<div dir="ltr"><a href="http://magyarkurir.hu">magyarkurir.hu</a>&nbsp; sajtószemle<br><div><br>A <b>Heti Válasz</b>ban (24-27.o.) Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója nyilatkozik, aki elődjének, Alföldi Róbertnek az <i>István, a király</i>
 című rockopera megrendezéséről elmondta: &bdquo;Ami az üzleti és 
marketingstratégiát illeti, sikeresnek mondható. Ugyanakkor István 
története kiemelkedően fontos, mondhatnám &rsquo;szent&rsquo; téma, és azért sejteni
 lehetett, hogy Alföldi nem így fogja megközelíteni. Meggyőződésem 
persze, hogy a világ nem fehér és fekete, Szent István és kora, ahogy a 
mi korunk is, sokkal árnyaltabb. Hiszek azonban abban, hogy nemcsak 
mocsok, intrika és gyűlölet létezik a világon, hanem az emberekben fel 
lehet fedezni a jót is&hellip; Az adott közösség számára fontos, &rsquo;szent&rsquo; témák 
feldolgozása mindig óriási felelősséggel jár. És ez is olyan mű, 
amellyel &ndash; miközben szembesülünk önmagunkkal, gyengeségeinkkel &ndash; meg is 
erősíthetjük magunkat. Megerősíthetjük kötődésünket a kereszténységhez, 
megerősíthetjük, hogy a magyarság helyes döntést hozott akkoriban, 
máskülönben már &ndash; nagy valószínűséggel &ndash; nem létezne a nyelvünk, a 
kultúránk. Persze könnyebb megingatni az embereket, mint lelkierőt adni 
nekik. Mindig egyszerűbb megszüntetni a magasztos érzéseket, mint olyan 
módon megfogalmazni, hogy abból ne giccses, hanem hiteles előadás 
szülessen. A színpadról könnyebb nemeket mondani, mint igeneket. De az 
én utam nem az, hogy a mások számára fontos, &rsquo;szent&rsquo; témákat, 
személyeket deheroizáljam, szétzúzzam. Pedig akik ujjongva tapsolnak a 
magyar jelképek, értékek kigúnyolásához, érzékenyen reagálnak, ha az ő 
&rsquo;szent teheneikről&rsquo; van szó. Egyébként bármely művet ki lehet forgatni, 
meg lehet rendezni negatív szemszögből.&rdquo; A Nemzeti Színház igazgatója 
szerint ma nem lehet Európába kimenni azzal a mondanivalóval, hogy &bdquo;édes
 hazám&rdquo;, &bdquo;szeretlek, feleségem, hű vagyok hozzád&rdquo;, s a közbevetésre, 
hogy Shakespeare darabjai sem erről szólnak, azt válaszolta: 
&bdquo;Shakespeare-nél &ndash; ahogy minden igazi tragédia vagy dráma esetében &ndash; a 
földi valóság felett mindig tetten érhető az égi, a felsőbb 
igazságszolgáltatás. A rengeteg kegyetlenség ellenére a gonosztevő 
megbűnhődik, a bűnnek következménye van, és a tiszta, ha elpusztul is, 
halálában megdicsőül. E darabok valójában mind arról szólnak, hogy &rsquo;édes
 hazán, szeretlek&hellip;, feleségem, hű leszek hozzád&rdquo;, ahogy az egész görög 
drámairodalom vagy Csehov művei. Persze, a III. Richárdot a legkönnyebb 
úgy megrendezni, ha fölmentjük, relativizáljuk őt, mint gonosztevőt. 
Vannak, akik azt tekintik európai trendnek, hogy nem lehet határozottan 
állítani semmit. De ez csak a látszat, mert valójában fenntartják 
maguknak a jogot, hogy kizárólagosan kijelentsék, mi a bűn és mi nem, 
ugyanakkor az ettől eltérő felfogást képtelenek tolerálni.&rdquo; <br></div></div>