[Grem] KONCERT ápr.30. MÜPA Prokofjev, Brahms / visszajelzést pénteg estig kérek
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. Ápr. 22., Sze, 20:41:07 CEST
Visszajelzést péntek (ápr.24. ) estig kérek emailen a greschem at gmail.com
cĂmre
ár: 800 Ft
2015. április 30., 19:30
Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, Budapest
*Prokofjev*: Hamupipőke - szvit no. 1, op. 107
<http://www.filharmonikusok.hu/koncert?id=1064#m933>
*Brahms*: IV. szimfĂłnia e-moll, op. 98
<http://www.filharmonikusok.hu/koncert?id=1064#m512>
Vezényel: *Rossen Milanov
<http://www.filharmonikusok.hu/koncert?id=1064#sz971>*
Közreműködik: *Nemzeti Filharmonikus Zenekar*
<http://www.filharmonikusok.hu/zenekar>
Amiben Rossen Milanov más, mint a többi karmester: elismert balettdirigens
is, rendszeresen dolgozik együtt jó nevű koreográfusokkal, Zürich,
Stockholm, Genf, Philadelphia balett-társulataival. Több zenei kultúrában
él: másfél évtizede szülőhazája, Bulgária egyik vezető szimfonikus
zenekarának a zeneigazgatója, továbbá két amerikai zenekart vezet, valamint
az észak-nyugat spanyolországi Asztúria zenekarának első karmestere.
Tanulmányait a két legrangosabb amerikai zenei egyetemen, a Curtis
Intézetben és a Juilliard School of Music hallgatójaként folytatta.
Tizenegy évet töltött a Philadelphia Zenekarnál Wolfgang Sawallisch,
Christoph Eschenbach és Charles Dutoit asszisztenseként, illetve
másodkarnagyakĂ©nt. Olyan világhĂrű szĂłlistákkal lĂ©pett fel, mint Yo-Yo Ma,
Itzhak Perlman, Joshua Bell, Midori és Christian Tetzlaff. A szovjet-orosz
zeneszerzők kimagasló tolmácsolójaként is komoly érdemeket szerzett,
személyes ismeretség köti a Prokofjev családhoz: ő mutatta be a zeneszerző
unokájának egyik művĂ©t. A második világháborĂş Ă©vei alatt Ărt, mĂ©ltán
népszerű Hamupipőke balettet úgy tartja számon az irodalom, mint Szergej
Prokofjev legszebb zenéinek foglalatát.
<http://www.filharmonikusok.hu/koncert?id=1064#pagetop>Hamupipőke - szvit
no. 1, op. 107
A HamupipĹ‘ke cĂmű balettet Prokofjev 1940 Ă©s 1944 között komponálta;
bemutatójára azonban csak a háború befejezése után, 1945 novemberében
kerĂĽlhetett sor a moszkvai Nagy SzĂnházban, a cĂmszerepben Galina
Ulanovával. A siker olyan nagy volt, hogy a darabot 1946 áprilisában
másodszor is szĂnre vittĂ©k, Ă©s a balett zenĂ©jĂ©bĹ‘l a zeneszerzĹ‘ mĂ©g
ugyanebben az Ă©vben három kĂĽlönbözĹ‘ zenekari szvitet állĂtott össze. Az 1.
szvithez a balett első két felvonásának részleteit használta fel. A legtöbb
esetben jelentĹ‘sen átdolgozta, illetve kiegĂ©szĂtette az eredetit, nem
egyszer a balett több különböző számának zenei anyagát gyúrta össze
egyetlen tĂ©tellĂ©, s a rĂ©szletek sorrendje sem mindig követi a szĂnpadi
történés időrendjét.
Az első két felvonás tartalma: I. Hamupipőke bálba készülődő mostohanővérei
egy vállkendőt varrnak, ám összevesznek azon, hogy ki viselje, s végül
kettétépik. Egy menedéket kérő koldusasszony lép be, akit a mostoha és
lányai ki akarnak dobni, Hamupipőke azonban felajánlja neki a saját helyét
a tűznél, és egy pár régi cipőt. Az asszony távozik, majd anya és lányai
egy rövid tánclecke után elindulnak a bálba. A koldusasszony, aki valójában
Tündér-nagymama, visszahozza az üvegcipőkké változott lábbeliket.
Ă–sszehĂvja a nĂ©gy Ă©vszak tĂĽndĂ©reit, s HamupipĹ‘ke szegĂ©nyes öltözĂ©kĂ©t
gyönyörű báli ruhává, egy tököt hintóvá, az egereket lovakká, a szöcskéket
és szitakötőket lakájokká változtatják. De a tündér figyelmezteti
Hamupipőkét: a varázslat csak éjfélig tart, utána az üvegcipők kivételével
minden visszaváltozik azzá, ami eredetileg volt.TizenkĂ©t törpĂ©t bĂz meg
azzal, hogy éjfélkor emlékeztessék erre a lányt. II. A Herceg, aki ezen a
bálon szeretne menyasszonyt választani magának, nem táncol senkivel
mindaddig, amĂg HamupipĹ‘ke meg nem jelenik. EgyĂĽtt táncolnak, majd
frissĂtĹ‘kĂ©nt a Herceg három narancsot kĂnál a lánynak, aki kettĹ‘t a
mostohanővéreinek ad. Éjfélkor a törpék előugrálnak a kastély nagy
órájából. Hamupipőke hanyatt-homlok rohan ki az éjszakába, s közben
elveszĂti a fĂ©l cipĹ‘jĂ©t. A Herceg elhatározza, hogy addig nem nyugszik,
amĂg meg nem találja a cipĹ‘párját.
A szvit tĂ©telei: 1./BevezetĂ©s. A balett kĂ©t fontos motĂvumát elĹ‘legezi: a
tétel elején és végén a szegény, szolgasorban tartott Hamupipőke dallamát,
közĂ©psĹ‘ rĂ©szĂ©ben pedig, a hárfa Ă©s a brácsák zsongĂł kĂsĂ©retĂ©vel a bálrĂłl
álmodozó lány témáját. 2./Pas de châle. A mostohatestvérek groteszk tánca a
kendő két felével, majd báli duettjük a narancsokkal. 3./Perpatvar. A
tánclecke bevezető futamai után akét nővér civakodása a kendő fölött. 4./A
Tündér-nagymama és a Tél tündére. A Tél tündérének táncát a Tündér-nagymama
kĂ©t megjelenĂ©se szakĂtja meg.
5./ Mazurka. A szĂnpadon a Herceg belĂ©pĂ©sĂ©t megelĹ‘zĹ‘ tánc. A tĂ©tel elsĹ‘
felének zenei anyaga azonos a balettével, ám a Herceg megjelenése ezúttal
–a többször ismételt, figyelmet parancsoló fúvós-szignál ellenére –
elmarad. 6./Hamupipőke a bálba megy. A tétel két részre tagolódik: először
a bálba induló izgatott zenéje, majd a bálban előadott tánca
(klarinétszólóval bevezetett keringője) hangzik fel. 7./Hamupipőke
keringője. Valójában Hamupipőke és a Herceg táncának szenvedélyes
zárószakasza. 8./Éjfél. A nagy óra számlapja kivilágosodik: mindjárt éjfél!
Halljuk a másodpercek kopogását, s azután a tizenkét óraütést. A rövid
lezárás Hamupipőkének a bálról álmodozó témáját idézi vissza, diadalmas
tutti-hangzással: a szĂnpadon ott áll a Herceg, kezĂ©ben a fĂ©l pár
üvegcipővel…
<http://www.filharmonikusok.hu/koncert?id=1064#pagetop>IV. szimfĂłnia
e-moll, op. 98
A mĂ©lysĂ©gesen zárkĂłzott Brahms nem szĂvesen engedett bepillantást alkotĂłi
műhelyébe. Jóllehet ő maga előszeretettel tanulmányozta a nagy elődöktől
fennmaradt vázlatokat, a maga hasonló munkájáról alig hagyott nyomokat maga
után, a kompozĂciĂłival kapcsolatos kĂ©rdĂ©sekre pedig elĹ‘szeretettel adott
tréfás – utóbb nemritkán kifejezetten félrevezetőnek bizonyuló –
válaszokat. Közismert például, hogy egyik legderűsebb hangulatú
kompozĂciĂłját, a II. szimfĂłniát kiadĂłja számára mint mĂ©lysĂ©gesen
melankolikus művet harangozta be, amelynek cĂmlapját gyászkeretbe kell majd
foglalni. De éppily keveset tudhatott meg tőle valódi munkájáról az a
barátja, aki 1885 őszén a Mürzzuschlagban töltött nyár terméséről
érdeklődött a zeneszerzőnél, s akinek szóló válaszában Brahms csupán néhány
„polkát és valcert” emlegetett. Ezekben a hónapokban ugyanis valójában a
IV. szimfónia utolsó két tételén dolgozott, miután az előző nyáron,
ugyanitt, az elsĹ‘ kettĹ‘t vetette papĂrra.
A IV. szimfóniában polkát és valcert hiába keresnénk, s bár a meiningeni
bemutatón a mű sikert aratott, semmiképp sem sorolhatjuk a zeneszerző
legkönnyebben befogadhatĂł kompozĂciĂłi közĂ©. JellemzĹ‘, hogy mĂ©g a zeneszerzĹ‘
bécsi környezete is értetlenül fogadta Brahms számos megoldását: Max
Kalbeck pĂ©ldául a kompozĂciĂł egysĂ©gĂ©t hiányolta, amit a kĂ©t utolsĂł tĂ©tel
elhagyásával (s helyettĂĽk Ăşjak komponálásával) vĂ©lt orvosolhatni, mĂg
Eduard Hanslick éppenséggel a nyitótétel közben érezte úgy, „mintha két
borzasztóan szellemes ember alaposan helyben hagyott volna.” A Brahmsszal
amúgy is feszült viszonyban lévő Hugo Wolf pedig kritikájában maró
iróniával egyenesen úgy fogalmazott, hogy „akárcsak a Jóisten, Brahms úr is
érti a módját, hogy a semmiből csináljon valamit”, s ennyiben „az ötlet
nélküli komponálás művészete egyértelműen Brahmsban találta meg méltó
képviselőjét.”
Manapság számos elemző úgy sejti, az értetlenség részben egyfajta „titkos
program” számlájára is ĂrhatĂł, amelyet a zeneszerzĹ‘ senkivel sem osztott
meg, jóllehet ennek ismeretében mindenki számára egyértelművé válhatott
volna egy-egy sajátos zeneszerzői megoldás indoka. Az első tétel főtémája
például végső soron valóban nem több ereszkedő tercek (illetve az ezekkel
zeneelméleti szempontból lényegében azonos, emelkedő szextek) láncolatánál,
s ennyiben mintha igazolná az „ötlet nélkül komponálás” vádját – csakhogy
ez a terclánc Brahms több más művében is visszaköszön, s utóbb a Négy
komoly Ă©nekben az „O Tod, o Tod” szöveggel jelenik meg, Ăgy a kĂĽlönös
szimfóniakezdet mögött is a halállal kapcsolatos programatikus gondolatokat
sejthetĂĽnk. KĂĽlönösen annak fĂ©nyĂ©ben, hogy a finálĂ©n vĂ©gigvonulĂł hĂres
basszusmenet Bach 150. kantátájának záró kórustételéből származik, ahol
éppen a „Napjaimnak a szenvedésben / Isten mégis örömben vet véget”
sorokhoz kapcsolódik. Felix Weingartner tehát alighanem jó nyomon járt,
amikor Brahms utolsó szimfóniájának zárótételében a Beethoven Kilencedikjét
lekerekĂtĹ‘ finálĂ© egyfajta ellenpárját vĂ©lte felismerni: mĂg utĂłbbiban az
Öröm mámora ragadja magával a hallgatót, Brahms zenéje bizonyos értelemben
„a pusztulás valóságos orgiáját” tárja elénk. Hogy mindez a zeneszerző
konzervatĂv baráti körĂ©nek kevĂ©ssĂ© lehetett ĂnyĂ©re, Ă©rthetĹ‘ – mai fĂĽllel
hallgatva azonban Brahms halálvĂziĂłja legalább annyira lenyűgözĹ‘, sĹ‘t
felemelő élmény, mint Beethoven klasszikusabb fohásza az örömhöz.
<http://www.filharmonikusok.hu/koncert?id=1064#pagetop>Rossen Milanov
Rossen Milanov az USA-ban a Juilliardon valamint a Curtis Intézetben
végzett karmesteri tanulmányokat. Korábban a Duquesne Egyetemen és a Bolgár
Nemzeti Zeneakadémián szerzett oboaművészi diplomát. Különleges egyéniség,
előadásmódját az éles zenei intellektus és az újra nyitott művészi felfogás
jellemzi. Olyan világhĂrű elĹ‘adĂłművĂ©szekkel dolgozott egyĂĽtt, mint Yo-Yo
Ma, Itzhak Perlman, Joshua Bell, Midori, Christian Tetzlaff és André Watts.
Tizenegy Ă©ven át irányĂtotta karmesterkĂ©nt a Philadelphiai Zenekart.
Jelenleg a Princetoni Szimfonikus Zenekar igazgatója és az Orquesta
Sinfónica del Principado de Asturias (OSPA) első karmestere
Spanyolországban. Emellett jól ismert személyiség Észak Amerikában,
Európában sőt még a Távol Keleten is. A modern zene iránti
elkötelezettsĂ©gbĹ‘l fakadĂłan számos világpremier, Ăgy Richard Danielpour,
Nicolas Maw és Gabriel Prokofjev műveinek bemutatója fűződik a nevéhez. Az
elismert gyakorló zenekar, a New Jersey-ben működő Symphony in C
zeneigazgatójaként gyakran dolgozik együtt fiatal tehetséges zeneszerzőkkel
az évente megrendezésre kerülő Fiatal Zeneszerzők Versenyén. A korábban a
Bolgár Nemzeti Rádió Zenekarának főzeneigazgatója, majd a Szófiai Új
Szimfonikus Zenekart vezető karmester volt. A bolgár kormány A Bolgár
KultĂşráért dĂjjal tĂĽntette ki Ă©s 2011-ben elnyerte az ASCAP dĂját a
Princetoni Szimfonikus Zenekar kreatĂv műsorának megalkotásáért.
SzabadidejĂ©ben szĂvesen fĹ‘z, Ă©s kulináris tehetsĂ©gĂ©t jĂłtĂ©konysági
eseményeken kamatoztatja.
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150422/80cff262/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról