<div dir="ltr"> 2014. április 19. – Nagyszombat, Húsvét vigíliája<br><br> <span style="color:rgb(204,0,0)"><b>Szombat elmúltával, a hét első napján pirkadatkor Mária Magdolna és a<br> másik Mária elment, hogy megnézze a sírt. És íme, nagy földrengés támadt:<br>
Az Úr angyala leszállt az égből, odament, elhengerítette a követ és ráült.<br> Olyan volt a tekintete, mint a villám, a ruhája pedig fehér, mint a hó. Az<br> őrök reszketni kezdtek félelmükben, és szinte halálra váltak. Ekkor<br>
megszólalt az angyal, és ezt mondta az asszonyoknak: „Ne féljetek! Tudom,<br> hogy a megfeszített Jézust keresitek Ő nincs itt, mert feltámadt, amint<br> megígérte. Jöjjetek, nézzétek meg a helyet, ahol feküdt! És siessetek,<br>
mondjátok meg tanítványainak, hogy feltámadt a halottak közül, és<br> előttetek megy Galileába. Ott viszontláthatjátok őt! Íme, én megmondtam<br> nektek!” Erre elsiettek a sírtól. Remegve, de nagy örömmel futottak, hogy<br>
megvigyék a hírt a tanítványoknak. És íme, egyszerre csak Jézus jött velük<br> szemben, és megszólította őket: „Üdv nektek!” Ők pedig odasiettek hozzá,<br> leborultak előtte, és átkarolták a lábát. Ekkor Jézus így szólt hozzájuk:<br>
„Ne féljetek! Siessetek, vigyétek hírül testvéreimnek, hogy menjenek<br> Galileába, mert ott viszontláthatnak engem.”</b></span><br> Mt 28,1-10<br><br> Elmélkedés:<br><span style="color:rgb(103,78,167)"><b> Húsvéti jelek<br>
Szent Ágoston az Isten városa című művében a húsvéti eseményekkel<br> kapcsolatban azt állítja, hogy három egészen hihetetlen dolog történt.<br> Elsőként Jézus feltámadását és mennybemenetelét említi, mint emberileg<br>
felfoghatatlan, eseményt. Másodikként arról ír, hogy mennyire hihetetlen<br> az, hogy emberek egyáltalán hittek ebben a két eseményben. Majd pedig<br> harmadszorra azt fejtegeti, hogy mennyire elképzelhetetlen, hogy az<br>
apostolok igehirdetését, azaz a tanulatlan emberek tanítását hallgatva<br> voltak emberek, akik hittek Jézus feltámadásában és mennybemenetelében.<br> Szent Ágoston gondolatmenetét folytatva hozzátehetjük: mennyire<br>
hihetetlen, hogy 2000 évvel az események után is vannak emberek, akik<br> hisznek abban, hogy Jézus valóban feltámadt a halálból és feltámadását<br> követően visszatért a mennybe. És bármennyire is ámulatba ejtő mindez,<br>
valóban igaz. Főleg, ha hozzátesszük azt is, hogy ezért az igazságért az<br> évszázadok során hányan áldozták életüket, vállalták a vértanúságot. Ami<br> ennyire hihetetlen, annak igaznak kell lennie.<br> Teljesen jogos, hogy az eseményekre magyarázatot és bizonyítékot keresünk.<br>
E vágyunkkal nem vagyunk egyedül. Jézus holttestének eltűnésére<br> magyarázatot kerestek egykor a sír őrzésével megbízott katonák és a zsidó<br> vallási vezetők. A másik oldalon állnak a temetéskor elmaradt balzsamozást<br>
vasárnap hajnalban elvégezni szándékozó asszonyok és az apostolok,<br> valamint a tanítványok, de ők is ugyanerre a kérdésre keresik a választ.<br> Mindenki azt szeretné tudni, hová tűnt a keresztről való levételt követően<br>
sziklasírba helyezett Jézus teste. Haláláról meggyőződtek, semmi kétség<br> nem fért ahhoz, hogy ennyi szenvedés és kínzás után meghalt. Semmi kétség<br> nem fér hozzá, hogy testét elhelyezték a sziklasírban. Hová tűnt mégis? Mi<br>
történhetett?<br> Magyarázat és bizonyíték helyett jeleket találunk. A legfontosabb jel maga<br> az üres sír. És jel az elhengerített kő, a feltámadást hírül hozó angyal,<br> a sírban maradt gyolcslepel. Az evangéliumok sajátos vonása, hogy a<br>
jeleknek célja van. Isten az emberek számára jeleket hagy hátra. A<br> jeleknek az a célja, hogy az emberek higgyenek, eljussanak a hitre. Itt<br> találkozunk egy érthetetlen, hihetetlen dologgal: ugyanazokat a jeleket,<br>
például az üres sírt látva a katonák nem hisznek, az asszonyok és később<br> az apostolok viszont igen.<br> A húsvéti vigília szertartás az esztendő folyamán minden bizonnyal<br> jelekben, jelképekben leggazdagabb liturgiánk. A szertartás kezdetén a<br>
sötétben fellobbanó tűzzel találkozunk. A világosság megtöri a sötétséget.<br> A fény eloszlatja az ember flelmeit. A húsvéti gyertya lángja Krisztus<br> feltámadását hirdeti, beragyogja a templomot, világosságra vezet minket. A<br>
szertartás második részeként Isten üzenetének jelével találkozunk.<br> Összefoglalása ez az üdvtörténetnek, a teremtéstől kezdve a világ<br> újjáteremtéséig Krisztus feltámadásában. Ezután találkozunk a víz jelével,<br>
amely a megújulást, az újjászületést jelenti. A keresztelés, illetve a<br> keresztségi fogadalom megújítása egészen személyesen érint bennünket,<br> hiszen ez már a mi személyes válaszunk Istennek, aki szólt hozzánk.<br>
Mennyire nehezen akarjuk meglátni, észrevenni a jeleket. Mennyire nehezen<br> akarunk hinni a jeleknek. Mennyire nehezen értjük meg, hogy a kereszt a<br> megváltás jele, a feltámadás a mi üdvösségünk jele. Mennyire nehezen<br>
akarunk hinni. Krisztus feltámadása az újjászületés forrása számunkra.<br> Hiszek-e a feltámadásban?<br></b></span> © Horváth István Sándor<br> <br> Imádság:<br><span style="color:rgb(180,95,6)"><b> Uram, indíts el engem az üres sír megtalálásának útján! Indíts el a<br>
feltámadásba vetett hit útján! Ébressz bennem hitet a jelek láttán!<br> Erősítsd hitemet a tanúk és apostolok vallomása által! Tedd szilárddá<br> hitemet a veled való találkozás alkalmával! Hiszem, hogy kereszthalálod<br>
bűneim bocsánatát érdemelte ki. Hiszem, hogy haláloddal és feltámadásoddal<br> Isten üdvözítő terve teljesedett be. Alakítsa át életemet a feltámadásba<br> vetett hit és tegyen engem is apostollá, a feltámadás hirdetőjévé!<br>
</b></span><br></div>