[Grem] !!!! Új utak? valóban hívő, megtérő elváltaknak / Walter Kasper bíboros felszólalása
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. Sze. 19., P, 11:57:24 CEST
Ăšj utak a családoknak: Walter Kasper bĂboros felszĂłlalása
2014. szeptember 19. péntek 09:30
http://www.magyarkurir.hu/hirek/uj-utak-csaladoknak-walter-kasper-biboros-felszolalasa
A családdal foglalkozĂł oktĂłberi rendkĂvĂĽli szinĂłdusra kĂ©szĂĽlve *Walter
Kasper bĂboros Ferenc pápa felkĂ©rĂ©sĂ©re a februári konzisztĂłriumon elĹ‘adást
tartott a család mai problémáiról.* Szabó Ferenc atya jezsuita lapok
segĂtsĂ©gĂ©vel elemezte az Ărást a Vatikáni RádiĂłban.
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=55665&img=o_kasper.jpg>
*Walter Kasper bĂboros neves teolĂłgus, magyarul is megjelent JĂ©zus a
Krisztus cĂmű kiválĂł könyve*. Februári merĂ©sz felszĂłlalása elĹ‘ször olaszul,
majd nĂ©metĂĽl Ă©s franciául is megjelent. A francia jezsuiták *Études* cĂmű
folyóirata szeptemberi számában Patrick Goujon jezsuita teológus
kommentálja a feltűnést keltő beszédet. Szabó Ferenc a tanulmánynak főleg
azzal a részével foglalkozik, amely* az elvált és polgárilag újraházasodott
katolikusok égető problémájára keres megoldást.*
*Walter Kasper osztja Ferenc pápa (és a felmérések) diagnózisát **a család
válságáról*; hivatkozik Ferenc pápa *Az evangélium öröme* kezdetű
buzdĂtására (66): *„A család – mint minden közössĂ©g Ă©s társadalmi kapcsolat
– mély kulturális válságon megy keresztül.* A család esetében *a
kapcsolatok törékenysége* *különösen súlyossá válik*, mert a társadalom
alapvetĹ‘ sejtjĂ©rĹ‘l van szĂł.” *A bĂboros teolĂłgus* rĂ©szletezi is a válság
megnyilvánulásait. Nem akarja enyhĂteni, inkább radikalizálja a
kérdést, *visszamegy
az evangéliumhoz, és onnan tekint a jövőbe.* Olyan* új utakat keres,
amelyek lehetővé teszik az egyház hitéhez való hűséget, és amelyek
mindenkit az állandĂł megtĂ©rĂ©sre szĂłlĂtanak.* A SzentĂrás Ă©s a hagyomány
tanĂtását, a teremtĹ‘ Ă©s ĂĽdvözĂtĹ‘ Isten tervĂ©t összefoglalva a családrĂłl, a
mai valóságot, a kulturális változatosságot is figyelembe veszi, miként a
II. vatikáni zsinat a *Gaudium et spes* kezdetű konstitúcióban: sürgeti,
hogy *a mai evangelizálásban a lelkipásztorok hirdessék Isten irgalmasságát
Ă©s kĂ©pviseljĂ©k azt* *a sokszor fájdalmas helyzetekben szenvedĹ‘, hĂvĹ‘ Ă©s
Krisztushoz ragaszkodó elvált házasokról gondoskodva.*
Kasper bĂboros alapvetĹ‘en az egĂ©sz egyháztĂłl megkövetelt, a pápa által
hirdetett megtérés dinamizmusára támaszkodik.* Emlékeztet a házasság
felbonthatatlanságára, amely összekapcsolja Istenben a hűséget és az
irgalmasságot,* majd megkülönbözteti a polgárilag elváltak helyzetét és
annak következményeit, hogy az egyházi hozzáállást tisztázza. Előbb
azonban *válaszol
azok ellenvetésére*,* akik attól tartanak, hogy – megengedve a házasságról
szĂłlĂł egyházi tanĂtás fejlĹ‘dĂ©sĂ©t (az 1983-as kánonjogi kĂłdex 1093-as
kánonja már nem helyez kilátásba kiközösĂtĂ©st, mint az 1917-es tette) – az
kikezdi a házasság felbonthatatlanságárĂłl szĂłlĂł tanĂtást.* *ErrĹ‘l nincs
szó,* *hanem a személyek iránti figyelem és az irgalmas Isten lelkipásztori
kĂ©pviselete a cĂ©l.* Kasper bĂboros Ă©rvelĂ©sĂ©ben rĂ©szben Joseph Ratzinger
professzor (a Hittani Kongregáció prefektusa, a későbbi XVI. Benedek pápa)
egy 1972-es tanulmányára hivatkozik.
*Az egyháznak **az első századokban, az üldözések idején, szembe kellett
néznie a keresztények aposztáziájával, hittagadásával*. Azokat, akik
megtagadták keresztségüket, latinul lapsinak, elbukottaknak nevezték. *Számukra
az egyház penitenciatartást (bűnbánati, megtĂ©rĂ©si gyakorlatot) Ărt elĹ‘,* az
Ăşj vĂzkeresztsĂ©g helyett *a könnyek keresztsĂ©gĂ©t.* „A hajĂłtörĂ©st
szenvedĹ‘knek, a vĂzbe fĂşlĂłknak nem másik hajĂłt ajánlott, hanem a
szabadulás/üdvösség deszkáját.”
*Ezt a hasonlatot alkalmazza Kasper bĂboros az elvált Ă©s Ăşjraházasodott
hĂvĹ‘ katolikusokra:* az Ă©rvĂ©nyes házasság után nem egy második házasságot
(„második hajót”), hanem* a „szabadulás deszkáját” ajánlja, ami lehetővé
teszi a szentáldozáshoz járulást.* Nemcsak lelki áldozásról van szó
(bűnbánat, megtérés után), hanem teljes részvételről a szentáldozásban; és
ezt egyöntetűen be kellene vezetni az egyházban. Kasper bĂboros azokat a
szakembereket, akik ezt vitatják, *emlékezteti a Credóra: „Hiszem a bűnök
bocsánatát.”* Azt is kiemeli azonban, hogy „Isten irgalmassága nem olcsó
kegyelem, amely felmentene a megtérés alól”.
*Walter Kasper megoldási javaslata tehát egyszerre megőrzi a házasság
felbonthatatlanságát (ezt sohase vonta kétségbe) és az irgalmasság
gyakorlását, feltéve, hogy az elváltak megtérnek, és az egész egyház
tanúskodik gyökeres megtérésükről.*
Az új evangelizálásban, a családok lelkipásztori gondozásában mindig a
folytonos megtérés dinamizmusára kell ügyelni, visszatérve az evangéliumi
gyökerekhez. Az „aranyszabály” (a másiknak tedd azt, amit magadnak
szeretnél) az Istennek az emberek iránti szeretetén alapul, Isten irgalmas
szeretetén. Az emberi személyek iránti tisztelet minden kultúra hitében
Isten emberszeretetéből ered: az emberi méltóság tisztelete a hűségen át a
megbocsátáshoz vezet, amelyet a szerető Isten megad a bűnbánó megtérőknek. *Az
egyház a megtĂ©rĂ©sre szĂłlĂtja fel az elvált Ă©s Ăşjraházasodott hĂvĹ‘ket, de ez
a felhĂvás teljes igazságban csak az Isten bocsánatát közvetĂtĹ‘ egyháztĂłl
jöhet.*
Az egyháznak jelnek kell lennie, de hogyan lehet a hűség és irgalmasság
közti felbonthatatlan kapcsolat jel a lelkipásztori tevékenységben az
elvált Ă©s Ăşj polgári házasságot kötött hĂvĹ‘k körĂ©ben? Meg kell
különböztetni a javasolt megoldást (az „üdvösség deszkáját”) a kellő
feltételek mellett semmisséget kimondható helyzetektől, amikor a felek
újabb szentségi házasságot köthetnek, de *mindig ügyeljenek a
lelkipásztorok, hogy a bűnbánat Ă©s a szĂv megtĂ©rĂ©se igazságban
megtörténjék.*
Walter Kasper javaslatával foglakozik a svájci jezsuiták francia
folyóirata, a *Choisir* legújabb, szeptemberi száma is. François-Xavier
Amherdt, aki a lelkipásztori teológia professzora a fribougi egyetemen,
cikkében kitér a gyakorlati, lelkipásztori szempontokra is. Miután
hivatkozott az ortodox egyház gyakorlatára, amely az egyházatyákat követve
gyakorolja az „irgalmasság ekonĂłmiáját”, rĂ©szletezi *a Kasper bĂboros által
javasolt megoldás feltételeit, a gyakorlat öt állomását:*
*1. az elvált felek ismerjék el felelősségüket az első házasság
felbomlásában;2. a válás az igazságosság szellemében történjék az elvált
(elhagyott) fél és a született gyermek(ek) tekintetében;3. világosan
bizonyĂtani kell, hogy már lehetetlen lemondani az Ăşj fĂ©llel valĂł
kapcsolatrĂłl, mert pĂ©ldául már gyermekĂĽk szĂĽletett;4. az elvált hĂvĹ‘ fĂ©l Ăşj
házasságában keresztény házaséletet akar folytatni az evangélium
szellemében;5. számára a szentségekhez való járulás nem formaság lesz,
hanem Ă©letbevágĂł jelentĹ‘sĂ©ggel bĂr.*
A pĂĽspöknek megfelelĹ‘en felkĂ©szĂĽlt, *bölcs papokra kellene bĂznia az ilyen
esetek rendezését.*
A svájci cikkĂrĂł is hangsĂşlyozza az elsĹ‘ keresztĂ©nyek pĂ©ldájára az
irgalmasság gyakorlását. IdĂ©zi Kasper bĂboros meghökkentĹ‘ kijelentĂ©sĂ©t: „Ha
a szentségi feloldozás lehetséges a gyilkos számára, aki megbánta bűnét,
miért kellene megtagadni az irgalmasságot a bűnbánó házasságtörőtől?”
Láthatjuk, hogy* a német teológus főpásztor javaslata egyaránt elkerüli **a
rigorizmust, a túlzott szigort* *és a laxizmust,* *a túlságos
engedĂ©kenysĂ©get.* *Walter Kasper bĂboros nem akar elĂ©be vágni a szinĂłdusi
munkáknak Ă©s a pápai döntĂ©snek, csak emlĂ©keztetni kĂvánta az egĂ©sz egyházat
Isten mindig felajánlott irgalmasságára.*
Magyar KurĂr
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140919/11777107/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról