[Grem] Magdolna mosodák - kereszténység, szex, bűn

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2014. Jún. 17., K, 12:18:14 CEST


 Magdolna-mosodák – kereszténység, szex, bűn
2014. június 13. péntek, 06:00 | Írta: Kölnei Lívia
http://talita.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1926:magdolna-mosodak-keresztenyseg-szex-bn&catid=52:egyuett&Itemid=79

[image: magdolna-mosoda1]
*„A pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve" – tartja a közmondás,
és az írországi Magdolna-mosodák esetében ez így igaz. A témában a legújabb
hĂ­r
<http://mult-kor.hu/20140605_800_ujszulott_csontvazara_bukkantak_egy_zardaban>
méltán kelt felháborodást hívők és nem hívők között.*

 *A Magdolna-házak* *eredetileg a keresztény könyörületesség, **szeretet és
szolidaritás **jegyében jöttek létre világszerte a 18. század végétől.* Az
volt a *feladatuk, hogy menedéket, segítséget nyújtsanak a
prostituáltaknak, akik saját erejükből nem tudtak kitörni **életformájukból*.
Később* kibővültek árvaházakkal, oktatási intézményekkel. A befogadott
nőknek munkalehetőséget is teremtettek, így el tudták tartani magukat és a
házat, ahol éltek.* Eddig példamutatónak tűnik minden. A nagyközönség
számára *a 20. század elején* készült filmfelvételek
<http://www.bbc.com/news/world-europe-21326221> és képek* idilli
környezetet, rendezett, vidám hétköznapokat, egyszerűen öltözött nők békés
csoportja*it jelenítik meg. Ma már tudjuk, hogy a valóság ennél feketébb
volt. Vajon hol csúszott el a jó szándék? A segíteni akarás *hogyan fordult
át szeretettelen, ítélkező, megalázó erőszakká?*

A londoni Magdolna kórház 1758-ban létesült. Dublinban 1765-ben jött létre
az első Magdolna-otthon protestáns nők számára, majd 1809-ben az első
katolikus Corkban. A keresztény felekezetek egymással párhuzamosan
működtettek több száz ilyen intézményt a Föld több országában
(Bethánia-otthonok néven is) – a legtöbb működésével kapcsolatban kevésbé
merültek fel problémák. A 20. sz. elejétől teherbe esett lányok,
egyedülálló anyák, megerőszakolt lányok és* önfejűnek, nevelhetetlennek
tartott fiatal nők is kerültek az otthonokba.* A katolikus fenntartású
házak Írországban szorosan együttműködtek az állami-városi hatóságokkal,
fegyintézetekként is szolgáltak. A túlélők visszaemlékezései
<http://www.bbc.com/news/world-europe-21345995>és a tömegsírok
<http://mult-kor.hu/20140605_800_ujszulott_csontvazara_bukkantak_egy_zardaban>
exhumált maradványai azt *igazolják, hogy az írországi házak működtetői a
„bűnösök" életét semmibe vevő, fizikai erejét kizsákmányoló, lelkileg (és
valószínűleg testileg is) bántalmazó életformát kényszerítettek a
bentlakókra.* Az utolsó ilyen intézmény 1996-ban zárt be Írországban.

A kisiklás folyamatában tetten érhető *a hatalomvágy és a kapzsiság*,
a *képmutató
erkölcsösség*. Fordulópontot jelentett, amikor a nők és az otthonok
önfenntartását szolgáló mosodák egyre több, egyre nagyobb állami és
szállodai megrendeléseket kaptak. (Ne feledjük, a kézi mosás korában
vagyunk, amikor még nem használtak mosógépeket!) *A bevétel már meghaladta
a fenntartást szolgáló összeget*, *jelentős haszon*hoz juttatta a házak
fenntartóit. *A növekvő „üzletnek*" *nem könnyű határt szabni *– egyre
több, ingyen dolgozó munkaerőre lett szükség. *Valószínűleg ez az oka*, *hogy
a 20. század elejétől jelentősen kibővült az otthonokba „utaltak" köre:
ezekbe az intézetekbe adhatták be a családok a lányaikat, ha „folt esett a
becsületükön", ha teherbe estek, ha elcsavarogtak vagy nem engedelmeskedtek
otthon, ha szexuális erőszak áldozataivá váltak, vagy valamilyen
törvénysértést követtek el, például loptak. **A profilváltáshoz
kihasználták a korabeli társadalmi környezet hazug erkölcsösségét.* A
világi hatóságokkal szorosan együttműködve egyes ír Magdolna-házak
börtönszerű nevelőintézetekké, egyfajta munkatáborokká alakultak, ahol nem
a lányok társadalmi beilleszkedésének segítése volt a cél, hanem a
büntetés. A fenti folyamat – jelenlegi tudásunk szerint – elsősorban az
írországi Magdolna-házakat érintette, a világ más pontjain lévő hasonló
intézményekkel kapcsolatban nem merült fel ennyi panasz.

Az Írországban kialakult helyzet viszont szélsőséges arculatát mutatja a
keresztény kultúrkör szexualitás-ellenességének, amely a 20. század
közepéig – hol erősebben, hol gyengébben – valamennyi keresztény
felekezetet jellemezte.

[image: magdolna-otthon2]

*Az eltúlzott prüdéria, a keresztény test-ellenesség* történetének rövid
ismertetése is meghaladná e cikk kereteit. A mai kutatók többnyire
megegyeznek abban, hogy ez a szellemi áramlat a Biblia passzusait
eltúlozva, gnosztikus hatásra alakult ki, és szerezte meg a szellemi
uralmat az elkövetkező hosszú századokra. Hatására *az eredendő bűnt
gyakran szexuális bűnként értelmezték*, nem hivatalosan, hanem a közbeszéd
részeként. *A szexualitás lenézése, utálata *v*alójában teljesen távol áll
a Biblia szellemiségétől.* A Szentírás a szexuális ösztön megélésének
helyes és gyümölcsöző kereteit fogalmazza meg. *A nők * megítélése is
végletekbe hajlott emiatt: egyrészt ők voltak *a „bűnre csábító szexuális
ösztön" megtestesülései,* másrészt társadalmi *elvárásként lebegett előttük
a szűzi, szeplőtelen példakép, Mária, akihez asszonyként is hasonulniuk
kellett volna.* A szűzies lány és a derék, jámbor, szűzies asszony képe a
katolikus és a protestáns közösségekben egyaránt a szexualitás elnyomását,
sőt megvetését feltételezte. Ez generációkon átívelő prüdériát,
frusztráltságot, házastársi örömtelenséget és szeretetlenséget, a férfiak
részéről viszont az „örömök" nyilvánosházakban keresését eredményezte.

Máig visszhangzanak a fülemben *nyolcvanas évei elején járó
nőismerősöm **szomorú
szavai az élettörténetéről*: a II. világháború után apját kitelepítették,
anyját málenkij robotra hurcolták, így* árva lett.* A vidéki kisvárosban*
apácák fogadták be lánykollégiumukba.* „*Az éhhaláltól megmentettek, ezért
örökké hálás leszek nekik. De a későbbi házasságomat tönkretették. Ott
náluk jött meg először a menstruációm, és ők ettől kezdve a nőiségem olyan
fokú utálatára tanítottak, amit azóta se hevert ki se a testem, se a
lelkem."*

A 20. század közepéig a szerzetesnők zöme nem kapott olyan magas színvonalú
képzést a katolikus egyházban, mint a férfi szerzetesek vagy a papok. Ez a
korabeli társadalom női-férfi képzési egyenlőtlenségének megfelelően
történt. Sokan közülük nem szabad akaratukból, a bibliai tanács útmutatása
szerint vállalták az önmegtartóztatást, lehet tehát, hogy a testiség
gyűlöletével tették elviselhetőbbé a maguk számára ezt az életállapotot. *Nem
lehet azonban a lányok szexualitás-ellenes nevelését csak az őket tanító
szerzetesnők tudatlanságára visszavezetni, hiszen a protestáns közösségeket
is jellemezte*. *A probléma gyökere mélyebben van, életeket tett tönkre, a
sebek lassan gyĂłgyulnak.*

[image: magdolna-otthon3]

*Nem csodálkozhatunk azon sem, hogy *a testet, a szexualitást a bűn körébe
utaló keresztény szemléletet és életmódot olyan sokan megtagadták *a 20.
században, és az 1960-as években tömegek üdvözölték **a szexuális
forradalmat*,* s lettek a nők (és férfiak) megint csak vesztesek*: mára
egyértelmű, hogy *a másik véglet*, a testi örömöknek a boldogsággal, a
szabadság megélésével való azonosítása ugyanúgy nem vezet jóra.

De ahogy a Magdolna-házak is bezártak, a társadalom már nem veti ki sem az
egyedülálló anyát, sem gyermekét. Remélem, a keresztény közösségek sem
ítélik el, még ha nem is lehet helyeselni a családon kívüli
gyermekvállalást és a megfontolatlan párkapcsolatokat. *Lassan a
keresztények is megértik, hogy az életet tovább adó, a Szentlélek
templomaként működő test milyen csodálatos dolog. És remélem, hogy ezzel
együtt az egészséges lelki és testi fejlődést biztosító bibliai határok is
újra divatba jönnek – nem csak a keresztények között.*



*1. kép
<http://cdn.24.co.za/files/Cms/General/d/2271/b610d1a199b645c8ba722d9f2630c3f9.jpg>,
2. kép
<http://bocktherobber.com/wordpress/wp-content/uploads/2013/02/magdalene-laundries.jpg>,
3. kép
<http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/Magdalen-asylum-england.jpg>*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140617/b27dd3fc/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról