<div dir="ltr"><div class=""><p style="text-align:justify;text-indent:11.35pt" class="MsoNormal"><u><i><b><span style="font-size:9pt;line-height:120%"><span class="">Boda</span> László:</span><span style="font-size:9pt;line-height:120%"> Hitünk
önvédelme. Bp., Szent István Társulat, 2013.</span></b></i></u></p></div><div class=""><br>Naszlady Attila: Mai kérdések – mai válaszok (Boda László hit-védelmi könyve)</div>
<br>
        
        
<p style="text-align:justify" class="MsoNormal"><span style="font-size:9pt;line-height:120%">Ami az alcímet
illeti, Isten léte vagy a vallás értelme jelenünkben sem veszítette el időszerűségét,
mi több, nagy szükség van arra, hogy korszerűen, hitelesen gondolkodjunk és
beszéljünk róla. Különösen az eszmei támadások pergőtüzében jogos tehát annak
védelmezése.</span></p>
<p style="text-align:justify;text-indent:11.35pt" class="MsoNormal"><span style="font-size:9pt;line-height:120%">A hitvédelem –
latin nyelven: apologetika – a kereszténységen belül egészen Pál apostol leveleihez
vezethető vissza. Olyan világirodalmi szintű képviselői is vannak, mint Szent
Ágoston vagy Pascal, akik szintén saját koruk szellemében adtak választ a
kételkedőknek. A jó hitvédőnek értenie kell a teológiához, a filozófiához,
aztán szükséges mértékben a természettudományok illetékes részeihez (vö.
evolúció). Fontos, hogy a hit védelmezője kellő írói képességgel rendelkezzék,
hogy a bizonytalankodók kérdéseire is pontos, világos és hatásos feleleteket
tudjon adni. Ezeknek a szerző birtokában van.</span></p>
<p style="text-align:justify;text-indent:11.35pt" class="MsoNormal"><span style="font-size:9pt;line-height:120%"><span class="">Boda</span> László
professzor megfogalmazásaiból az olvasó beláthatja, hogy az érvelések az alapvető
kérdésekben nemcsak a Katolikus Egyház hitét védelmezik, hanem mindazt, amiben
a keresztények-keresztyének hite közös, ami a „nem-hívők” leggyakoribb
támadásainak van kitéve. Pál apostolt idézi: <i>„A hit állapotában élünk”.</i>
Tehát az állítás: „<i>Én nem hiszek Istenben”</i>, voltaképpen azt jelenti: én
akkor sem hiszek benne, ha Isten létezik. A szerző szerint logikusan ezt
kellene mondania: „<i>Én hiszem azt, hogy nincs Isten”. </i>Ezzel a kételkedő
nem Isten léte ellen érvel, hanem saját „hitéről” tesz tanúságot. Vagyis az
úgynevezett „nem-hívő” is hívő, csak ő másban hisz. Van, aki azt mondja: „<i>Én</i><b> </b><i>nem vagyok vallásos, de imádom ezt, imádom azt”. </i>Az imádás azonban a
vallás megnyilatkozása. Legfeljebb az így gondolkodó a teremtményeket teszi meg
istenévé, vagyis bálványimádó.</span></p>
<p style="text-align:justify;text-indent:11.35pt" class="MsoNormal"><span style="font-size:9pt;line-height:120%">A válaszokat öt
fő kérdéskörbe csoportosítva találhatjuk meg: Isten valósága és a teremtés,
Istenhitünk és a vallás, Jézus Krisztus a Megváltó, főleg mai támadások
kereszttűzében. Ezekhez csatlakoznak erkölcsi életünk válaszra váró problémái.
Az első főleg filozófiai, a második teológiai, a harmadik történelmi, a
negyedik természettudományos, az ötödik társadalomtudományi megalapozású. A
kérdéskörök tartalmának részletes kifejtése jeles személyek megnyilatkozásainak
idézésével, továbbá gyakorlati példákkal válik színesebbé, s ezáltal még meggyőzőbbé.
A stílus irodalmi rangú, a szerző szellemesen és találóan fogalmaz. Műve
ezáltal válik megragadó és élvezetes olvasmánnyá. Nyoma sincs benne a
kenetességnek. Közvetlen stílusban ír, ami a hitben bizonytalanok szimpátiáját
is megnyerheti. Ugyanakkor őszinte hitéből jottányit sem enged. Az, hogy nem
minden mai hitproblémára válaszol, érthető. Hiszen maga is hivatkozik arra,
hogy számos kérdés megválaszolása még külön kis kötetre vár.</span></p>
<p style="text-align:justify;text-indent:11.35pt" class="MsoNormal"><span style="font-size:9pt;line-height:120%">Ez a mű eltér a
szokványos okfejtés formáitól. A tájékozatlan érdeklődőnek meggyőző tájékoztatást
nyújt, a témakörökben otthonosaknak pedig új ismeretekkel szolgál. A keresztény
hitben járatosak számára azért is érdekfeszítő, mert mind az öt kérdéskörben
megerősítheti a hitüket, másrészt a hitproblémák elmélyedő és egyéni
továbbgondolására ad indítást. Ezzel mintegy „társszerzőjévé” teszi olvasóját.
Időszerűségét bizonyítja, hogy a jelenünkben lépten-nyomon felhozott hamis
vádakat, téves hiedelmeket hatásos logikával cáfolja. A címlapot idézve: a
keresztény hit elleni hangoskodó és rosszindulatú, olykor gátlástalanul
szabados, becsmérlő kődobálás tehetetlenül hull vissza a biztos védelmet nyújtó
„Angyalvár” falairól.</span></p>
<p style="text-align:justify;text-indent:11.35pt" class="MsoNormal"><span style="font-size:9pt;line-height:120%">Csak néhány
példa. Az első kérdéskörben meggyőzően bizonyítja, hogyan cáfolja meg az anyag
örök atomokból való felépítésére alapozott materializmust a modern atomfizika.
Igazolja, hogy az evolúció nem ellenkezik a teremtéssel. A „kozmikus véletlen”
pedig a matematikai valószínűségszámítás által válik tarthatatlanná (vö.
Neumann János tanúskodása). A második részben a manapság liberális
követelményként hangoztatott szekularizáció, a tudatos elvallástalanítás alól
húzza ki a szőnyeget, főleg a hiteles vallásosság és a „szent” humánértékének
igazolásával. A harmadik kérdéskörben a tudomány és a <i>Biblia</i> közötti
számos megfelelést hitelesíti. A negyedik kérdéskörben a Jézus Krisztus
valóságát és megváltói mivoltát kikezdő támadásokat ellenpontozza a Torinói
Lepel avatott elemzésével.</span></p>
<p style="text-align:justify;text-indent:11.35pt" class="MsoNormal"><span style="font-size:9pt;line-height:120%"><span class="">Boda</span> László –
Bárdos Lajost idézve – hittel vallja Jézus Krisztus 2000 évvel ezelőtt
elhangzott szavait: „<i>Én vagyok az út, az igazság és az élet</i>”. Továbbá: „<i>Senki
sem jut az Atyához, csak énáltalam”</i> (Jn 14,6). A keresztény hit védelme a
szerző kötetében tehát a keresztény-keresztyén hívők védelmét is jelenti.</span></p>
<p style="text-align:justify;text-indent:11.35pt" class="MsoNormal"><span style="font-size:9pt;line-height:120%"> </span></p>
<p style="text-align:justify;text-indent:11.35pt" class="MsoNormal"><i><span style="font-size:9pt;line-height:120%">(<span class="">Boda</span> László:</span></i><span style="font-size:9pt;line-height:120%"> Hitünk
önvédelme. <i>Bp.</i>, <i>Szent István Társulat, 2013.)</i></span></p></div>