[Grem] Keresztényként személyesen is érintettek vagyunk az auschwitzi tragédiában

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2014. Ápr. 2., Sze, 13:37:14 CEST


Keresztényként személyesen is érintettek vagyunk az auschwitzi tragédiában
2014. április 2. szerda 11:52
http://magyarkurir.hu/hirek/keresztenykent-szemelyesen-is-erintettek-vagyunk-az-auschwitzi-tragediaban
*Istenkép Auschwitz után címmel tartottak kerekasztal-beszélgetést április
1-jén a vallásközi párbeszéd jegyében a szegedi Gál Ferenc Főiskolán.* A
jeles zsidó és keresztény vezetők és teológusok részvételével megrendezett
eseményre a holokauszt 70. évfordulója adott alkalmat.

<http://magyarkurir.hu/uploads/content/51776/kepek/o_auschwitzkonf.jpg>

A Szeged-Csanádi Egyházmegye, a Gál Ferenc Főiskola, a Holokauszt
Emlékközpont, a Szegedi Zsidó Hitközség és az Országos Rabbiképző - Zsidó
Egyetem szervezésében zajlott kerekasztal-beszélgetésen Bölcskei Gusztáv
református, Kiss-Rigó László római katolikus, Lackner Pál evangélikus
püspökök, Lednitzky András, a Szegedi Zsidó Hitközség elnöke, Schőner
Alfréd főrabbi, a rabbiképző rektora és Török Csaba katolikus teológus
osztotta meg gondolatait Haraszti György egyetemi tanár moderálása mellett.

Haraszti György két provokatív mondattal indította útjára a beszélgetést:*
Elie Wiesel világhírű amerikai zsidó írótól származik a mondat, hogy
"Auschwitzban nem a zsidó nép halt meg, hanem a kereszténység", míg "Az
Isten gyenge és erőtlen volt Auschwitzban" gondolatot az a Hans Jonas
fogalmazta meg, akinek németül éppen Istenkép Auschwitz után címmel jelent
meg kötete.*

*A házigazda Kiss-Rigó László szerint igazából nem az istenkép változott
meg Auschwitz után, hanem az emberkép.* *Isten továbbra is erőt ad, amikor
az embereket, az ő cselekedeteiket látva kétségbeesünk.* A megyéspüspök
rámutatott, *a keresztényeket nem a politikai korrektség vagy a humanizmus
vezeti e témával kapcsolatban, hanem a fiatalabb testvér érintettsége.* A
püspök úgy véli,* nem elég a megemlékezés, hogy Auschwitzhoz hasonló ne
fordulhasson elő, a teremtő és a teremtmény közötti igazi kapcsolat teszi
lehetővé a teremtmény és teremtmény közötti igazi kapcsolatot is*.

<http://magyarkurir.hu/uploads/content/51776/kepek/o_auschwitzkonf4.jpg>

*Schőner Alfréd főrabbi azt fejtegette, hogy személyes érintettsége miatt
képtelen tárgyilagosan, érzelmek nélkül beszélni e témáról. Családjában 39
embert gyilkoltak meg, köztük öt testvére is a halálát lelte Auschwitzban;
édesapja egész életében képtelen volt feldolgozni, hogy a gyermekei helyett
ő maradt életben.* Hozzátette, *annak a korosztálynak a szívében, amelyik
túlélte a holokausztot, ott van a kérdés, hogy miért történhetett mindez, s
erre a kérdésre nem lehet egyértelmű és megnyugtató feleletet adni.* A
rabbiképző rektora Auschwitz után az egyik legfontosabb feladatnak azt
tartja, hogy *a békesség megteremtésével nyugalmat adjunk azoknak a
zsidóknak, akik a túlélői vagy első generációs tanúi az ottani borzalomnak.*

<http://magyarkurir.hu/uploads/content/51776/kepek/o_auschwitzkonf2.jpg>

*Lednitzky András, akinek a családjából szintén sokan, 24-en haltak meg a
koncentrációs táborban,* kifejtette, hogy *a túlélő zsidók kétféleképpen
viszonyultak Istenhez: voltak, akik azt mondták, hol volt Isten és
elfordultak a vallástól, míg mások még vallásosabbak lettek, hogy ilyen
többet ne fordulhasson elő. *A szegedi hitközség elnöke elismerte a
keresztény egyházak testvéri kiállását, és kiemelte, hogy *a szeretet
fölötte áll a gyűlöletnek.*

*Bölcskei Gusztáv arra hívta fel a figyelmet, hogy a történelem folyamán az
embernek kellett igazolnia magát Isten előtt, jellegzetesen újkori az a
csavar, hogy az ember ül be a bírói székbe, és felszólítja Istent, hogy
igazolja magát. *A református püspök szerint Auschwitz egy olyan esemény,
amikor mi keresztények* csak úgy kezdhetünk bármit is, ahogy egykor Jób
barátai tették: le kell ülni Jób mellé (vagyis a zsidók mellé) és
hallgatni. Bölcskei azt is hangsúlyozta, hogy ha a történtek miatt eljutunk
Isten létének tagadásához, az semmivel sem vezet pozitívabb következményre,
mint ha a történtek ellenére elfogadjuk létezését.*

<http://magyarkurir.hu/uploads/content/51776/kepek/o_auschwitzkonf3.jpg>
Lackner Pál elmondta, hogy az evangélikus felfogás szerint* nagyon jelentős
az ember felelőssége, azaz döntési szabadsága jó és rossz között, *ezt
Auschwitz megítélésénél is figyelembe kell venni. Az evangélikus püspök úgy
véli, hogy *a 20. század számos korábbi látásmódot érvénytelenített és
kétségtelenül a szenvedő istenkép került előtérbe.*

*Török Csaba* Isten mindenhatóságának és a világban tapasztalható bűnnek a
látszólagos ellentmondásáról szólva hangsúlyozta, hogy* Isten önkorlátozó,
hiszen ha nem az lenne, akkor az embernek nem lenne szabadsága.* Auschwitz
a kereszténység számára azért tragikus igazán, mert önmagát irtja ki,
hiszen - ahogy Szent Pál is fogalmaz a Rómaiakhoz írt levélben*, a
kereszténység egy olyan olajfához hasonlatos, amelynek gyökérzete, törzse a
zsidóság és a beleoltott vadolajfa ágak vagyunk mi, keresztények. *A
teológus fontosnak tartja, hogy ellenálljunk annak a kísértésnek, hogy
Auschwitz kérdését eltárgyiasítsuk, és ezzel másodszor is megöljük az ott
meghaltakat.* Török Csaba szerint Auschwitz alapvető tanulsága, hogy Jézus
személyét tekintve a kereszténység hosszú időn keresztül túlzottan is arra
koncentrált, hogy ő valóban Isten, arra pedig kevésbé, hogy valóban ember.* *Ha
erre is megfelelő hangsúly esik, akkor Jézus oldalán visszajuthatunk a
testvéri közösségbe, mely a keresztény-zsidó kapcsolatok javulásához is
hozzájárulhat.*

Fotó: Thaler Tamás

Agonás Szonja/Magyar Kurír
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140402/317d975d/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról