[Grem] összef: 'A szolidaritás határai', Hardi R.szemész-szerzetes Afrikában, Böjte Cs.
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. Aug. 12., Sze, 12:08:47 CEST
Napi sajtĂłszemle
2015. augusztus 12. szerda 10:35
http://magyarkurir.hu/hirek/napi-sajtoszemle-63128
Az augusztus 12-i nyomtatott és online sajtó szemléje.
A *Magyar Nemzet*ben (8. o.) *Tringer László **A szolidaritás határai**
cĂmmel idĂ©zi Ferenc pápát*, aki közelmĂşltbeli, dĂ©l-amerikai apostoli
látogatásán Ecuador fővárosában, Quitóban* azt mondta: „A társadalmi
élethez szükséges kulcsfogalmak a következők: az egyén méltó élethez való
alapvető jogának védelme, egymás kölcsönös tisztelete, a testvériség, a
szolidaritás Ă©s a szubszidiaritás.*” BolĂviában pedig Ăgy fogalmazott a
Szentatya: „A SzentĂrásbĂłl tudjuk, hogy Isten meghallja nĂ©pe kiáltását, Ă©n
pedig csatlakozni akarok hozzátok, amint földet, hajlékot és munkát
követeltek minden testvĂ©retek számára.” A cikkĂrĂł szerint Ferenc pápa
szavai „egyelőre elérhetetlennek látszó ideált fogalmaznak meg,
ugyanakkor *meghatározzák
azokat az irányokat, amelyek mentén a szolidaritás és a szubszidiaritás
egyensúlya – reményeink szerint kialakulhat.* Tringer László hangsúlyozza:*
a szolidáris akciónak valamiképp rá kell kérdeznie a szubszidiaritás elvére
is.* A zsĂros kenyeret nyĂşjtĂł jĂłtĂ©kony kĂ©zmozdulat is felelĹ‘ssĂ©ggel jár,
magában foglalja a kimondatlan kérdést: „Felebarátom, megtetted-e a
magadét?”
A cikk szerzĹ‘je kifejti: *a szolidaritás a másik ember segĂtsĂ©gĂ©t jelenti
abban a helyzetben, amikor Ĺ‘ már nem tud magán segĂteni annak Ă©rdekĂ©ben,
hogy emberhez méltó életet élhessen. *A szubszidiaritás viszont megvonja a
szolidaritás határait,* a segĂtsĂ©g csak akkor lĂ©p Ă©letbe, ha az egyĂ©n vagy
a közösség erői már kimerültek.* Tringer László szerint *a „menekült” és a
„gazdasági bevándorlás” közötti különbségtétel,* amely a felelős
politikusok szájából manapság gyakran elhangzik,* igazában a szolidaritás
határait, az öngondoskodás kötelezettségét hangsúlyozza. *A szerző szerint
kĂ©rdĂ©s, hogy az önmagát „menekĂĽltkĂ©nt” azonosĂtĂł, egyĂ©bkĂ©nt nyilvánvalĂłan
gazdasági migránst ki és milyen eszközökkel fogja erről meggyőzni.
Ugyancsak a *Magyar Nemzet*ben (6. o.) Kuslits Szonja *Háton, gyalog,
biciklin a gyĂłgyulás felĂ©* cĂmmel mutatja be *Hardi Richárd szemĂ©szt,
akinek neve fogalommá vált Kongóban. Az afrikai országban élő szerzetes –
végzett orvosként lépett be még Magyarországon a Nyolc Boldogság Közösségbe
– eddig közel nyolcezer embernek adta vissza a látását. Folyamatosan járja
a vidéket, betegei gyakran több száz kilométert gyalogolnak, hogy mobil
műtőjében elvégezze rajtuk a mindössze negyedórás
szĂĽrkehályog-eltávolĂtást. *A cikkĂrĂł arra is kitĂ©r, hogy HajdĂş D. András
fotóművésznek a szemorvos mindennapjairól készült fényképei a közelmúltban
egy kiállĂtáson voltak láthatĂłak.
A *Magyar Nemzet* (15. o.) *EzerĂ©ves államiságrĂłl elmĂ©lkedett Balog* cĂmmel
ismerteti Balog Zoltán, az emberi erőforrások miniszterének a *Háromszék*
cĂmű napilapnak adott interjĂşját. A humán-csĂşcstárca vezetĹ‘je leszögezte:
fontos, hogy a magyarságtudatot a keresztĂ©nysĂ©g alakĂtsa, Ă©s a
kereszténység tudata soha ne kerüljön szembe a magyarságéval. Balog a
közösségi életet tartja igazán fontosnak: „Tudni kell, hogy kihez tartozom,
kinek és kiért tartozom felelősséggel. Az értékes élet az, ha megtalálom,
akik értem felelősséget vállalnak, és akikért nekem felelősséget kell
vállalnom.” A miniszter *Böjte Csaba erdélyi ferences szerzetes példáját
hozta fel, hangsúlyozva: amit ő tesz az elhagyott és rászoruló gyerekekért,
az felekezettĹ‘l fĂĽggetlenĂĽl, a nem hĂvĹ‘ emberek számára is olyan Ă©letpĂ©lda,
amely a magyar történelem legszebbjei közé tartozik.*
Bodnár Dániel/Magyar KurĂr
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150812/43bcb84f/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról