[Grem] Könyvajánló: Boda László: 'Hitünk önvédelme'
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. Jan. 2., Cs, 22:10:46 CET
*Boda László: Hitünk önvédelme. Bp., Szent István Társulat, 2013.*
Naszlady Attila: Mai kérdések - mai válaszok (Boda László hit-védelmi
könyve)
Ami az alcímet illeti, Isten léte vagy a vallás értelme jelenünkben sem
veszítette el időszerűségét, mi több, nagy szükség van arra, hogy
korszerűen, hitelesen gondolkodjunk és beszéljünk róla. Különösen az eszmei
támadások pergőtüzében jogos tehát annak védelmezése.
A hitvédelem - latin nyelven: apologetika - a kereszténységen belül egészen
Pál apostol leveleihez vezethető vissza. Olyan világirodalmi szintű
képviselői is vannak, mint Szent Ágoston vagy Pascal, akik szintén saját
koruk szellemében adtak választ a kételkedőknek. A jó hitvédőnek értenie
kell a teológiához, a filozófiához, aztán szükséges mértékben a
természettudományok illetékes részeihez (vö. evolúció). Fontos, hogy a hit
védelmezője kellő írói képességgel rendelkezzék, hogy a bizonytalankodók
kérdéseire is pontos, világos és hatásos feleleteket tudjon adni. Ezeknek a
szerző birtokában van.
Boda László professzor megfogalmazásaiból az olvasó beláthatja, hogy az
érvelések az alapvető kérdésekben nemcsak a Katolikus Egyház hitét
védelmezik, hanem mindazt, amiben a keresztények-keresztyének hite közös,
ami a "nem-hívők" leggyakoribb támadásainak van kitéve. Pál apostolt idézi: *"A
hit állapotában élünk".* Tehát az állítás: "*Én nem hiszek Istenben"*,
voltaképpen azt jelenti: én akkor sem hiszek benne, ha Isten létezik. A
szerző szerint logikusan ezt kellene mondania: "*Én hiszem azt, hogy nincs
Isten". *Ezzel a kételkedő nem Isten léte ellen érvel, hanem saját
"hitéről" tesz tanúságot. Vagyis az úgynevezett "nem-hívő" is hívő, csak ő
másban hisz. Van, aki azt mondja: "*Én* *nem vagyok vallásos, de imádom
ezt, imádom azt". *Az imádás azonban a vallás megnyilatkozása. Legfeljebb
az így gondolkodó a teremtményeket teszi meg istenévé, vagyis bálványimádó.
A válaszokat öt fő kérdéskörbe csoportosítva találhatjuk meg: Isten
valósága és a teremtés, Istenhitünk és a vallás, Jézus Krisztus a Megváltó,
főleg mai támadások kereszttűzében. Ezekhez csatlakoznak erkölcsi életünk
válaszra váró problémái. Az első főleg filozófiai, a második teológiai, a
harmadik történelmi, a negyedik természettudományos, az ötödik
társadalomtudományi megalapozású. A kérdéskörök tartalmának részletes
kifejtése jeles személyek megnyilatkozásainak idézésével, továbbá
gyakorlati példákkal válik színesebbé, s ezáltal még meggyőzőbbé. A stílus
irodalmi rangú, a szerző szellemesen és találóan fogalmaz. Műve ezáltal
válik megragadó és élvezetes olvasmánnyá. Nyoma sincs benne a
kenetességnek. Közvetlen stílusban ír, ami a hitben bizonytalanok
szimpátiáját is megnyerheti. Ugyanakkor őszinte hitéből jottányit sem
enged. Az, hogy nem minden mai hitproblémára válaszol, érthető. Hiszen maga
is hivatkozik arra, hogy számos kérdés megválaszolása még külön kis kötetre
vár.
Ez a mű eltér a szokványos okfejtés formáitól. A tájékozatlan érdeklődőnek
meggyőző tájékoztatást nyújt, a témakörökben otthonosaknak pedig új
ismeretekkel szolgál. A keresztény hitben járatosak számára azért is
érdekfeszítő, mert mind az öt kérdéskörben megerősítheti a hitüket,
másrészt a hitproblémák elmélyedő és egyéni továbbgondolására ad indítást.
Ezzel mintegy "társszerzőjévé" teszi olvasóját. Időszerűségét bizonyítja,
hogy a jelenünkben lépten-nyomon felhozott hamis vádakat, téves hiedelmeket
hatásos logikával cáfolja. A címlapot idézve: a keresztény hit elleni
hangoskodó és rosszindulatú, olykor gátlástalanul szabados, becsmérlő
kődobálás tehetetlenül hull vissza a biztos védelmet nyújtó "Angyalvár"
falairól.
Csak néhány példa. Az első kérdéskörben meggyőzően bizonyítja, hogyan
cáfolja meg az anyag örök atomokból való felépítésére alapozott
materializmust a modern atomfizika. Igazolja, hogy az evolúció nem
ellenkezik a teremtéssel. A "kozmikus véletlen" pedig a matematikai
valószínűségszámítás által válik tarthatatlanná (vö. Neumann János
tanúskodása). A második részben a manapság liberális követelményként
hangoztatott szekularizáció, a tudatos elvallástalanítás alól húzza ki a
szőnyeget, főleg a hiteles vallásosság és a "szent" humánértékének
igazolásával. A harmadik kérdéskörben a tudomány és a *Biblia* közötti
számos megfelelést hitelesíti. A negyedik kérdéskörben a Jézus Krisztus
valóságát és megváltói mivoltát kikezdő támadásokat ellenpontozza a Torinói
Lepel avatott elemzésével.
Boda László - Bárdos Lajost idézve - hittel vallja Jézus Krisztus 2000
évvel ezelőtt elhangzott szavait: "*Én vagyok az út, az igazság és az élet*".
Továbbá: "*Senki sem jut az Atyához, csak énáltalam"* (Jn 14,6). A
keresztény hit védelme a szerző kötetében tehát a keresztény-keresztyén
hívők védelmét is jelenti.
*(Boda László:* Hitünk önvédelme. *Bp.*, *Szent István Társulat, 2013.)*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140102/c9881f94/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról