[Grem] A relativizmus diktatúrája
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2013. Feb. 9., Szo, 12:58:18 CET
Az észrevétlenül lopakodó új globális etika
A berlini fal leomlása óta globális kulturális forradalom zajlik a
világon. Egy új, "kereszténység utáni" erkölcs új kifejezései, normái,
értékei, életsílusai terjedtek el és váltak globálisan irányadóvá. Az új
etika jelszavai megtévesztően hasonlóak a keresztény szeretetparancs
alapelveihez, tartalmuk mégis különösen más. Rendkívül fontos, hogy
keresztényként tudatosítsuk, mi is történik körülöttünk; fontos, hogy
felismerjük a csúsztatásokat, az eszmei hátteret, és fellépjünk az igaz,
krisztusi értékek védelmében.
*Árulkodó kifejezések*
Az új etika többek közt egy újfajta nyelvezetben válik felismerhetővé,
amely ma a médiától az iskolákig, a kultúrától a törvényhozásig mindenütt
visszhangzik. Íme néhány példa: konszenzus, diszkriminációmentesség,
sokféleség, másság, szabadság, párbeszéd, életminőség, a választás joga,
tudatos döntés, gender, egyenlőség elve, partnerség, átláthatóság,
kulturális ráhangolás, holisztikus, konzultáció, befogadás,
női/gyermeki/reproduktív jogok, szexuális orientáció, biztonságos abortusz,
vesztes nél-küli megoldás, szekuláris spiritualitás, békére nevelés stb. E
szóhasználatban az örök értékekre utaló szavak mellett bőven találunk
ártalmatlannak tűnő, de könnyen átértelmezhető kifejezéseket is.
Elgondolkodtató ugyanakkor, hogy az új nyelvezetből hiányoznak olyan,
sajá-tosan a zsidó-keresztény hagyományhoz tartozó szavak, mint például
igazság, erkölcsiség, lelkiismeret, ész, szív, szüzesség, tisz-taság, férj,
feleség, apa, anya, szolgálat, tekintély, igazsá-g, törvény, hit, remény,
szenvedés, bűn, barát, ellenség stb.
**Megfigyelhető a fogalmak csúsztatása is. Manapaság tekintély helyett
egyéni autonómiáról és jogokról hallunk, házastársak helyett partne-rekről,
boldogság helyett életminőségről, család helyett a család különböző
formáiról, iden-titás helyett sokféleségről, többségi szavazás helyett
konszenzusról, kiállás helyett párbeszédről, egyetemes értékek helyett
globális etikáról stb.
*Szavakból - cselekvési normák*
Az új fogalmak nem maradtak pusztán nyelvi jelenségek, hanem mára - szinte
észrevétlenül - meghatározó, sőt kötelező cselekvési elvekké váltak a
politikában, a törvényhozásban, az igazságszolgáltatásban, a kultúrában, az
egyészségügyben, az oktatásban, vagyis az élet minden területén (pl. a
diszkriminációmentesség elve tiltja, hogy ma bárki bűnnek merje nevezni a
homoszexuális viselkedést). Noha legtöbbjük törvényileg még nem kötelező,
az új etika hatékonyabban diktál, mint a nemzetközi törvények.
Az új nyelvezet megalkotói tudatosan kerülték a fogalmak jelentésének
pontos meghatározását. Az ürügy az volt, hogy a meghatározás elvenné az
egyéni értelmezés szabadságát, a valós cél azonban stratégiai és
manipulatív: lehetővé tenni a legellentmondóbb értelmezéseket is. A
reproduktív egészség fogalma például éppúgy jelentheti az anyaságot, mint a
fogamzásgátlást vagy az abortuszt, az önkéntes sterilizációt, a mesterséges
megtermékenyítést vagy bármely, szexualitással kapcsolatos viselkedést.
*Hogyan ment végbe e "lopakodó" kulturális forradalom? *
A nemzeti szint *fölött* és *alatt*, a demokratikusan választott nemzeti
kormányok megkerülésével: az ENSZ és a vele együttműködő nem kormányzati
szervezetek összefogásával. A hidegháború után, amikor a multinacionális
vállalatok pénzügyi és gazda-sági hatalma ugrásszerűen nőtt, a
nemzetállamoké pedig csökkent, az ENSZ a globális kormányzat stratégiai
központjává tette magát. "Egyetemes morális tekintélyével" kívánta
el-lensúlyozni a piac globális gazdasági erejét, és ehhez globális etika
kialakítását tűzte ki célul. "Szakértőinek" közreműködésével 1990-től
kormány-közi konferenciákon dolgozta ki és hat év alatt megteremtette az új
világrendet. Hatékony segítséget kapott a vele azonos szemléletű, a
kormányokkal egyenlő partnernek tekintett (!) nem kormányzati
szervezetektől, amelyeket tévesen civilnek is neveznek, noha olykor csupán
egy-egy radikális kisebbség érdekcsoportjai.
*Eszmei háttér*
A globális etika a posztmodernitásba illeszkedik, amely alapvetően tagadja
az objektív igazságot és valóságot. Úgy véli, minden normát és struktúrát
tetszés szerint le lehet bontani és újra lehet építeni - sőt a
"felszabadítás" jegyében meg is követeli a struktúrák lebontását (a
társadalmi és kulturális hagyományok, a vallási törvények, de még a
természeti adottságok, pl. férfi-nő különbözőségének felszámolását is).
A posztmodernitás legfőbb, irányadó értéke a választás szabadsága. E
parttalan szabadság jegyében az ember számára a *rossz* választásának jogát
is megköveteli (abortusz, homoszexualitás, "szabad szerelem", eutanázia,
tekintély és hierarchia elvetése stb). A posztmodern etika ezzel -
erőszakosan, globális normatív tekintélyt követelve - a termé-szettörvény
és az isteni kinyilatkoztatás fölé helyezi magát.
*A relativizmus diktatúrája*
A választás posztmodern etikája a hierarchiák felszámolásával di-csekszik,
ám eközben az értékek új hierarchiáját hozza létre, XVI. Benedek pápa
kifejezésével a relativizmus dik-tatúráját. A relativizmus diktatúrá-jában
emberségünk és hitünk radikális lebontását erőltetik ránk finom
módszerességgel, kulturális átformálás által. A re-lativizmus álarcot
visel, de uralkodó és romboló.
A korábbi diktatúrák hangosak, erőszakosak, központosítottak, leigázóak,
megfélemlítőek. A relativizmus diktatúrája halk, rejtett, intézményeken
belüli, "barátságos", decentralizált, globális. Stratégiája lágy, alulról
felfelé irányuló, nemhivatalos, belső. A relativizmus diktatúrájának
végeredménye az ember és a természet lebontása, valamint az aposztázia
terjesztése a világban, különösen a fejlődő országokban.
*Mit tehet ebben a helyzetben a keresztény ember? *
A múlt ideologikus rendszereihez hasonlóan a globális etika vége is az
lesz, hogy lebontja saját magát. Mivel tele van belső ellent-mondásokkal,
nem fenntartható. Nem valószínű azonban, hogy a globális ci-vilizáció
önmagától visszatér a józan észhez és a hagyományos értékekhez. Az új
kultúrát tehát evangelizálnunk kell.
Ennek során nagyon fontos a tisztánlátás, mert könnyű összetéveszteni a
globális etika jelszavait és értékeit az egyház társadalmi tanításával. Az
új etikában szereplő "egyenlőség elve" nem ugyanaz, mint az igazságosság
zsidó-keresztény fogalma; más a "tudatosság- és érzé-kenységnövelés", mint
a lelkiismeret erkölcsi és teológiai nevelése; más a "nők egyenlő esélyhez
juttatása", mint férfi és nő egyenlő méltósága, a "pozitívan élni" fogalma
nem ugyanaz, mint a teológiai remény fogalma; a kényszerű "szabad
választás" más, mint a krisztusi szabadság; az "emberi jogok,
jogosultságok, diszkriminációmentesség" egészen más, mint Isten irgalmas
szeretetének örömhíre. Fontos, hogy észrevegyük: a kétféle logika két külön
irányba vezet. Világosan el kell választanunk a globális etikát a hiteles
keresztény humanizmustól.
Nem vehetünk részt olyan kétértelmű programokban, amelyeket a globális
etika ügynökei irányítanak. Szavainkban pedig ügyelnünk kell, nehogy az új
fogalmak elfoglalják az evangelizáció helyét: a mi feladatunk az
evangelizáció, nem pedig az, hogy emberi jogokról és fenntarthatóságról
beszéljünk. Vajon nem az "üdvös-ség fokozatos szekularizációjáról" óvott
II. János Pál pápa *Redemptoris missio* kezdetű enciklikájában? Fontos,
hogy az új etika homályos fogalmaival kapcsolatban mindig világossá tegyük,
mi külön-bözteti meg ezeket az Egyház szociális tanításától és az
evangéliumtól, másként hallgatóink elbizonytalanodnak és hitük is
meggyengülhet. *Novo millennio ineunte* kezdetű enciklikájában II. János
Pál pápa arra hív bennünket, hogy Krisztustól induljunk el. A jelen
helyzetben ez az újrain-dulás a feladatunk.
*Összefoglalónk Marguerite A. Peeters: Új globális etika: kihívások az
Egyház számára c. tanulmánya alapján készült (kiadta: a Magyar Katolikus
Családegyesület). A szerző a brüsszeli székhelyű lnstitute for
Intercultural Dialogue Dynamics igazgatója.*
Ménesi Krisztina/Magyar Kurír
Kép: laboringinthelord.com
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20130209/6629000a/attachment-0001.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról