[Grem] nagyszombati evanglium, elmlkeds, imdsg
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. pr. 19., Szo, 07:35:17 CEST
2014. április 19. – Nagyszombat, Húsvét vigíliája
*Szombat elmúltával, a hét első napján pirkadatkor Mária Magdolna és
a másik Mária elment, hogy megnézze a sírt. És íme, nagy földrengés
támadt: Az Úr angyala leszállt az égből, odament, elhengerítette a követ
és ráült. Olyan volt a tekintete, mint a villám, a ruhája pedig fehér,
mint a hó. Az őrök reszketni kezdtek félelmükben, és szinte halálra
váltak. Ekkor megszólalt az angyal, és ezt mondta az asszonyoknak: „Ne
féljetek! Tudom, hogy a megfeszített Jézust keresitek Ő nincs itt, mert
feltámadt, amint megígérte. Jöjjetek, nézzétek meg a helyet, ahol
feküdt! És siessetek, mondjátok meg tanítványainak, hogy feltámadt
a halottak közül, és előttetek megy Galileába. Ott viszontláthatjátok
őt! Íme, én megmondtam nektek!” Erre elsiettek a sírtól. Remegve, de
nagy örömmel futottak, hogy megvigyék a hírt a tanítványoknak. És íme,
egyszerre csak Jézus jött velük szemben, és megszólította őket: „Üdv
nektek!” Ők pedig odasiettek hozzá, leborultak előtte, és átkarolták a
lábát. Ekkor Jézus így szólt hozzájuk: „Ne féljetek! Siessetek,
vigyétek hírül testvéreimnek, hogy menjenek Galileába, mert ott
viszontláthatnak engem.”*
Mt 28,1-10
Elmélkedés:
* Húsvéti jelek Szent Ágoston az Isten városa című művében a
húsvéti eseményekkel kapcsolatban azt állítja, hogy három egészen
hihetetlen dolog történt. Elsőként Jézus feltámadását és
mennybemenetelét említi, mint emberileg felfoghatatlan, eseményt.
Másodikként arról ír, hogy mennyire hihetetlen az, hogy emberek
egyáltalán hittek ebben a két eseményben. Majd pedig harmadszorra
azt fejtegeti, hogy mennyire elképzelhetetlen, hogy az apostolok
igehirdetését, azaz a tanulatlan emberek tanítását hallgatva voltak
emberek, akik hittek Jézus feltámadásában és mennybemenetelében.
Szent Ágoston gondolatmenetét folytatva hozzátehetjük: mennyire
hihetetlen, hogy 2000 évvel az események után is vannak emberek, akik
hisznek abban, hogy Jézus valóban feltámadt a halálból és feltámadását
követően visszatért a mennybe. És bármennyire is ámulatba ejtő mindez,
valóban igaz. Főleg, ha hozzátesszük azt is, hogy ezért az igazságért az
évszázadok során hányan áldozták életüket, vállalták a vértanúságot. Ami
ennyire hihetetlen, annak igaznak kell lennie. Teljesen jogos, hogy az
eseményekre magyarázatot és bizonyítékot keresünk. E vágyunkkal nem
vagyunk egyedül. Jézus holttestének eltűnésére magyarázatot
kerestek egykor a sír őrzésével megbízott katonák és a zsidó vallási
vezetők. A másik oldalon állnak a temetéskor elmaradt balzsamozást
vasárnap hajnalban elvégezni szándékozó asszonyok és az apostolok,
valamint a tanítványok, de ők is ugyanerre a kérdésre keresik a választ.
Mindenki azt szeretné tudni, hová tűnt a keresztről való levételt követően
sziklasírba helyezett Jézus teste. Haláláról meggyőződtek, semmi kétség
nem fért ahhoz, hogy ennyi szenvedés és kínzás után meghalt. Semmi kétség
nem fér hozzá, hogy testét elhelyezték a sziklasírban. Hová tűnt mégis? Mi
történhetett? Magyarázat és bizonyíték helyett jeleket találunk. A
legfontosabb jel maga az üres sír. És jel az elhengerített kő, a
feltámadást hírül hozó angyal, a sírban maradt gyolcslepel. Az
evangéliumok sajátos vonása, hogy a jeleknek célja van. Isten az
emberek számára jeleket hagy hátra. A jeleknek az a célja, hogy az
emberek higgyenek, eljussanak a hitre. Itt találkozunk egy érthetetlen,
hihetetlen dologgal: ugyanazokat a jeleket, például az üres sírt látva
a katonák nem hisznek, az asszonyok és később az apostolok viszont
igen. A húsvéti vigília szertartás az esztendő folyamán minden
bizonnyal jelekben, jelképekben leggazdagabb liturgiánk. A szertartás
kezdetén a sötétben fellobbanó tűzzel találkozunk. A világosság megtöri a
sötétséget. A fény eloszlatja az ember flelmeit. A húsvéti gyertya
lángja Krisztus feltámadását hirdeti, beragyogja a templomot,
világosságra vezet minket. A szertartás második részeként Isten
üzenetének jelével találkozunk. Összefoglalása ez az
üdvtörténetnek, a teremtéstől kezdve a világ újjáteremtéséig
Krisztus feltámadásában. Ezután találkozunk a víz jelével, amely a
megújulást, az újjászületést jelenti. A keresztelés, illetve a
keresztségi fogadalom megújítása egészen személyesen érint bennünket,
hiszen ez már a mi személyes válaszunk Istennek, aki szólt hozzánk.
Mennyire nehezen akarjuk meglátni, észrevenni a jeleket. Mennyire nehezen
akarunk hinni a jeleknek. Mennyire nehezen értjük meg, hogy a kereszt a
megváltás jele, a feltámadás a mi üdvösségünk jele. Mennyire nehezen
akarunk hinni. Krisztus feltámadása az újjászületés forrása számunkra.
Hiszek-e a feltámadásban?* © Horváth István Sándor
Imádság:
* Uram, indíts el engem az üres sír megtalálásának útján! Indíts el
a feltámadásba vetett hit útján! Ébressz bennem hitet a jelek
láttán! Erősítsd hitemet a tanúk és apostolok vallomása által! Tedd
szilárddá hitemet a veled való találkozás alkalmával! Hiszem, hogy
kereszthalálod bűneim bocsánatát érdemelte ki. Hiszem, hogy haláloddal és
feltámadásoddal Isten üdvözítő terve teljesedett be. Alakítsa át életemet
a feltámadásba vetett hit és tegyen engem is apostollá, a feltámadás
hirdetőjévé!*
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140419/7555c450/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl