[Grem] A szakllas n - Prb.H. beszlgets sszefoglal

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2014. Mjus. 28., Sze, 11:00:22 CEST


link a cikkhez:
http://talita.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1907:conchita-arcarol-lefolyik-a-festek&catid=34:ittesmost&Itemid=58


2014-05-28 10:59 GMT+02:00 Emoke Greschik <greschem at gmail.com>:

>  Conchita arcáról lefolyik a festék
> 2014. május 28. szerda, 00:26 | Írta: Kóczián Mária
>
>
>
>
>
>
> *[image: mona lisa szakallal]Május 25-én este a Loyola Caféban gyűltek
> össze azok, akik kíváncsiak voltak rá, hogy létezik-e szakállas nő
> <http://parbeszedhaza.hu/program/letezik-e-szakallas-no>. Igaz, ezt a
> kérdést végül senki nem válaszolta meg, de nem hiszem, hogy emiatt bárkinek
> hiányérzete volt. *
>
>
>
> Tornya Erika Sacre Coeur-nővér és Koronkai Zoltán jezsuita szerzetes-pap,
> hivatásgondozók *igyekeztek válaszoln**i a homoszexualitással, nemi
> szerepekkel, gender-elmélettel* kapcsolatos kérdésekre, jómagam moderátor
> voltam. Igen erős hangulatú este kerekedett.
>
> *Rengetegen eljöttek, elsősorban a jezsuita 8-as
> <http://www.jezsuita.hu/2012-09-16/%E2%80%9Ejezsuita-8-as%E2%80%9D> mise
> fiatal résztvevői, legtöbben huszonévesek.* A székek elfogytak, sokan
> álltak, még a bejárati galérián is. Lehet, hogy több hasonló, a fiatalokat
> közvetlenebbül érintő témában kéne fórumokat szervezni a házban? Úgy tűnik,
> ez nem is kérdés...
>
> Elsőre megijesztett a tömeg, *átéltem azt, amit tanárként mindig: a
> legnagyobb felelősség fiataloknak beszélni.* Csaknem pánikba estem, annál
> is inkább, mert ez a generáció nem békés csendben várja egy program
> kezdetét, hanem kellemes, zajos káoszban. Második nekifutásra azért
> sikerült a figyelmet a beszélgetőkre terelni – szerencsére.
>
> *Elfogadható és elfogadhatatlan*
>
> Tornya Erika elsősorban arról beszélt, hogy *manapság már nem is csak azt
> tartja gondnak a liberalizált közbeszéd, ha valaki megpróbál értékeket
> képviselni, hanem azt, hogy egyáltalán **van értékrendje*. *Világunkban a
> média azt sugallja, hogy nincs is szükség értékrendre*: a tolerancia nem
> egy középponthoz képest létező eltérés elfogadása, hanem *egy atomizált
> tömegben való feloldódás verdiktje, ahol senki nem méri magát semmihez és
> senkihez*. És *ezt keresztényként nem lehet elfogadni, szó nélkül hagyni.*
>
> Koronkai Zoltán *az együttérzés hangján beszélt a saját nemükhöz
> vonzódókról*, hangsúlyozta, hogy *a homoszexualitás kialakulásának okai
> elsősorban társadalmiak, s leginkább az apák hiánya játszik ebben szerepet:*Milyen következményei vannak *a
> férfiak*ra nézve annak, hogy* apák nélkül nőnek fel, elsősorban nők
> nevelik őket* otthon, a bölcsődében, óvodában, iskolában? Milyen
> társadalmi hatása van* a hiányzó apakép*nek, a hiányzó apai ölelésnek? Mi
> lesz ennek a következménye egyéni és társadalmi szinten? *A tolerancia
> újfajta értelmezésének erőltetése milyen jövőt jelent Európa számára?*Újra felmerült a homoszexuális lobbi erejének kérdése és a nagy tabu:
> lehet-e gyógyítani a homoszexualitást? Keresztény körökben állítják, hogy
> igen, *az LMBT lobbi pedig minden módon azt hangsúlyozza, hogy nem, sőt,
> tevőlegesen is igyekszik megakadályozni** azoknak a kutatásoknak a
> támogatását, pszichiáterek munkáját, akik ezzel a problémával foglalkoznak *–
> s mindezt a szabadság jegyében.
>
> Mindketten hangsúlyozták, hogy bármilyen életproblémához, így *a
> homoszexualitáshoz való hozzáállás is a spirituális életen áll* *vagy
> bukik. *Mert *csak a spirituális elmélyülés adhat növekedést, pozitív
> változást az életben.*
>
> Mind Erika, mind Zoltán kiemelte, mennyire fontos, hogy *ne ítéljük el a
> saját neméhez vonzódó, bizonytalan nemi identitású embert, hogy hallgassuk
> meg, próbáljuk megérteni a sebeit, problémáit.*
>
> Érdekes volt számomra, hogy a beszélgetés elég hamar* a férfi, női nemi
> szerep*re terelődött – nyilván a fiatalok számára ez volt a leginkább
> húsba vágó probléma. Erika kiemelte, hogy *milyen módon tudja
> kiegészíteni a férfiak analitikus gondolkodását a nők szintetizálásra való
> nagyobb hajlama* pl. egy munkacsoportban. Zoltán megosztotta azt a
> lelkipásztori tapasztalatát, hogy amíg úgy látja, milyen sok a klassz
> fiatal nő, nem látja a valóban férfias férfiakat, s bizony ők a lányoknak
> is nagyon hiányoznak.
>
> Itt úgy éreztem, meg kell védenem a férfiakat: bármit is mondanak a
> feministák, a túlzottan magabiztos, a férfival szemben a saját jogait
> követelő nő elbizonytalanítja, mondjuk ki, kasztrálja a férfit, akinek –
> 21. század ide vagy oda – a nő elismerésére van szüksége. *Egy nő és egy
> férfi egymás viszonylatában (is) élik meg saját nemi identitásukat.*Minden eddigi élettapasztalatom ebbe az irányba mutat.
>
> *Szélsőségek – mikrofonnal a kézben*
>
> A közönség is megkapta a hozzászólás, kérdezés lehetőségét az est második
> felében. Számomra mindig megdöbbentő, hogy *egy olyan programon, amikor a
> pulpituson ülők megpróbálnak árnyaltan, differenciáltan körüljárni egy
> problémát, **miért a szélsőségesen egyoldalúan gondolkodók a legaktívabb
> hozzászólók?*
>
> Az első hozzászóló egyből szükségét érezte, hogy tudassa: *a nő egyetlen
> valódi feladata az anyaság, hogy szüljön 3-4 gyereket, és a többi nem
> fontos.* Egy másik felszólaló azt a provokatív kérdést tette fel, hogy mi
> az alapja az európai toleranciának, és vajon más kontinenseken,* más
> vallásúak ugyanolyan toleránsak-e, mint a keresztények*. És hogy meddig
> leszünk toleránsak Európában? Tornya Erika ezen a ponton egy kissé
> szenvedélyesen azt válaszolta, hogy a keresztény ember toleranciájának
> alapja *Jézus Krisztus, aki maga adott példát arra, hogy mit is jelent a
> másik ember elfogadása*. – Nem vagyok biztos benne, hogy a kérdező
> értette a választ.
>
> Néha találkozom azzal, hogy *magukat kereszténynek valló emberekből dől a
> gyűlölet. Így volt ez vasárnap este is* – szerencsére csak 2-3 esetben.
> Hogy lehet ez? – teszem fel magamnak mindannyiszor a kérdést. A válasz
> talán nem is olyan nehéz:* aki a kereszténységben csak egy dogma- és
> erkölcsrendszerre épülő vallást lát, és így gyakorolja a maga „hitét", az
> előbb-utóbb elveszti a valódi, élő kapcsolatot Istennel.* Mert ezt *az
> élő kapcsolatot csak az ima, a szeretet útján lehet megtartani.* És itt
> nem feltétlenül a megszokott imákra gondolok, hanem azokra *a nagy
> csöndekre, amelyekkel Ferenc pápa imádkozott szentföldi útján*...
>
> És abban is biztos vagyok, hogy a formálisan vallásgyakorló keresztények
> elé pokoli tudatossággal vetik oda vörös posztóként az „okosok" az olyan
> bizonytalan, valójában elismerésre és szeretetre vágyó emberi lényeket,
> mint Conchita Wurst...
>
> *Szerencsére nemcsak* *romboló*,* de építő hozzászólások is voltak*. Egy
> – remélem, a lányok számára vonzó – fiatalember arról beszélt, hogy *a
> fiúknak nemcsak az apaképük, de az atyaképük is hiányzik, nincs hitük, és
> hogy milyen nehéz a városban megélni a férfiasságot*, mert egy férfi csak
> a földdel való kapcsolatban tudja megtapasztalni saját teremtő erejét. Ő
> maga, sok-sok problémája után most *azon fáradozik, hogy férfiköröket
> szervezzen, amelyekben a fiúk, férfiak kibontakoztathatják férfiasságukat.*Beszélt arról is, mennyire fontos, hogy őszintén beszéljünk a saját
> problémáinkról, merjük megosztani saját élményünket. Erre csak annyit tudok
> mondani: Hajrá!
>
> *Esemény utáni védekezés*
>
> Az ilyen beszélgetések után mindig odajönnek néhányan még kérdezni,
> elmondani azt, amit nyilvánosan nem akartak. Így volt ez most is. *Hozzám
> a keresztény homoszexuális közösség, a Mozaik egyik tagja jött oda, hogy
> elmondja, felháborította őt,** hogy a szélsőségeket nem utasítottuk el
> keményebben*. Ebben a maga szempontjából igaza volt. A mi szempontunkból
> pedig az a helyzet, hogy* jobbnak láttuk, ha határozottan, de az irónia
> eszközével vagy pedig tanúságtétellel válaszolunk.* Mindhárman úgy
> gondoljuk, hogy *ezek talán még megadják a változás lehetőségét.*Beszélgetőpartnerem elmondta még azt is, hogy *milyen
> kétségei vannak a homoszexuális irányultság megváltoztatását célzó
> terápiával kapcsolatban: hiszen nem lehet mindenkit kigyógyítani abból,
> hogy a saját neméhez vonzódjon, s bizony, van, aki még rosszabb állapotba
> és helyzetbe került ennek hatására.* Beszélt arról is, hogy *őket az LMBT
> közösség is elutasítja, miközben a keresztények részéről is folyamatosan
> sorompókba ütköznek.* Kialakult egy rövid, de jó beszélgetés, és nagyon
> reménykedem, hogy lesz folytatása!
>
> *„Ha egy ember meleg, és jó akaratú, és keresi az Istent, akkor ki vagyok
> én, hogy elítéljem őt... Nem az a probléma, ha valakinek ilyen hajlamai
> vannak. Mindannyian testvérek vagyunk. A probléma az, ha az ilyen
> orientációjúak lobbiznak, vagy ha mohó emberek vagy politikusok teszik
> ezt."* (Ferenc pápa)
>
>
> *Conchita arcáról lefolyik a festék*
>
> *Láttam Conchita Wurst eurovíziós fellépését, és azt a modoros, melegbárok
> fellépőit idéző show-t is, amit a szavazás alatt előadott.* Amikor
> néztem, valóban nem tudtam, hogy sírjak-e vagy nevessek. Sírjak azért, mert
> rájöttem, *milyen jól összehangolt, nagyrészt politikai és anyagi haszon
> érdekében megrendezett akció elszenvedői lettünk (lásd Ulrike Lunacek,
> osztrák zöldpárti, a leszbikusságát nyíltan vállaló felszólalását az
> Európai Parlamentben).* Nevessek azért, mert Conchita Wurst már annyira
> abszurd, hogy nem is szabadna mást tenni, mint egyszerűen nevetni rajta.
> Úgy, ahogy jókat tudok nevetni a Mona Lisa-paródiákon is.
>
> De mégis inkább a szomorúság kerekedett felül, mert azon túl, hogy *sajnáltam
> a jelenséggel megzavart gyerekeket, sajnáltam azokat is, akik bizonytalan
> nemmel születtek*, mert az ő megcsúfolásuk is volt Conchita. S persze,
> amire sokan nem gondolnak: a saját maga méltóságának elvesztegetője is,
> hiszen *még a nevét is** felcserélte egy* groteszk, a férfi-női
> szexualitást a legelemibben testi módon kifejező – mondjuk ki: *gúnynév*
> *re*.
> Milyen jó téma lenne egy festőnek Conchita, amint magányosan, botladozva
> botorkál valószínűtlenül magas sarkú cipőjében, arcáról, a könnyeitől
> lefolyik a festék, és ott áll előttünk a kisemmizett, szomorú bohóc!
>
>
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140528/5bf79ff5/attachment.html 


Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl