (Jn 14,6).
A szent kapu megnyitása Ferenc pápa esetében sem veszít ezekből a
gondolatokból, de ő hozzáadott néhányat a sajátjaiból. Összekapcsolta,
ahogy azt az irgalmasság szentéve megtestesíti, a II. vatikáni zsinat
ötvenedik évfordulójával, amikor „az Egyház [...] történelmének új szakasza
kezdődött el” (MV 4.), és amikor „lebontva a falakat, melyek az Egyházat
hosszú időre mintegy kiváltságos fellegvárba zárták, elérkezett az idő,
hogy új módon hirdessék az evangéliumot” (MV 4.).

*Ferenc számára a szent kapu egyszerre jele azok befogadásának, akik
igyekeznek megszabadulni terheiktől, és jönnek befelé, és ugyanakkor ajtót
nyit a missziónak, amelyen keresztül Isten irgalmát kell kivinni az erre
várakozó világba, hogy így „megtapasztaljuk majd, hogy mit jelent megnyitni
a szívünket azok felé, akik a modern világ [...] perifériáin élnek”, és
„hogy észrevegyük a világ nyomorúságát, a méltóságuktól megfosztott
fivéreink és nővéreink sebeit” (MV 15.). A nyitott ajtó – Izajás próféta
szavaival – meghívás arra, hogy „Törd össze a jogtalan bilincseket, és oldd
meg az iga köteleit! Bocsásd szabadon az elnyomottakat, törj össze minden
igát! Törd meg az éhezőnek kenyeredet, és a hajléktalan szegényt fogadd be
házadba.” (Iz 58,6b-7a) Jól fejeződik ki mindebben a mostani pápaság
központi témája, az irgalom. *Irgalmasság a szegények iránt, azok felé,
akik a margóra szorultak, akiket az összetört házasságuk elzárt a
szentségektől, az irgalom üzenete „mindenkihez – hívőkhöz és távol állókhoz
is [...], mint Isten már köztünk jelen lévő országának jele” (MV 5.).

*Eamon Duffy a kereszténység történetének nyugalmazott professzora a
Cambridge-i Egyetemen. Cikke a The Tablet katolikus hetilap 2015. december
5-i számában jelent meg. A fordítást Csigi Péter készítette.*

Forrás és fotó: Pécsi Egyházmegye

Magyar KurĂ­r

Kövesse a Magyar Kurírt a Facebookon is!
<http://www.facebook.com/magyarkurir>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20151219/83a21ce3/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról