[Grem] Pál Feri: / Mindenszentekkor / 'Az életszentség az önmegvalósításnak is része'

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2014. Nov. 1., Szo, 16:53:26 CET


Pål Feri: Az életszentség az önmegvalósítåsnak is természetes része
2014. október 31. péntek 18:15
http://magyarkurir.hu/hirek/pal-feri-az-eletszentseg-az-onmegvalositasnak-is-termeszetes-resze
Mivel lĂ©p tĂșl a szent a hƑsön? Hogyan tudunk jĂłl szembenĂ©zni a
halĂĄllal? *Mindenszentek
ĂŒnnepĂ©re Ă©s halottak napjĂĄra kĂ©szĂŒlve ezek a tĂ©mĂĄk kerĂŒltek terĂ­tĂ©kre PĂĄl
Ferenc atyĂĄval* – közismert nevĂ©n: PĂĄl Ferivel – folytatott
beszĂ©lgetĂ©sĂŒnkben.

* <http://magyarkurir.hu/img.php?id=56651&img=o_palferimindenszentek2.jpg>*

*– A keresztĂ©ny emberekre is jellemzƑ sokszor, hogy nem tudnak mit kezdeni
a szóval: életszentség. Elvont eszme ez szåmukra, nem annyira kézzelfogható
Ă©letcĂ©l. Hogyan tehetƑ tudatosabbĂĄ?*

– *Egy törtĂ©net szerint a templomban a pap megkĂ©rdezi a gyerekektƑl, hogy
kik a szentek*. Az egyik gyerek azt vĂĄlaszolja, hogy azok, akiken
ĂĄtsugĂĄrzik a fĂ©ny, Ă©s felmutat a nagy ĂŒvegablakokra, ahol hazĂĄnk
szentjeinek kĂ©pĂ©n tĂ©nyleg ĂĄtsĂŒt a fĂ©ny. TulajdonkĂ©ppen csak ĂĄtvitt
Ă©rtelemben hasznĂĄljuk bĂĄrkire is a szent kifejezĂ©st, mert *egyedĂŒl Isten a
szent, mi csak valamikĂ©ppen rĂ©szesedĂŒnk a szentsĂ©gbƑl: rajtunk keresztĂŒl a
szent Isten megjelenhet.* Általunk tud és akar valamit megmutatni abból,*
mit jelent szeretni, megbocsĂĄtani, vagy nagyvonalĂșnak, önzetlennek lenni.*
Amikor valaki életszentségre törekszik, arra vållalkozik, hogy rajta
keresztĂŒl a nĂĄlĂĄnĂĄl több meg tudjon nyilatkozni. ValĂłjĂĄban az
önmegvalĂłsĂ­tĂĄsnak is rĂ©sze, hogy ĂĄltalam Ă©s rajtam keresztĂŒl a nĂĄlam több
kibontakozhasson ebben a vilĂĄgban. Ez *az önfelĂŒlmĂșlĂĄs dimenziĂłja*, amely a
mai – Ă©s bĂĄrmely – kor embere szĂĄmĂĄra a legcsodĂĄlatosabb Ăștja annak, hogy
kifejezĂ©sre jusson, *milyen hatalmas lehetƑsĂ©gek vannak az emberi
természetben, az emberi életben.*

Ha a szent emberrel pĂĄrhuzamban kellene keresnĂŒnk egy, a mai vilĂĄgban
fontos Ă©rtĂ©ket, akkor a hƑst mondhatnĂĄnk. A hƑs vagy egy hatalmas
gesztussal, egy cselekvĂ©ssel mutatja meg hƑs voltĂĄt, vagy pedig idƑben
megĂ©lve a helytĂĄllĂĄssal, a hƑsies kitartĂĄsĂĄval. Így pĂ©ldĂĄul *egy Ă©desanya a
hosszan tartĂł hƑsies magatartĂĄsa rĂ©vĂ©n mutathatja a hƑs jegyeit,* *mĂ©gis
ritkĂĄn nevez egy anyĂĄt a mai vilĂĄg hƑsnek*. Amikor a ma embere – Ă©s a
szociĂĄlpszicholĂłgia – hƑsrƑl beszĂ©l, ebben a tekintetben* az anyĂĄt kĂ©t
dolog jellemzi döntƑen: olyan helyzetekben is cselekvƑkĂ©pes marad, amikor a
legtöbb ember mĂĄr nem; Ă©s akkor is kĂ©pes mĂĄsokkal törƑdni, amikor a
legtöbben mår csak magukra figyelnek.* Olyan helyzetekben is ezt teszi,
amelyekben maga szåmåra is vilågos, hogy kockåzatos, akår az életét is
fenyegetheti a cselekvĂ©se Ă©s a mĂĄsokra irĂĄnyultsĂĄga. EbbƑl a szempontbĂłl az
Ă©letszentsĂ©get megvalĂłsĂ­tĂł ember Ă©s a hƑs nagyon közel ĂĄll egymĂĄshoz, de *a
szentnek van egy döntƑ sajĂĄtossĂĄga*: miközben a hƑs alapismĂ©rvei
jellemzik, *hƑsies
viselkedésével Isten szåndékåt és tervét akarja megvalósítani.* Az
motivålja, és* célként arra irånyul*.

A hƑs lehet nagyon megbecsĂŒlt, a szĂł sajĂĄtos Ă©rtelmĂ©ben sikeres, Ă©ppen
azĂ©rt, mert egy adott tĂĄrsadalomban a kultĂșra nagy Ă©rtĂ©knek tekinti azt,
amit tesz, így példaképpé is formålódhat. *Amikor valaki szent lesz,
elƑfordulhat, hogy ez egyĂĄltalĂĄn nem törtĂ©nik meg vele, nem biztos, hogy
pĂ©ldakĂ©p lesz, nem is vĂĄlik hĂ­ressĂ©, nem jelent a többsĂ©g szĂĄmĂĄra követendƑ
Ă©letformĂĄt, de mĂ©giscsak övĂ© lesz a dicsƑsĂ©g.* Érdemes *megkĂŒlönböztetni a
sikert a dicsƑsĂ©gtƑl.** Sikeres az, akinek a földön tapsolnak az emberek*, *Ă©s
dicsƑsĂ©gre jut az, akinek a mennyben tapsolnak az angyalok.*

*– MĂ©gis mintha Ășgy ĂĄllnĂĄnk hozzĂĄ, hogy rendben, tapsoljanak a mennyben az
angyalok, de itt lenn is jusson ki szåmunkra a taps. A szentség tåvolinak
tƱnik még a gyakorló katolikus emberek szåmåra is.*

– Ez döntƑen azon mĂșlik, hogy *milyen Ă©letcĂ©lok*at tƱzĂŒnk ki. *MinĂ©l
rövidebb tĂĄvĂș vagy csak közĂ©ptĂĄvĂș Ă©letcĂ©ljaink vannak – ami egyĂ©bkĂ©nt
jellemzi a ma emberĂ©t* –, akkor termĂ©szetesen* a mennyei taps* olyan*
tåvoli dolognak tƱnik*, amiért nem érdemes tenni, vagy ha érdemes is, nem
lĂĄtjuk, hogy ebbƑl itt Ă©s most mi következik szĂĄmunkra. Ám ha hajlandĂłk
vagyunk Ă©letre szĂłlĂł vagy halĂĄlon tĂșlmutatĂł Ă©letcĂ©lokat kitƱzni magunk
szĂĄmĂĄra, majd ezekhez rendelĂŒnk közĂ©p- Ă©s rövid tĂĄvĂș cĂ©lokat, akkor mindez
életszerƱbbé, élményszerƱbbé vålik. Akkor azok az apró lépések, amelyeket
megteszek, mår magukban hordozzåk annak az örömét, hogy abba az irånyba
haladok, *ami az Ă©letre szĂłlĂł, halĂĄlon tĂșlmutatĂł Ă©letcĂ©lom.
Visszajelzéseket kapunk: låtjuk egy embernek a hålås arcåt, valaki
köszönetet mond, valakinek tovĂĄbbjut az Ă©lete, vagy egy gödörbƑl kilĂĄbal
azĂĄltal, hogy tudtam neki adni valamit, amire szĂŒksĂ©ge van.*

 *– A szentsĂ©gnek halĂĄlon tĂșlmutatĂł cĂ©lja van, hiszen a keresztĂ©ny ember
szåmåra a halål nem végpont, hanem åtvezet az örök életre. Az egyes ember
halålról alkotott képében hogyan tud ez megjelenni akkor, amikor konkrétan
szembesĂŒl a halĂĄllal? Egyes keresztĂ©nyek ƑrlƑdnek, hogy mikĂ©nt
gyĂĄszoljanak, hiszen alapvetƑen pozitĂ­van, az örök Ă©letbe vezetƑ
lĂ©pcsƑfokkĂ©nt kellene lĂĄtniuk szeretteik halĂĄlĂĄt, ugyanakkor nehĂ©z az
elhunytakat elengedniĂŒk. Hogyan lehet ezt az összetett Ă©lethelyzetet
keresztény módon megélni?*

– Amikor elveszĂ­tjĂŒk egy szerettĂŒnket, gyĂĄszfolyamat veszi kezdetĂ©t, tehĂĄt
egĂ©szen termĂ©szetes, hogy ilyen kettƑssĂ©g jellemez bennĂŒnket; de a kĂ©t
dolog: *a gyĂĄsz Ă©s az örök Ă©let remĂ©nye nem feltĂ©tlenĂŒl ĂĄll feszĂŒltsĂ©gben
egymĂĄssal.* TermĂ©szetes mĂłdon Ă©ljĂŒk meg a vesztesĂ©get Ă©s az azzal jĂĄrĂł
fĂĄjdalmat, keserƱsĂ©get, mert *minĂ©l inkĂĄbb szerettĂŒnk valakit, minĂ©l inkĂĄbb
megosztottuk az Ă©letĂŒnket valakivel, Ƒ annĂĄl inkĂĄbb a sajĂĄt, önmagunkrĂłl
alkotott kĂ©pĂŒnknek, sƑt az önazonossĂĄgunknak is a rĂ©szĂ©vĂ© vĂĄlt.*
TulajdonkĂ©ppen sajĂĄt magunkra sem tekinthetĂŒnk mĂĄr Ășgy, mint ahogyan
azelƑtt. Ez kifejezetten megterhelƑ belsƑ Ă©rzelmi munkĂĄt igĂ©nylƑ feladatot
jelent szåmunkra, éppen azért, mert *az identitåsunk nemcsak individuålis,
hanem tĂĄrsas termĂ©szetƱ. *MĂĄsfelƑl pedig azt mondjuk, hogy* a halĂĄl az
Ă©letnek nem a vĂ©ge, hanem a rĂ©sze,* ezĂ©rt valami meg is ƑrzƑdik, mert
maradandĂł. Mindez visszahat a gyĂĄszmunkĂĄra, annak minƑsĂ©gĂ©re, hiszen eleve
valamilyen célt és tåvlatot ad neki. Azért is élhetem åt a gyåsznak a
mélységeit, mert tudom, *nem a halålé, a megvåltoztathatatlan veszteségé az
utolsó szó, hanem a reményé és a beteljesedésé, csakhogy oda még el kell
jutnom.*

Az megint mås kérdés, hogy mit kezdek a sajåt halålommal. Sajåt halålunk ma
nagyon jellemzƑen problĂ©makĂ©nt jelentkezik, mĂ©gpedig azĂ©rt, mert *az egyes
ember hajlamos Ă©nközpontĂșan Ă©lni, kultĂșrĂĄnk pedig erƑteljesen
egyĂ©nközpontĂș.* EbbƑl következƑen, ha csak Ășgy tekintĂŒnk a halĂĄlra, mint
sajĂĄt Ă©letĂŒnk vĂ©gĂ©re, vagy a kultĂșra Ășgy tekint rĂĄ, mint a legfontosabb
Ă©rtĂ©k megsemmisĂŒlĂ©sĂ©re, persze hogy nem szĂ­vesen talĂĄlkozunk vele. *Az
segĂ­theti a halĂĄllal valĂł megbirkĂłzĂĄsomat, ha kinövöm az Ă©nközpontĂșsĂĄgot,
fölfedezem azt, lehet, hogy belƑlem valaminek meg kell semmisĂŒlnie, de a
személyem maradandó. *Fölismerhetem, hogy az élet nem az enyém, akkor sem,
ha Ășgy szoktunk fogalmazni, hogy az Ă©n Ă©letem. Isten Ă©letĂ©bƑl kaptunk, Ă©s
kapunk a halĂĄlunk utĂĄn is remĂ©nyĂŒnk szerint. *Az egyes ember tehĂĄt mĂĄsoknak
része is, akår a vilågnak, akår Isten orszågånak, akår Krisztus titokzatos
testének, Isten életének.*

FotĂł: Lambert Attila

AgonĂĄs Szonja/Magyar KurĂ­r
Kövesse a Magyar Kurírt a Facebookon <http://www.facebook.com/magyarkurir>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20141101/c2312a2c/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról