[Grem] mai lapszemle kiemelések
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. Május. 2., P, 11:47:21 CEST
http://www.magyarkurir.hu/hirek/napi-sajtoszemle-52642
A *NĂ©pszabadság* (1.o.) *LevĂ©l* cĂmű vezĂ©rcikkĂ©ben reagál arra, hogy Orbán
Viktor miniszterelnök levélben válaszolt Dávid Katalin
művĂ©szettörtĂ©nĂ©sznek, a Magyar MűvĂ©szeti AkadĂ©mia tagjának, aki bĂrálta a
budapesti Szabadság térre tervezett Megszállási emlékmű koncepcióját. *A
miniszterelnök az ártatlan áldozatokat látja Gábriel arkangyal figurájában*.
*A vezércikk viszont idézi Párkányi Raab Péternek, a szobor alkotójának a
meghatározását: „Gábriel arkangyal, Isten embere, Magyarország szimbóluma.”
Vagyis a művész „Orbán értelmezésével szemben nem az áldozatokat, hanem
Magyarországot kĂvánta ábrázolni az arkangyal alakjában”* – Ărja az orgánum
kieg. E/M-tĹ‘l: OV a következĹ‘t is Ărta a levĂ©lben: *Zárásul a
miniszterelnök az egyĂĽttĂ©lĂ©s kĂ©rdĂ©sĂ©rĹ‘l azt Ărta: Ăşgy látja, amit a
magyarok megtehettek, megtették. "Bocsánatot kértünk, habár tudjuk hogy a
népirtókkal való kollaborálás bűne megbocsáthatatlan. Jóvátételt adtunk,
habár tudjuk, ami történt, jóvátehetetlen" - fogalmazott. Hozzáfűzte,
"olyan felelősséget ugyanakkor nem vállalhatunk, amely nem illet
bennünket", ezért azt is ki kell mondani: német megszállás nélkül nincs
deportálás, nincsenek vagonok és százezerszám elvesztett életek. Ezek
belátása nélkül - foglalt állást Orbán Viktor - nehezen képzelhető el
őszinte és bizalomra épülő együttélés a jövőben. **MTI nyomán a
gondola.hu-rĂłl - *
A *Magyar HĂrlapban* (1.,3.o.) *Bayer Zsolt EurĂłpa cĂmű vezĂ©rcikk*Ă©nek
témája, hogy az európai „vezető értelmiség” rémülten nézi és nem érti, hogy
Európa-szerte nő a „szélsőjobb”, a „radikális jobb” és az euroszkeptikusok
befolyása. A cikkĂrĂł kifejti: „Ahhoz, hogy Ă©rtse, ki kellene dugnia a fejĂ©t
ostoba elméletei roncsai közül. De nem dugja, és képtelen elfogadni, hogy
’68-as álmait rajta kĂvĂĽl nem álmodja már senki sem.” Bayer leszögezi:* „*Az
emberek döntő többsége Európában keresztény, és ez akkor is jelent számára
valamit, ha amúgy már eszébe sem jut. De igenis eszébe jut, amikor el
akarják venni tőle, amikor meg akarják vele tagadtatni, amikor gúny és
közröhej tárgyává akarják tenni a hitéért.* Akár a nem is gyakorolt hitéért*
.* Az emberek döntő többsége tiszteli (keresztény alapon is!) a családot,
és megdöbbenéssel vegyes felháborodással veszi tudomásul a család
fogalmának kiĂĽresĂtĂ©sĂ©t, kigĂşnyolását, meggyalázását.* *Az emberek döntĹ‘
többségét egyáltalán nem érdekli felebarátain*ak szexuális irányultsága, de
igenis nem ért egyet azzal, hogy a homoszexuálisok házasodhassanak,
ráadásul templomban, azzal pedig végképp nem, hogy gyerekeket is
nevelhessenek, úgymond ’családban’.” A cikk szerzője úgy látja: *az emberek
döntĹ‘ többsĂ©ge pusztán kĂ©nyszerűsĂ©gbĹ‘l hallgat, Ă©s fordĂtja fĂ©lre a fejĂ©t.
„Mert véleménydiktatúra van, mert a ’68-asok olyannyira nekivadultak már,
hogy aki meg merĂ©szeli kĂ©rdĹ‘jelezni eszmĂ©iket, azt egyszerűen kiközösĂtik,
tönkreteszik, karrierjét derékba törik.*” Bayer Balla Eszterre hivatkozik,
aki a Heti Válaszban megjelent egyik cikkében helyesen mutat rá, *hogy sem
a CNN alapĂtĂłjának, Ted Turnernek nem lett semmi baja, amikor kijelentette,
hogy a kereszténység a szerencsétlen hülyék vallása, sem a rapper Jay
Z-nek, amikor a fehĂ©reket a sátánhoz hasonlĂtotta. Ellenben amikor Brenden
Eich, a Mozilla társalapĂtĂłja, a JavaScript programozási nyelv megalkotĂłja
2008-ban ezer dollárt adományozott azon népszavazás céljára, amely a
kaliforniai homoszexuálisok házasságát akarta megakadályozni, kénytelen
volt lemondani posztjáról, mert valóságos boszorkányüldözés indult
ellene. *Bayer leszögezi: „Ebből van elege a világnak és a normális
emberek döntő
többségének.”
A *maszol.r <http://maszol.ro>**o <http://maszol.ro>* Istenben és a
horoszkĂłpban is hisznek a romániaiak cĂmmel ismerteti, hogy az IRES által
áprilisban végzett felmérésből kiderül: a romániai lakosság háromnegyede
naponta imádkozik, ugyanakkor közel fele naponta elolvassa a
horoszkópját,és jóval ötven százalék fölötti azoknak az aránya, akik
hisznek a különféle
természetfölötti erőkben, és talizmánt hordana. *A románok elsöprő többsége
egyetért azzal, hogy az egyház ne politizáljon, ugyanakkor a megkérdezettek
fele úgy véli, az egyháznak igenis hallatnia kell a hangját olyan
kérdésekben, mint az eutanázia vagy a munkanélküliség.* A homoszexuális
kérdésében megosztottak az emberek: a lakosság fele úgy véli, a papoknak
nyĂltan kellene beszĂ©lniĂĽk az egyneműek közötti párkapcsolatokrĂłl, mĂg a
másik fele szerint a probléma „nem érdemli meg”, hogy az egyház
foglalkozzon vele. A felmérés szerint az istenhit nemcsak a halál utáni
Ă©letben ĂĽdvözĂtĹ‘, hanem a politikában is. A megkĂ©rdezettek hatvan százalĂ©ka
ugyanis csak olyan politikusra adná a szavazatát, sőt, bármilyen
közhivatalra is csak olyan személy lát érdemesnek, aki hisz Istenben. Az
adatokból az is kiderül, hogy *a románok mintegy negyede évente párszor, a
nagyobb ünnepek alkalmával vesz részt egyházi szertartásokon. Ezzel szemben
negyven százalĂ©k hetente vagy havonta, tĂz százalĂ©k pedig napi
rendszerességgel jár templomba. Csaknem kivétel nélkül minden román hisz
Istenben: a megkérdezettek 96 százaléka.* Teljesen más a helyzet az
ördöggel és a pokollal: a Gonosz létezését a románok alig fele gondolja
komolyan.
A *kronika.ro <http://kronika.ro>* *Ruhákat gyűjt a Caritas a
Székelyföldön*és a *székelyhon.ro
<http://xn--szkelyhon-c4a.ro>* *Nem kell eldobni a megunt
ruhaneműt*cĂmekkel számolnak be arrĂłl, hogy *ruhagyűjtĹ‘
konténereket helyez ki Hargita és Kovászna megye több településén *a
Gyulafehérvári Caritas, partnerségben egy magyarországi vállalattal. Az
akciónak* kettős célja van: egyrészt csökkenti a háztartási hulladék
mennyiségét a térségben, ugyanakkor lehetőséget teremt arra, hogy a
felajánlĂłk a feleslegessĂ© vált ruhaneművel segĂteni tudjanak rászorulĂł
embertársaikon.* „2009 óta egyre több rászoruló keres meg minket, hogy
ruhával, cipĹ‘vel vagy más használati tárggyal segĂtsĂĽk. Ugyanakkor azt is
látjuk, hogy nagyon sok embernek gondot jelent a már nem használt ruhák
tárolása. BĂzunk benne, hogy ezek a kontĂ©nerek megoldást biztosĂtanak
mindkét problémára” – mondta Péterfi Attila-Csongor ágazati igazgató.
Hozzátette: a konténerek elhelyezése egy hosszabb folyamat, több
önkormányzat biztosĂtotta támogatásárĂłl Ĺ‘ket. mindenhol nagyfokĂş
nyitottsággal Ă©s segĂtĹ‘kĂ©szsĂ©ggel fogadták a kezdemĂ©nyezĂ©st. A hĂ©ten
Kovászna megyében 13, Hargita megyében pedig 14 konténert helyeznek ki:
GyergyĂłszentmiklĂłson 4, SzĂ©kelykeresztĂşron 5, MaroshĂ©vĂzen 4,
KĂ©zdivásárhelyen 5, Sepsiszentgyörgyön 5, mĂg Kovásznán 4 gyűjtĹ‘pontot
alakĂtanak ki. A tárolĂłkba ruhaneműt, cipĹ‘t Ă©s játĂ©kot lehet bedobni. A
konténerek kihelyezésével a Gyulafehérvári Caritas is csatlakozik a
romániai Caritas-szervezetek közös akciójához.
Ugyancsak a *kronika.ro <http://kronika.ro> Csoda történt
Ludas-telepen*cĂmmel ad hĂrt arrĂłl, hogy *hálaadĂł
istentisztelet keretében szentelték fel az elmúlt vasárnap a Ludas-telepi
református egyházközség megújult templomát.* Az ünnepi alkalommal Kató
Béla, az Erdélyi Református Egyházkerület püspöke és Lőrincz János, a
marosi református egyházmegye esperese szolgált. Kató Béla igehirdetésében
elmondta, *csodák nemcsak a bibliai időkben voltak, ma is vannak, csak a
szĂvĂĽnket kell megnyitni, hogy Ă©szrevegyĂĽk ezeket. A pĂĽspök Jóás király
törtĂ©netĂ©vel hasonlĂtotta össze a Ludas-telepiek helyzetĂ©t, *rámutatva: *Joás
azt tette, amit igaznak tartott, és ugyanezt tette 30 évvel ezelőtt a
Ludas-telepi gyĂĽlekezet is, mely, bár nem volt engedĂ©lye az Ă©pĂtkezĂ©sre,
mĂ©gis felĂ©pĂtette a templomot.* „A SzentĂrás az Ă©letĂĽnk alapja, ebben
gyökerezik a hitünk, benne az élő Istent ismerhetjük fel. Amikor
felĂşjĂtották a templomot, elĂ©rtĂ©k a cĂ©lt, majd ez a cĂ©l eszközzĂ© vált. *Az
IgĂ©ben szereplĹ‘k, **miközben a templomot ĂşjĂtották, közben Istennel is
rendezték a kapcsolatukat*” – fogalmazott Kató Béla. Rámutatott: hogy a
gyülekezet saját magának is megfogalmazza, mi a célja. *„Ez a gyülekezet,
amikor templomot Ă©pĂtett, renovált, lehetĹ‘sĂ©get adott arra, hogy, aki
bejön, megmaradjon ősei hitében*. Az eszköz elkészült, de újból meg kell
fogalmaznunk, hogy mi a célunk, mit akarunk ezzel az eszközzel elérni. *Ha
megüresedett életünket hozzuk a templomba,* minden alkalommal *megkapjuk
azt a töltetet, amely Ă©letĂĽnk kiteljesĂtĂ©sĂ©hez szĂĽksĂ©ges*.” A pĂĽspök
szerint *a Ludas-telepi gyülekezet jól vizsgázott a hitből, amelyért az
egész egyház hálát ad Istennek.* Ugyanakkor arra is figyelmeztetett,* az új
generációk felelőssége, hogy ezt a teret újból funkcionálissá tegyék*. Az
ünnepi istentisztelet után több köszöntő is elhangzott, a felszólalók Isten
áldását kérték a gyülekezetre.
Szintén a *kronika.ro <http://kronika.ro>* Újabb Bibliát adtak ki
Vásárhelyen cĂmmel számol be arrĂłl, hogy EvangĂ©lium cĂmmel adta ki az
Újszövetség egy részét a marosvásárhelyi református vártemplomi
egyházközség. A Jézus születésétől a keresztyén egyház megalakulásáig
terjedő időt és eseményeket átfogó, olvasmányos formában szerkesztett
Bibliához Haller JĂłzsef kĂ©pzĹ‘művĂ©sz kĂ©szĂtett illusztráciĂłkat. Ă–tvös
JĂłzsef, a vártemplom lelkĂ©sze elmondta: ritka esemĂ©nynek számĂt az, hogy
egyházközség ad ki Bibliát, és tudomása szerint református gyülekezetben
erre egy példa volt, a szintén vártemplomi lelkipásztor, Tóthfalusi József
1908-ban szerkesztett Képes Bibliája. Emlékeztetett rá: „A
konfirmandusainknak SzentĂrást szoktunk ajándĂ©kozni, de Ă©ppen kifogyĂłban
volt a készletünk, ekkor fogalmazódott meg az ötlet, hogy saját kiadvánnyal
ajándékozzuk meg fiataljainkat.” A kiadványba Máté, Márk, Lukács és János
evangéliumai mellé beválogatták az Apostolok cselekedeteit is. A kötetet
Markó Béla mutatta be, aki bevallotta: először fordul elő vele, hogy egy
kétezer éves szöveget ajánl az olvasók figyelmébe.* „A Bibliánál fontosabb
összefoglalását nem ismerjük mindannak az erkölcsiségnek, eszmeiségnek, ami
szerint ma is élünk”* – fogalmazott a költő.
A *szekelyhon.ro <http://szekelyhon.ro> Kortárs bibliai törtĂ©net* cĂmmel Ăr
arrĂłl, hogy Ă–zönvĂz elĹ‘tt cĂmmel kamaratermi bemutatĂłt tartottak április
30-án szerdán 19 ĂłrátĂłl a CsĂki JátĂ©kszĂnben, az elĹ‘adást ma 19 ĂłrátĂłl
megismétlik. Oleg és Vlagyimir Presznyakov testvérek drámáját a társulat
Csiki Zsolt rendezĹ‘vel vitte szĂnre. A rendezĹ‘ elmondta: nagyon kedveli az
orosz drámaĂrĂłk műveit, szerinte PresznyakovĂ©k mindig aktuális, izgalmas
problĂ©mákat feszegetnek, ráadásul nagyon egyedi stĂlussal. Nem klasszikus
mĂłdon, vagyis lineárisan kerekedik ki az elĹ‘adásaik Ăve, mivel általában
csak a darabjaik fĹ‘szereplĹ‘inek van kidolgozott karakterĂĽk. A többi szĂnĂ©sz
epizĂłdszerepet alakĂt, Ăgy legtöbbször mozaikszerűen, egy filmhez hasonlĂłan
áll össze a vĂ©gsĹ‘ kĂ©p. AmĂşgy ez Ăgy szokott törtĂ©nni a mindennapi Ă©letben
is, hiszen mi sem tudjuk követni embertársaink pályáját, csak a velük való
találkozáskor, viselkedĂ©sĂĽk Ă©s beszĂ©lgetĂ©sĂĽk alapján derĂthetĂĽnk ki
epizĂłdokat az Ă©letĂĽkbĹ‘l. Ezt a felĂ©pĂtĂ©st követi az Ă–zönvĂz elĹ‘tt cĂmű
darab is. A történet, ahogy a rendező jellemezte, egy eléggé markáns
vallásos motĂvumra Ă©pĂĽl. Jon (a fĹ‘szereplĹ‘) vásárolni megy, a szupermarket
kiszolgálója meggyőzi, hogy vegyen egy olyan chipset, amelyben egy
nyereményszelvény található. Egy jachtot fog nyerni, az lesz a feladata,
hogy akárcsak a bibliai NoĂ©, erre menekĂtsen a hamarosan bekövetkezĹ‘
özönvĂz elĹ‘l kĂ©t-kĂ©t pĂ©ldányt minden földi állatfajbĂłl. Nem vĂ©letlenszerűen
kapcsolĂłdnak az esemĂ©nyek, Ăgy a fĹ‘hĹ‘s kĂ©nytelen elhinni, hogy Ĺ‘ egy Ăşjabb
kiválasztott, egy mai Noé, persze mindez mai világunkban nem működik olyan
könnyen, mint egykor. A rendező szerint nekünk is hasonló kételyekkel
kellene megküzdjünk, mint Jonnak. Nehezen tudnánk elhinni, hogy tényleg
küldetésünk van. Ráadásul állandóan akadályokba ütköznénk. Manapság
állatkertből kellene megvásárolni az állatokat, persze minden fajra nem
jutna pĂ©nz. A törtĂ©net fĹ‘hĹ‘se az autĂłját is eladja, de Ăgy is csak egy
gorillát tud megvenni. Ráadásul kiderül, hogy nyereménye nem egy jacht,
hanem egy csĂłnak, Ăgy jobban meg kell szűrnie, hogy kiket vihet magával.
SzĂłval, „eleve halálra van ĂtĂ©lve ez a misszió”.
A *Magyar Nemzet* (*Budapest…* 2.o.) közli, hogy *az idĂ©n 13 Ăşj dĂszpolgára
lesz Budapestnek, posztumusz dĂjat kap RĂłnay György, a magyar Ă©s a
katolikus irodalom kimagaslĂł alakja, ĂrĂł, költĹ‘, műfordĂtĂł.*
Magyar KurĂr
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140502/2c0bca9b/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról