[Grem] Bagdy E.: Relaxci az iskolban ...

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2014. pr. 25., P, 12:02:16 CEST


Bagdy Emőke a relaxációról

2014. április 24., csütörtök, 06:30 • *Utolsó frissítés:* 8 órája

http://hvg.hu/plazs/20140424_Bagdy_Emoke_interju?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201404
 *Szerző:* Lukács Andrea
------------------------------

*Címkék:* nat <http://hvg.hu/cimke/nat>; Bagdy
Emőke<http://hvg.hu/cimke/Bagdy+Em%c5%91ke>;
napi pszicho <http://hvg.hu/cimke/napi+pszicho>; relaxációs
program<http://hvg.hu/cimke/relax%c3%a1ci%c3%b3s+program>;
gyerek meditáció <http://hvg.hu/cimke/gyerek+medit%c3%a1ci%c3%b3>;

<http://hvg.hu/plazs/20140424_Bagdy_Emoke_interju?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201404#comments>
 [image: Twitter]
<http://twitter.com/home?status=http://hvg.hu%2fplazs%2f20140424_Bagdy_Emoke_interju>

*Már hatévesen elkezdhetnénk megtanulni kezelni a stresszhelyzeteket, de az
iskolai relaxációs program félreértelmezése és egyházi körök riogatása
miatt a heti 30 perces lazítás mégsem került be a Nemzeti alaptantervbe.
Bagdy Emőke szerint informálni kell a közvéleményt, és eloszlatni a
félelmeket: a relaxáció nem valami spirituális humbug, hanem tudományosan
megalapozott önfejlesztő módszer, amivel mindenki csak jól járhat. De miért
nem akarják ezt a felsőbb, döntéshozó körökben? Interjú. *

*hvg.hu <http://hvg.hu>: Mégsem került be a Nemzeti alaptantervbe (NAT) az
a relaxációs program, ami kötelezővé tenné az iskolásoknak a feszültségeik
kikapcsolását, a tudatuk és testük lazítását heti 30 percben. Az ön nevéhez
fűződik a program, min bukott el? *

*Bagdy Emőke:* Hiába vagyunk az egészségvédelem szempontjából már az utolsó
órában, mégsem érett még meg rá az idő, hogy bevezessük.* Nem volt hozzá
előzetes felkészítés a pedagógusok közt, de főként nem volt ismertté téve a
szülők számára. Nehéz tulajdonítások terhelik a relaxációt, és a lazításhoz
kapcsolódó tudományos metódusokat. Kiderült például, hogy az autogén
tréningről tévesen azt hiszik, a keleti kultúrából jön.* *Aki ezt
kidolgozta, egy német, Schultz nevű pszichiáter volt, de őt is méltatlanul
támadták.* Számos félreértés és félremagyarázás övezi az egész programot.
Tévesen értelmezik pl. a meditációt, amelyet valamiféle kártékony
tudatmódosításnak vélnek.

*hvg.hu <http://hvg.hu>: Említene néhány vádat és félreértést? *

*B. E.:* Amikor felkínáltuk, hogy heti fél órában tanulhatják a gyerekek,
és a tanároknak egy 40 órás tréninget biztosítottunk a metódus
elsajátítására – amit amúgy több mint 200 pedagógus el is végzett –, akkor
például olyan *vádak* érték a programot, hogy *lehetetlen ennyi idő alatt
felkészíteni valakit a tanításra.* De volt súlyosabb is: hogy *ezzel
becsempésszük a buddhizmust, és mentális úton befolyásoljuk a diákokat*.
Sajnos, komoly vallási körök is attól *félnek, hogy valami veszélyes
befolyás történhet egy relaxáció során, ami olyasféle, mint egy mentális
fertőzés.* Mindez súlyos félreértés, *mert nem ismerik és félremagyarázzák
a módszerek hatásmechanizmusait.*

Bagdy Emőke
*Fotó:* Stiller Ákos

*hvg.hu <http://hvg.hu>: Ehelyett pontosan mi történik? *

*B. E.:* *Egészségvédelem, prevenció és önszabályozó képesség kialakítása
történik.* Ezt ma már ezernyi szaktanulmány igazolja, magam is ezt
vizsgáltam a tudományos értekezésemben. Köztudott, hogy *az ártalmas
stresszek, melyeket nem tudunk kezelni, magas idegrendszeri és testi
feszültségszintet tartanak fenn*. A feloldásra és feldolgozásra azonban
nincsenek eszközeink, ezért gyakorta belebetegszünk. *Szükségünk van olyan
módszerek megtanulására, amelyekkel csökkenthetjük az ártalmas
feszültségeket. Magunknak kell ezt megtanulni* és alkalmazni, mert
részvétlen kultúránkban senki sem törődik eléggé a másik ember bajával. A
relaxációs módszerek igen sokfélék, de közös vonásuk, hogy tudományosan
igazolt utakon érik el a vegetatív idegrendszer működésének áthangolását. *A
stressz okozta tehetetlenségi helyzetekben a szervezet védekező,
készültségi állapotba kerül: az izmok megfeszülnek, a szívverés felgyorsul,
a vérnyomás megnő, stb. Ezeket a testi következményeket mindenki ismeri. Ha
az előidéző helyzetet nem tudjuk megszüntetni, ha tehetetlenek vagyunk, ez
a rossz, úgy nevezett distressz állapota. Ezen kell tudnunk úrrá lenni, meg
kell tanulnunk kezelni, *anélkül, hogy belebetegednénk.

*hvg.hu <http://hvg.hu>: Tehát van jó stressz is? Akkor csak különbséget
kell tennünk, és kiirtani a rossz stresszt?*

*B. E:* Igen,* van jó stressz is, mert pozitív izgalmi állapotokat is
átélhetünk az öröm, boldogság óráiban,* csakhogy ekkor a szervezet
örömhormonokkal és az izgalmakat „szelídítő” hormonokkal védi ki az
ártalmakat. Egyébként pedig nem tudjuk elkerülni az élet kihívásait,
stresszeit. Barbara Fredrickson egészségpszichológus egyenesen azt
állította, hogy* a „kerüld a stresszeket” üzenet hamis*, mert ahhoz nem
kellene munkába járnunk, és ritkítani kellene a szeretteinkkel való
találkozásokat. Mert *az stresszel minket, aki-ami a legfontosabb az
életünkben*. A munkánk és a megélhetésünk, illetve a családunk és a
szeretteink töltik be az elsődleges szerepet. *A megküzdési módok
megtanulásá**n*, a felkészülésen *van a hangsúly*! Ezt a szerepet töltik be *a
relaxációs módszerek,* melyeknek hatalmas irodalma van. Az európai
kutatásokon túl például japán kutatások is rendelkezésünkre állnak, szinte
mindent tudunk a tengernyi pozitív hatásról.* A testi-lelki feszültség
csökken, az endorfintermelés fokozódik, az immunrendszer erősödik, a
vérnyomás rendeződik, a szervezeti simaizmok is ellazulnak, még a káros
szérum koleszterinszint is csökken*. A szerveket megbetegítő, pusztító
stresszhatás csökken. A közérzet javul, létrejön a lelki
kiegyensúlyozottság.
  *Bagdy Emőke*

A Királyhágó utcai rendelőben kis irodájának ablaka az intézet kertjére
néz, mellette pici, de tökéletes rendben tartott íróasztal, számítógéppel.
A pár négyzetméternyi helyiség közepén társalgó, két székkel, ovális
asztallal és a pszichológus kötelező kellékével: a pamlag nála egy fekvő
helyzetbe billentett, lábtámlás fotel. A fal mentén könyvek, angolul,
magyarul, németül, Wass Albert mellett a jóga hasznáról például. A
dohányzóasztal alsó polcán gombgyűjtemény, szép, régies darabokkal, nem
hobbi, hanem az egyik pszichológiai gyakorlat munkaeszköze.

Bagdy Emőkét <http://hu.wikipedia.org/wiki/Bagdy_Em%C5%91ke>*kedélyes
stílusáról, ízes beszédéről, decensen nőies külcsínéről sokan felismerik. A
72 éves, tiszafüredi születésű klinikai szakpszichológus, akinek doktori és
tanári címeit (a pszichológiatudomány kandidátusa, és 2010 óta professor
emeritus) és díjait (Magyar Érdemrend tisztikeresztje, és Príma
Primissima-díj 2013-ban) felsorolni ugyanolyan hosszadalmas lenne, mint
műveit és tanulmányait a relaxációs eljárásokról, a dramatikus
pszichoterápiás módszerek
<http://hu.wikipedia.org/wiki/Pszichodr%C3%A1ma>ről, vagy a stressz
<http://hu.wikipedia.org/wiki/Stressz>kezelő módszerek hatékonyságáról.
Most jelent meg hangoskönyve, amiben öt tudatos cselekedetben foglalja
össze a boldog életet: Kacagj, kocogj, lazíts, érínts, segíts.*

*hvg.hu <http://hvg.hu>: Akkor mindenki rosszul jár, ha nem tanul meg azon
nyomban relaxálni. *

*B. E.:* A relaxáció igazoltan hatékony az ártalmas stresszek szervekre
ható megbetegítő hatásának kiküszöbölésében, a szorongás csökkentésében, az
agresszió kezelésében, indulatkezelésre alkalmas lelkiállapot
megteremtésében. *Az agresszivitást az okozza, ha tehetetlenségünkbe
beszorulva nem tudunk cselekedni, a beszorult állapotunkból nem tudunk
kitörni.* Akkor *más menekülési utakat választunk*, ezek pedig általában
inadekvátak: *színvonalunk alatti szintre süllyedünk, méltatlanul és
magunkra-másokra veszélyesen viselkedünk*.

*hvg.hu <http://hvg.hu>: Lehetséges, hogy az ellenzők úgy vélik, a
gyerekeket nem éri annyi stressz? *

*B. E.:* Az országos higiénés állapotról van itt szó. Rengeteg haszna volna
a gyakorlásnak, a gimnazisták már életvezetést megsegítő módszereket
tanulnának: fáradtságok kiküszöbölését, fellépési biztonságot sajátítanának
el, a képzeleti tevékenységet pedig a kreativitás fejlesztésére, a
tanulásban is fel tudnák használni. Másként tanulnának egy tantárgyat,
tapasztalati tanulással, jobb agyféltekés kreatív, imaginatív műveletekkel
erősíthetnék tudásukat. Életre szólóan megjegyeznék a szabályokat és
törvényszerűségeket. *A tanítási szemlélet megújulna, ami mindenkinek
hasznára válna: nem fáradt, ingerült gyerekekkel kellene dolgozniuk a
tanároknak. Nem beszélve azokról a figyelemzavarokról, melyek kezelésére
egyáltalán nincsenek felkészítve a pedagógusok.*
     *Fotó:* Stiller Ákos

*A tanárok leterheltsége is óhatatlanul áttevődik a gyerekekre.* Ők *a
saját kiégett, depresszív állapotukat is** tudnák kezelni*. Ha pedig
relaxációra és stresszkezelésre kiképezzük a tanárokat, a kiképzettek
tudják továbbképezni a társaikat. A pedagógusoknál kezdődnék a program, nem
azt kívánnánk, hogy a gyerekek rögtön relaxáljanak. Persze *számos egyszerű
lazítási módszer is létezik, amelyeket már akár azonnal is be lehetne
vezetni pl. a testnevelésórákba. Ilyen könyvön dolgozom éppen most,
százhúsz egyszerű gyakorlatot adok át testnevelő kollégáim számára.* *A
relaxációtanulás szervezett rendszere egyébként első osztályban kezdődhet
és a 12. osztályig felépített program áll a rendelkezésre*, talán egyszer
igényt tart majd rá az oktatásügy.

*hvg.hu <http://hvg.hu>: Egy harminc fős, 6-7 éves gyerekekkel teli
osztályt le lehet csillapítani? *

*B. E.:* Kinek-kinek pszichológiai jellemzőihez, életkori sajátságokhoz
illeszkedően tanítjuk a lazítást. A kicsiknek például mesélünk, és
képzettársításos játékokat játszunk. Első osztályban lehet például
homokzsákosat játszani: *a teli homokzsáknak kinyitom a száját, akkor mi
történik: kiömlik a homok*. Ezt eljátsszuk velük. Vagy a másik feladat:
ráhajolnak a gyerekek a padra, vagy lefekszenek egy polifoamra, majd
kezdődik az utazás*: én vagyok a felhőcske, vándorútra indulok*. 40
különböző, játékos gyakorlatot írtam le a kicsiknek, kis versikékkel
telitűzdelve, amiket könnyen megjegyeznek a gyerekek. Az átlényegülés pedig
ilyen korban még nagyon egyszerű. A Pasaréti úti iskolában már sok évvel
ezelőtt kipróbáltuk az első osztályosoknál, és tiszta élvezet volt. De a
piciknél jól működnek a könnyű fizikai gyakorlatok is: a karkörző-verseny
során kikapcsol például a szorongásközpont. Ezt aktív mozgásos relaxációnak
nevezzük. Ilyenkor a feszültséget a mozgásos aktivitás feloldja. De a
légzéskontroll is egy olyan módszer, amit már korán be lehet vetni.
Pánikbetegek is jól ismerik, csökkenti a feszültségüket. Normálisan
belélegzés után a kilégzést hosszan elnyújtjuk, hogy egy szervezeti reflex
révén ilyenkor lassuljon a szívritmus, és elinduljon egy élettani lazulás.
Mindezt ötször egymás után gyakorolva relaxációs hatást tudunk előidézni.

*hvg.hu <http://hvg.hu>: Mindez olyan egyszerűen hangzik, akkor bárki
elkezdheti alkalmazni? *

*B. E.: Veszélyes, ha képzettség nélkül vezetik a relaxációt és a
meditációt. Ezért vállaltuk, hogy szupervízió mellett kiképezzük a
pedagógusokat. Tudományos egyesületünk, a Magyar Relaxációs és
Szimbólumterápiás Egyesület  a programot önként, díjazás nélkül dolgozta
ki. *Csak annyit akartunk elérni, hogy a heti öt óra kötelező
testnevelésből 30 percet szánjanak rá a tanárok és a diákok. A testnevelők
pedig akár azonnal is bevezethetik a mozgásos típusú relaxációs
gyakorlatokat, hiszen ez a tanítási módszerükhöz szervesen kapcsolódik. A
NAT-ba bekerülést a „Teljes körű iskolai egészségfejlesztés” egészségügyi
programja kívánta volna meg. Ebből azonban sajnos elég kevés juthatott be a
megvalósíthatóság szintjén az alaptantervbe.

*hvg.hu <http://hvg.hu>: Akkor marad stresszes a magyar, vagy aki akar,
meditál otthon? *

*B. E.:* *Nem hibáztatok senkit, hogy így alakult.* Rájöttem, hogy *sok
hibát vétettem személyesen is, mert nem biztosítottunk elég információt a
módszerről.* Először széles körű, országos felvilágosító kampányt kell
indítani. A szülőknek meg kell mutatni, hogy hihetnek a tudománynak, és
hogy csak olyan elemeket viszünk be az iskolákba, melyek tudományos
bizonyítékokon alapulnak. Fennakadtak azon, hogy meditáció! Az amerikai
pszichológus, Daniel Goleman már a nyolcvanas években megírta: *az nem más,
mint hogy befelé irányítjuk a figyelmet, önmagunkra. A tudatnak pedig
különböző tartalmakat kínálunk további munkára. A felelősséggel vezetett
meditáció hatására megtanuljuk kezelni a kritikus helyzeteket, higgadtak
tudunk maradni, koncentráltan tudunk tanulni.*
     *Fotó:* Stiller Ákos

*hvg.hu <http://hvg.hu>: Ha ennyi előnye van, akkor vajon milyen félelmek
miatt hátráltatják a módszert? Vannak káros mellékhatásai is?*

*B. E.:* Eléggé messze is vezethetnek az okok. Miért volna veszélyes a
gyerekeink önuralom- és önszabályozási képességét fejleszteni? Ezáltal
ugyanis olyan önkontrollra tehetnek szert, hogy a külső befolyásolási erők
meggyengülnek. Kinek jelentene ez veszélyt? Akkor majd nem tudjuk
manipulálni az embereket? Elveszítjük tán a hatalmat fölöttük? *Veszélyes
volna talán, ha gyermekeinknek megerősödne a határozott, belső,
állásfoglaló énje, ami azt mondaná: ezt elfogadom, ezt meg nem.*

*hvg.hu <http://hvg.hu>: Vannak olyan országok, ahol működik a
közoktatásban már a módszer? *

*B. E.:* Nyugatabbra saját hatáskörben az iskolák szigetszerűen használják,
az oktatás teljes volumenében nem. *Japánban működik, ott a kultúra része a
meditáció és a relaxáció*.* Amerikában viszont a mindfulnesst, azaz a
tudatos jelenlét nevű meditációt már az egészségbiztosítás részeként,
ingyen igénybe veheti a lakosság.* *Én most a hazai tapasztalatok után
mintaként a dohányzás elleni kampányt veszem példának, ami diadalmenet: nem
lehet dohányozni az éttermekben, a szórakozóhelyeken, de még a
buszmegállóban sem.* Bár* a dohányzás esetében a legprimitívebb
szabályozási forma működik: a büntetés.* *Mi ellenkezőleg, a ránevelést
alkalmaznánk: *csak az emberek jóindulatában bízhatunk. *Olyan utat szabad
választani, ami megengedő: az iskolák megajánlják a relaxációt. Tömegével
mennének a gyerekek, ha ezzel például ki lehetne váltani a kötelező
testnevelésórából egy egységet.*

*hvg.hu <http://hvg.hu>: Ön az egyetlen szószólója a programnak? Miért nem
áll ki mellette az összes hazai pszichológus?*

*B. E.:* *A pszichológusok szava alig hallatszik ma a hivatalos körökben.
Nemkívánatos személyek lettek az egészségügyben. A
teljesítmény-finanszírozási pontrendszer miatt nincs létjogosultságunk,
mert annyira leértékelték a tevékenységi körünket, hogy nem tudjuk
kitermelni az elvárt pontszámot. Nem csoda, hogy pszichológiailag
kulturálatlanok vagyunk. Csak a hiszékenység, remény vámszedőinek megy ma
jól a soruk.* A pszichológusokat még egy törvény sem védi. Jobban kell
számolnunk a tájékoztatás, információátadás fontosságával. Részletes
tudományos adatokat kell közölnünk, a relaxációról is, de erre fel is
készültünk. Pontosan leírjuk, hogy mit idéz elő, mire tanít egy relaxációs
módszer, a mentális koncentráció, vagy az aktív izomellazítás, stb. Talán
ha mindez közismertté válik, akkor nehéz ellenérvet találni. Akkor már csak
a bevezetési ütemtervet kellene kidolgozni, és az illetékeseknek mellé kell
állniuk, a program képviselőinek pedig bizalmat adni. *Én személyesen
vállalom a felelősséget ezért a programért, és számon kérhető vagyok. Az
életutamat tekintve nem hiszem, hogy bárkiben is felmerül, nem a
gyermekeink egészségének megóvása,** hanem megrontása vezérel*. Egy
ilyennek még a feltételezését is alantasnak tartom.

*hvg.hu <http://hvg.hu>: Érte önt ilyen vád?*

*B. E.:* Sajnos ma itt tartunk a tájékozatlanságban. Nekem nincs közöm
semmilyen „izmushoz”, csak a tudományhoz, ezért tudok felelősséget
vállalni. Kiállok a jó ügyért és bármilyen tájékoztató előadást tartok, azt
tapasztalom, hogy egy emberként állnak mellém a szülők. Hiszem, hogy az
igazság utat tör magának. Lehet, hogy nehezen, de előbb-utóbb elérjük
célunkat. Kevesen vagyunk az akarók, a jót akarók. Egy fecske nem csinál
nyarat. Én pedig nem tudom, mennyi időm adatik még a jó ügy szolgálatára.
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140425/3343b40e/attachment.html 


Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl