[Grem] Kelet és nyugat holokauszt vita, T.Snyder elmélete
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. Jan. 23., Cs, 15:45:40 CET
Kelet-nyugati holokauszt-vita 2014. január 21.
http://metazin.hu/index.php/item/2888-kelet-nyugati-holokauszt-vita
*A domináns nyugati felfogás képviselői elvárják a kelet-európaiaktól,
hogy a holokausztot tekintsék a második világháború lényegi történésének,
és a németek példájára vallják meg önnön felelősségüket. *
*Kelet-Európában sokan úgy látják, hogy egyenlő mércével kell mérni a náci
Németország és a sztálini Szovjetunió bűneit. *
*A neves brit-amerikai történész mindkét álláspontot hibásnak látja, de a
nyugatit egy leheletnyivel hibásabbnak.*
A nyugati fél azt várja a kelet-európaiaktól, hogy "a németekéhez hasonló
bűnbánatot tartsanak, továbbá fogadják el a mai
holokauszt-történetfelfogást a maga problémáival, korlátaival és tabuival
együtt. Ez lehetetlen<http://www.eurozine.com/articles/2013-06-06-snyder-en.html>"
- írja Timothy Snyder<http://www.metazin.hu/?searchword=Snyder&searchphrase=any&limit=20&ordering=newest&view=search&option=com_search>,
a Yale Egyetem történészprofesszora a Eurozinban.
Snyder, mint a Metazinban is olvasható
volt<http://www.metazin.hu/index.php/item/2202>,
annak a kelet-európai térségnek a második világháborús történetét írta
meg<http://parkkiado.hu/termek/veres-ovezet.html>,
amelyet mind a Szovjetunió mind a hitleri Németország csapatai megszálltak,
és ennek a történetnek az ismeretében enyhén arra az álláspontra hajlik,
hogy inkább az "egyenlő mérce" híveinek van igazuk. Nem így nevezi őket,
nem is "keletinek", hanem "nemzetiesnek", a másik felet pedig nem
"nyugatinak", hanem "civilizációsnak". Az előbbin azt érti, hogy *a
kelet-európai holokauszt-történészek (itt mindenekelőtt a lengyelekre kell
gondolnunk, mert Snyder őket ismeri a legjobban) a nemzetállam
elvesztésében látják tragédiájuk kulcsát.* Az utóbbin pedig azt, hogy* az
uralkodó (nyugati) felfogás a német civilizáció elfajulásával magyarázza a
holokausztot, a kelet-európai társadalmakat viszont eleve hajlamosnak
tekinti az antiszemitizmusra.* *Snyder *ezt egy súlyos módszertani hibával
magyarázza, tudniillik azzal, hogy a szakirodalom szinte kizárólag a német
forrásokra támaszkodik, holott ez a módszer a gyarmatok történetének
feldolgozásában például már régóta meghaladottnak számít. Ő *a szovjet és a
náci megszállás találkozásában jelöli meg a holokauszt forrását,* *közelebbről
abban, hogy az általa tanulmányozott kelet-európai térségben
szétrombolódott az állam*. Ebben a helyzetben *kezdődött meg a helyszínen a
zsidó lakosság módszeres irtása, s vált a náciknál hamarosan céllá a
totális népirtás.* A "vér övezetében" jelentős és erőszakos antiszemitizmus
létezett a nácik előtt is, de a holokauszt idején bármelyik héten több
zsidó áldozat esett, mint előzőleg az összes pogromban együttvéve. Ezért
aztán a helyi társadalmakat tenni eleve felelőssé a holokausztért
egyszerűen abszurd kísérlet. Ugyanakkor* a német antiszemitizmus sem
vezetett önmagában holokauszthoz, még náci formájában sem, hiszen a német
zsidóság többsége megmenekült: a zsidók nagyjából felét időben engedték
emigrálni.*
*A harmincas években a Szovjetunióban százszor annyi zsidó polgárt öltek
meg, mint Németországban* - írja Snyder. Még a szovjet-német szövetség
idején sem volt szó *totális népirtás*ról: Hitler felajánlotta Sztálinnak,
hogy a Szovjetunióba telepít kétmillió zsidót, de ezt a javaslatát
elutasították. Snydernek közelebbi magyarázata nincs rá, *mi okozta a
fordulatot*, csak annyit vél tudni, *hogy a náci és a szovjet expanzió
találkozása kellett hozzá.*
*Snyder nem tagadja, hogy a holokauszt egészen egyedülálló a
világtörténelemben, de ellenzi azt, ahogy ezt nyugaton hangsúlyozzák,
mégpedig azzal szemben, ahogyan keleten a sztálini bűnöket.*
A nyugati *"civilizációs" felfogás hívei szerint* Németországtól keletre
csak egy civilizáció volt, *a Szovjetunió*é, az pedig, miközben önmagát
megvédte a náci támadás ellen, egyúttal az egész emberiséget is
megmentette. Ennek során *a holokausztnak is véget vetett: ezt jelképezi
Auschwitz felszabadításának története.*
*Snyder megjegyzi azonban*, hogy *amikor a Vörös Hadsereg 1944 nyarán
megállt a Visztulánál, s lehetővé tette, hogy a nácik vérbe fojtsák a
varsói felkelést, egyúttal arra is lehetőséget nyújtott, hogy a nácik a
łódźi gettóból 67 ezer zsidó foglyot Auschwitzba szállítsanak. Fél évvel
később azt sem akadályozta meg, hogy Auschwitzból halálmenetekben
Németország elé hajtsák a maradék foglyokat.*
A nyugatiak hajlamosak elfogadni a háború előtti kelet-európai államokról
alkotott szovjet ítéletet, a "nemzetiesek" viszont olykor eltúlozzák az
ellenük elkövetett, éppen elég borzalmas szovjet bűnöket. Már csak ezért
sem hajlandók elfogadni a két megszállás összehasonlítását tiltó tabut.
Keleten sok mindent lebontottak már a nemzeti ártatlanság mítoszából, és
sok szó esett arról, hogy a helyiek milyen felelősséget viselnek a
holokausztért. De *a "civilizációsok" nem érik be ennyivel. Elvárnák, hogy
a németekéhez hasonló bűnbánat tartassék, s hogy a keletiek fogadják el a
világháborúval kapcsolatos tabukat.*
*Erre mondja Snyder*, hogy ez lehetetlen. Hiszen *bár több százezer
kelet-európai vett részt a holokausztban tettesként, sőt, "szinte biztos,
hogy a gyilkosok többsége nem is német volt", ámde a "végső megoldás" német
találmány volt, amit a nácik erőszakoltak ki az elfoglalt
területeken.*Németország határain túl *a
német típusú bűnbánatnak nincs értelme, mert a holokauszt mindenekelőtt
német bűn volt.*
*Csakhogy a vita folytatódik, és Snyder szerint már az európai
integrációnak is "problémákat okoz".*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140123/b1a75df9/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról