<div dir="ltr"><h2>
                        
                 Kelet–nyugati holokauszt-vita
                 
         </h2>
        
                
<span>
2014. január 21.<br></span><a href="http://metazin.hu/index.php/item/2888-kelet-nyugati-holokauszt-vita" target="_blank">http://metazin.hu/index.php/item/2888-kelet-nyugati-holokauszt-vita</a><br><div>
        
        
                 
        
        
                          
         <div>
                 <p><b><u>A domináns nyugati felfogás képviselői elvárják a
kelet-európaiaktól,</u> <u>hogy</u> <u>a holokausztot tekintsék a második világháború
lényegi történésének</u>, és<u> a németek példájára vallják meg önnön
felelősségüket.</u> <br></b></p><p><b><u>Kelet-Európában sokan úgy látják</u>, hogy <u>egyenlő mércével
kell mérni a náci Németország és a sztálini Szovjetunió bűneit.</u> <br></b></p><p><b><u>A neves
brit–amerikai történész</u> <u>mindkét álláspontot hibásnak látja, de a
nyugatit egy leheletnyivel hibásabbnak</u>.</b></p>
         </div>
                          
         <div>
                 
<p> A nyugati fél azt várja a kelet-európaiaktól, hogy „<span lang="zxx"><a href="http://www.eurozine.com/articles/2013-06-06-snyder-en.html" target="_blank">a
németekéhez hasonló bűnbánatot tartsanak, továbbá fogadják el a mai
holokauszt-történetfelfogást a maga problémáival, korlátaival és
tabuival együtt. Ez lehetetlen</a></span>” – írja <span lang="zxx"><a href="http://www.metazin.hu/?searchword=Snyder&searchphrase=any&limit=20&ordering=newest&view=search&option=com_search" target="_blank">Timothy Snyder</a></span>, a Yale Egyetem történészprofesszora a Eurozinban.</p>
<p>Snyder, mint a Metazinban is <span lang="zxx"><a href="http://www.metazin.hu/index.php/item/2202" target="_blank">olvasható volt</a></span>, annak a kelet-európai térségnek a második világháborús történetét <span lang="zxx"><a href="http://parkkiado.hu/termek/veres-ovezet.html" target="_blank">írta meg</a></span>,
amelyet mind a Szovjetunió mind a hitleri Németország csapatai
megszálltak, és ennek a történetnek az ismeretében enyhén arra az
álláspontra hajlik, hogy inkább az „egyenlő mérce” híveinek van igazuk.
Nem így nevezi őket, nem is „keletinek”, hanem „nemzetiesnek”, a másik
felet pedig nem „nyugatinak”, hanem „civilizációsnak”. Az előbbin azt
érti, hogy <u>a kelet-európai holokauszt-történészek (itt mindenekelőtt a
lengyelekre kell gondolnunk, mert Snyder őket ismeri a legjobban) a
nemzetállam elvesztésében látják tragédiájuk kulcsát.</u> Az utóbbin pedig
azt, hogy<u> az uralkodó (nyugati) felfogás a német civilizáció
elfajulásával magyarázza a holokausztot, a kelet-európai társadalmakat
viszont eleve hajlamosnak tekinti az antiszemitizmusra.</u> <u><b>Snyder </b></u>ezt egy
súlyos módszertani hibával magyarázza, tudniillik azzal, hogy a
szakirodalom szinte kizárólag a német forrásokra támaszkodik, holott ez a
módszer a gyarmatok történetének feldolgozásában például már régóta
meghaladottnak számít. Ő <u><b>a szovjet és a náci megszállás találkozásában
jelöli meg a holokauszt forrását,</b></u> <u><b>közelebbről abban, hogy az általa
tanulmányozott kelet-európai térségben szétrombolódott az állam</b></u>. Ebben a
helyzetben <u><b>kezdődött meg a helyszínen a zsidó lakosság módszeres
irtása, s vált a náciknál hamarosan céllá a totális népirtás.</b></u> A „vér
övezetében” jelentős és erőszakos antiszemitizmus létezett a nácik előtt
is, de a holokauszt idején bármelyik héten több zsidó áldozat esett,
mint előzőleg az összes pogromban együttvéve. Ezért aztán a helyi
társadalmakat tenni eleve felelőssé a holokausztért egyszerűen abszurd
kísérlet. Ugyanakkor<u><b> a német antiszemitizmus sem vezetett önmagában
holokauszthoz, még náci formájában sem, hiszen a német zsidóság többsége
megmenekült: a zsidók nagyjából felét időben engedték emigrálni.</b></u> <br></p><p><u><b>A harmincas években a Szovjetunióban százszor annyi zsidó polgárt öltek
meg, mint Németországban</b></u> – írja Snyder. Még a szovjet–német szövetség
idején sem volt szó <u><b>totális népirtás</b></u>ról: Hitler felajánlotta Sztálinnak,
hogy a Szovjetunióba telepít kétmillió zsidót, de ezt a javaslatát
elutasították. Snydernek közelebbi magyarázata nincs rá, <u><b>mi okozta a
fordulatot</b></u>, csak annyit vél tudni, <u><b>hogy</b><b> a náci és a szovjet expanzió
találkozása kellett hozzá.</b></u></p>
<p><u>Snyder nem tagadja, hogy a holokauszt egészen egyedülálló a
világtörténelemben, de ellenzi azt, ahogy ezt nyugaton hangsúlyozzák,
mégpedig azzal szemben, ahogyan keleten a sztálini bűnöket.</u> <br></p><p>A nyugati
<u><b>„civilizációs” felfogás hívei szerint</b></u> Németországtól keletre csak egy
civilizáció volt, <u><b>a Szovjetunió</b></u>é, az pedig, miközben önmagát megvédte a
náci támadás ellen, egyúttal az egész emberiséget is megmentette. Ennek
során <u><b>a holokausztnak is véget vetett: ezt jelképezi Auschwitz
felszabadításának története.</b></u> <br></p><p><u><b>Snyder megjegyzi azonban</b></u>, hogy <u><b>amikor a
Vörös Hadsereg 1944 nyarán megállt a Visztulánál, s lehetővé tette, hogy
a nácik vérbe fojtsák a varsói felkelést, egyúttal arra is lehetőséget
nyújtott, hogy a nácik a łódźi gettóból 67 ezer zsidó foglyot
Auschwitzba szállítsanak. Fél évvel később azt sem akadályozta meg, hogy
Auschwitzból halálmenetekben Németország elé hajtsák a maradék
foglyokat.</b></u></p>
<p>A nyugatiak hajlamosak elfogadni a háború előtti kelet-európai
államokról alkotott szovjet ítéletet, a „nemzetiesek” viszont olykor
eltúlozzák az ellenük elkövetett, éppen elég borzalmas szovjet bűnöket.
Már csak ezért sem hajlandók elfogadni a két megszállás
összehasonlítását tiltó tabut. Keleten sok mindent lebontottak már a
nemzeti ártatlanság mítoszából, és sok szó esett arról, hogy a helyiek
milyen felelősséget viselnek a holokausztért. De <u><b>a „civilizációsok” nem
érik be ennyivel. Elvárnák, hogy a németekéhez hasonló bűnbánat
tartassék, s hogy a keletiek fogadják el a világháborúval kapcsolatos
tabukat.</b></u> <br></p><p><u><b>Erre mondja Snyder</b></u>, hogy ez lehetetlen. Hiszen <u><b>bár több
százezer kelet-európai vett részt a holokausztban tettesként, sőt,
„szinte biztos, hogy a gyilkosok többsége nem is német volt”, ámde a
„végső megoldás” német találmány volt, amit a nácik erőszakoltak ki az
elfoglalt területeken.</b></u> Németország határain túl <u><b>a német típusú
bűnbánatnak nincs értelme, mert a holokauszt mindenekelőtt német bűn
volt.</b></u> <br></p><p><u><b>Csakhogy a vita folytatódik, és Snyder szerint már az európai
integrációnak is „problémákat okoz”.</b></u></p>         </div>
                 
                
        
                
        
        
        
        
        
</div></div>