[Grem] családszinódus / 1. nap / Erdő Péter vita előtti jelentése
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. Okt. 6., H, 17:48:46 CEST
http://magyarkurir.hu/hirek/elkezdodott-csaladszinodus-plenaris-ulese-videoval
." ....
Ferenc pápa arra kĂ©rte a zsinat rĂ©sztvevĹ‘it, hogy *beszĂ©ljenek nyĂltan, Ă©s
alázattal hallgassák meg a másikat. *Tegyék ezt nagy nyugalommal és
békével, mert a szinódus mindig „cum Petro et sub Petro” – Péterrel és
Péter vezetése alatt – történik, a pápa jelenléte pedig mindenki számára
biztosĂtĂ©k, a hit Ĺ‘rzĹ‘je.
<http://magyarkurir.hu/img.php?id=56070&img=o_ep.jpg>
*ErdĹ‘ PĂ©ter bĂboros, fĹ‘relátor *a Szentatya szavait követĹ‘en bemutatta *a
„vita előtti jelentést” (Relatio ante disceptationem)*, amely a püspöki
szinódus* fő témái*t taglalja.
A bĂboros megállapĂtotta, hogy a család nem elavult intĂ©zmĂ©ny, az egyház
remĂ©nnyel Ă©s irgalommal tekint rá. ErdĹ‘ PĂ©ter *megerĹ‘sĂtette a házasság
felbonthatatlanságát, valamint annak a szükségletét, hogy „világos
irányvonalakra” van szükség *a nehéz családi helyzetekben.
Olyan világban élünk – hangoztatta a főrelátor, – amely csak az érzéseket
tartja fontosnak, az élet nem terv, hanem pillanatok sorozatából áll. *A
stabil elkötelezettség félelmet kelt, mert az embert törékennyé tette az
individualizmus. *De éppen az idők jeleivel szemben *a család evangéliuma
gyĂłgyszert, **gyĂłgyĂtĂł igazságot jelent,* amelyet Ăşgy kell javasolnunk,
hogy belehelyezkedünk azoknak a helyzetébe, akik nehezebben értik és élik
meg ezt az igazságot.
Nemet mondunk tehát a katasztrófizmusra vagy a lemondásokra az egyházon
belül: létezik a hit széleskörű öröksége, amelyben sokan osztoznak.
Például: az olyan ideológiai formákkal, mint a genderelmélet vagy a
homoszexuális párkapcsolatok egyenlővé tétele a férfi és a nő közötti
házassággal, a katolikusok nagy többsége nem ért egyet. A házasság és a
család továbbra is nagymértékben az emberiség „örökségének” része, amelyet
meg kell Ĺ‘rizni, elĹ‘ kell mozdĂtani Ă©s vĂ©delmezni kell. TermĂ©szetesen* a
hĂvĹ‘k között az egyház tanĂtását gyakran kevĂ©ssĂ© ismerik vagy kevĂ©ssĂ©
gyakorolják,* de* ez nem jelenti azt, hogy magát a tanĂtást *
*megkérdőjeleznék.*
Ez főleg a házasság felbonthatatlanságára és a megkereszteltek közötti
házasság szentségi mivoltára vonatkozik. Nem kérdőjelezik meg tehát a
házasság felbonthatatlansága tanának kérdését. Sőt ezt nem vitatják a
legtöbb esetben azok sem, akiknek kudarcot vallott házasságuk, és akik új
kezdetet keresnek. Ezen a kifejezetten lelkipásztori természetű *szinóduson
tehát nem a tanbeli kérdésekről, hanem a gyakorlati kérdésekről folyik a
vita, amelyek egyébként elválaszthatatlanok a hitigazságtól.*
EbbĹ‘l következik tehát, hogy* a hĂveknek több informáciĂłra van szĂĽksĂ©gĂĽk*,
főleg ami a jegyespárokat illeti, hogy világosan tisztában legyene*k a
házasság szentségi méltóságával, amely az „egynejűségen, hűségen és
termékenységen” alapul,* továbbá a társadalom intézménye.* Olyan romboló
tényezők veszélyeztetik, mint a válás, az abortusz, az erőszak, a
szegénység, a visszaélések, az ideiglenes munka rémálma vagy a migráció
által előidézett egyensúlyhiány.*
Ezek ellenére a család továbbra is az „emberiség iskolája” marad. A család
szinte az utolsó emberi befogadó valóság egy olyan világban, amelyet
csaknem teljes egészében a pénzügy és a technológia határoz meg. A család
új kultúrája egy megújuló emberi civilizáció kiindulási pontjává válhat –
hangoztatta ErdĹ‘ PĂ©ter bĂboros, szinĂłdusi fĹ‘relátor.
EzĂ©rt az egyház konkrĂ©tan támogatja a családot, akkor is, ha ez a segĂtsĂ©g
nem nélkülözheti az államok tevékeny elkötelezettségét a közjó óvásában és
elĹ‘mozdĂtásában, megfelelĹ‘ politika rĂ©vĂ©n.
ErdĹ‘ PĂ©ter bĂboros *a nehĂ©z házassági helyzetben Ă©lĹ‘krĹ‘l *szĂłlva
hangsúlyozta, hogy* az egyház „szülői ház”: velük szemben szükség van egy
megújult és megfelelő családpasztorációra. Elsősorban éreztetni kell velük,
hogy Isten és az egyházi közösség szereti őket, olyan irgalmassággal, amely
azonban nem törli el az igazságot és az igazságosságot.*
Az irgalmasság tehát nem törli el azokat az kötelezettségeket sem, amelyek
a házastársi kötelék igényeiből születnek. Ezek akkor is tovább élnek,
amikor az emberi szeretet megfogyatkozott vagy megszűnt. Ez azt jelenti,
hogy egy szentségi (elhált) házasság esetében, válás után, *miközben az
első házasfél még életben van, nem lehetséges **egy második, egyház által
elismert házasság.*
A különféle helyzetek miatt – válások, polgári házasságok, együttélések –
szükség van olyan világos irányvonalakra, hogy a helyi közösségek
lelkipásztorai konkrĂ©tan tudjanak segĂtsĂ©get nyĂşjtani a nehĂ©zsĂ©gekkel kĂĽzdĹ‘
házaspároknak, az egyes lelkipásztorok által „barkácsolt” improvizációkat
kerülve*. Ami a polgárilag újraházasodott elváltakat illeti, félrevezetne,
ha arra a kĂ©rdĂ©sre összpontosĂtanánk, hogy járulhatnak-e vagy sem a
szentsĂ©gekhez.* Ehelyett szĂĽksĂ©g van a házassági elĹ‘kĂ©szĂtĂ©sre Ă©s a
házaspárok nem bürokratikus, hanem *lelkipásztori támogatására, hogy
segĂtsĂ©k Ĺ‘ket az elsĹ‘ házasság kudarca okainak megĂ©rtĂ©sĂ©re Ă©s a semmissĂ©g
esetleges elemeinek azonosĂtására.*
Figyelembe kell venni *a különbözőség*et* azok között, akik hibásak a
házasság felbontásában,* és *azok között, akiket elhagytak*. Az egyház
lelkipásztori munkája különösen ez utóbbiakat vegye figyelembe.* A
polgárilag újraházasodott elváltak az egyházhoz tartoznak. Szükségük van
rá, Ă©s joguk van hozzá, hogy lelkipásztoraik elkĂsĂ©rjĂ©k Ĺ‘ket *–
hangsĂşlyozta jelentĂ©sĂ©ben ErdĹ‘ PĂ©ter bĂboros, szinĂłdusi fĹ‘relátor.
Mivel ma csak kevéssé vannak tudatában az emberek a házasság szentségi
mivoltának, és elterjedt a válóper lehetőségének gondolata, könnyű azt
gondolni, hogy több egyházi házasság nem érvényes.
A reláció ezért tartalmazza azt a javaslatot, hogy * vizsgálják felül a
házassági kapcsolat semmisĂ©gĂ©hez szĂĽksĂ©ges kĂ©t egybehangzĂł ĂtĂ©let
kötelezettségét, hogy elkerüljék a gépiességet**, annak a látszatát, hogy
lehetővé teszik a válást,* illetve* kerüljék **az igazságtalan és botrányos
megoldásokat.* Ezen a téren *tanulmányozni kell egyes ortodox egyházak
gyakorlatát is, amelyek szerint lehetséges a második és harmadik házasság
bűnbánatot követően.*
A dokumentum utolsĂł rĂ©szĂ©ben ErdĹ‘ PĂ©ter bĂboros az Ă©let evangĂ©liumárĂłl
szólt: a lét a fogantatástól a természetes halálig tart – hangsúlyozta a
főrelátor. Az életre való nyitottság alapvető része, elválaszthatatlan
igénye a házastársi szeretetnek, miközben – főleg Nyugaton – van, aki nem
akar gyermekeket, mások pedig mindenáron akarják őket.
*Az élet befogadása,* vagyis *annak a felelősségnek a felvállalása, amelyet
az élet fakasztása és az ezt megkövetelő gondoskodás jelent, csak akkor
lehetséges, ha a családot nem elszigetelt töredéknek tekintjük, hanem olyan
valóságnak, amely kapcsolatok szövetébe illeszkedik bele*. Egyre fontosabbá
válik, hogy *ne hagyjuk magára a családot, a családokat, hanem kĂsĂ©rjĂĽk
őket és támogassuk őket útjukon*. A családi tragédiák mögött gyakran
reménytelen magányosság rejlik, a szenvedés kiáltása, amelyet senki nem
vett észre.
Fontos tehát, hogy megtaláljuk *a széleskörű és konkrét szolidaritás*
Ă©rzĂ©sĂ©t, lekĂĽzdve az Ă©rzelmek magánosĂtását, amely kiĂĽresĂti a család
Ă©rtelmĂ©t Ă©s azt az egyĂ©n választására bĂzza; szĂĽksĂ©g van arra, hogy
intĂ©zmĂ©nyes szinten olyan feltĂ©teleket teremtsenek, amelyek megkönnyĂtik
egy gyermek befogadását és egy idős gondozását, mint olyan szociális
javakat, amelyeket vĂ©delmezni kell. Az egyház fordĂtson* kĂĽlönös gondot az
érzelmek világát, a szexualitást illető oktatásra, elmagyarázva annak
Ă©rtĂ©kĂ©t, kerĂĽlve** banalizálását Ă©s a felszĂnessĂ©get.*
A szinĂłdus kihĂvása, hogy a világnak ismĂ©telten felkĂnálja a gyakorlĂł
katolikusok körét és a házasságra és a családra vonatkozó keresztény üzenet
vonzó szépségét, igaz és szeretettel teli válaszokat adva, mivel a világnak
szĂĽksĂ©ge van Krisztusra – mondta vĂ©gĂĽl ErdĹ‘ PĂ©ter bĂboros, szinĂłdusi
főrelátor.
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20141006/a7597ed3/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról