<div dir="ltr"><h2>
                        
                  Kelet&ndash;nyugati holokauszt-vita
                  
          </h2>
          
                
                
        <span>
            2014. január 21.<br></span><a href="http://metazin.hu/index.php/item/2888-kelet-nyugati-holokauszt-vita" target="_blank">http://metazin.hu/index.php/item/2888-kelet-nyugati-holokauszt-vita</a><br><div>

          
          
                    
          
          
                              
          <div>
                  <p><b><u>A domináns nyugati felfogás képviselői elvárják a 
kelet-európaiaktól,</u> <u>hogy</u>&nbsp; <u>a holokausztot tekintsék a második világháború 
lényegi történésének</u>, és<u> a németek példájára vallják meg önnön 
felelősségüket.</u> <br></b></p><p><b><u>Kelet-Európában sokan úgy látják</u>, hogy <u>egyenlő mércével 
kell mérni a náci Németország és a sztálini Szovjetunió bűneit.</u> <br></b></p><p><b><u>A neves 
brit&ndash;amerikai történész</u> <u>mindkét álláspontot hibásnak látja, de a 
nyugatit egy leheletnyivel hibásabbnak</u>.</b></p>
          </div>
                              
          <div>
                  
<p>&nbsp;A nyugati fél azt várja a kelet-európaiaktól, hogy &bdquo;<span lang="zxx"><a href="http://www.eurozine.com/articles/2013-06-06-snyder-en.html" target="_blank">a
 németekéhez hasonló bűnbánatot tartsanak, továbbá fogadják el a mai 
holokauszt-történetfelfogást a maga problémáival, korlátaival és 
tabuival együtt. Ez lehetetlen</a></span>&rdquo; &ndash; írja <span lang="zxx"><a href="http://www.metazin.hu/?searchword=Snyder&amp;searchphrase=any&amp;limit=20&amp;ordering=newest&amp;view=search&amp;option=com_search" target="_blank">Timothy Snyder</a></span>, a Yale Egyetem történészprofesszora a Eurozinban.</p>



<p>Snyder, mint a Metazinban is <span lang="zxx"><a href="http://www.metazin.hu/index.php/item/2202" target="_blank">olvasható volt</a></span>, annak a kelet-európai térségnek a második világháborús történetét <span lang="zxx"><a href="http://parkkiado.hu/termek/veres-ovezet.html" target="_blank">írta meg</a></span>,
 amelyet mind a Szovjetunió mind a hitleri Németország csapatai 
megszálltak, és ennek a történetnek az ismeretében enyhén arra az 
álláspontra hajlik, hogy inkább az &bdquo;egyenlő mérce&rdquo; híveinek van igazuk. 
Nem így nevezi őket, nem is &bdquo;keletinek&rdquo;, hanem &bdquo;nemzetiesnek&rdquo;, a másik 
felet pedig nem &bdquo;nyugatinak&rdquo;, hanem &bdquo;civilizációsnak&rdquo;. Az előbbin azt 
érti, hogy <u>a kelet-európai holokauszt-történészek (itt mindenekelőtt a 
lengyelekre kell gondolnunk, mert Snyder őket ismeri a legjobban) a 
nemzetállam elvesztésében látják tragédiájuk kulcsát.</u> Az utóbbin pedig 
azt, hogy<u> az uralkodó (nyugati) felfogás a német civilizáció 
elfajulásával magyarázza a holokausztot, a kelet-európai társadalmakat 
viszont eleve hajlamosnak tekinti az antiszemitizmusra.</u> <u><b>Snyder </b></u>ezt egy 
súlyos módszertani hibával magyarázza, tudniillik azzal, hogy a 
szakirodalom szinte kizárólag a német forrásokra támaszkodik, holott ez a
 módszer a gyarmatok történetének feldolgozásában például már régóta 
meghaladottnak számít. Ő <u><b>a szovjet és a náci megszállás találkozásában 
jelöli meg a holokauszt forrását,</b></u> <u><b>közelebbről abban, hogy az általa 
tanulmányozott kelet-európai térségben szétrombolódott az állam</b></u>. Ebben a
 helyzetben <u><b>kezdődött meg a helyszínen a zsidó lakosság módszeres 
irtása, s vált a náciknál hamarosan céllá a totális népirtás.</b></u> A &bdquo;vér 
övezetében&rdquo; jelentős és erőszakos antiszemitizmus létezett a nácik előtt
 is, de a holokauszt idején bármelyik héten több zsidó áldozat esett, 
mint előzőleg az összes pogromban együttvéve. Ezért aztán a helyi 
társadalmakat tenni eleve felelőssé a holokausztért egyszerűen abszurd 
kísérlet. Ugyanakkor<u><b> a német antiszemitizmus sem vezetett önmagában 
holokauszthoz, még náci formájában sem, hiszen a német zsidóság többsége
 megmenekült: a zsidók nagyjából felét időben engedték emigrálni.</b></u> <br></p><p><u><b>A harmincas években a Szovjetunióban százszor annyi zsidó polgárt öltek 
meg, mint Németországban</b></u> &ndash; írja Snyder. Még a szovjet&ndash;német szövetség 
idején sem volt szó <u><b>totális népirtás</b></u>ról: Hitler felajánlotta Sztálinnak,
 hogy a Szovjetunióba telepít kétmillió zsidót, de ezt a javaslatát 
elutasították. Snydernek közelebbi magyarázata nincs rá, <u><b>mi okozta a 
fordulatot</b></u>, csak annyit vél tudni, <u><b>hogy</b><b> a náci és a szovjet expanzió 
találkozása kellett hozzá.</b></u></p>
<p><u>Snyder nem tagadja, hogy a holokauszt egészen egyedülálló a 
világtörténelemben, de ellenzi azt, ahogy ezt nyugaton hangsúlyozzák, 
mégpedig azzal szemben, ahogyan keleten a sztálini bűnöket.</u> <br></p><p>A nyugati 
<u><b>&bdquo;civilizációs&rdquo; felfogás hívei szerint</b></u> Németországtól keletre csak egy 
civilizáció volt, <u><b>a Szovjetunió</b></u>é, az pedig, miközben önmagát megvédte a 
náci támadás ellen, egyúttal az egész emberiséget is megmentette. Ennek 
során <u><b>a holokausztnak is véget vetett: ezt jelképezi Auschwitz 
felszabadításának története.</b></u> <br></p><p><u><b>Snyder megjegyzi azonban</b></u>, hogy <u><b>amikor a 
Vörös Hadsereg 1944 nyarán megállt a Visztulánál, s lehetővé tette, hogy
 a nácik vérbe fojtsák a varsói felkelést, egyúttal arra is lehetőséget 
nyújtott, hogy a nácik a łódźi gettóból 67 ezer zsidó foglyot 
Auschwitzba szállítsanak. Fél évvel később azt sem akadályozta meg, hogy
 Auschwitzból halálmenetekben Németország elé hajtsák a maradék 
foglyokat.</b></u></p>
<p>A nyugatiak hajlamosak elfogadni a háború előtti kelet-európai 
államokról alkotott szovjet ítéletet, a &bdquo;nemzetiesek&rdquo; viszont olykor 
eltúlozzák az ellenük elkövetett, éppen elég borzalmas szovjet bűnöket. 
Már csak ezért sem hajlandók elfogadni a két megszállás 
összehasonlítását tiltó tabut. Keleten sok mindent lebontottak már a 
nemzeti ártatlanság mítoszából, és sok szó esett arról, hogy a helyiek 
milyen felelősséget viselnek a holokausztért. De <u><b>a &bdquo;civilizációsok&rdquo; nem 
érik be ennyivel. Elvárnák, hogy a németekéhez hasonló bűnbánat 
tartassék, s hogy a keletiek fogadják el a világháborúval kapcsolatos 
tabukat.</b></u> <br></p><p><u><b>Erre mondja Snyder</b></u>, hogy ez lehetetlen. Hiszen <u><b>bár több 
százezer kelet-európai vett részt a holokausztban tettesként, sőt, 
&bdquo;szinte biztos, hogy a gyilkosok többsége nem is német volt&rdquo;, ámde a 
&bdquo;végső megoldás&rdquo; német találmány volt, amit a nácik erőszakoltak ki az 
elfoglalt területeken.</b></u> Németország határain túl <u><b>a német típusú 
bűnbánatnak nincs értelme, mert a holokauszt mindenekelőtt német bűn 
volt.</b></u> <br></p><p><u><b>Csakhogy a vita folytatódik, és Snyder szerint már az európai 
integrációnak is &bdquo;problémákat okoz&rdquo;.</b></u></p>          </div>
                    
                

          
                
          
          
          
          
          
  </div></div>