[Grem] Boldog Romero rsek, vrtan
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. pr. 26., V, 20:05:12 CEST
Vincenzo Paglia: Romero a szegényekért élő egyház vértanúja
2015. február 13. péntek 18:50
http://magyarkurir.hu/hirek/vincenzo-paglia-romero-a-szegenyekert-elo-egyhaz-vertanuja
Vincenzo Paglia érseket, Oscar Romero boldoggá avatási ügyének
posztulátorát kérdeztük Rómában a San Salvador-i érsek tanúságtételéről.
Február 3-án írta alá Ferenc pápa a vértanúságot igazoló dekrétumot, a
szegények védelmezőjeként mártírhalált halt érseket hamarosan a boldogok
között tudhatjuk.
* <http://magyarkurir.hu/img.php?id=58911&img=o_paglia9.jpg>– Miért olyan
különleges hír az egyházban Romero érsek boldoggá avatása?*
– Romero a II. vatikáni zsinatból fakadó egyház első tanúságtevői között
volt. A zsinat lelkülete élt benne: a latin-amerikai egyház hagyományaira
építve egy olyan egyházat akart megvalósítani, amely a nép között él. VI.
Pál pápa a II. vatikáni zsinat lezárásakor azt mondta: a zsinat prófécia a
világ számára, lehajol a félholt emberhez, mint az irgalmas szamaritánus.
Romero is éppen ezt tette, lehajolt, a nép között élt.
*– Romero alakját kora latin-amerikai társadalmában lehet megérteni. Milyen
volt az a társadalom?*
– San Salvadorban a ’70-es években súlyos igazságtalanság uralkodott, tíz
család birtokolta az országot, a földeket, az egész lakosság teljes
mértékben tőlük függött. Romero már Santana püspökeként is figyelmeztette
az oligarchákat, hogy orvosolniuk kell a társadalmi igazságtalanságot,
különben a kommunizmus elér az országukba.* Ő maga azt szerette volna, hogy
az emberek szíve, mentalitása változzon meg, és ezen keresztül valósuljon
meg az igazságosság helyreállításának folyamata. *
*– Hogyan élt a nép között?*
– Romero a szegények mellett állt, nagyon nagylelkű volt. Egyszer egy
faluban kapott ajándékba két tyúkot. Betette őket az autóba, ám amikor út
közben találkozott egy nincstelen családdal, fogta a tyúkokat és nekik
adta. A sofőr megharagudott: „De hát nekünk sincs semmink!” – mondta.
„Akkor is segítenünk kell a szegényeket” – válaszolta az érsek.* Élete
szolgálatban és imádságban telt. *
*– A San Salvador-i egyház vezetésére kapott megbízást egy nagyon nehéz
időszakban.*
– Még csak tizenhét napja volt érsek, amikor megölték legjobb barátját, a
jezsuita Rutilio Grandét. Romero még aznap éjjel elment Villares község kis
templomába, ahol egész éjjel virrasztott. A templom tele volt helyi
parasztokkal, mindenki sírt, gyászolt. „Azon az éjszakán azt láttam, hogy a
nép egy apát veszített el. Át kellett vennem a helyét, olyan áron is, hogy
ugyanúgy végzem, mint ő. Új erőt éreztem magamban, mintha Isten ajándéka
lenne” – vallotta Romero erről az éjszakáról, amelyen megértette, hogy
folytatnia kell Rutilio Grande atya életét, munkáját. Rutilio Grande annak
idején otthagyta egyetemi állását, hogy a szegények között éljen: egy
kicsiny szobába költözött, ahol nem volt más, mint egy ágy, egy asztal és
egy Biblia.
<http://magyarkurir.hu/img.php?id=58911&img=o_romero2.jpg>
*– Hogyan élt benne meggyilkolt barátjának öröksége?*
– Romero érsek kérte, hogy derítsenek fényt a gyilkosságra…, de nem történt
semmi. Megértette, hogy ő az egyetlen, aki fel tudja emelni a hangját, aki
meg tudja védeni a népét. Lelkipásztorként egyfajta megtérést élt át. *Magáévá
tette a II. vatikáni zsinat tanítását, a latin-amerikai püspökök medellini
kongresszusának fényében. A szegények mellett döntött, őket tette az első
helyre. Ma Ferenc pápával azt mondanánk, hogy egy olyan egyházat akart,
amely szegény és a szegényekért él. Nem költözött a püspökségre, hanem egy
kicsiny házba ment lakni a kórház mellé, ahol idős, haldokló betegeket
ápoltak. Ettől kezdve Romero defensor pauperum (a szegények védelmezője),
illetve ha még ősibb kifejezéssel élünk: defensor civitatis, a város
védelmezője lett*. *Ez a szerepvállalás* *feldühítette a szélsőjobboldali
hatalmasságokat.* *Az országban eközben papokat, szerzeteseket,
hitoktatókat gyilkoltak, templomokat szentségtelenítettek meg. Gyóntatókat
öltek meg csak azért, mert gerillákat is fogadtak a gyóntatószékben. Az
üldöztetés légköre uralkodott, és ebben a légkörben* *a nép pásztorként
tekintett Romeróra. *
*– Tömegek hallgatták, rengeteg vád érte...*
– A szentmise alatt – amely kétórás volt, nagyon hosszan beszélt – minden
rádiót összehangoltak. A székesegyházból kilépve sorban minden utcában,
minden házban a prédikációja szólt. Ez felbőszítette a politikai
hatalmasságokat, akik azzal vádolták meg, hogy kommunista. Pedig ő éppen
arra figyelmeztette a földtulajdonosok, hogy vigyázzanak, mert ha nem
állítják helyre a társadalmi igazságosságot, akkor jön majd a kommunizmus.
Romero *az oligarchia számára egyes számú közellenség lett, fenyegették,
rátámadtak, mindenfélével vádolták: kommunista, gyereke van, őrült. A
fenyegetések, akadályok **ellenére is folytatta küldetését, Isten ereje
vezette és VI. Pál bátorította. Romero nem akart az egyik oldal mellé sem
állni, hanem a nép, az egész ország javát szolgálta. A gazdagokhoz is
szólt, elmondta nekik, hogy segíteniük kell a szegényeknek. *Ha nem jön el
a társadalmi igazságosság, akkor polgárháború lesz – amint ez meg is
történt a halála után. A gerilláknak azt mondta,
*hogy az országot nem forradalommal lehet megváltoztatni, hanem azzal, ha
az emberek szíve megváltozik.*
Az ország nunciusa és püspöktársai is akadályozták munkájában, de nem
hátrálhatott meg: ügye, személye egyenesen a II. vatikáni zsinat
evangéliumából, az egyház tanításaiból született. Döntése, hogy a szegények
mellé áll, felszínre hozta a társadalmi ellentmondásokat.* A
földtulajdonosok, a szélsőjobboldali vezetők semmiképpen nem akartak
változást. A nuncius és a püspökök a kormányt támogatták*, hegyekben álltak
Rómában az érseket vádoló jelentések – ezért a Vatikánban is gyanakvással
tekintettek Romeróra.
Később* elkezdték azzal vádolni, hogy a felszabadítás teológiájának hatása
alá került. *A vádaskodásokra válaszolva azt mondta: „Kétféle felszabadítás
teológiája van, az egyik a marxista,* a másik a VI. Pálé. Ez utóbbi az
emberi személy egészének a fejlődését akarja elősegíteni. Én VI. Pál
mellett állok.”*
*– Mit tett az egyre sűrűsödő fenyegetések idején?*
– Idővel egyre gyakoribbak lettek a fenyegetések, és Romero biztos volt
benne, hogy meg fogják ölni. A gerillák részéről is megfenyegették, mert
nem akart fegyveres harcot. Nem sokkal halála előtt azt mondta: *„Nem
tudom, ki fog megölni, az egyik oldal, vagy a másik. De én pásztor vagyok.”*
És *amikor a Vatikánból Rómába hívták, mert hallottak az őt érő
fenyegetésekről, akkor is azt mondta:* „
*Pásztor vagyok, a pásztor a népe mellett áll. Főként akkor, amikor az
veszélyben van. Akkor is, ha az életébe kerül.”*
És valóban,* elérkezett március 24-e, amikor az oltárnál meggyilkolták*.
Mise közben ölték meg, ami világos kifejeződése volt annak, hogy nemcsak
politikáról volt: a II. vatikáni zsinat egyházát akarták elhallgattatni. Én
azt mondom, hogy Romero talán a II. vatikáni zsinat első vértanúja. Akit
aztán hosszú sorban követnek a többiek, napjainkban is.
<http://magyarkurir.hu/img.php?id=58911&img=o_romero3.jpg>
*– Hogyan zajlott a boldoggá avatási eljárás? Sok ellenállásba ütköztek?*
– * A boldoggá avatási eljárás sok éven át tartott,* s*okszor ellenállásba
ütközött. *Az egyházmegyei szakasz 1988-ban, a római 1997-ben
kezdődött. *Sokféle
vád érte a személyét,* *de végül minden vizsgálat az ő javára döntött. Ám a
posztuláció során összegyűjtött dokumentumok egyértelműen bebizonyították,
hogy **minden vád hamis, előítéletből fakad.* Nagyon örülök, hogy 22 év
kitartó, számos akadályba ütköző munkája után *a történeti kutatás
bebizonyította,*
* hogy minden vád alaptalan. *
Meglepett és nagy örömmel töltött el, hogy *a teológusok és a bíborosok
bizottsága egyhangúan szavazott úgy, hogy Romero vértanú volt,* a hit
elleni gyűlölet vértanúja. Mert a hit nem azt jelenti, hogy felmondjuk a
hittankönyvet. A hit egy olyan egyház, amely testet ölt a nép között. A II.
vatikáni zsinat mint az irgalmas szamaritánus lehajolt a mai világ félholt
emberéhez, hogy a gyógyulás, a szabadulás felé vigye. Romero vértanúsága
ennek a a zsinatból fakadó egyháznak az erejét teszi láthatóvá előttünk.
Szerintem különlegesen nagy jelentősége van annak, hogy az első
latin-amerikai pápa írja alá a zsinat első vértanúját elismerő dekrétumot.
Február 3-án írta alá: Szent Oszkár ünnepnapján, és azon a napon, amelyen
Romerót kinevezték San Salvador érsekévé. Túl sok az egybeesés, hogy
véletlen legyen. Sürgető szükség van rá, hogy tanúságtétele ott ragyogjon
előttünk.
*– Mit jelent számunkra a tanúságtétele?*
– A világ egyik legkisebb országából, amely valóban a világ legszélső
peremvidéke, olyan fény tör elő, amely megvilágítja a katolikus egyházat,
és általában a keresztény egyházakat. Már egy ideje látjuk ezt a fényt:
Romero szobra tizenöt éve ott áll az anglikán Westminster-apátság
homlokzata előtt; az ENSZ március 24-ét emléknappá tette: nemzetközi nap az
emberi jogok megsértése ellen és az áldozatok védelme érdekében; az olasz
katolikus egyházban március 24-e az új mártírok emléknapja lett.
Romero alakja az új évezred elején társul szegődik Ferenc pápa világba
kilépő egyháza mellé, és minden keresztény számára azt tanítja: ami ma
számít, az nem más, mint életünket adni másokért. A magány, az erőszak, a
terrorizmus világában, ebben a magába forduló, a többiek életét leromboló
világban Romero valóban fény, amely legyőzi ezeket a romboló erőket és
megmutatja az utat, amelyen az egyházaknak – és nemcsak az egyházaknak,
hanem mindannyiunknak külön-külön – járniuk kell egy igazabb, szolidárisabb
világért.
*– Milyen érzésekkel vitte végig posztulátorként ezt a különleges ügyet? –
Én magam soha nem kételkedtem abban, hogy igaz ügyről van szó.* Sok
ellenállás, ridegség vett körül, még fenyegetéseket is kaptam. Mindvégig
úgy éreztem, hogy Romero tanúságtétele túlságosan értékes ahhoz, hogy
veszni hagyjuk. Ferenc pápa kérésére most elkezdtük Rutilio Grande atya
boldoggá avatási eljárását is. Fontos felmutatni a 21. századi egyház
előtt, hogy ha változni akar és változtatni akar a világon, akkor a
szegények útját kell választania.
Vincenzo Paglia 2000-ben kapott püspöki kinevezést az olaszországi
Terni-Narni-Amelia egyházmegyébe. A nemzetközi katolikus Bibliaszövetség
elnöke, 2004-től az olasz püspöki konferencia ökumenéért és párbeszédért
felelős bizottságának az elnöke. 2012-ben érseki címet kapott és a Család
Pápai Tanácsának elnöke lett.
2000-ben püspöki kinevezésével együtt két különleges feladatot kapott:
Oscar Arnulfo Romero boldoggá avatási ügyének posztulátora lett, és a
Szentszék részéről békeközvetítő a koszovói háborúban.
Fotó: Carmelite.org, Ncronline.org
Thullner Zsuzsanna/Magyar Kurír
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150426/f65ecdf7/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl