[Grem] Bíró László püspök - interjú összefoglalás

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2013. Nov. 22., P, 12:07:22 CET


Bíró László: Rendelkezésre állok
 2013. 11. 19. 09:15

A Szent István Társulat Pásztorok című interjúkönyv-sorozatában ezúttal *Bíró
László tábori püspökkel,* a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia
(MKPK) *családügyi
referensével **beszélget*<http://www.magyarkurir.hu/hirek/biro-laszlo-rendelkezesre-allok#>Elmer
István és Kipke Tamás.

A hatvanhárom éves Bíró László* Szekszárdon született, paraszti családban*.
Gyermekkorára úgy emlékszik, hogy szegénységben éltek, de az anyagiak
hiánya nem uralta el szülei gondolkodását.* A paraszti életforma
működőképes gyermeknevelési módszert is jelentett.* Egy évvel idősebb
bátyjával már egészen kiskorában segédkezett *a szőlőben, az állatok
etetésében*, "akkor alapozódott meg bennem az a magammal szemben
támasztott *követelmény,
hogy ne felében-harmadában, hanem annak rendje-módja szerint tegyem, amit
teszek.*"

Bíró Lászlóban *korán felébredt a vágy a papi szolgálat iránt, soha nem
gondolkozott más hivatásban*. Ifjúkora a Kádár-korszak kezdeti időszakára
esett, s bár felismerte, hogy a szocializmusban a pap a társadalom
perifériájára került személy, saját életét illetően ez nem zavarta. "*Tudtam,
milyen érték az, amit papként képviselek; *hogy abban a társadalomban,
amelyben élek, *kevesen becsülik a papot, de nekem feléjük is nyitottnak
kell lennem*... a pap mindenkié, nem csak azoké, akiket rokonszenvesebbeknek
tart." Bíró Lászlóban püspökké szentelésekor tudatosult, hogy nem szűnt meg
diakónus lenni: "...*szeretni kell és nem uralkodni.* Papságomban *az a
feladatom, hogy Krisztus közvetlenségét jelenítsem meg az emberek között.*"


*A cölibátus* sokat vitatott kérdését illetően *Bíró püspök nem magát a
papi nőtlenséget tekinti a központi kérdésnek, hanem a hűséget. "Hűséges
tudok-e maradni Hozzá és ígéretemhez? Eléggé szeretem-e Őt, akinek hűséget
fogadok,* hogy bármi történjék is, kitartok mellette?" A kérdést kitágítja,
hangsúlyozva, hogy *ugyanaz a kétkedés és aggódás van jelen itt is,
amellyel minden leendő férj és feleség
<http://www.magyarkurir.hu/hirek/biro-laszlo-rendelkezesre-allok#> is
szembekerül*, ha komolyan veszi a házasságot. Elismeri: ha erővel kellene
tartania a cölibátust, biztosan belezavarodna vagy elbukna. "Én nem a
cölibátust tartom, hanem teszem a dolgomat, élem papi életemet - ez áll
gondolkodásom, érzésvilágom, törekvéseim középpontjában -, s eközben
valósul meg a cölibátusom. Alapvető szemléleti kérdés: *nem valami ellen
küzdök, hanem valamiért!"* Bíró László vallja: ha egy papnak súlyos gondot
okoz a cölibátus megtartása, "akkor nincs rendben a hivatása, a lelke, a
papsága nem tölti ki az életét."

Bíró László *az 1990-es rendszerváltozás előtti évtizedben* titkárként
tevékenykedett Cserháti József
pécsi<http://www.magyarkurir.hu/hirek/biro-laszlo-rendelkezesre-allok#>megyéspüspök
mellett. Részletesen beszél erről az időszakról. Megítélése
szerint a főpásztor egyenlőtlen erőviszonyok között igyekezett párbeszédet
folytatni, a *"Legyetek tehát okosak, mint a kígyók, és egyszerűek, mint a
galambok" (Mt 10,16) szelleméb*en. Bár az említett időszakban a Kádár János
vezette MSZMP már nem alkalmazott nyílt erőszakot az egyházak ellen,
többször is előfordult, hogy az Állami Egyházügyi Hivatal (ÁEH) vezetője,
Miklós Imre megalázó módon beszélt az idős püspökkel, így például akkor,
amikor "szeretett volna elkezdeni valamit a pasztoráció élénkítése
érdekében, mire Miklós leteremtette Cserháti Józsefet, aki ugyanakkor
dialógustársa volt a kirakatban." Bíró László utólag úgy látja, *naivitás
elhinni egy diktatúrában - még ha az igyekszik emberarcúnak is mutatkozni
-, hogy kompromisszumot lehet kialakítani.* "Cserháti püspök és mások azt
az elvet vallották: nem kell az oroszlán bajszát húzkodni, de a másik felét
sem szükséges nyalni. S úgy gondolták, ennek szellemében járnak el." *A
rendszerváltozás körüli időben viszont már az ÁEH emberei *nem akartak
mást, mint megőrizni hivatalukat, "a pártban is learatni a babérokat, s az
egyházban se tekintsenek rájuk közutálattal." Ez pedig azért volt fontos
számukra, mert *embernek akartak látszani. "Ez jellemezte az egész
helyzetet: a kádárizmus olyan volt, mint a megromlott, szétfolyó
lekvár.*Ebben a dekadens diktatúrában *minden
képlékennyé, zavarossá vált."*

Bíró püspök úgy emlékszik, hogy *kezdő papkorában, leginkább a szolgálati
papság eszménye* alakította. "*Azóta egyre inkább a szentségi jel felől *él
bennem a papság. A fölszentelt pap Krisztus jele az Egyházban és a
társadalomban. A horizontálisan meghatározott társadalomban a vertikum, az
isteni valóság jele."* A papságot életszentségnek tekinti, csakúgy, mint a
házasságot, "ahol egyetlen boldog ember van: aki szét meri ajándékozni az
életét.* S ha a pap kellő bátorsággal rendelkezik, akkor sosincs egyedül;
mindig vannak körülötte emberek, s kiteljesedik az élete. *Szolgálatával,
életével - mint egy családanya vagy családapa is - sok jót tehet *az
emberek szolgálatában." Bíró Lászlóban fontos igazságként fogalmazódott
meg, hogy *Jézus Krisztus "egyazon gesztussal adta át magát a kereszten az
Atyának, s áldozta föl magát az emberekért.* A pap is, mint minden
elkötelezett keresztény ember, egyazon gesztussal ajándékozza oda magát
Istennek, és ajándékozza szét magát embertársaiért" (Szent István Társulat,
2013).

Bodnár Dániel/Magyar Kurír
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20131122/4f2db942/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról