[Grem] H.Boulad: megbocsátás
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. Aug. 3., V, 06:06:25 CEST
Henri Boulad: Aki megbocsát, Istenhez hasonló
2014. augusztus 2. szombat 10:35
http://www.magyarkurir.hu/hirek/henri-boulad-aki-megbocsat-istenhez-hasonlo
A szĂr-olasz származásĂş, *Egyiptomban Ă©lĹ‘ jezsuita *szerzetes könyvĂ©ben
tĂ©nykĂ©nt állapĂtja meg: a megbocsátás Ă©s a kiengesztelĹ‘dĂ©s IstentĹ‘l
származik, ezek isteni cselekedetek az emberek által. Így *minden ember,
aki kĂ©sz a megbocsátásra, hasonlĂt Istenre.*
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=54555&img=o_boulad.jpg>P. Boulad
hangsúlyozza: a valódi, feltétel nélküli szeretet képes mindenfajta bűntől
megszabadĂtani az embert. *Krisztus „milliĂłszor ajándĂ©kozza nekĂĽnk
megbocsátását” *nap mint nap, a „szeretet” nevében. *Szenvedélyesen hirdeti
a megbocsátás parancsát, és elvárja tőlünk, hogy mi is megbocsássunk az
ellenünk vétkezőknek.* A felebaráti szeretetet egybeolvasztja *a
„hetvenhétszer hétszer” (Mt 18,21–22) megbocsátás* feladatával. A szám
szimbolikus, azt jelenti: határtalanul. Ez a felhĂvás olyan utat nyit meg
előttünk, amely korábban járhatatlannak látszott. A könyv szerzőjének
nincsenek illĂşziĂłi, mint Ărja: *„Minden mĂ©lyen szenvedĹ‘ embernek Ă©gnek áll
a haja, vagy elereszti a tanácsot a füle mellett.”* Az embernek megmarad a
döntési szabadsága, hogy az őt ért sérelemért a szemet szemért, fogat
fogért szellemében elégtételt vegyen, ám *aki meg tud bocsátani
„határtalanul”, az közelebb kerül Istenhez. Isten pedig „kinézi belőle,
hogy képes erre. Türelemmel és megértéssel vár, mindkettő a szeretet
tulajdonsága, az olyan szereteté, amely tud várni.”*
Henri Boulad elismeri: *ahhoz, hogy a megbocsátás valóságos művészetét
Isten szerint gyakoroljuk*,* pontosan tudnunk kellene,* *hogy a bűnt
elkövető ember miféle kacskaringók után jutott el odáig, hogy vétkezzen,*
és mindezt Isten szemszögéből kellene látnunk. Az ember erre nem képes, ám
ez benne a szép. *„Vagy a megbocsátás elmaradásával engedjük a saját
szemrehányásainkat, önmagunk hibáztatását a végletekig elburjánzani a
bensőnkben, egészen az öngyűlöletig és a rombolásig.”* Ahhoz, hogy
tökéletesen igaz módon megbocsáthassunk, szükséges teljes összetettségében
ismernĂĽnk a megromlott helyzetet. Ehhez kell a „segĂtő”, a „szĂłszĂłló”,
vagyis a Szentlélek. Nem vagyunk tehát egyedül. *„Már a késztetés, hogy
nyögve és keservesen, mégis a megbocsátásra elszántan foglalkozzunk az
esettel, már ez az Isten szerinti felebaráti szeretet tanújele, és ő ad
bölcsességet és erőt a bennünk élő kiengesztelődési szándékhoz.”* Ha pedig
azzal *mentegetjük magunkat, hogy a megbocsátás képessége meghaladja emberi
erőinket*, *gondoljunk a hegyi beszédre, amelyet nevezhetünk a valódi
igazságosságról szóló beszédnek is, amelyből nem hiányzik az
ellensĂ©gszeretet sem,* Ă©s amelyben elhangzik a felszĂłlĂtás:* „Legyetek
tökéletesek, amint a ti mennyei Atyátok tökéletes”* (Mt 5,48). Ez a
meghökkentĹ‘nek látszĂł felhĂvás az Isten rĂ©szĂ©rĹ‘l hangzik el, Ĺ‘ bĂzik abban,
hogy képesek vagyunk rá, tehát nem valami elérhetetlen ideált oltott a
szĂvĂĽnkbe, hanem a legmagasabb vágyat Ă©s igĂ©nyt, *„hiszen itt nem
emberbaráti szĂvĂ©lyessĂ©grĹ‘l van szĂł, hanem a teljessĂ©grĹ‘l, isteni minĹ‘sĂ©gű
irgalmasságról.”* *A krisztusi szeretetből származó megbocsátás sokak
számára érthetetlen, mert emberfölöttinek látszik, mert Isten irgalmához
hasonló.** „A kegyelem csodája manifesztálódik itt egy megsebzett, de
Istenhez hasonlĂłan cselekvĹ‘, egyszerű ember szĂvĂ©ben is.”* A könyv szerzĹ‘je
Ăgy kĂ©pzeli el Isten kegyelmĂ©nek működĂ©sĂ©t is. *„Látom az Ĺ‘ mindig
békülésre nyújtott kezét, csak meg kell ragadnunk. De mi szándékosan nem
akarunk róla tudomást venni, és megyünk tovább a nyomorúságunkban.”*
Henri Boulad emlékeztet rá, hogy *már az Ószövetségben megjelenik az
irgalmas, megbocsátĂł Isten.* EzĂ©kiel prĂłfĂ©ta Kr. e. 600 körĂĽl megĂrta az
ember Istennel és embertársaival szembeni csalárdságának állandó
forgatókönyvét. Isten királyi ruhában megy népe közé.* Az útszélen talál
egy vĂ©rzĹ‘, mezĂtelen, meggyalázott leányt. Hazaviszi palotájába, ápolja,
kényezteti, feleségül veszi. **Az ifjú királyné azonban nem értékeli ezt,
eladja a testét, nem is egyszer, de százszor. Ezékiel itt a „parázna
Izrael”-re céloz, „aki” megfeledkezve Istenről elárulja a Teremtővel kötött
szövetséget, és eladja magát mindenféle idegen, hamis isteneknek.* Isten
azonban nem sújtja átokkal a népet, nem küldi pokolra, hanem mindent
megbocsát neki (Ez 16,62–63). P. Boulad figyelmeztet: *„Izrael története a
mi történetünk, az emberiségé és mindegyikünké egyenként. A bűn és a
megbocsátás örök kérdése. Megbocsátás ellenszolgáltatás nélkül. Isten ezt
nyújtja az ő isteni, megingathatatlan szabadságában.”*
A szerző érinti* a „szociális bűn” kérdését is*, amit egy bizonyos
teológiai szempontból „*öröklött bűnnek”, „eredendő bűnnek*” nevez, s mivel
világszerte folyamatosan újra fellángol, súlyosan fertőzőnek, az egész
emberiség számára veszedelmesnek tartja.* A szociális bűn egy olyan
világtársadalom helyzetét jellemzi, amelyik tudomásul veszi az éles
szociális különbségeket,** ahelyett hogy egyesült erővel harcolna ellenük.*
Ez tehát* kollektĂv bűn,* amelyben mindenki rĂ©szes, anĂ©lkĂĽl hogy
lokalizálhatnánk a fő felelősöket.* A szociális bűn nemzedékről nemzedékre
vĂ©gigkĂsĂ©ri az emberisĂ©g törtĂ©nelmĂ©t, mindig ĂşjratermelĹ‘dik*. Ezzel szemben*
kell hangoztatnunk: „Ne fizessetek a rosszĂ©rt rosszal, segĂtsĂ©tek,
szeressétek egymást, bocsássatok meg egymásnak.” Ha mindez a gyakorlatban
is realizálódna, globális szinten, akkor Szent II. János Pál pápa szavai
szerint „a halál kultúrájából eljutnánk a szolidaritás kultúráján keresztül
a szeretet civilizációjába.” *
(Kairosz KiadĂł, 2014.)
Bodnár Dániel/ Magyar KurĂr
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140803/37461aea/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról