[Grem] az 'Elveszett bárány, elveszett drachma, tékozló fiú' történetekhez elmélkedés

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2013. Sze. 15., V, 07:39:07 CEST


Elmélkedés a mai vasárnapi 'Elveszett bárány, elveszett drachma, a tékozló
fiú' történetekhez   -  Lk 15,1-32

 Boldog II. János  Pál pápa az  isteni irgalmasságról szóló  enciklikájában
  így fogalmazza  meg  *a  tékozló  fiú  hazatérésé*nek  igazi  okát: *
 "Anyagi
  körülményeinek sanyarú volta, amelybe könnyelműsége és vétke miatt jutott,
  megéreztette vele, hogy fiúi méltósága alatt él.* Amikor *elhatározta,
 hogy
  visszatér az atyai  házba*, kívülről nézve  úgy tűnt, hogy  a nyomor és
 az
  éhség kényszerítette  erre;  az  igazi  ok  azonban  a  nagyobb  veszteség
  megértése volt.  A tékozló  fiú  *lelkiismeretében felébredt  az
 elveszett
  méltóság  tudata,  azé  a  fiúságé,  amelyben  atyjával  élt"*  (Dives
  in
  misericordia 35.).
  A mai  evangélium  rövidebb  változatában az  elveszett  bárányról  és  az
  elveszett pénzről (drachma) olvasunk, a hosszabb változat pedig kiegészíti
  ezt az elveszett (tékozló) fiú történetével.* A három példabeszéd*et az
köti
  össze, hogy  elveszett dolgokról  és személyről  szólnak és  mindhárom  az
*  Isten irgalmát mutatja  be, aki  keresi az  elveszett, a  bűnös embert. *
 A
  megtalálás vagy az ember oldaláról  nézve a visszatalálás a  megbocsátást,
  az Isten szeretetébe való visszakerülést jelenti.
  Egyes  gimnáziumokban  az  irodalom  keretében  tanítják  a  tékozló   fiú
  történetét. Be  kell vallanunk,  hogy  irodalmi szempontból  is  rendkívül
  figyelemreméltó ez  a  drámai  fordulatokban  gazdag,  szép  kifejezéseket
  használó történet.  De  azért  óriási  különbség  van  az  irodalmi  érték
  felfedezése és az Isten irgalmának megtapasztalása között! *A
példabeszédet
  az érti  meg igazán,  aki már  átélte  a tékozló  fiú helyzetét.  Aki  már
  elhagyta  Istent  és  aki   már  visszatalált  hozzá.  Aki   szabadságának
  köszönhetően elindult a bűn titokzatos útján. Aki a bűn mélységében
 képes volt  visszaindulni  Istenhez.  Aki  már  megérezte  az  Atya
 ölelését  a szentgyónásban. Aki már  megérezte, hogy a  bűn mélységéből
egyedül  Isten
  képes felemelni az embert.*
  Újra és  újra elcsodálkozunk * a fiatalabb  fiú arcátlanságá*n,  akinek *
 van
  bátorsága ahhoz, hogy kikérje apjától örökségét, azt a vagyont, ami  járna
  neki apja halála  után*. A fiú  lázadása mögött az  húzódik meg, hogy *
 apja
  halálát kívánja. Már  korábban hozzájuthatott volna  örökségéhez, ha  apja
  nem élne, nem létezne.* *A bűn ilyen lázadás Isten ellen. Azt gondolom,
hogy  könnyebb volna  az életem,  boldogabb lennék,  ha Isten  nem
létezne.* Azt
*képzelem, hogy nincs rá szükségem,  a magam erejéből is boldogulni  fogok.
*
  Hajlamosak vagyunk  arra,  hogy  bűneink súlyát  kisebbítsük.  A  bűn  nem
  egyszerűen csak  tiszteletlenség Istennel  szemben. A  bűn nem  egyszerűen
  csak sértés Istennel szemben. *A bűn emberségünk lázadása Isten léte
ellen.* A bűn teljes  elszakadás Istentől  és szeretetétől.  A bűn  a szent
 Isten
  megtagadása.
  Amennyire esztelen és meggondolatlan  a fiú magatartása, legalább  annyira
  váratlan atyjának viselkedése is, aki visszafogadja őt. Ezen a  fordulaton
  ismét  meglepődünk,   hiszen  *az   apának  nem   lett  volna
  kötelessége
  visszafogadni a  fiút.  Megtehette  volna, hogy  "két  kézzel  eltaszítja"
  magától fiát,  de ő  mégis két  karjával magához  öleli őt. * Ez az
 ölelés
  egyrészt   jelképezi   a   szeretetébe   való   visszafogadást,   másrészt
  felfedezhetjük  e  mozdulatban  a  támogatást,   *hogy  a  fiú  új
  életet
  kezdhessen, helyrehozhassa  bűnét.*  Mintha  csak ezt  mondaná  az  apa:
*a fiamnak tekintelek és segítek neked, hogy a fiamnak tekintsd magadat.*
  Amikor részesülünk  *a bűnbocsánat  szentségben*, pontosan  ezt
 érezhetjük.
  Isten kinyilvánítja,  hogy  eddig is  a  fiának, a  gyermekének  tekintett
  bennünket, és  továbbra is  így tekint  ránk. Ő  nem tagadja  meg  hozzánk
  fűződő kapcsolatát. Ugyanakkor *megadja  nekünk a segítséget, hogy
 bűneink megbánását és alázatos megvallását követően újra Isten gyermekének
érezzem magam. Mert amíg  a bűnben éltem,  addig nem éreztem  ezt. Amikor
 azonban Isten megbocsát, magához  ölel, akkor  újból érzem,  hogy hozzá
 tartozom.*
  Segítsen minket a  Hit éve  abban, hogy rátaláljunk * az irgalomban
 gazdag
  Istenre, aki úgy indul utánunk, mint  a pásztor az elveszett bárány  után;
*
  aki úgy keres minket, mint az asszony keresi elveszett pénzét, és aki  *
úgy
  vár minket, mint a tékozló fiút várta az ő szerető atyja.*
  (c) Horváth István Sándor

   Imádság:
  Irgalmas Atyám! Beismerem, hogy sokszor eltékozlom a tőled kapott kegyelmi
  kincset, kegyelmi örökséget.  Elszakítom magamat  tőled és  szeretetedtől.
  Elveszítem  istengyermeki  és  emberi   méltóságomat.  A  lelki   sötétség
  pillanatában  és  a  tőled  való  elszakítottság  állapotában  sem  akarok
  elfeledkezni arról, hogy a gyermeked vagyok, mert mindig annak  tekintesz.
  *Adj erőt, hogy visszainduljak hozzád,  akinél megtalálom a biztonságot,
 a boldogságot és  a szeretetet! * Ölelj magadhoz,  *Uram! Bocsáss  meg
 nekem, Istenem! A te gyermeked vagyok. Hiszek, Uram,* erősítsd bennünk a
hitet!


*  Elmélkedés:
    Boldog II. János  Pál pápa az  isteni irgalmasságról szóló
 enciklikájában
  így fogalmazza  meg  a  tékozló  fiú  hazatérésének  igazi  okát:  "Anyagi
  körülményeinek sanyarú volta, amelybe könnyelműsége és vétke miatt jutott,
  megéreztette vele, hogy fiúi méltósága alatt él. Amikor elhatározta,  hogy
  visszatér az atyai  házba, kívülről nézve  úgy tűnt, hogy  a nyomor és  az
  éhség kényszerítette  erre;  az  igazi  ok  azonban  a  nagyobb  veszteség
  megértése volt.  A tékozló  fiú  lelkiismeretében felébredt  az  elveszett
  méltóság  tudata,  azé  a  fiúságé,  amelyben  atyjával  élt"  (Dives   in
  misericordia 35.).
  A mai  evangélium  rövidebb  változatában az  elveszett  bárányról  és  az
  elveszett pénzről (drachma) olvasunk, a hosszabb változat pedig kiegészíti
  ezt az elveszett (tékozló) fiú történetével. A három példabeszédet az köti
  össze, hogy  elveszett dolgokról  és személyről  szólnak és  mindhárom  az
  Isten irgalmát mutatja  be, aki  keresi az  elveszett, a  bűnös embert.  A
  megtalálás vagy az ember oldaláról  nézve a visszatalálás a  megbocsátást,
  az Isten szeretetébe való visszakerülést jelenti.
  Egyes  gimnáziumokban  az  irodalom  keretében  tanítják  a  tékozló   fiú
  történetét. Be  kell vallanunk,  hogy  irodalmi szempontból  is  rendkívül
  figyelemreméltó ez  a  drámai  fordulatokban  gazdag,  szép  kifejezéseket
  használó történet.  De  azért  óriási  különbség  van  az  irodalmi  érték
  felfedezése és az Isten irgalmának megtapasztalása között! A példabeszédet
  az érti  meg igazán,  aki már  átélte  a tékozló  fiú helyzetét.  Aki  már
  elhagyta  Istent  és  aki   már  visszatalált  hozzá.  Aki   szabadságának
  köszönhetően elindult a bűn titokzatos útján. Aki a bűn mélységében  képes
  volt  visszaindulni  Istenhez.  Aki  már  megérezte  az  Atya  ölelését  a
  szentgyónásban. Aki már  megérezte, hogy a  bűn mélységéből egyedül  Isten
  képes felemelni az embert.
  Újra és  újra elcsodálkozunk  a fiatalabb  fiú arcátlanságán,  akinek  van
  bátorsága ahhoz, hogy kikérje apjától örökségét, azt a vagyont, ami  járna
  neki apja halála  után. A fiú  lázadása mögött az  húzódik meg, hogy  apja
  halálát kívánja. Már  korábban hozzájuthatott volna  örökségéhez, ha  apja
  nem élne, nem létezne. A bűn ilyen lázadás Isten ellen. Azt gondolom, hogy
  könnyebb volna  az életem,  boldogabb lennék,  ha Isten  nem létezne.  Azt
  képzelem, hogy nincs rá szükségem,  a magam erejéből is boldogulni  fogok.
  Hajlamosak vagyunk  arra,  hogy  bűneink súlyát  kisebbítsük.  A  bűn  nem
  egyszerűen csak  tiszteletlenség Istennel  szemben. A  bűn nem  egyszerűen
  csak sértés Istennel szemben. A bűn emberségünk lázadása Isten léte ellen.
  A bűn teljes  elszakadás Istentől  és szeretetétől.  A bűn  a szent  Isten
  megtagadása.
  Amennyire esztelen és meggondolatlan  a fiú magatartása, legalább  annyira
  váratlan atyjának viselkedése is, aki visszafogadja őt. Ezen a  fordulaton
  ismét  meglepődünk,   hiszen  az   apának  nem   lett  volna   kötelessége
  visszafogadni a  fiút.  Megtehette  volna, hogy  "két  kézzel  eltaszítja"
  magától fiát,  de ő  mégis két  karjával magához  öleli őt.  Ez az  ölelés
  egyrészt   jelképezi   a   szeretetébe   való   visszafogadást,   másrészt
  felfedezhetjük  e  mozdulatban  a  támogatást,   hogy  a  fiú  új   életet
  kezdhessen, helyrehozhassa  bűnét.  Mintha  csak ezt  mondaná  az  apa:  a
  fiamnak tekintelek és segítek neked, hogy a fiamnak tekintsd magadat.
  Amikor részesülünk  a bűnbocsánat  szentségben, pontosan  ezt  érezhetjük.
  Isten kinyilvánítja,  hogy  eddig is  a  fiának, a  gyermekének  tekintett
  bennünket, és  továbbra is  így tekint  ránk. Ő  nem tagadja  meg  hozzánk
  fűződő kapcsolatát. Ugyanakkor megadja  nekünk a segítséget, hogy  bűneink
  megbánását és alázatos megvallását követően újra Isten gyermekének érezzem
  magam. Mert amíg  a bűnben éltem,  addig nem éreztem  ezt. Amikor  azonban
  Isten megbocsát, magához  ölel, akkor  újból érzem,  hogy hozzá  tartozom.
  Segítsen minket a  Hit éve  abban, hogy rátaláljunk  az irgalomban  gazdag
  Istenre, aki úgy indul utánunk, mint  a pásztor az elveszett bárány  után;
  aki úgy keres minket, mint az asszony keresi elveszett pénzét, és aki  úgy
  vár minket, mint a tékozló fiút várta az ő szerető atyja.*
  (c) Horváth István Sándor

  Imádság:

  Irgalmas Atyám! Beismerem, hogy sokszor eltékozlom a tőled kapott kegyelmi
  kincset, kegyelmi örökséget.  Elszakítom magamat  tőled és  szeretetedtől.
  Elveszítem  istengyermeki  és  emberi   méltóságomat.  A  lelki   sötétség
  pillanatában  és  a  tőled  való  elszakítottság  állapotában  sem  akarok
  elfeledkezni arról, hogy a gyermeked vagyok, mert mindig annak  tekintesz.
  Adj erőt, hogy visszainduljak hozzád,  akinél megtalálom a biztonságot,  a
  boldogságot és  a szeretetet!  Ölelj magadhoz,  Uram! Bocsáss  meg  nekem,
  Istenem! A te gyermeked vagyok. Hiszek, Uram, erősítsd bennünk a hitet!
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20130915/97d7eeeb/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról