[Grem] A keresztény szexuális etika néhány sarokköve / Szabados Á.

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2014. Nov. 5., Sze, 10:27:10 CET


 A keresztény szexuålis etika néhåny sarokköve
2014. november 05. szerda, 06:00 | Írta: Szabados Ádám
http://talita.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=2072:-a-kereszteny-szexualis-etika-nehany-sarokkoeve&catid=39:testi&Itemid=64


*[image: Esti lia unnamed]Mindenki hisz abban, hogy a szexuålis viselkedés
bizonyos fajtĂĄi helytelenek. Azok is hisznek ebben, akik a szexuĂĄlis
szabadossĂĄg feltĂ©tlen hĂ­vei. Kevesen mondanĂĄk pĂ©ldĂĄul, hogy nƑk
megerƑszakolĂĄsa (vagy ha Ășgy tetszik: fĂ©rfiak megerƑszakolĂĄsa) elfogadhatĂł
volna. A nyugati kultĂșrkör Ă©lesen elĂ­tĂ©li a gyermekekkel lĂ©tesĂ­tett
szexuålis kapcsolatot és mély undorral tekint az ållatokkal való
közösĂŒlĂ©sre. *



*A homoszexualitĂĄst** az emberi kultĂșrĂĄk többsĂ©ge bƱnnek* *vagy betegsĂ©gnek
tekintette*. Viszont épp ez utóbbi kérdés megítélése kapcsån *låtjuk, hogy
a helyes Ă©s helytelen szexuĂĄlis viselkedĂ©s rĂ©szben vilĂĄgnĂ©zeti ĂŒgy, a
tĂĄrsadalmak szexuĂĄlis etikĂĄja vĂĄltozhat. *Vannak viszonylag ĂĄltalĂĄnosan
elfogadott normĂĄk, de azt tapasztaljuk, hogy *a tĂĄrsadalmi normĂĄk idƑnkĂ©nt
inkĂĄbb viszonylagosak*, mintsem ĂĄltalĂĄnosak.

*NormĂĄk ezzel egyĂŒtt vannak. A keresztĂ©nysĂ©g egyĂĄltalĂĄn nem kivĂ©tel, amikor
helyes Ă©s helytelen szexuĂĄlis viselkedĂ©srƑl beszĂ©l*. A keresztĂ©nyek
szexuålis etikåja pedig természetesen meghatårozza a tårsadalmi
törvĂ©nyekrƑl alkotott elkĂ©pzelĂ©seiket, a gyĂŒlekezeti pĂĄsztorlĂĄst Ă©s a
keresztény lelkigondozås irånyåt. Mivel az etika részben vilågnézeti
kĂ©rdĂ©s, *keresztĂ©ny lelkigondozĂłk idƑnkĂ©nt feszĂŒltsĂ©get tapasztalnak a
pszicholĂłgus mƱhelyek ĂĄllĂĄsfoglalĂĄsa Ă©s sajĂĄt vilĂĄgnĂ©zetĂŒk között*.* A
keresztĂ©nysĂ©g pĂ©ldĂĄul bƱnrƑl Ă©s szentsĂ©grƑl is* beszĂ©l, nem csak* az
aktuålis szakmai konszenzus åltal kórosnak vagy egészségesnek nevezett
viselkedĂ©srƑl*. KeresztĂ©ny lelkigondozĂłk is hasznĂĄljĂĄk Freud, Erikson Ă©s
mĂĄsok megfigyelĂ©seit, de mivel eltĂ©rƑ vilĂĄgnĂ©zetekrƑl van szĂł, szexuĂĄlis
etikĂĄjuk alapja nem a freudi iskola pszichoszexuĂĄlis fejlƑdĂ©si modellje,
hanem a SzentĂ­rĂĄs. Ha a kĂ©t szemlĂ©let ĂŒtközik egymĂĄssal, a keresztĂ©ny
lelkigondozĂł jĂł esetben Ă©szleli a kĂŒlönbsĂ©get, Ă©s* ha JĂ©zust valĂłban Úrnak
tartja, szolgĂĄlatĂĄban a SzentĂ­rĂĄs tekintĂ©lyĂ©t fogja elƑnyben rĂ©szesĂ­teni.*

*Az alåbbiakban a keresztény szexuålis etika néhåny sarkalatos pontjå*t
szedtem össze. A lista nem teljes, de a legfontosabb dolgok benne vannak.

1. A keresztĂ©ny szexuĂĄlis etika szĂĄmĂĄra *Isten akarata a legfƑbb mĂ©rce*. A
keresztény élet Istennek és Krisztusnak való engedelmesség (1Pt 1,14; 1Jn
2,3), ezért mindenben Isten kijelentett akarata a mérvadó, akkor is, ha az
szemben åll a tårsadalom vagy a tudomånyos közvélemény aktuålis
konszenzusĂĄval.

2. A keresztĂ©ny szexuĂĄlis etika kiindulĂłpontja az a meggyƑzƑdĂ©s, hogy Isten
az embert fĂ©rfivĂĄ Ă©s nƑvĂ© teremtette (1MĂłz 1,27-28). *A keresztĂ©ny
szexuĂĄlis etika is ismeri a fĂ©rfi Ă©s fĂ©rfi, valamint nƑ Ă©s nƑ közötti
szexuålis vonzalmat, de ezt a normalitåstól és Isten akaratåtól való
eltérésnek tartja *(Róm 1,25-28).

3. A keresztény szexuålis etika* a szexualitåst Isten ajåndékånak
tekinti *(1Tim
4,3-4). *A szex a férj és a feleség közötti* szövetség megpecsételése (1Móz
2,24-25), az egymĂĄs irĂĄnti szeretetĂŒk megnyilvĂĄnulĂĄsa Ă©s elmĂ©lyĂ­tĂ©se (1MĂłz
4,1; Én 4,1-5,1), valamint *az Ășj Ă©let foganĂĄsĂĄnak Isten ĂĄltal adott
kontextusa* (1MĂłz 1,28; 1Kor 7,14).

4. A keresztĂ©ny szexuĂĄlis etika* a szexuĂĄlis egyesĂŒlĂ©st egyedĂŒl a hĂĄzassĂĄg
szövetsĂ©gĂ©n belĂŒl tartja helyesnek *(1MĂłz 2,24; 2MĂłz 20,14; Én 8,4.8-10;
1Kor 6,13-20; 7,2; 2Kor 11,2; 1Thessz 4,3-5; Zsid 13,4).

5. A keresztény szexuålis etika fontos célja a tisztasåg (2Kor 11,2;
1Thessz 4,1-8; 1Tim 4,12; 2Tim 2,22; Jak 1,27). Mivel* a bƱn alapvetƑen Ă©s
mĂ©lyen Ă©rinti **a szexualitĂĄst, ezen a terĂŒleten is szĂŒksĂ©g van a vĂĄgyak, a
fantåzia és a cselekedetek megtisztulåsåra és tisztån tartåsåra* (2Móz 20,
17; Ef 5,1-17). *A tisztasĂĄg nem feltĂ©tlenĂŒl a szĂŒzessĂ©ggel, hanem az Isten
akarata és terve szerinti szexuålis viselkedéssel azonos*.

6. A keresztény szexuålis etika fontos sarokköve *az önmegtartóztatås* (Jób
31,1; Én 2,7; 3,5; 8,4; Mt 5,27-30; ApCsel 24,25; Gal 5,23). Ha Isten
akaratĂĄt követjĂŒk,* Ă©letĂŒnk jelentƑs rĂ©szĂ©ben nem tudunk aktĂ­v szexuĂĄlis
Ă©letet Ă©lni (pl. hĂĄzassĂĄg elƑtt, hĂĄzastĂĄrs betegsĂ©ge vagy tĂĄvollĂ©te alatt,
egyedĂŒlĂĄllĂłkĂ©nt). Ilyenkor a Biblia szerint az önmegtartĂłztatĂĄst kell
gyakorolnunk. Ebben a SzentlĂ©lek segĂ­tsĂ©gĂ©t kĂ©rhetjĂŒk.*

7. A keresztény szexuålis etika szerint* lehet teljes életet élni aktív
szexuĂĄlis tevĂ©kenysĂ©g nĂ©lkĂŒl is.* JĂ©zus, PĂĄl Ă©s sokan mĂĄsok nem Ă©ltek
hĂĄzassĂĄgban, az Ă©letĂŒk mĂ©gis teljes Ă©rtĂ©kƱ volt.* A szex jel, mely önmagĂĄn
tĂșlmutat, egy mĂ©lyebb Ă©s tökĂ©letesebb bensƑsĂ©gessĂ©g felĂ© *(Jel 14,4;
19,6-9).



*CikkĂŒnk a Divinity blog
<http://divinity.szabadosadam.hu/?p=9294> bejegyzésének szerkesztett
vĂĄltozata.*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20141105/b65f35f6/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról