[Grem] Vidnyánszky nyilatkozik az Alföldi-féle 'István a király'-ról

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2013. Sze. 12., Cs, 15:32:06 CEST


magyarkurir.hu  sajtószemle

A *Heti Válasz*ban (24-27.o.) Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház
igazgatója nyilatkozik, aki elődjének, Alföldi Róbertnek az *István, a
király* című rockopera megrendezéséről elmondta: "Ami az üzleti és
marketingstratégiát illeti, sikeresnek mondható. Ugyanakkor István
története kiemelkedően fontos, mondhatnám 'szent' téma, és azért sejteni
lehetett, hogy Alföldi nem így fogja megközelíteni. Meggyőződésem persze,
hogy a világ nem fehér és fekete, Szent István és kora, ahogy a mi korunk
is, sokkal árnyaltabb. Hiszek azonban abban, hogy nemcsak mocsok, intrika
és gyűlölet létezik a világon, hanem az emberekben fel lehet fedezni a jót
is... Az adott közösség számára fontos, 'szent' témák feldolgozása mindig
óriási felelősséggel jár. És ez is olyan mű, amellyel - miközben
szembesülünk önmagunkkal, gyengeségeinkkel - meg is erősíthetjük magunkat.
Megerősíthetjük kötődésünket a kereszténységhez, megerősíthetjük, hogy a
magyarság helyes döntést hozott akkoriban, máskülönben már - nagy
valószínűséggel - nem létezne a nyelvünk, a kultúránk. Persze könnyebb
megingatni az embereket, mint lelkierőt adni nekik. Mindig egyszerűbb
megszüntetni a magasztos érzéseket, mint olyan módon megfogalmazni, hogy
abból ne giccses, hanem hiteles előadás szülessen. A színpadról könnyebb
nemeket mondani, mint igeneket. De az én utam nem az, hogy a mások számára
fontos, 'szent' témákat, személyeket deheroizáljam, szétzúzzam. Pedig akik
ujjongva tapsolnak a magyar jelképek, értékek kigúnyolásához, érzékenyen
reagálnak, ha az ő 'szent teheneikről' van szó. Egyébként bármely művet ki
lehet forgatni, meg lehet rendezni negatív szemszögből." A Nemzeti Színház
igazgatója szerint ma nem lehet Európába kimenni azzal a mondanivalóval,
hogy "édes hazám", "szeretlek, feleségem, hű vagyok hozzád", s a
közbevetésre, hogy Shakespeare darabjai sem erről szólnak, azt válaszolta:
"Shakespeare-nél - ahogy minden igazi tragédia vagy dráma esetében - a
földi valóság felett mindig tetten érhető az égi, a felsőbb
igazságszolgáltatás. A rengeteg kegyetlenség ellenére a gonosztevő
megbűnhődik, a bűnnek következménye van, és a tiszta, ha elpusztul is,
halálában megdicsőül. E darabok valójában mind arról szólnak, hogy 'édes
hazán, szeretlek..., feleségem, hű leszek hozzád", ahogy az egész görög
drámairodalom vagy Csehov művei. Persze, a III. Richárdot a legkönnyebb úgy
megrendezni, ha fölmentjük, relativizáljuk őt, mint gonosztevőt. Vannak,
akik azt tekintik európai trendnek, hogy nem lehet határozottan állítani
semmit. De ez csak a látszat, mert valójában fenntartják maguknak a jogot,
hogy kizárólagosan kijelentsék, mi a bűn és mi nem, ugyanakkor az ettől
eltérő felfogást képtelenek tolerálni."
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20130912/5e62faab/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról