[Grem] F.pápa / (iskolásoknak) az iskoláról

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2014. Május. 11., V, 15:33:43 CEST


Ferenc pápa több mint 300 ezer olasz diákkal találkozott
2014. május 11. vasárnap 14:10
http://www.magyarkurir.hu/hirek/ferenc-papa-tobb-mint-300-ezer-olasz-diakkal-talalkozott
Május 10-én, szombaton délután a Szent Péter teret és a környező utcákat
színültig megtöltötték a találkozó résztvevői – a Vatikáni Rádió
tájékoztatott az eseményről.


Az eseményt az Olasz Püspöki Konferencia (Cei) szervezte *We care – Mi
gondoskodunk* – címmel. Angelo Bagnasco bíboros, a Cei elnöke köszöntő
beszédében ismételten leszögezte: az iskola elsődleges erőforrását maguk a
személyek jelentik. Stefania Giannini oktatásügyi miniszter emlékeztetett a
nigériai elrabolt diáklányokra és arra a sok fiatal lányra, akiktől
megtagadják a tanulás lehetőségét.

A Szent Péter téren tetőfokára hágott a lelkesedés, amikor nem sokkal
délután 4 óra után Ferenc pápa megjelent fehér dzsipjén és lassan körbejárta*
a teret és a környező utcákat, amelyeket megtöltöttek a különféle iskolák
diákjai, színes sapkában, hatalmas feliratokkal, sokszínű zsebkendőjükkel
köszöntve a Szentatyát.* Ferenc pápa átölelte a felé nyújtott kicsinyeket,
meghallgatta, megsimogatta őket, megáldotta a szülőket, tanárokat,
mindazokat, akik már a reggeli óráktól kezdve vártak a nagy eseményre:
„Olaszország iskolái Ferenc pápával”. *A bazilika előtti emelvényre egy
táblát és egy iskolapadot helyeztek el, rajta könyvekkel. A tér így valóban
egy hatalmas tanteremhez hasonlított,* amelynek katedráján Péter utóda ült.
Az iskola témájával kapcsolatban elhangzott tanúságtételeket követően a
pápa beszédet mondott:

„Látszik, hogy *ez a megmozdulás nem valami ellen, hanem valamiért van. Nem
panaszkodás, hanem ünnep. Az iskola ünnepe.* Tudjuk jól, hogy vannak
problémák, de ti és mi most azért vagyunk itt, mert szeretjük az iskolát”.
A pápa nagy szeretettel idézte fel első tanító nénije emlékét, hatéves
korából. A kapcsolat megmaradt egész életen át.

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=52846&img=o_diakok2.jpg>
Ferenc pápa felsorolta *az iskola három alkotó elemét: nyitottság a
valóságra, a találkozás, valamint az igazra, jóra és szépre való
nevelés. *„Szeretem
*az iskolát, mert a valóságra való nyitottság rokon értelmű szava. *Nem
mindig ilyen, és ez azt jelenti, hogy változtatni kell egy kicsit az iskola
beállítottságán. Nincs jogunk ahhoz, hogy féljünk a valóságtól. *Az iskola
megtanítja, hogy megértsük a valóságot. Iskolába járni annyit jelent, hogy
megnyitjuk értelmünket és szívünket a valóságnak, *aspektusai
gazdagságának, dimenzióinak. És mindez csodálatos”.

A pápa utalt Lorenzo Milani atya alakjára, felidézve nevelői irányelvét: *„Az
első években 360 fokos, teljes körű a tanulás, majd lassanként elmélyítünk
egy-egy tantárgyat, végül pedig szakosodunk”. Ha valaki megtanult tanulni,
akkor ez az elv mindig megmarad számára*, a személy mindig nyitott marad a
valóságra.

*A tanárok az elsők, akiknek nyitottaknak kell maradniuk a valóságra,
nyitott értelemmel mindig tanulniuk kell.* *Ha egy oktató nem nyitott a
tanulásra, akkor nem jó tanár, és nem is érdekes; a gyerekek ezt megértik,
„kiszimatolják”, és olyan tanárokhoz vonzódnak, akik nyitottak a
gondolkodásra, akik nem zárkóznak be, hanem mindig tovább és tovább
kutatnak* és ezt a magatartásukat átadják a diákoknak is. Ez az első oka
annak, amiért szeretem az iskolát” – mondta a pápa.

Ezután rámutatott, hogy *az iskola a találkozás helye, amely mindig
mozgásban van, nem pedig olyan, mint egy parkolóhely. A család
kiegészítője, ahol találkozunk, ismeretekre teszünk szert, szeretünk: olyan
emberekkel találkozunk, akik mások, mint mi, életkor, kultúra, származás,
képesség szempontjából. Az iskola a társadalom elsődleges rétege, amely
kiegészíti a családot.* A családot és az iskolát soha nem szabad
szembeállítani egymással. Ki kell egészíteniük egymást, tehát fontos, hogy
együttműködjenek.

A pápa beszédében többször is megismételt egy afrikai közmondást, amelyet a
tér vele együtt visszhangzott:* „Egy gyermek neveléséhez egy egész falura
szükség van*”. Ezután Ferenc pápa az iskolának arról az aspektusáról szólt,
amely az igazra, a jóra, a szépre való nevelésre vonatkozik.

Hangsúlyozta, hogy *az oktatás nem lehet semleges. Vagy pozitív, vagy
negatív; vagy gazdagít*,* vagy elszegényít,* *vagy növeli a személyiséget,**
vagy elnyomja, sőt meg is ronthatja. *Ezután az összes jelenlévővel
megismételte:* „Mindig jobb egy tiszta vereség, mint egy piszkos diadal”*.
Az iskola* küldetése, hogy kifejlessze az igaz, a jó és a szép iránti
érzéket,* amelyek soha nem választhatók el egymástól, mindig egymásba
fonódnak. Ezek az alkotóelemek teszik lehetővé növekedésünket és segítenek,
hogy szeressük az életet akkor is, amikor problémákkal küzdünk. *A valódi
oktatás megszeretteti velünk az életet és megnyit bennünket az élet
teljességének*.


*Az iskolában nem pusztán ismeretekre teszünk szert, hanem szokásokat és
értékeket is megtanulunk. *
A pápa ezután elmagyarázta, mint jelent *az „értelem”, a „szív” és a „kéz”
nyelvezete. „Gondold meg, hogy mit érzel, és mit teszel; érezd pontosan,
hogy mit gondolsz, és mit teszel; tedd jól, amit gondolsz, és amit érzel. **Ez
a három nyelv legyen egymással összhangban!” *

Mielőtt a pápa imát mondott volna minden oktatóért, ezekkel a szavakkal
üdvözölte és bátorította a jelenlévőket:* „Ne hagyjuk, hogy ellopják tőlünk
az iskola iránti szeretetet!”*

VideĂł: CTV

Magyar KurĂ­r
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140511/c1f351f9/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról