[Grem] ENGEDELMESSG, klcsnssg, tekintly, pozitv rtelemben rugalmas gerinc
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. Okt. 3., P, 15:07:41 CEST
Kajtár Edvárd: Az engedelmesség kölcsönösen építő valóság
2014. október 3. péntek 13:00
http://magyarkurir.hu/hirek/kajtar-edvard-az-engedelmesseg-kolcsonosen-epito-valosag
*Az evangéliumi tanácsokat, így az engedelmességet is, a szerzetesek
számára fogalmazta meg az egyház,* *tágabb értelemben azonban minden
hívőnek szólnak, akiket Krisztus követésére, Istennek szentelt életre
hívnak.* Kajtár Edvárdot, az október 4-i Nagymarosi Ifjúsági Találkozó
főelőadóját kérdeztük.
* <http://magyarkurir.hu/img.php?id=55988&img=o_beszeleo.jpg>*
*– Az engedelmesség követelményével kora gyerekkorban találkozunk. Hogyan
élte meg ezt a családban? *
*–* *Négyen vagyunk testvérek, a kamaszodás hullámokban következett be
életünkben. Addig könnyű volt.* *Kamaszként kezdődött bennem is a lázadás a
tekintély, az apai-anyai akarat ellen*. A lázadás nem egyfajta lerázást
jelentett az én esetemben, hanem mélyebben meg akartam érteni azt, hogy mi
miért van. A *szülők nagyon jól kezelték ezt a kamaszkori útkeresést.
Végtelen volt a türelmük, a bizalmuk, amit éreztettek velünk*. Mindent a
bennük élő nagylelkű szeretet határozott meg. Sokszor voltak csörték
otthon, de ha megkaptuk, amit kértünk, azt nem veszekedéssel vívtuk ki,
hanem az ő nagylelkű szeretetük adta meg. Lassan megértettük, hogy nem kell
háborúzni, mert úgyis megadják, egyszerűen azért, mert szeretnek.* Aztán
felismertem, hogy jó nekik engedelmeskedni,* átláttam, hogy ez a család
érdeke. *Ahol mindenki főnök akar lenni, ott senki nem érzi jól magát és
senki sincs a helyén.* Ha el tudom fogadni a szüleimet főnöknek, akkor ez
jó. Ennek gyümölcseként aztán mára eljutottunk oda, hogy még inkább
elmélyült a kapcsolat közöttünk. *A mai napig tekintélyek a szüleim a
számomra, ma is merek engedelmeskedni nekik*. Nem egyszer mondták, hogy
amíg élünk, addig ők a szüleink maradnak.
*– Felnőtt keresztényként akkor értjük meg igazán, hogy mit jelent az
engedelmesség, ha tudjuk, ki számunkra Jézus Krisztus.*
*–* Igen, amíg nem tesszük személyessé ezt a viszonyulást, addig katonai
engedelmességről, gépies engedelmességről, vagy a munkahelyi alá-fölé
rendeltségből fakadó engedelmességről beszélünk. Az ember aláveti magát egy
célnak, ez lehet a munka hatékonysága, az ostromlott vár elfoglalása.
Teljesen, vagy részlegesen hiányozhat belőle a személyesség. Ezért nem
építi az embert, nem segít neki. *Amikor azonban személyesen érdekeltté
válunk az engedelmességben, és itt nem csak Jézusra gondolok, hanem egy
férj-feleség közötti kapcsolatra is: a személyek közötti szeretet, a
kapcsolat mélysége, tudatossága, érettsége motiválja, meghatározza az
engedelmesség mibenlétét is. Könnyebben engedelmeskedem annak, akit
szeretek, akit ismerek,* és ha tudom, miért kéri, illetve ha nem is értem
miért, de el tudom helyezni a kettőnk kapcsolatában, és akkor működik. Ez
hatványozottan igaz az istenkapcsolatra. Amíg az istenkapcsolatom nem
személyes, nem elmélyült, nem napi szinten táplált, amíg nincsen intim
viszonyom Istennel, addig igazán az engedelmességgel sem tudok mit kezdeni,
s az istenkapcsolat egyéb kérdéseit sem tudom elhelyezni ennek a
horizontján.* A pap, a szerzetes életében a cölibátus is az engedelmesség
dinamikájához tartozik. Azért vállalom, mert Jézus kéri tőlem, hogy így
éljek. Elfogadtam a kérését, engedelmeskedem neki, mert szeretem,* mert
nekem ő fontos, mert hiszem, hogy jót akar, és erre rá tudom tenni magam.
Ez az engedelmesség.
*– Több nyelvben az „engedelmeskedik” szó jelentését a figyel, odahallgat,
felel igékkel írják körül. Ebben az értelemben az engedelmesség párbeszédre
hívja az embert. *
*–* Említhetjük ebben a sorban a latint is, ahol *az obedientia szintén
figyelmes odahallgatást jelent.* A másikra irányuló figyelemnek az a
típusa, a másik olyan típusú * meghallgatása, amivel létrejön a kapcsolat,
a befogadás*. Az ember rezonál a másik személyre, akaratára és
gondolataira, amiből aztán a cselekedet következik. Feltételezi a mély
kapcsolatot, a mély intimitást. Engem lenyűgöz a kifejezés magyar eredete
is, ami az enged igéből származik. A szeretet nagyvonalúságáról tesz
tanúságot: engedek neked, legyen úgy, ahogy te szeretnéd. Ebből látszik,
hogy az engedelmesség kölcsönösen építő valóság. A szülőnek jó érzés, ha
gyermeke engedelmeskedik neki. Azt a biztonságot adja, hogy a gyerekkel
történő dolgok a megfelelő mederben folynak, kölcsönösen bízhatnak
egymásban. A szülőknek az engedelmességet tanúsító gyerek segít a szülői
kötelességek ellátásában, lehetővé válik, hogy a szülő döntsön, vagyis a
szülő lehessen a szülő. Az engedelmesség mindig oda-vissza relációt
feltételez. *Akkor szoktunk ellene tiltakozni, amikor nem érezzük a
kölcsönösséget: ha például mindent megteszek, amit a püspököm kér, de nem
érzem, hogy ő törődik velem, odafigyel rám.** Az engedelmesség
szükségszerűen kölcsönös valóság, ez fejeződik ki az engedelmességi
ígéretben, a papszentelésben,* a diakónussá szentelésben, és* a szerzetesi
fogadalomban. *
*– Az engedelmesség feltételezi a tekintélytiszteletet. Milyen ismérvek
kapcsolódnak hozzá?*
*– A tekintély mindenképpen igazodási pont. Az válhat tekintéllyé, akitől
lehet tanulni, akiben lehet bízni, és tapasztalom is azt, hogy segít,
irányít és vezet.* Kapok tőle, jelenléte építő. Megtalálom benne azokat az
értékeket, amikkel én küzdök. Fel tudok rá nézni, tudom, hogy erős.* A
tekintélyvesztés ott kezdődik, amikor számítok az erejére, de az nincs, én
bukdácsolok, és ő is bukdácsol*.* Kell a tekintély, ez az ember
természetébe kódolt szükséglet*. A közösségekben mindig kiforrja magát egy
vezéregyéniség, akit többé-kevésbe elfogadnak a többiek. Fontosnak tartom,
hogy legyen benne tartás, érettség. Legyen harmonikus személyiség, aki
befogad, akinél szeretetet, érzéseket is találok. Tudjon bölcsen,
határozottan és jól gondolkodni.
* <http://magyarkurir.hu/img.php?id=55988&img=o_kajt2.jpg>*
*– Milyen erényeket kíván az embertől az engedelmesség?*
*–* Meglátásom szerint *az engedelmesség általánosan mozgósítja az
erényeket.* Ahhoz, hogy meg tudjunk hajolni mások akarata előtt, *szükséges,
hogy a gerincünk „hajlékony” legyen. Pozitív értelemben. Az engedelmesség
gerinc kérdése. Igényli az alázatot, a rugalmasságot, belátást. Ezek a
legfontosabbak.*
*– Ma annak bűvöletében él az ember – főként a fiatalok – hogy én vagyok a
saját életem ura. Azt teszek, ami nekem tetszik. Ebben a gondolkodásban az
engedelmesség szembe kerül a szabadsággal.*
*–* Pál apostol írja a Galatákhoz írt levelében:* a szabadság a
szolgálatról szól (vö. 5, 13). Önmagában senki sem szabad.* Gravitáció
központú létben élünk, vannak törvények, amik alól nem tudjuk kivonni
magunkat. A szabadság nem azt jelenti, hogy semmi nincsen rám hatással és
lebegek a vákuumban. Ilyen nincsen. A különböző törvények, *kihívások és
felelősségek összjátékában kell megragadni a szabadságot, amit mi
keresztények az életünk odaadásával teszünk meg.*
*Szabad vagyok arra, hogy odaadjam az életemet. *
*– Örömmel fogadta a felkérést, hogy Nagymaroson, ezen a nagy múltú
találkozón tarthat előadást. *
*–* Már a budapesti papnevelő intézet elöljárójaként vettem részt, és eddig
mindössze csak egyszer a találkozón. Néhány évvel ezelőtt a növendékeinkkel
látogattunk el Nagymarosra. Ez az egyetlen alkalom azonban nagyon jó
hatással volt rám. Nagyszerű kezdeményezésnek tartom. Nagymaros közös
imádság és közös gondolkodás a fiatal generációnak címezve. Őket hívja
arra, hogy önátadással, tudatosan keresztény életet éljenek. Legyenek a
kovász, ne csak a saját életük krisztusi alakítására gondoljanak, hanem
merjék ezt vállalni mások felé is. Örömmel tapasztalom, hogy a találkozó
évről évre nagyon sok fiatalt megmozgat.
Fotó: Thaler Tamás
A Nagymarosi Ifjúsági Találkozóról és a programról bővebb információ itt
<http://nagymaros.katolikus.hu/> található.
Magyar Kurír
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20141003/01dea516/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl