[Grem] a SZENT-ség kritériumai / hősies élet / szenvedés / vértanúhalál Krisztusért és egyházáért

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2014. Ápr. 28., H, 13:39:35 CEST


 2014. ĂĄprilis 25. pĂ©ntek, 07:33 | Írta: Szilvay Gergely
http://talita.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1876:hogy-is-van-ez-a-szentesdi&catid=34:ittesmost&Itemid=58


*[image: CatholicSaints2]  Ferenc påpa a napokban avatja szentté két
elƑdjĂ©t, II. JĂĄnos PĂĄlt Ă©s XXIII. JĂĄnost. Ezzel kapcsolatban – kĂŒlönösen a
nem katolikusokban – felmerĂŒlhet a kĂ©rdĂ©s, hogy milyen feltĂ©telekkel, ki
lehet boldog, ill. szent. A ReflexiĂł <http://www.parbeszedhaza.hu/reflexio>
egy korĂĄbbi cikkĂ©t idĂ©zzĂŒk a tĂ©mĂĄban.*





*Szentek és boldogok csak a középkorban éltek?*

Manapsåg hajlamosak vagyunk az elavultnak gondolt, régi eszméket a középkor
szĂĄmlĂĄjĂĄra Ă­rni, holott a közĂ©pkor elƑtt is volt Ă©let, volt törtĂ©nelem.
Szentek nem csak akkoriban éltek, hanem mår az ókorban is. *Az egyhåz
hagyomånyosan szentnek tekinti az ószövetségi prófétåkat és mås ószövetségi
szereplƑket, Ă©s persze a Krisztus szĂŒletĂ©se utĂĄni elsƑ szĂĄzadok is sok
szentet adta*k a vilĂĄgnak – gondoljunk csak a *keresztĂ©nyĂŒldözĂ©se**k*re. És
termĂ©szetesen szentek nem csak rĂ©gen Ă©ltek – ahogy a suliban nehezen hittĂŒk
el, hogy ma is Ă©lnek költƑk Ă©s Ă­rĂłk, meg kirĂĄlyok, Ășgy talĂĄn a kortĂĄrs
szentek gondolata is kissĂ© idegenĂŒl hathat – de ha rĂ©gen voltak szentek,
miĂ©rt ne lehetnĂ©nek ma is? AkĂĄrcsak költƑk, Ă­rĂłk Ă©s kirĂĄlyok! Ki ne hallott
volna példåul Teréz anyåról vagy a Spanyolorszågban épp 2013. október 12-én
boldoggĂĄ avatott 522 spanyol polgĂĄrhĂĄborĂșs ĂĄldozatrĂłl?

*Mikor avatnak, avathatnak valakit szentté?*

*„Minden katolikusból lehet szent, aki hƑsies fokon gyakorolja a hit,
remĂ©ny, szeretet hĂĄrmasĂĄt, a sarkalatos erĂ©nyeket, Ă©s ezt szavahihetƑ tanĂșk
igazoljĂĄk.* A tudĂĄs, sikeres tevĂ©kenysĂ©g nem szĂŒksĂ©ges a szent Ă©lethez,
voltak igen egyszerƱ boldogok Ă©s szentek is" – mondta SzƑke JĂĄnos szalĂ©zi
atya, szĂĄmos magyar szenttĂ©, boldoggĂĄ avatĂĄsi eljĂĄrĂĄs vezetƑje, utolsĂł
interjĂșjĂĄban, amit az A SzĂ­v cĂ­mƱ lapnak adott. HozzĂĄtette: „elƑfordul,
hogy csalådok próbålnak håzi szentet avattatni maguknak, példåul a
szovjetek ĂĄltali meghurcoltatĂĄsra hivatkozva. Viszont ha nincs ott, hogy az
illetƑ *KrisztusĂ©rt vĂĄllalt*a a *szenvedĂ©s*t, akkor nem lehet boldoggĂĄ
avatni. VĂ©rtanĂșsĂĄg esetĂ©n *bizonyĂ­tani kell, hogy a kivĂ©gzƑk Isten Ă©s az
egyhĂĄz irĂĄnti gyƱlöletbƑl vĂ©geztek valakivel.* Emellett szĂŒksĂ©ges, hogy az
illetƑnek legyen kultusza, emlĂ©kezzenek rĂĄ Ă©s tiszteljĂ©k az emlĂ©kĂ©t." A
vĂ©rtanĂșk szenttĂ© avatĂĄsa azonban egyszerƱbb folyamat, mivel ĂĄldozatuk miatt
nincs szĂŒksĂ©g csodĂĄra a szentsĂ©g bizonyĂ­tĂĄsĂĄhoz.

*Mit jelent, ha valakit szentté avatnak?*

*A szentté avatås azt jelenti, hogy az Egyhåz hivatalosan elismeri és
kijelenti, hogy a szenttĂ© avatott illetƑ ĂŒdvözĂŒlt, a mennybe jutott, azaz
Ă©lvezi Isten ĂĄllandĂł tĂĄrsasĂĄgĂĄt* – Ă©s ezzel engedĂ©lyezi, hogy a katolikusok
rendszeresen megĂŒnnepeljĂ©k az illetƑt, valamint templomokat nevezhessenek
el rĂłla. Persze ilyen emberbƑl sokkal több van, mint ahĂĄnyat szenttĂ©
avattak: szĂĄmos katolikus emlegeti, hogy a nagymamĂĄja biztos a mennyben
van. Ami miatt nem avatnak mindenkit szentté, akit azzå lehetne, az az,
hogy egyrĂ©szt azt is nĂ©zik, hogy az illetƑnek van-e eleve valamifĂ©le
emlékezete, kultusza. *Olyanokat nem avatnak szentté, akiket nem övez eleve
tisztelet, nincs „szent emlĂ©kezete". Ez a hagyomĂĄnyra hagyatkozĂĄs. *MĂĄsrĂ©szt
azt is figyelembe veszik, hogy milyen aktuĂĄlis ĂŒzenete van az illetƑ
életének: érdemes-e valamilyen okból nyilvånosan és hivatalosan
pĂ©ldakĂ©pkĂ©nt ĂĄllĂ­tani az emberek elĂ©. A boldogok ugyanĂșgy szentek, csak a
hivatalos egyhĂĄzi ĂŒnneplĂ©sĂŒk, a kultuszuk csak egy-egy orszĂĄgban
engedĂ©lyezett; a szenteket az egĂ©sz vilĂĄgegyhĂĄz ĂŒnnepli.

*HĂĄny magyar szent van?*

*24 szent, 23 boldog Ă©s 17 „tiszteletremĂ©ltĂł"* van: Ƒk azok, *akiknek
folyamatban van a boldoggĂĄ avatĂĄsa*. Az utolsĂł boldoggĂĄ avatĂĄs 2013.
oktĂłber 19-Ă©n volt, amikor SĂĄndor IstvĂĄn szalĂ©zi vĂ©rtanĂșt avattĂĄk boldoggĂĄ
a Szent IstvĂĄn-bazilika elƑtti tĂ©ren.

*Miben segíthetnek a szentek, a szentté avatåsok ma?*

Hajlamosak lennénk a szentek történeteit egyfajta giccsnek, középkori
maradványnak tekinteni, ám ha jobban belegondolunk*, Ƒk azok, akik
*„fogyaszthatóvá"
teszik a vallåst: *råmutatnak, hogy a kereszténység* nem elvont eszme, nem
csak életfilozófia vagy életvezetési tanåcsadås, erkölcsi parancsolatok
gyƱjtemĂ©nye. ArrĂłl persze mĂĄr Krisztus is meggyƑzött minket, hogy a
kereszténység lényegét tekintve *személyes kapcsolat** Krisztussal,
Istennel*, de *ezt a példåt a szentek közelebb hozzåk, még inkåbb
emberarcĂșvĂĄ teszik: *ha nĂ©ha tĂșl nehĂ©z elgondolni a mindenhatĂł Istent,
akkor a szentek könnyen közvetítenek. Lehozzåk, låthatóvå teszik Ɛt, és *
példåt szolgåltatnak arra, hogy nem lehetetlen megfelelni a keresztény
eszmĂ©nynek*. FƑleg, hogy Ƒk is tökĂ©letlen emberek voltak, akiknek *szentsĂ©g*e
*nem a tökĂ©letessĂ©gbƑl fakad*t, *hanem az Istennel valĂł kapcsolatukbĂłl*.

*Mit adhat a mai kor szåmåra egy szent példåja?*

Leginkåbb azt mutathatja meg, hogy a szentek nem csak régi korok
legendĂĄinak, tĂĄvoli hƑsei, hanem a mindennapokban Ă©lƑ, hĂșs-vĂ©r emberek,
akik nem csak mesékben élnek. Ha pedig ennek kapcsån utånajårunk, hogy
milyen a szenttĂ© avatĂĄs folyamata, a hitet megerƑsĂ­tƑ mozzanatokra
lelhetĂŒnk – pĂ©ldĂĄul a szĂŒksĂ©ges csodĂĄkban.

*JĂł, ha az EgyhĂĄz „meglovagolja" II. JĂĄnos PĂĄl pĂĄpa nĂ©pszerƱsĂ©gĂ©t, vagy a
régebbi hagyomånyokat kellene folytatni és kicsit vårni, hogy lecsengjen a
rajongĂĄs?*

Vannak, akik szerint nem jĂł az a tendencia, amelybƑl Ășgy tƱnik, mintha
idƑvel minden huszadik szĂĄzadi pĂĄpĂĄt szenttĂ© akarnĂĄnak avatni, vagy ha a
påpasåggal jåró hivatali privilégiummå vålna, hogy az utód akår soron
kĂ­vĂŒl, akĂĄr a hagyomĂĄnyokat betartva, a megfelelƑ idƑt kivĂĄrva mindenkĂ©ppen
boldoggĂĄ avatja elƑdjĂ©t. Ilyen következtetĂ©seket mindenesetre korai lenne
levonni, Ă©s ha Ferenc pĂĄpa kĂ©t korĂĄbbi elƑdjĂ©t (sƑt, talĂĄn mĂ©g XII. Piuszt
is) idƑ elƑtt avatja szenttĂ©, annak bizonyĂĄra jĂł oka van. MindazonĂĄltal a
kivételek valószínƱleg kivételek maradnak, és a boldoggå, szentté avatåsok
nagy rĂ©sze a hagyomĂĄnyoknak megfelelƑen fog zajlani a jövƑben is.
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140428/917a898c/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról