[Grem] Boldogságkeresés - szexualitás / remélhetőleg isteni , esetlegesen perverz jellegei
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. Aug. 17., V, 15:00:48 CEST
A szeretet hullåmhosszån: Boldogsågkeresés és szexualitås
2014. augusztus 17. vasĂĄrnap 12:00
http://www.magyarkurir.hu/hirek/a-szeretet-hullamhosszan-boldogsagkereses-es-szexualitas
SzabĂł Ferenc jezsuita a VatikĂĄni RĂĄdiĂłban futĂł sorozatĂĄban a csalĂĄddal
foglalkozĂł oktĂłberi pĂŒspöki szinĂłdusra kĂ©szĂŒlve *a
szemĂ©lyessĂ©gâszerelemâhĂĄzassĂĄg *tĂ©makörĂ©nek kĂ©rdĂ©seit tĂĄrgyalja a
keresztĂ©ny antropolĂłgia Ă©s teolĂłgia szemszögĂ©bĆl. Az ötödik rĂ©szt közöljĂŒk.
<http://www.magyarkurir.hu/uploads/content/54547/kepek/o_adamteremtese.jpg>
Mostani elĆadĂĄsom cĂmĂ©t Christopher West tavasszal magyarul is megjelent, a
test teolĂłgiĂĄjĂĄrĂłl szĂłlĂł könyve cĂmĂ©tĆl kölcsönöztem.
*Christopher West nĆs ember, öt gyermek apja, nĂ©pszerƱ amerikai
morĂĄlteolĂłgus, neves elĆadĂł, *vilĂĄgiaknak Ă©s szeminaristĂĄknak is a II.
JĂĄnos PĂĄl nevĂ©hez fƱzĆdĆ* test teolĂłgiĂĄjĂĄt teszi hozzĂĄfĂ©rhetĆvĂ©* szĂ©les
hallgatósåg szåmåra. *Boldog csalådi életet él feleségével és öt
gyermekĂ©vel.* EszmĂ©lĆdĂ©seiben nemcsak II. JĂĄnos PĂĄlra, hanem XVI. Benedek â
elĆzĆ alkalommal ĂĄltalam is idĂ©zett â elsĆ enciklikĂĄjĂĄra (*Az Isten
szeretet*) is gyakran hivatkozik.
*A könyv a vĂĄgyrĂłl, vĂĄgyakozĂĄsrĂłl szĂłl: a szexualitĂĄsban, Ăroszban testet
öltĆ vĂĄgyakozĂĄsrĂłl, a VĂ©gtelen szomjazĂĄsĂĄrĂłl, a szerelemben Ă©s a szexuĂĄlis
kapcsolatban feszĂŒlĆ boldogsĂĄgkeresĂ©srĆl.* *âIstennek a fĂ©rfiakkĂ©nt Ă©s
nĆkkĂ©nt Ă©lvezett boldogsĂĄgunkĂ©rt alkotott tervĂ©rĆl.â* TehĂĄt örök
rendeltetĂ©sĂŒnkrĆl.
Ebben a tĂĄvlatban â az örök cĂ©lra irĂĄnyĂtani vĂ©g nĂ©lkĂŒli vĂĄgyakozĂĄsunkban â
vilĂĄgĂtja meg a helyesen Ă©rtett szexuĂĄlis erkölcsöt. A szerzĆ sajĂĄt
tapasztalatĂĄn tĂșl elsĆsorban a SzentĂrĂĄsbĂłl Ă©s keresztĂ©ny misztikusok
ĂrĂĄsaibĂłl merĂt, fĆleg pedig â mint emlĂtettem â II. JĂĄnos PĂĄlnak *A test
teolĂłgiĂĄja* c. eszmĂ©lĆdĂ©seibĆl, illetve Karol WojtyĆa *Szerelem Ă©s
felelĆssĂ©g* c. merĂ©sz könyvĂ©bĆl.
MielĆtt tovĂĄbbmennĂ©k, megjegyzem: *nĂ©hĂĄny Ă©vtized Ăłta a szakirodalom a vĂĄgy
(dĂ©sir), vĂĄgyakozĂĄs fogalmĂĄt hasznĂĄlja, amikor a szexuĂĄlis Ă©letrĆl beszĂ©l. *A
vågy/vågyakozås kifejezés idealista eredetƱ: a csillag felé sóvårgås, vårni
valamit a csillagoktĂłl. Itt *vĂĄgyakozĂĄs a szerelemre, egyesĂŒlĂ©sre, a
kölcsönös önajåndékozåsra*. De a szerelmi vågyban ott van az ösztönös
(meg)kĂvĂĄnĂĄs, tehĂĄt valami ĂĄllatias is: a hĂm kĂvĂĄnja a nĆstĂ©nyt, Ă©s
fordĂtva. Isten kezdetben Ăgy teremtette az embert fĂ©rfinak Ă©s nĆnek, akik
egy test lesznek, biztosĂtjĂĄk a faj fenntartĂĄsĂĄt. (Ter 2, 24) *Ugyanakkor
emberi szinten a szexualitĂĄs tĂșlszĂĄrnyalja a fajfenntartĂĄs biztosĂtĂĄsĂĄt.*
II. JĂĄnos PĂĄl Ărja (*Familiaris consortio*, 1881, § 11): *âA fizikai
önåtadås hazugsåg lenne, ha nem lenne a teljes személyes önåtadås jele és
gyĂŒmölcse.â* Az Ăroszban benne van a sĂłvĂĄrgĂĄs a vĂ©gtelenre. West Ărja: *âAz
emberi szexualitĂĄs vĂ©gsĆ irĂĄnyultsĂĄga az emberi szĂv sĂłvĂĄrgĂĄsa a
vĂ©gtelenre. EzĂ©rt az emberi szexualitĂĄs az örökkĂ©valĂłsĂĄg jele.â* (Lorenzo
Albacete, fizikusbĂłl lett katolikus pap, idĂ©zi West, 23) Ăs mĂ©g ugyanott
idĂ©zi Karol WojtyĆĂĄt: *âSok-sok gyengĂ©dsĂ©gre van szĂŒksĂ©g a hĂĄzassĂĄgban,
ebben az Ă©letközössĂ©gben, ahol nemcsak a testnek van szĂŒksĂ©ge a testre,
hanem fĆleg egy emberi lĂ©nynek egy mĂĄsik emberi lĂ©nyre. (âŠ) Az Ă©rdektelen
gyengĂ©dsĂ©g megmentheti a szerelmet kĂŒlönfĂ©le veszedelmektĆl, amelyek az
Ă©rzĂ©kisĂ©g önzĂ©sĂ©bĆl Ă©s az Ă©lvezethajhĂĄszĂĄsbĂłl fakadnak.â*
Most még idézem Jean Guitton katolikus filozófus (VI. Pål hajdani baråtja)
mĂ©lyre hatĂł szavait a hĂĄzassĂĄgi szerelemrĆl Ă©s hƱsĂ©grĆl: *âAz igaz, hogy a
håzassåg a szerelem eredménye, de még igazabb, hogy a szerelem a håzassåg
gyĂŒmölcse. A szerelem mƱvĂ©szete egyĂĄltalĂĄn nem a gyönyör receptjeinek
összessĂ©ge, ahogy ezt Ovidius, Catullus Ă©s a szabadossĂĄg mai szĂłvivĆi
gondoljĂĄk, hanem az a tudomĂĄny, amely megĆrzi Ă©s növeli egy hosszĂș emberi
Ă©let folyamĂĄn az ifjĂșsĂĄg annyira illanĂł szerelmĂ©t. Mert a szerelem, mint
minden normĂĄlis Ă©rzelem â a mĂ©ly azonossĂĄg ellenĂ©re is, amelyet a hƱsĂ©geskĂŒ
fejez ki â ĂĄllandĂł ĂĄtalakulĂĄson megy ĂĄt.â*
*A fĂ©rfi Ă©s a nĆ kizĂĄrĂłlagos, felbonthatatlan Ă©s termĂ©keny testi-lelki
kapcsolatĂĄt a TeremtĆ akarta* (Ter 2, 24). Krisztus pedig e nagy titkot az
Ć Ă©s az EgyhĂĄz misztikus kapcsolatĂĄhoz hasonlĂtotta (Ef 5, 21- 32; vö. Mk
10, 6-12; 1Kor 7, 10-11). *Krisztus nagy méltósågra emelte a szerelmet a
hĂĄzassĂĄgban*: a testi kapcsolat a *kegyelmet közvetĂtĆ jel a hĂĄzassĂĄg
szentségében.* (Vö. *Gaudium et spes*, 48-49)
A hĂĄzasfelek egyĂŒttmƱködnek a TeremtĆvel, rĂ©szt vesznek a teremtĂ©s mƱvĂ©ben,
amikor Ășj emberi lĂ©nyeknek adnak Ă©letet.
*MegtartĂłztatĂĄs/szĂŒzessĂ©g â keresztĂ©ny lelkisĂ©g â misztika*
A szerelem/håzassåg keresztény szemlélete utån röviden szólnunk kell *egy
måsik ållapotról: a cölibåtus*ról, amelyre a katolikus papok vållalkoznak,
illetve* az Isten orszĂĄgĂĄĂ©rt vĂĄllalt szĂŒzessĂ©g*rĆl, amelyre a *szerzetesek
fogadalmat tesznek a szegénységre és az engedelmességre szóló
elkötelezettség mellett*.
A megtartĂłztatĂĄs (szĂŒzessĂ©g, tisztasĂĄg) gyanĂșs* a mai szekularizĂĄlt,
materialista tårsadalom*ban, a cölibåtust szabadon vålasztókat is egyenesen *a
neurĂłzis mezejĂ©re utaljĂĄ*k. MĂĄsrĂ©szt bizonyos lelkisĂ©gi hagyomĂĄnyokban (Ăgy
pĂ©ldĂĄul *a keresztĂ©ny szerzetessĂ©gben) egĂ©szen kĂŒlönleges stĂĄtust adtak az
önkĂ©nt vĂĄllalt szĂŒzessĂ©gnek*. A 4. szĂĄzad egyhĂĄzatyĂĄinĂĄl elszaporodtak a
szĂŒzessĂ©get magasztalĂł mƱvek.
*A kĂŒlönbözĆ filozĂłfiai Ă©s vallĂĄsi ĂĄramlatok (judaizmus, iszlĂĄm,
buddhizmus) kĂŒlönbözĆkĂ©ppen Ă©rtĂ©kelik a cölibĂĄtust*; a rĂłmai katolikus
egyhĂĄz â a latin szertartĂĄsban â a papszentelĂ©s feltĂ©telĂ©nek tartja. (A
görögkatolikusok nĆs fĂ©rfiakat is szentelnek.) *Egyes fĂ©rfiak Ă©s nĆk
szerzetesi fogadalommal is elkötelezik magukat az Isten orszågåért vållalt
szĂŒzessĂ©gre*. TermĂ©szetesen valaki mĂĄs indĂtĂłokokbĂłl is lemondhat a
hĂĄzassĂĄgrĂłl Ă©s a szexuĂĄlis Ă©letrĆl.
A keresztĂ©ny lelkisĂ©g kĂ©pviselĆi, amikor lelki/misztikus tapasztalataikrĂłl
beszĂĄmoltak, a szerelem, sĆt az erotizmus nyelvezetĂ©tĆl kölcsönöztĂ©k a
szavakat Ă©s metaforĂĄkat. Ez a szimbolizmus fĆleg az ĂłszövetsĂ©gi Ănekek
énekére megy vissza. De a prófétåk is alkalmazzåk Isten és Izrael
kapcsolatĂĄra, a vĂĄlasztott nĂ©p hƱtlensĂ©gĂ©nek ostorozĂĄsakor. Az *ĂjszövetsĂ©g
pedig â lĂĄttuk â Krisztus Ă©s az EgyhĂĄz szeretetegysĂ©gĂ©t Ă©rzĂ©kelteti vele,*
vagy az isteni Ige Ă©s az emberi termĂ©szet egyesĂŒlĂ©sĂ©t a MegtestesĂŒlĂ©sben.
ĂrigenĂ©sz (3. szĂĄzad) az Ănekek Ă©nekĂ©t kommentĂĄlva az Ige Ă©s a lĂ©lek, vagy
az Ige Ă©s az egĂ©sz EgyhĂĄz egysĂ©gĂ©t fejtette ki. KĂ©sĆbb is tovĂĄbbĂ©l az
Egyhåz lelkiségi hagyomånyåban a jegyesi misztika nyelvezete. Gondoljunk
itt Avilai Szent TerĂ©z ĂrĂĄsaira vagy Keresztes Szent JĂĄnos költemĂ©nyeire.
Chistopher West professzor Ărja: *âA szentek több kommentĂĄrt Ărtak az
Ănekek Ă©nekĂ©hez, ehhez a szĂ©gyenĂ©rzet nĂ©lkĂŒli erotikus költemĂ©nyhez, mint a
Biblia bårmely måsik könyvéhez. Többet, mint az evangéliumokhoz. Többet,
mint Szent PĂĄl összes levelĂ©hez. MiĂ©rt? (âŠ) Ha az evangĂ©liumok »az összes
szent könyvek szĂvĂ©t alkotjĂĄk« (KEK, 125, 139), akkor a misztikusok az
Ănekek Ă©nekĂ©re, mint a »bibliai hit lĂ©nyegĂ©re« (XVI. Benedek, Az Isten
szeretet, 10) mutatnak rĂĄ. Itt fĂ©rhetĂŒnk hozzĂĄ nagyon kĂŒlönleges mĂłdon az
»örök nektĂĄrhoz«, Ă©s ĂzlelhetjĂŒk meg azt. Itt csatlakozhatunk az isteni
eskĂŒvĆi ĂŒnnephez, a szerelmi lakomĂĄhoz. Itt adhatjuk ĂĄt magunkat a
sĂłvĂĄrgott elragadtatĂĄsnak Ă©s gyönyörƱsĂ©gnek.â* (Christopher West,
*Boldogsågkeresés
és szexualitås. A test teológiåja.* Kairosz, Bp., 2014, 52-53)
*Keresztény szempontból tekintve a nemek szexuålis kapcsolatåban nemcsak *
*adottsĂĄgr*Ăłl van szĂł, *hanem feladatrĂłl is,* *amelynek megvalĂłsĂtĂĄsĂĄban a
biológiai adottsågok (hormonok), az érzelmi töltések, az erotikus
vĂĄgyakozĂĄs alakĂtĂĄsĂĄban fontos szerepe van az akaratnak.*
Xavier ThĂ©venot Ărja a LelkisĂ©gi szĂłtĂĄrban (*Dictionnaire de SpiritualitĂ©*) a
âszexualitĂĄsâ szĂłcikkben: *âAz akaratnak van bizonyos hatalma a fantazmĂĄk,
tekintetek, gesztusok, Ă©rzelmek, magatartĂĄsok felett, de â ellentĂ©tben
azzal, amit szĂĄmos lelki ĂrĂł el akar hitetni â nincs teljes hatalma! A
szexualitĂĄs annyira begyökeresedett az alany fejlĆdĂ©sĂ©be, Ă©s annyira
kondicionålja az adott kulturålis környezet, aszerint, hogy miként tekinti
a testet, fĂ©rfi Ă©s a nĆ kapcsolatĂĄt, hogy az akarat bizonyos korlĂĄtokba
ĂŒtközik (a szexuĂĄlis vĂĄgy) követelĂ©seivel szemben. SzĂĄmolni kell tehĂĄt több
személynél bizonyos szexuålis regresszióval vagy olyan ellenållhatatlan
vonzalommal, ami ellenkezik az evangélium követelményeivel, és néha azt a
benyomĂĄst kelti, hogy a szemĂ©ly lelki kĂŒzdelme megbukott. Feledni ezt a
tényt azzal a kockåzattal jår, hogy az alanyt szinte a megszållottsågig
menĆ beteges aszketikus kĂŒzdelembe vetjĂŒk. SĆt, talĂĄn a remĂ©nytelen
beletörĆdĂ©s magatartĂĄsĂĄba hajszoljuk, feledve azt, hogy az Ă©letszentsĂ©g nem
esik szĂŒksĂ©gszerƱen egybe a kĂ©nyszergondolatok Ă©s kĂ©nyszercselekvĂ©sek
(pulziĂłk) fölötti teljes önuralommal, hanem a szemĂ©ly a kĂŒzdelemben a
LĂ©lekre hagyatkozva igyekszik kiegyensĂșlyozottan integrĂĄlni a pulziĂłkat,
elismerve az akarat gyengeségét a szexuålis vågyakkal szemben, vagyis
teljesen tudatosĂtva az emberi vĂ©gessĂ©get.â*
*A szexualitĂĄs fentebb emlĂtett misztĂ©rium-jellege *â a vallĂĄsok tanĂșsĂĄga
szerint â *az istenivel kapcsolatos*. EzĂ©rt a keresztĂ©ny lelkisĂ©g rĂĄmutat
az emberi szexualitås és Isten megtapasztalåsa közti kapcsolat
kĂ©tĂ©rtelmƱsĂ©gĂ©re. E kapcsolatok *gyakran tĂ©vedĂ©shez, sĆt perverziĂłhoz is
vezettek; egyrészt azért, mert összekeverték Istent és a szexet, vagy
ellenkezĆleg: teljesen szembe ĂĄllĂtottĂĄk Ćket egymĂĄssal.*
MĂĄsrĂ©szt az* Ărosz, az igazi szerelem elemzĂ©sĂ©vel jelentĆs teolĂłgiai
reflexiĂłk szĂŒlettek a Szeretet-Isten lĂ©tĂ©re Ă©s cselekvĂ©sĂ©re vonatkozĂłan*,
illetve a Szeretet-Isten teolĂłgiĂĄja megengedte, hogy az emberi szerelembĆl
kiindulva közelĂtsĂ©k meg e misztĂ©riumot.
ErrĆl a következĆ alkalommal szĂłlunk.
Magyar KurĂr
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140817/83562a62/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról