[Grem] összef: 'A szolidaritás határai', Hardi R.szemész-szerzetes Afrikában, Böjte Cs.

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2015. Aug. 12., Sze, 12:08:47 CEST


Napi sajtĂłszemle
2015. augusztus 12. szerda 10:35
http://magyarkurir.hu/hirek/napi-sajtoszemle-63128
Az augusztus 12-i nyomtatott és online sajtó szemléje.

A *Magyar Nemzet*ben (8. o.) *Tringer László **A szolidaritás határai**
címmel idézi Ferenc pápát*, aki közelmúltbeli, dél-amerikai apostoli
látogatásán Ecuador fővárosában, Quitóban* azt mondta: „A társadalmi
élethez szükséges kulcsfogalmak a következők: az egyén méltó élethez való
alapvető jogának védelme, egymás kölcsönös tisztelete, a testvériség, a
szolidaritás és a szubszidiaritás.*” Bolíviában pedig így fogalmazott a
Szentatya: „A Szentírásból tudjuk, hogy Isten meghallja népe kiáltását, én
pedig csatlakozni akarok hozzátok, amint földet, hajlékot és munkát
követeltek minden testvéretek számára.” A cikkíró szerint Ferenc pápa
szavai „egyelőre elérhetetlennek látszó ideált fogalmaznak meg,
ugyanakkor *meghatározzák
azokat az irányokat, amelyek mentén a szolidaritás és a szubszidiaritás
egyensúlya – reményeink szerint kialakulhat.* Tringer László hangsúlyozza:*
a szolidáris akciónak valamiképp rá kell kérdeznie a szubszidiaritás elvére
is.* A zsíros kenyeret nyújtó jótékony kézmozdulat is felelősséggel jár,
magában foglalja a kimondatlan kérdést: „Felebarátom, megtetted-e a
magadét?”

A cikk szerzője kifejti: *a szolidaritás a másik ember segítségét jelenti
abban a helyzetben, amikor ő már nem tud magán segíteni annak érdekében,
hogy emberhez méltó életet élhessen. *A szubszidiaritás viszont megvonja a
szolidaritás határait,* a segítség csak akkor lép életbe, ha az egyén vagy
a közösség erői már kimerültek.* Tringer László szerint *a „menekült” és a
„gazdasági bevándorlás” közötti különbségtétel,* amely a felelős
politikusok szájából manapság gyakran elhangzik,* igazában a szolidaritás
határait, az öngondoskodás kötelezettségét hangsúlyozza. *A szerző szerint
kérdés, hogy az önmagát „menekültként” azonosító, egyébként nyilvánvalóan
gazdasági migránst ki és milyen eszközökkel fogja erről meggyőzni.

Ugyancsak a *Magyar Nemzet*ben (6. o.) Kuslits Szonja *Háton, gyalog,
biciklin a gyógyulás felé* címmel mutatja be *Hardi Richárd szemészt,
akinek neve fogalommá vált Kongóban. Az afrikai országban élő szerzetes –
végzett orvosként lépett be még Magyarországon a Nyolc Boldogság Közösségbe
– eddig közel nyolcezer embernek adta vissza a látását. Folyamatosan járja
a vidéket, betegei gyakran több száz kilométert gyalogolnak, hogy mobil
műtőjében elvégezze rajtuk a mindössze negyedórás
szürkehályog-eltávolítást. *A cikkíró arra is kitér, hogy Hajdú D. András
fotóművésznek a szemorvos mindennapjairól készült fényképei a közelmúltban
egy kiállításon voltak láthatóak.

A *Magyar Nemzet* (15. o.) *Ezeréves államiságról elmélkedett Balog* címmel
ismerteti Balog Zoltán, az emberi erőforrások miniszterének a *Háromszék*
című napilapnak adott interjúját. A humán-csúcstárca vezetője leszögezte:
fontos, hogy a magyarságtudatot a kereszténység alakítsa, és a
kereszténység tudata soha ne kerüljön szembe a magyarságéval. Balog a
közösségi életet tartja igazán fontosnak: „Tudni kell, hogy kihez tartozom,
kinek és kiért tartozom felelősséggel. Az értékes élet az, ha megtalálom,
akik értem felelősséget vállalnak, és akikért nekem felelősséget kell
vállalnom.” A miniszter *Böjte Csaba erdélyi ferences szerzetes példáját
hozta fel, hangsúlyozva: amit ő tesz az elhagyott és rászoruló gyerekekért,
az felekezettől függetlenül, a nem hívő emberek számára is olyan életpélda,
amely a magyar történelem legszebbjei közé tartozik.*

Bodnár Dániel/Magyar Kurír
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150812/43bcb84f/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról