[Grem] !!!!! kezdődik a vatikáni Családszinódus - interjú Török Csabával
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. Okt. 5., V, 14:18:43 CEST
KĂĽlföld <http://mno.hu/kulfold> *RendkĂvĂĽli szinĂłdus*
Nagy pillanat: szembenéz az egyház a világgal
http://mno.hu/kulfold/nagy-pillanat-szembenez-az-egyhaz-a-vilaggal-1251278?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201410
2014. október 5., 10:32 , szerző: Bucsy Levente <bucsy.levente at mno.hu>
[image: Nagy pillanat: szembenéz az egyház a világgal]
Europress/AFP
*Ă–nkritikus, vitatkozĂł, konstruktĂv Ă©njĂ©t teszi az asztalra a katolikus
egyház RĂłmában ezekben a napokban a rendkĂvĂĽli szinĂłduson*, ez derĂĽl ki *Török
Csabával, az egyház médiareferens papjával készült interjú*nkból. A
szentségi házasságból kilépettek is rövid úton választ kapnak fontos
kérdéseikre.
[image: Bucsy Levente] <bucsy.levente at mno.hu>
Bucsy Levente
*– LĂ©pten-nyomon halljuk, hogy szinĂłdusra hĂvnak katolikus egyházi
vezetőket Rómába. De mi ez a szinódus? Kik vesznek részt rajta, és miről
beszélgetnek? Mi történik egy ilyenen a Vatikán falai közt?*
– A szó maga görög eredetű, összejövetelt jelent. A második vatikáni zsinat
szerette volna, ha teret kap az egyházban *a püspökök kollegialitásának
megélése*, ezért megteremtette *az egyetemes zsinatok mellett* *a szinódus*t.
Ezeken a közgyűléseken *a zsinattal ellentétben* *nem az összes püspök*
vesz részt, csak az egyes püspöki karok meghatározott rend szerint
kiválasztott kĂ©pviselĹ‘i. Az ezeket elĹ‘kĂ©szĂtĹ‘, koordinálĂł, majd az
utómunkálatokat elvégző állandó intézmény a Püspöki Szinódus,
<http://www.vatican.va/roman_curia/synod/index_it.htm> amelyet Lorenzo
Baldisseri bĂboros vezet. *A szinĂłdus rendes általános ĂĽlĂ©sĂ©re három-nĂ©gy
évente kerül sor,* 1967-ben volt az első, 2012-ben az utolsó,
tizenharmadik. RendkĂvĂĽli általános szinĂłdusi közgyűlĂ©sbĹ‘l eddig kettĹ‘
volt, a legutóbbi, az 1985-ös a zsinat értelmezéséről, alkalmazásáról
szólt. Ezek témáját a pápa szabadon jelöli ki, általában gyors elintézést
kĂvánĂł ĂĽgyek kerĂĽlhetnek elĹ‘. Ezeken kĂvĂĽl tanácskozhatnak regionális,
kontinentális szinten is a püspökök, ez a részleges szinódusi ülés.
Tanúságtétel kell
*Házastársak is felszólalnak a vasárnap kezdődő püspöki szinóduson*,
amelynek rĂ©szletes programját Lorenzo Baldisseri bĂboros, szinĂłdusi
főtitkár a Vatikánban pénteken tartott sajtótájékoztatón ismertette.
<http://mno.hu/kulfold/tanusagtetel-kell-nem-oktatas-jon-a-szinodus-1251294>
*–** Most mi a „gyors elintĂ©zĂ©st kĂvánó” ĂĽgy, amely miatt nem lehet a
2015-ös rendes általános szinódusra várni?*
– Ferenc pápa döntése azt célozta, hogy a 2015-ben tartandó tizennegyedik
rendes általános ülés előtt egy évvel sor kerüljön egyfajta
állapotfelmĂ©rĂ©sre. EzĂ©rt 2013 oktĂłberĂ©ben a SzentszĂ©k *elĹ‘kĂ©szĂtĹ‘
dokumentumot küldött ki, amelynek III. része nyolc fejezetre bontva,
kĂ©rdĹ‘Ăvszerűen
<http://www.vatican.va/roman_curia/synod/documents/rc_synod_doc_20131105_iii-assemblea-sinodo-vescovi_en.html>
vizsgálta meg a család, házasság, nemiség helyzetét a világegyházban*. A
válaszok 2014 januárjára érkeztek be Rómába. Ezek alapján állt össze a
szinĂłdus munkadokumentuma,
<http://www.vatican.va/roman_curia/synod/documents/rc_synod_doc_20140626_instrumentum-laboris-familia_en.html>
amely a mostani tanácskozások alapját fogja kĂ©pezni. A rendkĂvĂĽli ĂĽlĂ©s
célja tehát az volt, hogy *mérjék fel a katolikus egyházban a helyzetet, a
gyakorlat Ă©s a tanĂtás egymáshoz valĂł viszonyát, illetve megvizsgálják,
hogy a hĂvĹ‘k milyen mĂłdon Ă©lik meg a nemisĂ©g, a házasság Ă©s a család terĂ©n
a kereszténységüket.*
*A szinĂłdus fĹ‘ tĂ©mái* – *Mennyire ismerik, tartják meg a hĂvek a
SzentĂrás Ă©s az egyház családra vonatkozĂł tanĂtását?*
–* Értik-e még a „természeti törvény” fogalmát, amely szerint a házasság
egy férfi és egy nő kizárólagos kapcsolata, s ez a család alapja?*
– *Milyen tapasztalatokra tettek szert a helyi egyházak a családok
lelkipásztori gondozása – jegyesoktatás, családsegĂtĂ©s, nemzedĂ©ki
konfliktusok, nevelés, családi imaformák stb. – terén?*
– *Tud-e az egyház hatĂ©kony lelkipásztori segĂtsĂ©get nyĂşjtani a nehĂ©z
helyzetbe jutott családoknak?* Mit mutatnak a válások, alternatĂv
életformák statisztikai adatai? A papság képes-e szembenézni a
kihĂvásokkal, feladatokkal?
–* Milyen a hĂvek állásfoglalása az egynemű szemĂ©lyek egyĂĽttĂ©lĂ©snek
vonatkozásában?* Hogyan rendelkeznek az egyes országok törvényei? Milyen
lelkipásztori szempontok merülnek fel?
–* Mi a helyzet a házasságon, családon kĂvĂĽl szĂĽletett gyermekekkel *nevelĂ©s,
egyházi gondoskodás, hittan stb. vonatkozásában?
– *Nyitottak-e a hĂvĹ‘ családok az Ă©let befogadására: fogamzásgátlás, az
egyházi tanĂtás elfogadása-elvetĂ©se, kialakult gyakorlatok, tapasztalatok,
statisztikák, gyónás tematikája?*
– A családdal kapcsolatos álláspont milyen viszonyban van* az emberi
szemĂ©lyrĹ‘l alkotott hĂvĹ‘ felfogás*sal?
– Milyen *egyéb, fel nem sorolt kérdések* vagy tapasztalatok merülnek fel
helyi szinten?
*–** „ZavarĂłrepĂĽlĂ©skĂ©nt” megjelent egy könyv több bĂboros tollábĂłl, ahol
látszólag egy, a pápa szándékaival ellentétes deklaráció fogalmazódik meg
az újraházasodottak szentségekhez való hozzáférésével kapcsolatban. Miben
ragadható meg a véleménykülönbség?*
–* Szokatlan jelensĂ©g*, hogy* bĂborosi vita ne csak kialakuljon, de
nyomtatásban napvilágot is lásson egy szinódus előtt*. Az események
kronológiája:
- *Walter Kasper bĂboros a pápa kĂ©rĂ©sĂ©re **2014 februárjában **vezĂ©relĹ‘adást
tartott a bĂborosi konzisztĂłriumon. Ebben felvetette az egyházi tanĂtás
újraolvasásának lehetőségét, illetve az egyházi hagyomány alapján
vizsgálta, szentségekhez járulhatnak-e az újraházasodott elváltak.
Válaszában egy ötpontos kritériumrendszert fogalmazott meg személyes
véleményként, javaslatként**, amelynek értelmében **–** életállapotuk
egyház előtti rendezése után **–** igen.*
-
*A szöveget mintegy 150 pĂ©ldányban kiosztották a bĂborosok között. Innen
eljutott több sajtĂłorgánumhoz, amelyek mazsolázva, leegyszerűsĂtve vagy
éppen ideológiai szempontból saját célra felhasználva közöltek belőle
részleteket. Ezért Kasper – a Szentszék engedélyével – teljes terjedelmében
megjelentette Ărását egy fĂĽzetkĂ©ben, ez A család evangĂ©liuma. *
-
*Ezt követően a Hittani Kongregáció prefektusa, Gerhard Ludwig Müller
bĂboros, valamint a vatikáni „fĹ‘revizor”, az anyagi ĂĽgyek átvilágĂtásával
is megbĂzott Gazdasági Titkárság prefektusa, George Pell bĂboros ugyancsak
jelentkezett egy-egy kötettel. Mindketten a klasszikus katolikus tanĂtást
erĹ‘sĂtettĂ©k meg, bár más szempontbĂłl. MĂĽller a szentsĂ©gi házasság Ă©s család
jelszerű szerepére, a prófétai funkcióra utalt, amelyet a házasság csak
akkor tölthet be, ha nem idomul kritikátlanul, könnyen a környezet
változásaihoz. A megvalósulás útja a kicsi kortól való nevelés a házasságra
Ă©s a családra. Pell kemĂ©nyen megerĹ‘sĂtette a katolikus tanĂtást, mondván,
az enyhĂtĹ‘ változtatások aláásnák a házasság szentsĂ©gĂ©t, Ă©s csak rövid
távon jelentenének megoldást, mert végül folyamatosan engedni kellene; most
egy engedékeny lépés megold ideig-óráig egy helyzetet, ám ahogy a helyzet
súlyosbodik, folyton újabb engedmények kellenek majd. *
- *Müller társszerzője lett még egy kötetnek, amelyben a legnagyobb
tekintĂ©lyek – mellette Raymond L. Burke bĂboros, az Apostoli SzignatĂşra, a
legfĹ‘bb bĂrĂłság ** prefektusa*
*, Walter BrandmĂĽller bĂboros, a TörtĂ©nettudományok Pápai AkadĂ©miájának
elnöke, Carlo Caffarra bĂboros, bolognai Ă©rsek, valamint Velasio de Paolis
bĂboros, a Gazdasági Ăśgyek PrefektĂşrájának nyugalmazott vezetĹ‘je – szĂłlalt
meg a hagyományos katolikus tanĂtás vĂ©delmĂ©ben. *
- *A helyzet kapcsán Walter Kasper megemlĂtette: a pápa szerint nem baj,
ha vita van az egyházban, mert ez is olyan életjelenség, amely
elĹ‘resegĂthet minket.*
*–** Mutat-e valamerre a szinódus irányát tekintve az a mozzanat, amelyet a
pápa tett nem is olyan régen: vadházasságban együtt élőket és már gyermekes
párokat adott össze.
<http://mno.hu/kulfold/ferenc-papa-a-hazassag-nem-tevefilm-1247715> Lehet-e
ezt előzetes kapunyitásnak tekinteni a tanácskozás végkimenetele felé?*
– A rendkĂvĂĽli szinĂłdusra nagy hatást gyakorol a pápa szándĂ©ka, hiszen pont
emiatt hĂvják össze. TermĂ©szetesen a szĂł nĂ©lkĂĽli gesztusok is
jelzésértékűek. Mindazonáltal *az idei év a helyzetfelmérésé, nem fog
szĂĽletni sem kidolgozott Ă©s rĂ©szletes tanĂtás, sem jogi szabályozás*. Ezek
a jövő őszig tartó időszakban fognak körvonalakat ölteni, s ezt követően,*
a rendes szinódusi általános ülésen lesznek megvitatva. Végül minden
valĂłszĂnűsĂ©g szerint 2016-ban lát napvilágot a pápa szinĂłdus utáni apostoli
buzdĂtása, amely a katolikus tanĂtást fogja tartalmazni.*
*–** Lássuk a gyakorlatot: lehetséges-e „egyházi megoldás” arra, hogy aki
polgárilag újraházasodott, de előtte szentségi házasságban élt,
áldozhasson?*
– Ezen a téren *nem az áldozás az elsődleges kérdés, hanem az, hogy lehet-e
a házasság hajótörése után másodszor is szentségi házasságot kötni, vagyis
szentségi szinten rendezni az életállapotot.* *Az nem merül fel, hogy
szentsĂ©gi házasságon kĂvĂĽli párkapcsolatban Ă©lĹ‘k áldozhassanak.* ErrĹ‘l a
kérdésről, a második szentségi házasság lehetőségéről, vagyis a házassági
állapot egyházi rendezĂ©sĂ©rĹ‘l szĂłl a bĂborosok vitája. Kasper szerint igen,
Müller és Pell szerint nem lehetséges. Itt meg kell várnunk 2015 őszét,
illetve 2016-ot, hogy lássuk, a szinódus milyen eredményre jut, illetve
milyen rendelkezéseket hoz a pápa.
[image: Török Csaba, a katolikus egyház médiareferens papja (Fotó:
Jezsuita.hu)] Török Csaba, a katolikus egyház médiareferens papja (Fotó:
Jezsuita.hu)
*–** A rendkĂvĂĽli szinĂłdus 77 oldalas munkadokumentumábĂłl milyen kĂ©p
rajzolódik ki, mennyire ismeri az egyház a mai családok helyzetét, mit
tekint egyáltalán családnak?*
– * Az, hogy mi a házasság és mi a család, Isten tervétől és
kinyilatkoztatásától függ*, nem az egyház pillanatnyi véleményétől,
szeszélyétől. A kérdés az, hogy *Isten szavát miként tudjuk a mai kor
kĂ©tsĂ©gtelen tĂ©nyei között igazul, helyesen Ă©rtelmezni.* A kĂ©rdĹ‘Ăv pontosan
annak a szándéknak adott hangot, hogy az egyház ismerje meg a valóságot,
annak tĂĽkrĂ©ben mondja el tanĂtását, tárja fel a SzentĂrás Ă©s a hagyomány
aktuális, gyakorlatra figyelő értelmezését. Vagyis: *nem a házasság vagy a
család teológiája változik meg, ahogy az emberi személyé sem*, hanem* a
hittani alapigazságok valósághoz való viszonya lesz a vizsgálódás tárgya.*
Világos, hogy *a problémák gyökerét az emberi személy válsága, illetve a
személyes hit válsága jelenti, amely megelőz minden házasságról való
beszĂ©det. *A kĂ©rdĹ‘Ăvekre beĂ©rkezett válaszokbĂłl nyilvánvalĂłvá vált, hogy *mind
kĂĽlsĹ‘, mind belsĹ‘ nyomás is ránehezedik* *a hĂvĹ‘ családokra.* BelsĹ‘ nyomás *a
párkapcsolati krĂzis, a kommunikáciĂłs nehĂ©zsĂ©gek* – ezek korunk fĂĽggvĂ©nyei,
Ăşgy hĂvĹ‘k, mint nem hĂvĹ‘k számára –, a családon belĂĽli erĹ‘szak, *a
szexuális visszaélések a családokon belül, valamint a családok függősége a
fogyasztói társadalom keretein belül a médiától, a tömegtájékoztatástól, a
külső modellektől.** Külső nyomást jelent a családok társadalmon belüli
helyzete, a munka, az adó, a szabadidő, a támogatási rendszerek, az
elvándorlás, a szegénység és a túlélésért folytatott harc, a fogyasztói
szemlélet és individualizmus*, amelyet sugároz a közeg, valamint az egyház
hitelessége vagy hiteltelensége is. Érezzük, hogy nincs megfelelő
lelkipásztori válasz sok családon belĂĽli krĂzishelyzetre. Mindez oda vezet,
hogy *komoly nehĂ©zsĂ©gek adĂłdnak az egyházi tanĂtás Ă©s jog alkalmazása terĂ©n
– ez vezet el a vizsgálandó kérdések sokaságáig, illetve ezt jelzi a
bĂborosok vitája.*
*–** A munkadokumentum aláhúzza, hogy **az egyház **valamiért nem tudja
kellőképpen eljuttatni a fő üzeneteit a nagy nyilvánosság számára. Mi ennek
az oka?*
– Nem kĂ©tsĂ©g, kommunikáciĂłs szakembereket kell kĂ©pezni az egyházi tanĂtás
megismertetésére. Az üzenetek nem ismerésének egyik igen gyakori oka *a
rossz egyházi kommunikáciĂł. Ez mĂ©g a plĂ©bánia szintjĂ©n is Ăgy van: mivel a
felelĹ‘s, a pap nem kĂ©pes jĂłl kommunikálni, a rábĂzottak olykor tĂ©nyszerűen
nem ismerik vagy félreismerik** a valódi egyházi álláspontot.* Ezt sok
helyĂĽtt nehezĂti *a pĂ©nzhiány vagy a vallási, politikai nyomás*, aminek
eredménye a kommunikációból való kizártság lehet, gondoljunk azokra a
helyekre, ahol valós egyházüldözés van. Emellett *hiányoznak azok** az
egyházi központok, amelyek egyszerre adnának tanbeli, spirituális és
lelkipásztori gyakorlati válaszokat a felmerülő kérdésekre.** Szükséges
lenne az eltérő tudományok és szakterületek eredményeinek
figyelembevételével, együttműködésével megfogalmazni és eljuttatni az
emberekhez a keresztény üzenetet, nyitottan a kor aktuális kérdéseire.*
Gond az is, hogy a házasság és család kérdéseiről olykor csak és kizárólag
a jegyesoktatás keretében szól az egyház, ott is inkább külsődlegesen és
didaktikusan. Ezért *dinamikus és tapasztalati hitátadásra lenne szükség,
amiben igen fontos a személyes tanúságtétel, a megélt házasságok és
családok valóságának a tapasztalata. Nem elég az oktatás, szó szerinti
nevelésre, növelésre, értékátadásra, személyességre van szükség *– vagyis
tanúságtételre.
*–** Épp e problémák miatt az egyház nyilván gyakran szembesül a
kritikával, hogy elavult. Létezik erre valamilyen „prompt” válasz? Mintha a
hĂvĹ‘k is aggĂłdnának emiatt.*
– A hĂvĹ‘k rĂ©szĂ©rĹ‘l Ă©rkezĹ‘ kritikák rĂ©szben megalapozottak, ugyanakkor az is
gond, hogy* a hĂvĹ‘k jelentĹ‘s rĂ©sze nincs vagy csak alig van tisztában a
saját hitének az alapjaival. Alapvetően a médián keresztül felé sugárzott
sztereotĂpiák szerint gondolkodik, nincs* *Ă©rett, saját, öntudatos
álláspontja, amely a SzentĂrás Ă©s a katolikus hit alaposabb ismeretĂ©n
alapulna.* *Sok értelmiségi például a legmagasabb fokon áll a maga
tudományában, a hite terén viszont gyermekkorából megőrzött kategóriákban
mozog. Ez sokszor az egyház hibája is, rossz a kommunikáció, hiányos a
felnőttkatekézis, de nem feledhetjük az egyének felelősségét:* *akarja-e
igĂ©nyesen Ă©s magas fokon, elmĂ©lyĂĽlten megismerni, megĂ©rteni, elsajátĂtani a
SzentĂrást Ă©s a katolikus tanĂtást,* *vagy megelĂ©gszik divatos közhelyek
elismétlésével?*
*–** Ez eddig a belső kritika kezelése. Mit kezdhetnek a „külső
támadásokkal”?*
– Két szempontot kell figyelembe venni. Egyrészt az egyház kötelessége,
hogy Ă©letĂ©vel tanĂşsĂtsa, amit mond. Ha a tettek nincsenek összhangban a
tanĂtással, jogos a kritika. MásrĂ©szt el kell fogadni, hogy az egyház nem
ért egyet a külvilággal, sőt szemben áll vele. *Nem feladata az
egyháznak,* *hogy
„jóban legyen” a korszellemmel. *Jézus mondja:* „Ha a világból valók
volnátok, mint övéit szeretne benneteket a világ. De mert nem vagytok a
világból valók, hanem kiválasztottalak benneteket a világból, gyűlöl
benneteket a világ”* (Jn 15,19). <http://szentiras.hu/SZIT/Jn15> Ezzel
egyĂĽtt *az egyháznak törekednie kell arra, hogy hitelesen tanĂşsĂtsa Ă©s jĂłl
kommunikálja a hitét „kifelé”.*
A házasság kulcsproblĂ©ma Az oktĂłberre összehĂvott rendkĂvĂĽli pĂĽspöki
szinódus előtt végzett felmérésekből az derül ki, hogy *az emberiség szinte
minden földrĂ©szen menekĂĽl az intĂ©zmĂ©nyes formák, Ăgy a polgári házasság
elĹ‘l is.* ErdĹ‘ PĂ©ter bĂboros, esztergom–budapesti Ă©rsek errĹ‘l az M1 Ma
reggel Ă©s a Kossuth RádiĂł 180 perc cĂmű műsorában beszĂ©lt korábban.
<http://mno.hu/belfold/a-hazassag-kerdeskupacaval-meg-kell-kuzdenie-az-egyhaznak-1248661>
*–** Vissza a szinódushoz: mi lesz főrelátorként Erdő Péter szerepe?
<http://mno.hu/belfold/igy-lehet-ujra-az-egyhaz-a-csaladok-tamasza-1234236>*
– ErdĹ‘ bĂboros Ăşr munkájának elsĹ‘ fázisa lezárult, a RĂłmába beĂ©rkezett
kĂ©rdĹ‘Ăvválaszok alapján levezĂ©nyelte a munkadokumentum összeállĂtását. Ez
úgy az általános vitának, mint a nyelvi csoportok megbeszéléseinek az
alapanyaga. Az egyes nyelvi csoportok végül ajánlásokat fogalmaznak meg.
Ezeket szintén a főrelátor szerkeszti egybe. Emellett elkészül majd a
szinódusi atyák záró üzenete is, ennek megszerkesztését is a főrelátor
vezeti. A közgyűlés lezárultával lejár a főrelátor mandátuma, további
feladata nincs. Ezt követően a főtitkár archiválja a szinódus ajánlásait,
üzenetetét, s összefoglalva átadja az anyagot a pápának.
*–** Mi lesz a szinódus „kicsöngetésének” pillanata?*
– *A mostani szinódus után nem lesz záródokumentum, a záróakkord VI. Pál
pápa boldoggá avatása lesz október 19-én. Ezután a munka folytatódik,
elĹ‘kĂ©szĂtve a jövĹ‘ Ĺ‘szi szinĂłdust.*
*–*
* Jövőre lesz a rendes szinódus, hasonló témában. Miben lesz az több?– A
2015-ös rendes általános ülés végére fogalmazódik meg egy olyan
állásfoglalás, amelynek alapján a pápa elkĂ©szĂti majd 2016-ra az egyházi
tanĂtást hordozĂł buzdĂtását. Ehhez kapcsolĂłdhatnak majd az esetleges
egyházfegyelmi, jogi változtatások is, pápai rendelkezés formájában.*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20141005/42f5624a/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról