[Grem] Szentatya / A nyolc boldogság nem érthető meg pusztán emberi értelemmel
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2013. Jún. 11., K, 13:58:56 CEST
Ferenc pápa: A nyolc boldogság nem érthető meg pusztán emberi értelemmel
Abban az időben, Jézus látva a tömeget, fölment a hegyre, leült,
tanítványai pedig köréje gyűltek. Akkor szólásra nyitotta ajkát, és így
tanította őket:
"Boldogok a lélekben szegények, mert övék a mennyek országa.
Boldogok, akik sírnak, mert ők vigasztalást nyernek.
Boldogok a szelídek, mert ők öröklik a földet.
Boldogok, akik éhezik és szomjazzák az igazságot, mert ők kielégítést
nyernek.
Boldogok az irgalmasok, mert nekik is irgalmaznak.
Boldogok a tiszta szívűek, mert ők meglátják Istent.
Boldogok a békességszerzők, mert őket Isten fiainak fogják hívni.
Boldogok, akiket üldöznek az igazságért, mert övék a mennyek országa.
Boldogok vagytok, ha miattam gyaláznak titeket és üldöznek, ha hazudozva
mindenféle gonoszsággal vádolnak titeket. Örüljetek és ujjongjatok, mert
nagy lesz a ti jutalmatok az égben"
Mt 5,1-12
A június 10-i szentmisén a pápával koncelebrált Stanislaw Rylko bíboros,
Josef Clemens püspök és George Wliamattam, az indiai Tellicherry érseke,
valamint jelen volt a Világiak Pápai Tanácsa pap és világi munkatársainak
egy csoportja.
*Van vigasztalás egy keresztény számára?* Ferenc pápa homíliája kezdetén
arra hívta fel a figyelmet, hogy* Szent Pál* a Korintusiakhoz írt második
levele elején *számtalan alkalommal használja a vigasztalás szót*. A népek
apostola azokhoz a keresztényekhez szól, akik fiatalok a hitben, akik nem
régen indultak el Jézus útján. Nem mindegyiküket üldözték, átlagemberek
voltak, akik megtalálták Jézust. Ez olyan változás volt életükben, hogy
Isten különleges erejére volt szükségük, ami pedig a vigasztalás. *A vigasz
ugyanis Isten jelenléte szívünkben - *mutatott rá a Szentatya. *Ahhoz*azonban,
*hogy az Úr jelen legyen szívünkben*, ki kell nyitnunk az ajtót, *meg kell
térnünk*.
Az üdvösség az, hogy *a Szentlélek vigasztalásában élünk és nem a világéban*.
*Az ugyanis nem üdvösség, hanem bűn*. Az üdvösség annyit jelent, hogy
haladunk előre és megnyitjuk a szívünket a Szentlélek vigasztalása előtt,
ami az üdvösség.* Nem lehet azonban alkudozni, hogy egy kicsit ebből, egy
kicsit abból,* mintha gyümölcssalátát készítenénk - jegyezte meg humorosan
a pápa. *Egy kicsit venni a Szentlélekből és egy kicsit a világ szelleméből*.
*Nem! Vagy egyiket, vagy a másikat *választjuk, hangsúlyozta.
Az Úr világosan megmondja: Nem lehet két urat szolgálni. Vagy az Urat vagy
a világ szellemét szolgáljuk. Nem lehet összekeverni a kettőt. *Amikor
megnyílunk az Úr Lelkének, megértjük az új törvényt, amely az Úrhoz visz
bennünket, és ez a nyolc boldogság*, amelyről a napi evangélium szól. *A
nyolc boldogság*ot csak akkor értjük meg, ha nyitott a szívünk, és ha a
Szentlélek vigasztalásából szemléljük. *Pusztán emberi értelemmel nem
érthető meg*.
Ezek az új parancsolatok! - hangsúlyozta Ferenc pápa. Ha azonban nincs
nyitva szívünk a Szentlélekre, butaságoknak tűnnek számunkra. *Azt
mondhatnánk: "Nézd, szegénynek, szelídnek, irgalmasnak lenni nem olyan
dolgoknak tűnnek, amelyek sikeressé tesznek." Nem értjük meg őket, ha nem
nyitott a szívünk, és ha nem ízleltük meg a Szentlélek vigasztalását, amely
az üdvösség*. *Ez a törvény azok számára, akik üdvözültek*, és akiknek
nyitott a szívük az üdvözülésre. A szabadok törvénye ez,* a Szentlélek
szabadságával rendelkezőké*.
Az ember rendezheti életét törvények és eljárások szerint, amelyek pusztán
emberi listát jelentenek. Ez azonban végül nem vezet el az üdvösséghez,
csakis a nyitott szív. A pápa megjegyezte, hogy sokan voltak, akik annak
idején meg akarták vizsgálni az új tanítást és aztán vitatkozni kezdtek
Jézussal. Ez azért történt, mert be volt zárva a szívük saját dolgaikba,
amelyeket Isten meg akart változtatni. De miért vannak emberek, akik
bezárják szívüket az üdvösség előtt? - tette fel a kérdést Ferenc pápa.
Azért, mert* félnek az üdvösségtől. Szükségünk van rá, de félünk tőle, mert
amikor eljön az Úr, hogy üdvözítsen bennünket, mindenünket át kell adni. Ő
kezd irányítani bennünket és ettől félünk, mert mi szeretnénk
irányítani.*Ahhoz, hogy megértsük az új parancsolatokat, szabadságra
van szükségünk,
amely a Szentlélektől születik, aki üdvözít, megvigasztal bennünket, és
életet ad.
Kérjük ma az Úrtól a kegyelmet, hogy követni tudjuk Őt, ezzel a
szabadsággal. Ha csak saját emberi szabadságunkkal akarjuk követni Őt,
akkor a végén álszentté válunk, mint a farizeusok és a szadduceusok, akik
vitatkoztak Jézussal. *Az az álszentség, amikor nem hagyjuk, hogy a
Szentlélek megváltoztassa szívünket az üdvösség által.* A Lélek szabadsága,
amelyet a Szentlélek ad nekünk, egyfajta "rabszolgaság"-ot jelent az Úr
irányába, aki szabaddá tesz bennünket. Ezzel szemben *csupán a saját
szabadságunk viszont olyan rabszolgaság, amely nem az Úrhoz, hanem a világ
szelleméhez köt minket*. *Kérjük a kegyelmet, hogy meg tudjuk nyitni
szívünket a Szentlélek vigasztalására, hogy ez a vigasztalás, ami az
üdvösség, segítsen nekünk jól megérteni ezeket a parancsolatokat* -
hangsúlyozta homíliája végén Ferenc pápa hétfő reggeli szentmiséje során.
Vatikáni Rádió/Magyar Kurír
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20130611/cb6fd75b/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról