[Grem] Boldogságkeresés - szexualitás / remélhetőleg isteni , esetlegesen perverz jellegei

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2014. Aug. 17., V, 15:00:48 CEST


A szeretet hullåmhosszån: Boldogsågkeresés és szexualitås
2014. augusztus 17. vasĂĄrnap 12:00
http://www.magyarkurir.hu/hirek/a-szeretet-hullamhosszan-boldogsagkereses-es-szexualitas
SzabĂł Ferenc jezsuita a VatikĂĄni RĂĄdiĂłban futĂł sorozatĂĄban a csalĂĄddal
foglalkozĂł oktĂłberi pĂŒspöki szinĂłdusra kĂ©szĂŒlve *a
szemĂ©lyessĂ©g–szerelem–hĂĄzassĂĄg *tĂ©makörĂ©nek kĂ©rdĂ©seit tĂĄrgyalja a
keresztĂ©ny antropolĂłgia Ă©s teolĂłgia szemszögĂ©bƑl. Az ötödik rĂ©szt közöljĂŒk.


<http://www.magyarkurir.hu/uploads/content/54547/kepek/o_adamteremtese.jpg>

Mostani elƑadĂĄsom cĂ­mĂ©t Christopher West tavasszal magyarul is megjelent, a
test teolĂłgiĂĄjĂĄrĂłl szĂłlĂł könyve cĂ­mĂ©tƑl kölcsönöztem.

*Christopher West nƑs ember, öt gyermek apja, nĂ©pszerƱ amerikai
morĂĄlteolĂłgus, neves elƑadĂł, *vilĂĄgiaknak Ă©s szeminaristĂĄknak is a II.
JĂĄnos PĂĄl nevĂ©hez fƱzƑdƑ* test teolĂłgiĂĄjĂĄt teszi hozzĂĄfĂ©rhetƑvĂ©* szĂ©les
hallgatósåg szåmåra. *Boldog csalådi életet él feleségével és öt
gyermekĂ©vel.* EszmĂ©lƑdĂ©seiben nemcsak II. JĂĄnos PĂĄlra, hanem XVI. Benedek –
elƑzƑ alkalommal ĂĄltalam is idĂ©zett – elsƑ enciklikĂĄjĂĄra (*Az Isten
szeretet*) is gyakran hivatkozik.

*A könyv a vĂĄgyrĂłl, vĂĄgyakozĂĄsrĂłl szĂłl: a szexualitĂĄsban, Éroszban testet
öltƑ vĂĄgyakozĂĄsrĂłl, a VĂ©gtelen szomjazĂĄsĂĄrĂłl, a szerelemben Ă©s a szexuĂĄlis
kapcsolatban feszĂŒlƑ boldogsĂĄgkeresĂ©srƑl.* *„Istennek a fĂ©rfiakkĂ©nt Ă©s
nƑkkĂ©nt Ă©lvezett boldogsĂĄgunkĂ©rt alkotott tervĂ©rƑl.”* TehĂĄt örök
rendeltetĂ©sĂŒnkrƑl.

Ebben a tĂĄvlatban – az örök cĂ©lra irĂĄnyĂ­tani vĂ©g nĂ©lkĂŒli vĂĄgyakozĂĄsunkban –
vilĂĄgĂ­tja meg a helyesen Ă©rtett szexuĂĄlis erkölcsöt. A szerzƑ sajĂĄt
tapasztalatĂĄn tĂșl elsƑsorban a SzentĂ­rĂĄsbĂłl Ă©s keresztĂ©ny misztikusok
írásaiból merít, fƑleg pedig – mint említettem – II. János Pálnak *A test
teolĂłgiĂĄja* c. eszmĂ©lƑdĂ©seibƑl, illetve Karol WojtyƂa *Szerelem Ă©s
felelƑssĂ©g* c. merĂ©sz könyvĂ©bƑl.

MielƑtt tovĂĄbbmennĂ©k, megjegyzem: *nĂ©hĂĄny Ă©vtized Ăłta a szakirodalom a vĂĄgy
(dĂ©sir), vĂĄgyakozĂĄs fogalmĂĄt hasznĂĄlja, amikor a szexuĂĄlis Ă©letrƑl beszĂ©l. *A
vågy/vågyakozås kifejezés idealista eredetƱ: a csillag felé sóvårgås, vårni
valamit a csillagoktĂłl. Itt *vĂĄgyakozĂĄs a szerelemre, egyesĂŒlĂ©sre, a
kölcsönös önajåndékozåsra*. De a szerelmi vågyban ott van az ösztönös
(meg)kĂ­vĂĄnĂĄs, tehĂĄt valami ĂĄllatias is: a hĂ­m kĂ­vĂĄnja a nƑstĂ©nyt, Ă©s
fordĂ­tva. Isten kezdetben Ă­gy teremtette az embert fĂ©rfinak Ă©s nƑnek, akik
egy test lesznek, biztosĂ­tjĂĄk a faj fenntartĂĄsĂĄt. (Ter 2, 24) *Ugyanakkor
emberi szinten a szexualitĂĄs tĂșlszĂĄrnyalja a fajfenntartĂĄs biztosĂ­tĂĄsĂĄt.*

II. János Pál írja (*Familiaris consortio*, 1881, § 11): *„A fizikai
önåtadås hazugsåg lenne, ha nem lenne a teljes személyes önåtadås jele és
gyĂŒmölcse.”* Az Éroszban benne van a sĂłvĂĄrgĂĄs a vĂ©gtelenre. West Ă­rja: *„Az
emberi szexualitĂĄs vĂ©gsƑ irĂĄnyultsĂĄga az emberi szĂ­v sĂłvĂĄrgĂĄsa a
vĂ©gtelenre. EzĂ©rt az emberi szexualitĂĄs az örökkĂ©valĂłsĂĄg jele.”* (Lorenzo
Albacete, fizikusbĂłl lett katolikus pap, idĂ©zi West, 23) És mĂ©g ugyanott
idĂ©zi Karol WojtyƂát: *„Sok-sok gyengĂ©dsĂ©gre van szĂŒksĂ©g a hĂĄzassĂĄgban,
ebben az Ă©letközössĂ©gben, ahol nemcsak a testnek van szĂŒksĂ©ge a testre,
hanem fƑleg egy emberi lĂ©nynek egy mĂĄsik emberi lĂ©nyre. (
) Az Ă©rdektelen
gyengĂ©dsĂ©g megmentheti a szerelmet kĂŒlönfĂ©le veszedelmektƑl, amelyek az
Ă©rzĂ©kisĂ©g önzĂ©sĂ©bƑl Ă©s az Ă©lvezethajhĂĄszĂĄsbĂłl fakadnak.”*

Most még idézem Jean Guitton katolikus filozófus (VI. Pål hajdani baråtja)
mĂ©lyre hatĂł szavait a hĂĄzassĂĄgi szerelemrƑl Ă©s hƱsĂ©grƑl: *„Az igaz, hogy a
håzassåg a szerelem eredménye, de még igazabb, hogy a szerelem a håzassåg
gyĂŒmölcse. A szerelem mƱvĂ©szete egyĂĄltalĂĄn nem a gyönyör receptjeinek
összessĂ©ge, ahogy ezt Ovidius, Catullus Ă©s a szabadossĂĄg mai szĂłvivƑi
gondoljĂĄk, hanem az a tudomĂĄny, amely megƑrzi Ă©s növeli egy hosszĂș emberi
Ă©let folyamĂĄn az ifjĂșsĂĄg annyira illanĂł szerelmĂ©t. Mert a szerelem, mint
minden normĂĄlis Ă©rzelem – a mĂ©ly azonossĂĄg ellenĂ©re is, amelyet a hƱsĂ©geskĂŒ
fejez ki – állandó átalakuláson megy át.”*

*A fĂ©rfi Ă©s a nƑ kizĂĄrĂłlagos, felbonthatatlan Ă©s termĂ©keny testi-lelki
kapcsolatát a TeremtƑ akarta* (Ter 2, 24). Krisztus pedig e nagy titkot az
Ɛ és az Egyhåz misztikus kapcsolatåhoz hasonlította (Ef 5, 21- 32; vö. Mk
10, 6-12; 1Kor 7, 10-11). *Krisztus nagy méltósågra emelte a szerelmet a
hĂĄzassĂĄgban*: a testi kapcsolat a *kegyelmet közvetĂ­tƑ jel a hĂĄzassĂĄg
szentségében.* (Vö. *Gaudium et spes*, 48-49)

A hĂĄzasfelek egyĂŒttmƱködnek a TeremtƑvel, rĂ©szt vesznek a teremtĂ©s mƱvĂ©ben,
amikor Ășj emberi lĂ©nyeknek adnak Ă©letet.

*MegtartĂłztatĂĄs/szĂŒzessĂ©g – keresztĂ©ny lelkisĂ©g – misztika*

A szerelem/håzassåg keresztény szemlélete utån röviden szólnunk kell *egy
måsik ållapotról: a cölibåtus*ról, amelyre a katolikus papok vållalkoznak,
illetve* az Isten orszĂĄgĂĄĂ©rt vĂĄllalt szĂŒzessĂ©g*rƑl, amelyre a *szerzetesek
fogadalmat tesznek a szegénységre és az engedelmességre szóló
elkötelezettség mellett*.

A megtartĂłztatĂĄs (szĂŒzessĂ©g, tisztasĂĄg) gyanĂșs* a mai szekularizĂĄlt,
materialista tårsadalom*ban, a cölibåtust szabadon vålasztókat is egyenesen *a
neurózis mezejére utaljå*k. Måsrészt bizonyos lelkiségi hagyomånyokban (így
pĂ©ldĂĄul *a keresztĂ©ny szerzetessĂ©gben) egĂ©szen kĂŒlönleges stĂĄtust adtak az
önkĂ©nt vĂĄllalt szĂŒzessĂ©gnek*. A 4. szĂĄzad egyhĂĄzatyĂĄinĂĄl elszaporodtak a
szĂŒzessĂ©get magasztalĂł mƱvek.

*A kĂŒlönbözƑ filozĂłfiai Ă©s vallĂĄsi ĂĄramlatok (judaizmus, iszlĂĄm,
buddhizmus) kĂŒlönbözƑkĂ©ppen Ă©rtĂ©kelik a cölibĂĄtust*; a rĂłmai katolikus
egyhĂĄz – a latin szertartĂĄsban – a papszentelĂ©s feltĂ©telĂ©nek tartja. (A
görögkatolikusok nƑs fĂ©rfiakat is szentelnek.) *Egyes fĂ©rfiak Ă©s nƑk
szerzetesi fogadalommal is elkötelezik magukat az Isten orszågåért vållalt
szĂŒzessĂ©gre*. TermĂ©szetesen valaki mĂĄs indĂ­tĂłokokbĂłl is lemondhat a
hĂĄzassĂĄgrĂłl Ă©s a szexuĂĄlis Ă©letrƑl.

A keresztĂ©ny lelkisĂ©g kĂ©pviselƑi, amikor lelki/misztikus tapasztalataikrĂłl
beszĂĄmoltak, a szerelem, sƑt az erotizmus nyelvezetĂ©tƑl kölcsönöztĂ©k a
szavakat Ă©s metaforĂĄkat. Ez a szimbolizmus fƑleg az ĂłszövetsĂ©gi Énekek
énekére megy vissza. De a prófétåk is alkalmazzåk Isten és Izrael
kapcsolatĂĄra, a vĂĄlasztott nĂ©p hƱtlensĂ©gĂ©nek ostorozĂĄsakor. Az *ÚjszövetsĂ©g
pedig – lĂĄttuk – Krisztus Ă©s az EgyhĂĄz szeretetegysĂ©gĂ©t Ă©rzĂ©kelteti vele,*
vagy az isteni Ige Ă©s az emberi termĂ©szet egyesĂŒlĂ©sĂ©t a MegtestesĂŒlĂ©sben.

ÓrigenĂ©sz (3. szĂĄzad) az Énekek Ă©nekĂ©t kommentĂĄlva az Ige Ă©s a lĂ©lek, vagy
az Ige Ă©s az egĂ©sz EgyhĂĄz egysĂ©gĂ©t fejtette ki. KĂ©sƑbb is tovĂĄbbĂ©l az
Egyhåz lelkiségi hagyomånyåban a jegyesi misztika nyelvezete. Gondoljunk
itt Avilai Szent Teréz íråsaira vagy Keresztes Szent Jånos költeményeire.

Chistopher West professzor Ă­rja: *„A szentek több kommentĂĄrt Ă­rtak az
Énekek Ă©nekĂ©hez, ehhez a szĂ©gyenĂ©rzet nĂ©lkĂŒli erotikus költemĂ©nyhez, mint a
Biblia bårmely måsik könyvéhez. Többet, mint az evangéliumokhoz. Többet,
mint Szent PĂĄl összes levelĂ©hez. MiĂ©rt? (
) Ha az evangĂ©liumok »az összes
szent könyvek szívét alkotjåk« (KEK, 125, 139), akkor a misztikusok az
Énekek Ă©nekĂ©re, mint a »bibliai hit lĂ©nyegĂ©re« (XVI. Benedek, Az Isten
szeretet, 10) mutatnak rĂĄ. Itt fĂ©rhetĂŒnk hozzĂĄ nagyon kĂŒlönleges mĂłdon az
»örök nektĂĄrhoz«, Ă©s Ă­zlelhetjĂŒk meg azt. Itt csatlakozhatunk az isteni
eskĂŒvƑi ĂŒnnephez, a szerelmi lakomĂĄhoz. Itt adhatjuk ĂĄt magunkat a
sĂłvĂĄrgott elragadtatĂĄsnak Ă©s gyönyörƱsĂ©gnek.”* (Christopher West,
*Boldogsågkeresés
és szexualitås. A test teológiåja.* Kairosz, Bp., 2014, 52-53)
*Keresztény szempontból tekintve a nemek szexuålis kapcsolatåban nemcsak *
*adottsĂĄgr*Ăłl van szĂł, *hanem feladatrĂłl is,* *amelynek megvalĂłsĂ­tĂĄsĂĄban a
biológiai adottsågok (hormonok), az érzelmi töltések, az erotikus
vĂĄgyakozĂĄs alakĂ­tĂĄsĂĄban fontos szerepe van az akaratnak.*

Xavier Thévenot írja a Lelkiségi szótårban (*Dictionnaire de Spiritualité*) a
„szexualitás” szócikkben: *„Az akaratnak van bizonyos hatalma a fantazmák,
tekintetek, gesztusok, Ă©rzelmek, magatartĂĄsok felett, de – ellentĂ©tben
azzal, amit számos lelki író el akar hitetni – nincs teljes hatalma! A
szexualitĂĄs annyira begyökeresedett az alany fejlƑdĂ©sĂ©be, Ă©s annyira
kondicionålja az adott kulturålis környezet, aszerint, hogy miként tekinti
a testet, fĂ©rfi Ă©s a nƑ kapcsolatĂĄt, hogy az akarat bizonyos korlĂĄtokba
ĂŒtközik (a szexuĂĄlis vĂĄgy) követelĂ©seivel szemben. SzĂĄmolni kell tehĂĄt több
személynél bizonyos szexuålis regresszióval vagy olyan ellenållhatatlan
vonzalommal, ami ellenkezik az evangélium követelményeivel, és néha azt a
benyomĂĄst kelti, hogy a szemĂ©ly lelki kĂŒzdelme megbukott. Feledni ezt a
tényt azzal a kockåzattal jår, hogy az alanyt szinte a megszållottsågig
menƑ beteges aszketikus kĂŒzdelembe vetjĂŒk. SƑt, talĂĄn a remĂ©nytelen
beletörƑdĂ©s magatartĂĄsĂĄba hajszoljuk, feledve azt, hogy az Ă©letszentsĂ©g nem
esik szĂŒksĂ©gszerƱen egybe a kĂ©nyszergondolatok Ă©s kĂ©nyszercselekvĂ©sek
(pulziĂłk) fölötti teljes önuralommal, hanem a szemĂ©ly a kĂŒzdelemben a
LĂ©lekre hagyatkozva igyekszik kiegyensĂșlyozottan integrĂĄlni a pulziĂłkat,
elismerve az akarat gyengeségét a szexuålis vågyakkal szemben, vagyis
teljesen tudatosĂ­tva az emberi vĂ©gessĂ©get.”*

*A szexualitĂĄs fentebb emlĂ­tett misztĂ©rium-jellege *– a vallĂĄsok tanĂșsĂĄga
szerint – *az istenivel kapcsolatos*. EzĂ©rt a keresztĂ©ny lelkisĂ©g rĂĄmutat
az emberi szexualitås és Isten megtapasztalåsa közti kapcsolat
kĂ©tĂ©rtelmƱsĂ©gĂ©re. E kapcsolatok *gyakran tĂ©vedĂ©shez, sƑt perverziĂłhoz is
vezettek; egyrészt azért, mert összekeverték Istent és a szexet, vagy
ellenkezƑleg: teljesen szembe állították Ƒket egymással.*

MĂĄsrĂ©szt az* Érosz, az igazi szerelem elemzĂ©sĂ©vel jelentƑs teolĂłgiai
reflexiĂłk szĂŒlettek a Szeretet-Isten lĂ©tĂ©re Ă©s cselekvĂ©sĂ©re vonatkozĂłan*,
illetve a Szeretet-Isten teológiája megengedte, hogy az emberi szerelembƑl
kiindulva közelítsék meg e misztériumot.

ErrƑl a következƑ alkalommal szĂłlunk.



Magyar KurĂ­r
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140817/83562a62/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról