[Grem] Magyar falu Galileában / Középkori lovagok leszármazottai
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. Nov. 23., V, 15:33:30 CET
k.Lttagtól, másik listáról:
Magyar falu Galileában Középkori lovagok leszármazottai
Szarka Lajos <http://www.hetek.hu/szerzo/szarka_lajos> 2000. 02. 26. (IV/9)
<http://www.hetek.hu/archiv/2000_02_26_iv9>
http://www.hetek.hu/hit_es_ertekek/200002/kozepkori_lovagok_leszarmazottai
<http://www.hetek.hu/files/images/2000/04.009/hit/boltiv.JPG>
A Belvoir lovagvár belső udvara
*NemrĂ©giben egy Ă©rdekes anyagot kaptam izraeli ismerĹ‘sömtĹ‘l. Arra hĂvta fel
a figyelmemet, hogy van Izraelben egy arab falu, melynek keresztény lakói
vélhetően magyar eredetűek, akik a keresztes hadjáratok idején települtek
le ott, ahol ma is élnek. Ismerősöm szakirodalmat és térképet mellékelt
kĂĽldemĂ©nyĂ©hez, ezĂ©rt Ărása hihetĹ‘nek tűnt számomra. MielĹ‘tt az emlĂtett
érdekes feltételezést megvizsgálnánk, érdemes néhány szót ejteni a
keresztes hadjáratok motĂvumairĂłl, törtĂ©netĂ©rĹ‘l Ă©s következmĂ©nyeirĹ‘l.*
* A Belvoir lovagvár belső udvara *
A keresztes hadjáratok a középkori vallásos felbuzdulás, esetenként a
fanatizmus
nagyszabású vállalkozásai voltak, melyek paraszttól nemesig megmozgatták a
korabeli
társadalmakat. Az ezredforduló után változatlanul divatozó szentföldi
zarándoklatok
az 1070-es években hirtelen veszélybe kerültek, mivel a szeldzsuk-török
Arszlán bĂ©g elfoglalta SzĂriát, valamint Palesztinát, veresĂ©get mĂ©rve az
egyiptomi kalifára ésa bizánci császárra egyaránt. Az utóbbi uralkodó a
pápátĂłl kĂ©rt segĂtsĂ©get,aki a kereszt jegyĂ©ben "szent" háborĂşt hirdetett
Krisztus sĂrja Ă©s a többiszenthely felszabadĂtására.
Mi motiválta 1095-ben II. Orbán pápát a clermont-i zsinaton, amikor Isten
akaratává nyilvánĂtotta a keresztes hadjáratot? Majdnem kĂ©t Ă©vtizeddel
korábban elődje, VII. Gergely pápa kirobbantotta az úgynevezett
invesztitúra háborút, hogy a pápai hatalom elsőbbségét elismertesse a
világi hatalommal szemben. A pápa Isten földi helytartójaként igényt
formált a keresztény világ vezetésére, beleértve az 1054-ben elszakadt
bizánci egyházat is. A keresztes hadjárat sikere megszilárdĂthatta a pápa
tekintélyét fő riválisa, a német-római császár felett, de lehetőséget
kĂnált a bizánci hit?
szakadárok Rómához való visszaterelésére is.
A keresztes seregek fő erejét a feudális arisztokrácia alsóbb részén
elhelyezkedő lovagok képezték, akik egy-egy nagyobb h?bérúr vagy akár az
uralkodó vezetésével indultak harcba. A lovagok lételeme, élethivatása a
harc volt, a szent célokért folytatott háború megszentelte a nem éppen
keresztényi öldöklést. A korai középkor évszázadai során az egykor vérivó,
koponyalyukasztĂł barbár harcos szelĂdebb lovaggá változott át, aki már a
lovagi eszmények jegyében bizonyos eszmei, erkölcsi értékekért is hajlandó
volt kockára tenni életét. A lovag fő jellemvonásának változatlanul az
agresszĂv vitĂ©zsĂ©g számĂtott, de a nyers erĹ‘höz egyĂ©b erĂ©nyek társultak,
mint például: bőkezűség, hűség, az elesettek védelme – s ezek gyakorlása
által a durva harcos "nemes" lovaggá alakult át. A nemes lovag
természetesen jó keresztény volt, akinek egy lovagi fogadalom szerint
naponta, jámbor elmélyedéssel misét kellett hallgatnia, életét bármikor
merészen kockára kellett tennie a katolikus hitért, s szent kötelességei
közĂ© tartozott az anyaszentegyházat megszabadĂtania minden zaklatĂłjátĂłl.
És hogy miért indultak hadba a parasztok? A mesésnek elképzelt Kelet, a
könnyebb élet reménye, s jutalomként a bűnbocsánat és az örök üdvösség
elnyerése lebegett szemeik előtt. A paraszti tömegeknek (nem pedig
hadaknak!) azonban minimális esélyük volt. Hiába patkolták meg ökreiket a
Remete Péter vezette parasztok 1096-ban, s indultak el a hosszú útra,
reménykedve kérdezve egy-egy város előtt, hogy ez vajon már Jeruzsálem-e,
sorsuk óhatatlanul a felmorzsolódás lett. Hasonlóan jártak 1212-ben a
gyermekek, akiket bűntelennek tekintettek, s úgy gondolták, hogy ezért
fegyvertelenül is képesek ellenfeleiket legyőzni. Egy István nev? francia
parasztfiú Jézus Krisztustól kapott személyes felhatalmazására hivatkozva
toborozta össze 15 ezer gyerektársát, akik végül a muszlim
rabszolga-kereskedők kezében kötöttek ki.
*Túlélő lovagrendek*
Az eredetileg kitűzött cĂ©l elĂ©rĂ©se, a Szentföld felszabadĂtása csak a lovagi
seregek számára volt lehetséges. A kétszáz évig zajló hadjáratok (1096 és
1291 között nyolc hadjárat) azonban csak nagyon rövid élet? katonai
sikereket hoztak. A legsikeresebbnek az első hadjárat bizonyult (1096-99),
melynek során "felszabadĂtották" Jeruzsálemet, lekaszabolva a zsidĂłkat Ă©s
muszlimokat, majd a győztesek létrehozták államaikat: a Jeruzsálemi
Királyságot, a Tripoliszi Grófságot, az Antiokhiai Fejedelemséget és az
Edesszai Grófságot. Formailag az utóbbi államok a Jeruzsálemi Királyság
vazallusai voltak.
Jeruzsálemet azonban 1187-ben elfoglalta Szaladin szultán, aki nem
rendezett mĂ©szárlást, hanem váltságdĂj fejĂ©ben elengedte a keresztĂ©nyeket,
de a Jeruzsálem visszaszerzéséért induló harmadik keresztes hadjárat
(1189-1192) nem járt eredmĂ©nnyel, s OroszlánszĂv?
Richárd angol király csak a zarándokok jeruzsálemi látogatását tudta
kiharcolni Szaladin szultántól. A negyedik keresztes hadjárat során
(1202-1204) nyilvánvalóvá vált az eredeti cél feladása, s a hatalmi érdekek
leplezetlenül mutatkoztak meg a keresztesek ellentéteivel együtt. A hatalma
csĂşcspontján állĂł III. Ince pápa a görög Ă©s rĂłmai egyház egyesĂtĂ©sĂ©t,
Velence pedig a levantei kereskedelem megkaparintását remélte akkor, amikor
a kereszteseket Konstantinápolyba irányĂtva, azok lĂ©trehozták a mindössze
néhány évtizedig fennálló Latin Császárságot.
A 13. század folyamán indult még néhány hadjárat, többek között a mi II.
Andrásunk vezetésével, majd II. Frigyes német-római császár rövid időre
megszerezte Jeruzsálemet (1229); de a város 1244-ben végérvényesen a
muszlimok kezébe került, ezután pedig az utolsó keresztes uralkodó, IX.
Lajos francia király is kudarcot vallott hadjáratai során (1248-54, illetve
1270). A keresztes államok sorsa megpecsételődött, 1268-ban az Antiochiai
Fejedelemség, 1289-ben a Tripoliszi Grófság szűnt meg, majd 1291-ben
Ashraf Khalil mameluk szultán elfoglalta Akkont (Akkó), a keresztesek
utolsĂł erĹ‘dĂtmĂ©nyĂ©t.
A bukást csak a Szentföldön megalakĂtott lovagrendek Ă©ltĂ©k tĂşl. A keresztes
háborúk során létrejövő lovagrendek – a Johannita, a Templomos és a Német
Lovagrend – az aszketikus (szerzetesi) és a lovagi (harcos) ideált
egyesĂtettĂ©k, ötvözve a közĂ©pkori felfogást, mely a szerzetest Ă©s a lovagot
Jézus Krisztus földi arcmásának tekintette. A lovagrendek tagjai szerzetesi
fogadalmat tettek (szegénység, szüzesség, engedelmesség), de a lovagi
erényeket is magukénak vallották. A szüzességi fogadalom célja a bűnnek
tekintett szexualitás elfojtása volt, s a lovagok eszmei sĂkon, a nĹ‘isĂ©g
kultuszában kerestek maguknak kielégülést. Ezt szolgálta a Mária-kultusz,
melynek érdekében a második keresztes hadjárat fő ideológusa, Clairvaux-i
Bernát cisztercita főapát folytatott hatékony propagandát. Véleménye
szerint a Szűzanya tisztelete képes eltörölni a nőiség által gerjesztett
tisztátalan vágyakat, illetve az ezektĹ‘l indĂtott bűnöket.
Mária metaerotikus szimbólummá vált, aki a nőiséget vegytisztán, a
szexualitástól mentesen jelképezte, s misztikus imádásán keresztül
erotikátĂłl mentes szellemi Ă©lmĂ©nyben rĂ©szesĂtette hĂveit.
*Magyar keresztesek*
* A Montfort erőd madártávlatból *
A keresztes hadjáratokból a magyarok is kivették részüket. Magyarország a
keresztes hadak átvonulási terepe volt, II. András királyunk pedig maga is
vezetett hadjáratot 1217-18-ban. A magyar keresztesek 1217 nyarán indultak
el, s Zágráb – Spalató érintésével velencei hajókon jutottak Cipruson
keresztül Akkonba (Akkó) 1217 októberében.
Akkon jelentősége különösen Jeruzsálem Szaladin általi elfoglalása után
nőtt meg (1187), a város a kisebb területűre zsugorodott keresztes
királyság fővárosává vált, ide érkeztek a tenger felől a keresztes hadak, s
a velencei, genovai, pisai kereskedők révén a térség kereskedelmi
központjává fejlődött. A városban külön negyedük volt a különféle
nációknak, a magyarok ideérkezésük után a német negyedben laktak, majd
hamarosan támadásba lendültek a mohamedánok ellen. Harcoltak a Jordán
völgyében, a Tábor-hegy mellett és a Kinneret-tó környékén is. Az első
támadást II. András maga vezette, majd a parancsnokságot fiára, Dénesre
bĂzva ereklyegyűjtĹ‘ körĂştra
indult, és hajón a Tripoliszi Grófságba látogatott. II. András végül
különösebb
hadi sikerek nélkül, 1218 januárjában szárazföldi úton indult hazafelé,
ahova az esztendő végére érkezett meg. Később III. Honorius pápa előtt
azzal vĂ©dekezett, hogy a MagyarországrĂłl kapott rossz hĂrek kĂ©sztettĂ©k
hadjárata abbahagyására.
*Mátyás, az arab*
Akkon városát a korabeli térképek Saint Jean d\'Arc-nak (az Akkon-i Szent
János) nevezték, melytől északkeletre emelkedett Montfort keresztes vára. A
vár közelében pedig egy Balaton nev? helyiséget jelöl a régi térkép! A falu
mai neve Máiljá (Máálija, Micilya), melyről a jelenkori izraeli útikönyvek
megjegyzik, hogy lakói keresztény arabok, s a faluból rövid gyalogtúrával
közelĂthetĹ‘ meg Montfort vára, mely 1126-ban Ă©pĂĽlt Akkon vĂ©delmĂ©re, majd
Szaladin szultán lerombolta, a Német Lovagrend nagymestere pedig 1220 után
ĂşjjáépĂtette. A viszonylag Ă©pen maradt erĹ‘dĂtmĂ©ny 18 mĂ©ter magas tornyábĂłl
a mai látogatĂł elĂ© is csodálatos kilátás nyĂlik Galilea nyugati rĂ©szĂ©nek
hegyeire és völgyeire. Izraeli ismerősöm adatai szerint a vár közelében
fekvĹ‘, már emlĂtett Máiljá falu lakĂłi katolikus vallásĂş arabok, holott a
keresztény arabok többsége ortodox, s a mai napig megőrizték olyan
családneveiket, mint például: Albert, János, István, Mátyás, Fanni, Regina,
stb. A magyar nevek tĂĽkrĂ©ben feltehetĹ‘ a kĂ©rdĂ©s: az emlĂtett arab családok
magyar keresztes vitézek leszármazottai lennének?
A keresztes hadjáratok katonailag kudarcnak értékelhetők, a nyomukban járó
gazdasági, kulturális változások viszont pozitĂvak. FellendĂĽltek az
észak-itáliai és dél-francia városok, megélénkült a pénzgazdálkodás,
megerősödött a polgárság, a gazdasági és szellemi téren fejlettebb
bizánci-arab világgal valĂł Ă©rintkezĂ©s megtermĂ©kenyĂtĹ‘leg hatott EurĂłpa
nyugati felére. A "harcos lovagok" társadalma visszaszorulóba került, hogy
átadja helyét a "polgárok" társadalmának. A lovagság kudarcot vallott
társadalmi réteggé vált, s lovagi tornákkal és szerelmi költészettel
vĂgasztalta önmagát. A kibontakozĂł Ăşj, polgári világban az anyagi Ă©s
szellemi javak termelői, a polgárok,
értelmiségiek kerültek előtérbe, s ők határozták meg az újkori Európa
arculatát.
Kudarcot vallott a római egyház is, mivel széles néprétegekben rendült meg
a Szentszék iránti vallásos tisztelet, s új, világi életérzések és szellemi
áramlatok terjedtek el.
Persze volt ország, ahol nem következett be az emlĂtett változás, itt
azonban
megrekedt a polgárosodás, s reménytelenül konzerválódott a középkor.
Spanyolország, miután befejezte a reconquistát (1492. Granada elfoglalása),
s megszabadult a móroktól, kiűzte a zsidókat is, az egy évtizeddel korábban
felĂşjĂtott inkvizĂciĂł pedig javában működött. Spanyolországon ezek után mĂ©g
Amerika aranya sem tudott segĂteni. EurĂłpa boldogabb rĂ©szĂ©n izmosodott a
"polgárok világa", Hispánia kopár vidékein pedig La Mancha búskép? lovagja,
Don Quijote kergette a letűnt eszményeket és a reménytelen szerelmet.
***
Végezetül csak annyit: mit nem adnék érte, ha Montfort vára tövében kezet
foghatnék egy magyar-arab-izraelivel, akit történetesen Istvánnak vagy
Mátyásnak neveznek!
*(A szerző történész)*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20141123/29bedba5/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról