[Grem] Az irgalmasság kapuja és a hozzá kapcsolódó búcsúk
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. Dec. 19., Szo, 20:15:22 CET
Az irgalmasság kapuja
2015. december 19. szombat 18:03
http://www.magyarkurir.hu/hirek/az-irgalmassag-kapuja
A szent kapu és a hozzá kapcsolódó búcsúk jelentőségét magyarázza Eamon
Duffy cambridge-i egyháztörtĂ©net professzor Ărása, amely a PĂ©csi
Egyházmegye „VadfĂĽge” rovatában jelent meg Csigi PĂ©ter fordĂtásában.
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=66314&img=o_65918-1448823479-szentkapu02.jpg>
Olyan korban élünk, amely látta a berlini fal leomlását, de amely egyúttal
a biztonsági ellenőrzések és a zárt lakóparkok korszaka is, amikor
menekĂĽltek Ă©s az otthonukbĂłl kiszorultak a Nyugat kerĂtĂ©ssel lezárt
határain vesztegelnek. E körülmények között *a nyitott ajtó szimbolikája
bizonyosan igényel némi értelmezést.*
A jubileumra kiadott, *Misericordiae Vultus avagy Az irgalmasság arca
kezdetű bullájában Ferenc pápa kijelenti, hogy a szent kapu „ez alkalommal
az Irgalmasság Kapuja lesz. Ha valaki átlép rajta, megtapasztalja a
vigasztaló, megbocsátó és reményt adó Isten szeretetét.*” (MV 3. A bullát
DiĂłs István fordĂtotta magyarra.) *Ez egy olyan barátságos kapu, amelyen
minden szükséget szenvedő átléphet, de egyúttal az az ajtó is, amelyen
keresztül az egyház kilép, hogy mindenkinek irgalmasságot hirdessen.*
„Ragadjuk meg kezüket és vonjuk magunkhoz őket, hogy érezzék jelenlétünk,
barátságunk és testvériségünk melegét. Tegyük magunkévá kiáltásukat, hogy
együtt lebonthassuk a közömbösség barikádját, mely gyakran elég hatalmasnak
tűnik ahhoz, hogy elrejtse az önzést és a képmutatást.” (MV 15.)
*A jubileum az ókori Izraelben az irgalom és a szabadulás ideje volt,
amikor a rabszolgákat felszabadĂtották, Ă©s a föld visszatĂ©rt eredeti
tulajdonosához. 1300-ban VIII. Bonifác pápa hirdette meg az első keresztény
jubileumi évet, amikor teljes búcsút nyert mindenki, aki elzarándokolt
Rómába.*
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=66314&img=o_boniface-viii-bar800.jpg>
*Giotto: VIII. Bonifác pápa (freskó, 1300 körül, lateráni Szt.
János-bazilika, Róma)*
*A búcsúk teológiája manapság alig érthető a katolikusok többsége számára. **Az
eredete abban található, hogy úgy hitték, hogy bár a megtérést, a gyónást
és a feloldozást követően a bűnök meg vannak bocsátva, bizonyos fajta lelki
heg: teher, tartozás vagy „ideig tartó büntetés” azért hátra marad, amely
bűnbánattal vagy jĂłcselekedetekkel állĂthatĂł helyre. Ha pedig a tartozást
nem egyenlĂtettĂ©k ki ebben az Ă©letben, akkor a purgatĂłriumban kell Ă©rte
bűnhődni, ami elég ijesztő kilátás.*
Azt is hitték azonban, hogy *a pápa hatalma a kulcsok felett nem csak arra
terjed ki, hogy felmentést adjon egyes elégtételek elvégzése alól, hanem
felszámolhatja magát a tartozást is. Az efféle felmentés vagy „búcsú” lehet
részleges, amelyet napokban vagy években mérnek a vezeklés napjai vagy évei
számának megfelelően, vagy lehet teljes búcsú, amely az összes lelki
adósságot eltörli.*
Az irgalmasság e hatalmának nagybani gyakorlása aláásta az egész középkori
bűnbánati rendszert, különösen is akkor, amikor a keresztes háborúkban való
részvétel vagy a római zarándoklat szigorú elvárása kapcsolódott hozzá.
Eleinte mĂ©g csĂnján bántak a hĹ‘n áhĂtott bĂşcsĂşkkal, mint manapság az
államfői kegyelemmel. VIII. Bonifác úgy akarta, hogy a jubileumi búcsút egy
évszázadban csak egyszer nyújtsák. A lelkipásztori nyomás azonban a búcsúk
és a jubileumi évek megsokszorozásához vezetett, és a szükséges
feltĂ©teleket is leszállĂtották nĂ©hány imára vagy jámbor cselekedetre.
A teológusokat kezdettől fogva töprengésre késztette, hogy hogyan
magyarázzák a búcsúk működését. A legáltalánosabb elmélet szerint – amely
eltávolodott a büntetés, büntetési tételek és jogi kegyelmezés
igazságszolgáltatásból eredő képeitől – az egyház a kegyelem és irgalom
bőséges kincsestárával rendelkezik, amelyben Krisztus és a szentek végtelen
érdemei bőven kompenzálják a többiek hiányosságait.
Ebben az olvasatban az egyház olyan, mint egy takarékszövetkezet, amelyben
a tehetősebbek kamatmentesen kölcsönözhetnek azoknak, akik a bűneik miatt
mĂnuszba fordultak. Ebben az Ă©rtelemben a bĂşcsĂşk a szeretet szĂĽntelen
„csereforgalmának” és Isten szeretete kiáradásának kifejeződései, ami
voltaképpen az egyház élete. Ekképpen látja ezt *Ferenc pápa* is.
*A Misericordiae Vultusban ezt Ărja: „A Szentháromság szĂvĂ©bĹ‘l, Isten
misztériumának legmélyéből fakad és árad szüntelenül az irgalmasság nagy
folyama. E forrás soha nem apadna el, bármilyen sokan is közelednek hozzá.
Amikor csak szüksége van rá valakinek, hozzá siethet, mert Isten
irgalmassága végtelen. Ilyen kifürkészhetetlen az irgalmasság
misztĂ©riumának mĂ©lysĂ©ge, ennyire kimerĂthetetlen a belĹ‘le áradĂł gazdagság.*”
(MV 25.)
Azt nem lehet tudni, hogy *a szent kapu szimbĂłluma* mikor lett a jubileumi
év szerves része. *Lehetséges, hogy a XIII. századi Portiuncula-búcsú
szimbolikájából lett kölcsönözve, amelynek egyik feltétele volt az átlépés
annak a kicsiny assisibeli kápolnának az ajtaján, amelyben Szent Ferenc
meghalt*. Mindenesetre a túláradó irgalom képe hamarosan részévé vált a
szent kapu szimbolikájának.
Az, ahogyan a pápa ráüt a befalazott kapura, Mózesre emlékeztet, amint a
sziklára sĂşjtott, hogy az Ă©lĹ‘ vĂz forrásai törjenek elĹ‘ belĹ‘le az emberek
számára. Emellett a kinyitott ajtĂł más szentĂrási referenciákat is magába
gyűjtött a jubileumok liturgiájában. *Az Úr kapuja az, amin keresztül az
igazakat belĂ©pĂ©sre hĂvja a 118. zsoltár, Ă©s a jubileumi zarándokok is
ugyanĂgy tettek. A 122 (121). zsoltárban szereplĹ‘ zarándokoknak is az
örömteli célja volt, hogy „lábunk már átlépi kapuidat, Jeruzsálem!” (Zsolt
122,2). Az Emberfia, „akié Dávid kulcsa” a Jelenések könyvében (3,7), a
megmentés kapuját nyitja ki* Filadelfia üldözött egyháza számára: „Nézd,
ajtót nyitottam előtted, melyet senki nem tud bezárni” (Jel 3,8a). Az
alvilág kapuját a feltámadt Krisztus tépte fel, hogy az odabenn lévő
foglyoknak meghirdesse a szabadulást. Azután, amint Jákob sziklája a
Teremtés könyvének 28. fejezetében, úgy Isten házának kapuja is a
mennyország ajtaját jelenti. Izajás szerint a templom kapuja az az Isten
hegyén, és „odaözönlenek mind a nemzetek” (Iz 2,2b). János evangéliuma
szerint pedig Krisztus maga a kapu a juhok számára (10,9), az út, az
igazság és az élet (Jn 14,6).
A szent kapu megnyitása Ferenc pápa esetĂ©ben sem veszĂt ezekbĹ‘l a
gondolatokból, de ő hozzáadott néhányat a sajátjaiból. Összekapcsolta,
ahogy azt az irgalmasság szentĂ©ve megtestesĂti, a II. vatikáni zsinat
ötvenedik évfordulójával, amikor „az Egyház [...] történelmének új szakasza
kezdődött el” (MV 4.), és amikor „lebontva a falakat, melyek az Egyházat
hosszú időre mintegy kiváltságos fellegvárba zárták, elérkezett az idő,
hogy új módon hirdessék az evangéliumot” (MV 4.).
*Ferenc számára a szent kapu egyszerre jele azok befogadásának, akik
igyekeznek megszabadulni terheiktől, és jönnek befelé, és ugyanakkor ajtót
nyit a missziónak, amelyen keresztül Isten irgalmát kell kivinni az erre
várakozĂł világba, hogy Ăgy „megtapasztaljuk majd, hogy mit jelent megnyitni
a szĂvĂĽnket azok felĂ©, akik a modern világ [...] perifĂ©riáin Ă©lnek”, Ă©s
„hogy észrevegyük a világ nyomorúságát, a méltóságuktól megfosztott
fivéreink és nővéreink sebeit” (MV 15.). A nyitott ajtó – Izajás próféta
szavaival – meghĂvás arra, hogy „Törd össze a jogtalan bilincseket, Ă©s oldd
meg az iga köteleit! Bocsásd szabadon az elnyomottakat, törj össze minden
igát! Törd meg az éhezőnek kenyeredet, és a hajléktalan szegényt fogadd be
házadba.” (Iz 58,6b-7a) Jól fejeződik ki mindebben a mostani pápaság
központi témája, az irgalom. *Irgalmasság a szegények iránt, azok felé,
akik a margóra szorultak, akiket az összetört házasságuk elzárt a
szentsĂ©gektĹ‘l, az irgalom ĂĽzenete „mindenkihez – hĂvĹ‘khöz Ă©s távol állĂłkhoz
is [...], mint Isten már köztünk jelen lévő országának jele” (MV 5.).
*Eamon Duffy a kereszténység történetének nyugalmazott professzora a
Cambridge-i Egyetemen. Cikke a The Tablet katolikus hetilap 2015. december
5-i számában jelent meg. A fordĂtást Csigi PĂ©ter kĂ©szĂtette.*
Forrás és fotó: Pécsi Egyházmegye
Magyar KurĂr
Kövesse a Magyar KurĂrt a Facebookon is!
<http://www.facebook.com/magyarkurir>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20151219/83a21ce3/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról