[Grem] A világ legnagyobb hajókatasztrófája. A „Wilhelm Gustloff” elsüllyesztése

mihály kiss hikissmy at gmail.com
2013. Feb. 1., P, 22:49:00 CET


A "Wilhelm Gustloff"-hajó katasztrófájáról megemlékező írás ritkán citált,
borzadályos epizódot idéz a második világháború utolsó hónapjaiból. Számos
szívbemarkoló aprólékossággal ecsetelt részlet mellett azonban csaknem
említetlen a tragédia történeti hátterének egynéhány érdemi mozzanata.
Mindezek ismerete híján a szörnyű esemény mintha előre nem is sejthetően
váratlanul, a kiszámíthatatlan vakvégzet kíméletlenségével sújtaná
elszenvedőit, a merőben vétlen áldozatokat. Az iszonyú veszteség felett
megrendült emlékezés a német munkásember boldogítására felajánlott, jobb
sorsra méltó, jámbor és üdvös járművet, valamint tehetetlenül
kiszolgáltatott utasait megsemmisítő egyetlen valószínű okként azt sejteti,
hogy fatális módon egy ellenséges tengeralattjáró szeszélyesen pásztázó
periszkópjának látókörébe került.

Hogy mitől, miért ellenséges? Az emlékező utalásában attól, azért, mert egy
önmagát kétségkívül elvetemült hangütésre ragadtató korabeli szerző
hagymázas és vérgőzös, elrémítően embertelen felszólításoktól hemzsegő,
fertelmes propagandaszövegével fanatizált személyzet és parancsnokság
irányítása alatt állt. Az előtörténetéből kiragadott hajó hidegvérrel
elrendelt kilövése a felkínált olvasat szerint ebből értelmezhető,
levezethető, ilyetén megközelítésből magyarázatot lelhet: egy őseredeti és
állatias gyűlölségre hajlamos idegen hatalom, és ennek parancsutasításit
lélektelenül végrehajtó kiszolgálói erkölcsileg minősíthetetlen
viselkedésmódjában. A felmérhetetlen gyász korbácsolta indulatok
csillapítására mindebből még egy névvel azonosítható, egyszemélyes
felelőst-okozót is kipécézhetünk, hogy a kataklizma előidézését mindenestül
az ő nyakába varrjuk.

Holott meglehet, hogy ez a tizennégyezerszeres tömeggyilkossággal
terhelhető démoni tettes nímand balek maga is egy tumultuózus
tömegszerencsétlenségben. Elátkozott betetőzője rajta kívül álló, tőle
függetlenül, tán egyéb kifejezett szándékai-óhajai, vágyai ellenére, mások
által előkészített, és előre sejthetően balvégzetre sikló történéseknek.
Még mielőtt belefeledkeznénk a visszaemlékezés egyoldalú, az áldozatot és a
tettest eredendően és kibékíthetetlenül egymással szembeállító,
leegyszerűsítő sugallatába, legalább egy-két szócikk erejéig érdemes
böngészni a Wikipédia német nyelvű, idevágó anyagaiból.

Ízelítőül közreadok pár szemelvényt, még ha nem is igazán szakszerűnek
mondható tolmácsolásban.

A "Kraft durch Freude" szócikkből:

"Die nationalsozialistische<http://de.wikipedia.org/wiki/Nationalsozialismus>
 Gemeinschaft *Kraft durch Freude* (KdF) war eine
politische<http://de.wikipedia.org/wiki/Politik>
 Organisation <http://de.wikipedia.org/wiki/Organisation> mit der Aufgabe,
die Freizeit <http://de.wikipedia.org/wiki/Freizeit> der deutschen
Bevölkerung zu gestalten, zu überwachen und
gleichzuschalten<http://de.wikipedia.org/wiki/Gleichschaltung>
."

(A nemzetiszocialista Erő az Örömből (KdF) közösség politikai szervezet
volt, azzal a feladattal, hogy a német népesség szabadidejét (szabadidős
tevékenységét) alakítsa, felügyelje és egységesítse.)



"Das Ziel der Organisation "Kraft durch Freude" war es, dem deutschen Volk
(Leistungs-)"Kraft" zu verleihen, einerseits, um die
volkswirtschaftliche<http://de.wikipedia.org/wiki/Volkswirtschaft>
 Produktion anzukurbeln, andererseits aber auch, um aus den Deutschen ein
körperlich gesundes, kriegstüchtiges Volk zu machen."

(A KdF szervezet célja az volt, hogy a német népnek (teljesítő-)erőt
kölcsönözzön (nyújtson), egyfelől a népgazdaság teljesítményét fokozandó,
másfelől viszont azért is, hogy a németekből testileg egészséges, harcra
kész népet formáljon.)

"Für die nationalsozialistischen Ideologen war Freizeit nicht als
Selbstzweck <http://de.wikipedia.org/wiki/Autotelie> denkbar, sondern
musste im Dienste des Staates und des Volkes stehen. Offizielles Ziel von
KdF war "die Schaffung eines neuen deutschen Menschen und einer neuen
deutschen Gesellschaftsordnung. Der politischen und der wirtschaftlichen
folgt die gesellschaftlich-kulturelle Neuordnung der deutschen
Volksgemeinschaft".[3]<http://de.wikipedia.org/wiki/Kraft_durch_Freude#cite_note-3>
 Auf der anderen Seite diente auch diese Organisation letztlich der
Kriegsbereitschaft. Ein gesundes und motiviertes Volk galt den
Nationalsozialisten auch als besonders kriegstüchtig. "

(A nemzetiszocialista ideológia nem öncélnak gondolta el a szabadidőt,
hanem az állam és a nép szolgálatába kellett állnia. A KdF hivatalos célja
az volt, hogy "az új német embert és a német társadalom új rendjét
megalkossa. A politika és a gazdaság a német népközösség
társadalmi-kulturális újjáalakítását követi (hozzá igazodik)." Másfelől
végső soron ez a szervezet is a harckészséget szolgálta. Az egészséges és
motivált népet a nemzetiszocialisták a háborúra különösen alkalmasnak
tekintették.)

A "Wilhelm Gustloff", das Schiff - szócikkből:

"Das Schiff, das nach dem von den Nationalsozialisten zum
Märtyrer<http://de.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4rtyrer>
 stilisierten Wilhelm
Gustloff<http://de.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Gustloff> benannt
wurde, war eigentlich für Kreuzfahrten<http://de.wikipedia.org/wiki/Kreuzfahrt>
 konzipiert, jedoch war eine Nutzung als Lazarettschiff von Anfang an
konstruktiv berücksichtigt worden."

(A nemzetiszocialisták által mártírrá stilizált WG-ról elnevezett hajót
voltaképpen túrahajónak tervezték, ám kórházhajóként való alkalmazását
kezdettől konstruktíven (rugalmasan) tekintetbe vették.)

"Auf seiner ersten regulären Fahrt lief das Schiff am 2. April 1938
London<http://de.wikipedia.org/wiki/London>
 an, um im Rahmen einer nationalsozialistischen
Propaganda<http://de.wikipedia.org/wiki/Propaganda>-Aktion
den in England lebenden Deutschen und Österreichern Gelegenheit zu geben,
über den bereits erfolgten Anschluss
Österreichs<http://de.wikipedia.org/wiki/Anschluss_%C3%96sterreichs>
 an das Deutsche Reich abzustimmen."

(Első rendeltetésszerű (szabályos, szabályszerű) útján a hajó 1938. ápr.
2-án Londonba tartott, hogy a nemzetiszocialista propaganda keretében az
Angliában élő németeknek és osztrákoknak alkalmat adjon a már lezajlott
(végbevitt) Anschluss, Ausztriának a Német Birodalomhoz csatolása
elfogadásához.)

"Im Jahr 1939 brachte das Schiff die Soldaten der Legion
Condor<http://de.wikipedia.org/wiki/Legion_Condor>,
mit der Hitler den Putsch <http://de.wikipedia.org/wiki/Putsch>-General
Franco <http://de.wikipedia.org/wiki/Francisco_Franco> imSpanischen
Bürgerkrieg <http://de.wikipedia.org/wiki/Spanischer_B%C3%BCrgerkrieg>
unterstützt
hatte, ..."

(1939-ben a hajó a Kondor-Légió katonáit szállította , akikkel Hitler a
puccsista Franco-tábornokot a spanyol polgárháborúban támogatta, ...) - Ez az
"üdülőút" az egyetlen, amiről az emlékező a hajó obskúrus használata
kapcsán említést tesz.-

"Nach dem Beginn des Zweiten
Weltkrieges<http://de.wikipedia.org/wiki/Zweiter_Weltkrieg>
 wurde die *Wilhelm Gustloff* am 22. September 1939 als
Lazarettschiff<http://de.wikipedia.org/wiki/Hospitalschiff>
 der Kriegsmarine <http://de.wikipedia.org/wiki/Kriegsmarine> übergeben.
Während der Besetzung Norwegens im Frühjahr 1940 diente sie als
Verwundetentransporter. Ab 20. November 1940 wurde die *Wilhelm Gustloff*
als Wohnschiff <http://de.wikipedia.org/wiki/Wohnschiff> für die 2.
U-Boot<http://de.wikipedia.org/wiki/U-Boot>
-Lehrdivision<http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Lehrdivision&action=edit&redlink=1>
 in Gdingen <http://de.wikipedia.org/wiki/Gdingen> (damals: *Gotenhafen*;
heute: *Gdynia*) genutzt."

(A második világháború kezdete után a WG-t 1939 szept. 22-től
kórházhajóként átadták a haditengerészetnek. Norvégia megszállása idején,
1940 elején sebesültszállítóként szolgált. 1940 nov. 20-tól a WG-t a 2.
tengeralattjáró divízó (tanegység?) lakóhajóként használta Gdanskban.)

"Die Versenkung der *Wilhelm Gustloff* entsprach geltendem
Kriegsvölkerrecht<http://de.wikipedia.org/wiki/Kriegsv%C3%B6lkerrecht>.
Als Truppentransporter hatte sie den rechtlichen Status eines
Kriegsschiffs<http://de.wikipedia.org/wiki/Kriegsschiff>,
das von der sowjetischen U-Boot-Besatzung auch nur als solches wahrgenommen
werden konnte: Als schwimmende Kaserne<http://de.wikipedia.org/wiki/Kaserne>
 der Wehrmacht <http://de.wikipedia.org/wiki/Wehrmacht> hatte sie einen
grauen Tarnanstrich, sie fuhr zum Zeitpunkt der Torpedierung abgeblendet
durch Kriegsgebiet und wurde von einem weiteren Kriegsschiff begleitet.
Zudem war die *Wilhelm Gustloff* mit
Flugabwehrgeschützen<http://de.wikipedia.org/wiki/Flugabwehr>
[17] <http://de.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Gustloff_(Schiff)#cite_note-18>
bewaffnet
und hatte kampffähige Soldaten an Bord. Jeder einzelne dieser Punkte machte
sie zu einem vom damaligen Kriegsrecht gedeckten, legitimen Ziel
gegnerischer Angriffe."

(A WG elsüllyesztése megfelelt az érvényben lévő hadi jognak. Mint
csapatszállítónak, hadihajó volt az érvényes jogi státusa, amelyet a
szovjet tengeralattjáró legénysége csak ilyenként észlelhetett: szürkére
volt álcázva, mint a Wehrmacht úszó kaszárnyája, a torpedótámadás
időpontjában elsötétítetten haladt harci területen, egy további hadihajó
kíséretében. Mindehhez a WG légelhárító fegyverzettel volt felszerelve, és
a fedélzetén harcképes katonák voltak. E pontok (kitételek) mindegyike az
akkori hadi joggal megegyezően ellenséges támadás legitim célpontjává
tette.)

Nekem ez utolsó passzust észbe venni az igazán lidérces - mindazzal
egyetemben, hogy a hajó létrehozásának, működtetésének tisztátalan,
ármányos és álságos előzményei egyre súlyosbodó figyelmeztetésként
előrevetíthették komor esélyeit, boldogtalan sorsát. Hátborzongató, mennyi
katasztrofális eltévelyedés, vétkes és ragályos önhittség, akarnokság,
egyszerre félelmetes és szánalmas, siratni való és elborzasztóan elvakult,
tömegesen tébolyult, önámító buzgólkodás készítette elő apokaliptikus,
utolsó útját.

Ha ebben a szörnyű merülésben nem látunk rá a saját elfogultságaink,
önzésünk, korlátoltságunk, botorul erőszakos, lapítva is vicsorító,
zabolátlan késztetéseink közveszélyes és  önpusztító következményeinek
rettenetes példázatára, akkor marad számunkra a permanens, páni rettegés,
hogy bármikor idegen, atavisztikusan ellenséges, irracionális hatalmak
célkeresztjébe kerülhetünk, miközben kényszeredetten gyanútlan, színlelt
derűnk "örömétől" "erőt" remélve előbb szorgos építői, majd fejvesztett
menekülésre fanyalodván felkéredzkedő hullajelölt utasai leszünk egy még
iszonytatóbb végre rendeltetett  újabb hajónak.

KM.




2013. január 31. 19:53 Dr. Weinzierl Tamás írta, <dr.weinzierl at t-online.hu>:

> **
> KEdves Flóra, a felvetésére csak annyit reagálnék, hogy a németek - az
> éppen aktuális kormányuktól, vagy az uralkodó ideológiától függetlenül -
> hagyományosan precíz népség. Mindig mindent listáztak, legyenek azok egy
> hajóra feltolongó menekülők, vagy éppen a táborokba megérkező, a nácik
> által ellenségnek minősített szerencsétlenek. A drezdai inferno után "csak"
> 33 ezer áldozatot tudtak azonosítani, holott - mérsékelt vélemények szerint
> - 150 ezer körül volt a valós áldozat-szám (a "hős" szovjetek elől menekülő
> kelet-porosz civilekkel, stb. volt tele a város).
>
> Az más kérdés, hogy mi lett ezzel a "rendkívül pontos"
> konkrét összesítéssel. Vélhetőleg a kikötő-parancsnokság irattárában
> túlélte a háborút. Ha nem, és valóban csak az amúgy tökrészeg
> torpedó-kapitány, a "Szovjetunió Hőse" álmodott ekkora létszámot, akkor már
> csak azt kérdezem: a 9/11 tornyokba becsapódó gépek utáni több mint ezer
> fokos hőt hogy élhette túl az elkövetők útlevele?! Amelyeket - a szintén
> "rendkívül pontos" beszámolók szerint - sértetlenül találtak meg a
> közelben. Pedig - RAy Bradbury óta biztosan tudjuk - a papír 451 fok
> Fahrenheiten gyullad meg. Vagy mégsem?
>
> ÜDv: W. Tamás
>
> ----- Original Message -----
> *From:* Koós Flóra <koosf at t-online.hu>
> *To:* grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> *Sent:* Thursday, January 31, 2013 10:32 AM
> *Subject:* Re: [Grem]A világ legnagyobb hajókatasztrófája. A "Wilhelm
> Gustloff" elsüllyesztése
>
> Nekem sajnos épp ezektől a rendkívül pontos beszámolóktól megy el a kedvem
> az egész történelemtől.
> Ha valaki került már olyan helyzetbe, ahol nagy tömeg zsúfolódik össze
> ellenőrizetlenül, és ráadásul okkal kitör a pánik, akkor azt is
> megtapasztalhatja, hogy az események teljesen követhetetlenné válnak.
> Nem tudom elképzelni, miféle pontos nyilvántartás készülhetett a felvett
> utasokról, és az időpontokról. Kinek készült volna?
> Hogy nem veszett el a süllyedéskor?
> Hogyan képzelhető el, hogy miután már vizelet és ürülékszag és nyilván
> sok-sok vér (hát sebesültek voltak és szültek!) terjengett, folyt a hajón,
> az utasok "jól viselték a megpróbáltatást"?
> Ezt még a túlélőknek sem hiszem el.
> Kifejezetten rosszul viselhették.
> Azt el tudnám fogadni, ha valaki arról tudósítana, hogy az eddigi
> vizsgálatok, kutatások szerint ez és ez valószínűsíthető.
> Az is rendben van, ha stilizált irodalmi munka felhívja a figyelmet,
> emléket állít, stb.
> De ha úgy szól a leírás, mintha csak filmet készített volna róla valaki,
> ráadásul aprólékosan, hiszen meg is tudjuk számolni a személyeket!, hát
> akkor nekem ez kevés a hitelességhez.
> Nem mintha nem gondolnám, hogy a katonaember kegyetlen, és a
> tömegtársadalomban ez ésszel nem is követhető, végtelen sok szenvedést okoz.
>
> Aminek láttán bizony valóban csak nagyon halkan szabad tovább beszélnünk.
>
>
> ----- Original Message -----
> *From:* Dr. Weinzierl Tamás <dr.weinzierl at t-online.hu>
> *To:* grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> *Sent:* Thursday, January 31, 2013 9:58 AM
> *Subject:* Re: [Grem]A világ legnagyobb hajókatasztrófája. A "Wilhelm
> Gustloff" elsüllyesztése
>
> KEdves KEA, nagyon köszönöm, hogy feltetted ezt az írást, jómagam csak
> annyit fűznék hozzá, hogy ha valakit ugyanez a borzalom "irodalmi köntösbe"
> öltöztetve érdekel, akkor olvassa el Günter Grass regényét, a
> "Ráklépésben"-t. Pontosan erről szól. És még annyit:
> egyáltalán nem véletlen, hogy a mai napig mély hallgatás övezi a német
> civilek elleni háborús terrortámadásokat (most itt nem kizárólag a drezdai
> - és más német városok elleni - terrorbombázásra gondolok, hanem a prágai
> német polgárok megtizedelésére, stb. is), mert ne adja Isten, még a győztes
> angolszászok kellene hogy bocsánatot kérjenek az iparszerűen elkövetett
> genocídium miatt. De ez már messzire vezet, üdvözlettel: Weinzierl Tamás
>
>
> *From:* KEA <kea at turul.banki.hu>
> *To:* grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> *Sent:* Wednesday, January 30, 2013 10:25 PM
> *Subject:* [Grem] A világ legnagyobb hajókatasztrófája. A "Wilhelm
> Gustloff" elsüllyesztése
>
>
> 1945 január 30. - Emékezzünk ! A világ legnagyobb hajókatasztrófája. A
> "Wilhelm Gustloff" elsüllyesztése
> **
>
> magyartudat.com -- 2013.01.30., Dán János
>
> http://www.magyartudat.com/1945-januar-30-emekezzunk-a-vilag-legnagyobb-hajo-katasztrofaja-a-wilhelm-gustloff-elsullyesztese/
> *
>
> Sokan a cím állítására bizonyosan felkapják a fejüket. A világ legnagyobb
> hajó katasztrófája és "Wilhelm Gustloff"?*****
>
> Szinte mindenkinek, aki a "hivatalos történetírás" műveit olvassa, annak a
> világ legnagyobb hajó katasztrófájaként rögtön a "Titanic" története jut az
> eszébe. Igen, ezt a hajókatasztrófát már valóban rengetegszer feldolgozták,
> csak filmből ez idáig négy készült a történetből. A "Titanic"
> elsüllyedésekor 1517 ember veszett oda. Ez valóban nagyon nagy szám, de én
> most egy olyan tragédiáról szeretnék egy képet felvázolni, amelyben szerény
> becslések szerint is, az áldozatok száma 6000 és 9000 fő közé tehető!
> Ráadásul a döntő többségük nő és gyermek volt...****
>
> <http://www.magyartudat.com/wp-content/uploads/wilhelm-gustloff7.jpg.gif>*
> ***
>
> Történetünk jóval a második világháború előtt kezdődik.****
>
> Az 1929-es nagy pénzügyi világválság után, Németországban jelentős
> változások történtek. 1933-ban Adolf Hitler került a német kancellári
> székbe, és az ország irányítását a Nemzeti Szocialista Német Munkáspárt
> vette át.****
>
> Történetünk szempontjából a hatalmat gyakorlók új intézkedései közül az
> alábbiak bírnak jelentőséggel: bevezették a világon először a 40 órás
> munkahetet, a túlórapénzt és a fizetett ünnepeket. Korábban a fizetett
> szabadság általában nem haladta meg a 4-5 napot, vagy egyáltalán nem
> létezett. Most viszont a munkásoknak évi 18 nap állt rendelkezésükre.****
>
> A több szabad idővel, a munkanélküliség felszámolásával, a nagyobb
> jövedelmekkel párhuzamosan, megnőtt az igény a kulturált nyaralások iránt
> is. Mindezek miatt létrehozták a "Kraft durch Freude" mozgalmat, mely
> állami támogatással anyagilag elérhető nyaralási lehetőséget biztosított a
> munkásoknak. Ez a szervezet a német "Arbeitsfront"- hoz tartozott.****
>
> Az ilyen nyaralásoknak köszönhetően, munkások százezrei tudtak szabadságuk
> ideje alatt szervezett szárazföldi, és tengeri utazásokon részt venni. A
> német munkások a következő néhány év alatt összesen akkora utat jártak be,
> mintha a földet az egyenlítőnél 54-szer megkerülték volna! Az állami
> támogatásoknak köszönhetően ezen utazások szinte mindenki számára
> elérhetővé váltak.****
>
> <http://www.magyartudat.com/wp-content/uploads/wilhelm-gustloff4.jpg>****
>
>
> <http://www.magyartudat.com/wp-content/uploads/wilhelm-gustloff8.jpg.gif.jpg>
> ****
>
> Az utak lebonyolításához külön tengeri flottát építettek, és ennek a
> flottának volt egyik legnagyobb luxus gőzőse a "Wilhelm Gustloff".****
>
> A **208,5 méter** hosszú, **23,5 méter** széles és 25 484 bruttó
> regiszter tonnás hajó a maga idejében a világ egyik legnagyobb luxus
> gőzösének számított. Az 1463 főnyi utas kényelmét a hajón 417 fős
> személyzet biztosította.****
>
> A hajót illető névadás kapcsán, először az "Adolf Hitler" elnevezés merült
> fel, de mivel az avatás előtt nem sokkal vesztette életét a nemzeti
> szocialista párt mártírjának tekintett Wilhelm Gustloff, így végül a hajót
> az ő neve után keresztelték el.****
>
> Wilhelm Gustloff (1895-1936) egyébiránt az NSDAP egyik külföldi - svájci -
> szervezetének volt a vezetője, akit 1936. február 4-én lőtt agyon egy
> merényletben egy David Frankfurter nevű orvostanhallgató.****
>
>
> <http://www.magyartudat.com/wp-content/uploads/wilhelm-gustloff9.jpg.gif.jpg>
> ****
>
> A hajót 1937. május 5-én bocsátották egy nagy ünnepség keretében vízre, az
> avatási ceremóniát elvégzésére Wilhelm Gustloff özvegyét kérték fel.****
>
> A hajó vízrebocsátásától kezdve szállította a német munkásokat, luxus
> körülmények között, elsősorban norvégiai és svédországi hajókirándulásokra.
> ****
>
> Ezeken a kiránduló hajókon nem voltak különböző osztály besorolások,
> minden kabin azonos luxussal volt felszerelve.****
>
> A "Wilhelm Gustloff" első, ettől eltérő, katonai célú bevetésére a spanyol
> polgárháború végén került sor. Ekkor a hajó a Condor Légió katonáit
> szállította haza, Németországba.****
>
> 1939. szeptember 20-án átadták a hajót a haditengerészetnek, ahol mint
> kórházhajót vették állományba. Ekkor a hátsó fedélzetre könnyű légvédelmi
> ágyúkat szereltek fel és a hajótestet átfestették szürkére.****
>
> 1940. november 20-ával kezdődően már Gdynia kikötőjében állomásozott, egy
> tengeralattjáró alakulat lakóhajójaként.****
>
> <http://www.magyartudat.com/wp-content/uploads/gusloff.jpg>****
>
> 1944. októberében a harcok már német földön dúltak. Az egyik első falu,
> amelyet a szovjet csapatok elfoglaltak Nemersdorf volt
> Kelet-Poroszországban. A vörösök a férfiakat és fiatal fiúkat rögtön
> agyonlőtték, de nem kímélték az egészen kicsiny gyermekeket sem. A nőkre
> még ennél is borzalmasabb sors várt. Őket előbb megerőszakolták Sztálinnak
> a németek ellen felhergelt katonái, majd ezt követően brutális
> kegyetlenséggel végeztek velük is.****
>
> A Vörös Hadsereg katonáit szándékosan hergelték, uszították, fanatizálták
> a német lakosság ellen elkövetendő rémtettekre.****
>
> <http://www.magyartudat.com/wp-content/uploads/Ilya-Ehrenburg.jpg>****
>
> Ilja Ehrenburg****
>
> Ilja Ehrenburg, Sztálin, őrült, németgyűlölő propagandistája az "Öljetek"
> című röplapján uszította a katonákat a kegyetlen gyilkosságokra:****
>
> *"Öljetek! Dicső szovjet harcosok, öljetek! A németek nem emberi lények.
> Az a szó, hogy "német" a mai naptól legyen a legnagyobb szitokszó, amit a
> szátokra vesztek. Ölnöd kell, és ha nem öltél meg legalább egy németet a
> mai nap, akkor ez a napod kárba veszett! Ha nem tudod őket golyóval
> kivégezni, akkor a bajonettel szúrd agyon őket.  Ha csendes körülötted a
> front, és amíg várod, hogy ismét harcba indulj, ezalatt az idő alatt is
> keress németet, akit megölhetsz. Öljetek, mert nincs annál nagyobb élvezet,
> mint amikor a halomba szórt német hullákat ugorjátok át! Ne a napokat, ne a
> kilométereket számoljátok, hanem öljetek és öljetek! A megölt németeket
> számoljátok az elfoglalt városok helyett. Öld a németet, ez a nagyanyád
> kérése! Öld a németet, ezért imádkozik az anyád! Öljetek, ezt kéri tőletek
> a gyereketek! Öld a németet, ezt kéri hangosan kiabálva tőled a szovjet
> haza! Ne hibázz, ne adj kegyelmet, ölj! Dicső szovjet harcosok, öljetek!"*
> ****
>
> <http://www.magyartudat.com/wp-content/uploads/szovjet-terror.jpg>****
>
> Ezek után nem csoda, ha sokan közülük szinte hőstettnek tekintették a
> gyilkosságokat. Amikor a német csapatoknak sikerült a falut
> visszafoglalniuk, borzalmas látvány tárult szemük elé. Az oroszok nemcsak a
> civil lakosságot irtották ki, hanem közel ötven, velük elméletileg
> szövetséges francia hadifoglyot is lemészároltak...****
>
> A német lakosság értesült a borzalmakról és elindult a menekültek áradata
> a kikötők felé. A civilek evakuálását biztosítandó Dönitz admirális
> elrendelte a "Hannibál-hadművelet" végrehajtását. Ennek keretében, 1945.
> januárjától kezdődően a több milliónyi német, és nem német menekült
> elszállításában 672 kereskedelmi, utasszállító és iskolahajó vett részt,
> jónéhány más egység mellett.****
>
> Kézen fekvő volt, hogy a Gdynia kikötőjében állomásozó "Wilhelm Gustloff"
> is csatlakozik a flotta menekítő akciójához.****
>
> <http://www.magyartudat.com/wp-content/uploads/gusloff2.jpg>****
>
> 1945 január végét írták. A Vörös Hadsereg elől menekülők folyamatosan
> érkeztek a kikötőbe.  Friedrich Petersen kapitány megkezdte a menekülők
> felvételét a hajójára. Elsőként, egy teherautónyi civilt hajóztak be.
> Másnap a helyi kórházból érkeztek várandós anyák a hajóra. Részükre külön
> szülészeti részleget alakítottak ki a hajón.****
>
> Majd egy komplett kórházi részleg érkezett, valamint nagyszámú szárazföldi
> mentőszolgálatos. A sebesült katonák mankóikon vánszorogtak fel a
> hajóhídon, a súlyosabb sérülteket, pedig hordágyakon szállították. Ekkora
> már több mint 4000 ember zsúfolódott össze a hajón.****
>
> Petersen kapitány engedélyt kért az indulásra, de azt nem kapta meg.****
>
> A következő napon helyi kormányhivatalnokok és családtagjaik érkeztek,
> illetve újabb vonatszállítmányok hozták a kiéhezett, összefagyott
> menekülteket.****
>
> Az SS emberei vigyáztak arra, hogy csak gyerekek, asszonyok és sebesültek
> kerüljenek fel a hajókra. A harcképes férfiaknak ott kellett maradniuk,
> vállalva a további harcot. Számukra nem volt hely a hajón.****
>
> Az eredetileg kétszemélyes kabinokban, immáron legalább tizenhárman
> zsúfolódtak össze.****
>
> Újabb két nap telt el, és a hajó, indulásra készen várta a parancsot, de
> az csak nem érkezett meg...****
>
> Petersen kapitány folyamatosan kérte az illetékesektől az engedélyt a
> kifutásra, de azt a választ kapta, hogy a hajót maximálisan fel kell
> tölteni menekültekkel.****
>
> A napok teltek, a menekültek folyamatosan érkeztek legyengülve, átfagyva.
> Sok esetben az anyák a karjukon hozták megfagyott gyermekeiket.****
>
> A hajón már áldatlan állapotok uralkodtak. Mindenütt emberek feküdtek, a
> folyosókon szinte már lépni sem lehetett. Az egész hajót az emberi szenny,
> vizelet, és a sebesültek bűze töltötte meg.****
>
> Már a legénységi kabinokban is menekülteket kellett elhelyezni, így a
> legénység kiszorult szállásáról, és a fedélzeten, a hidegben próbált
> pihenni. Nagy volt a rendetlenség, a káosz. A hangosbeszélőn állandóan
> elveszett gyerekeket kerestettek.****
>
> 1945. január 30-án délelőtt 10 órakor Petersen kapitány végre megkapta az
> indulásra vonatkozó parancsot. Ebben az utolsó pillanatban érkezett még a
> hajóra 373 Marinehelferin, haditengerészeti szolgálatban álló női kisegítő.
> Ők már csak a fedélzeti uszoda medencéjében találtak helyet maguknak.
> Rajtuk kívül "befutott" még egy 918 fős tengeralattjáró kadétokból álló
> csoport is. Immáron több mint 9000 ember volt már a hajón!****
>
> Ennyi ember számára már rég nem volt elegendő mentőcsónak a hajón, így
> szereztek még felfújható csónakokat és mentőmellényt, lehetőség szerint
> mindenkinek.****
>
> A "Wilhelm Gustloff" végül 12 óra 20 perckor futott ki, de a kikötő
> bejáratnál még kisebb hajók állták útját, így újabb menekülteket
> kényszerültek felvenni. Őket már nem is számolták...****
>
> Céljuk Swinemünde volt. Petersen kapitány nem nagyon számított ellenséges
> támadásra, mivel az "Admiral Hipper" nehézcirkáló és kísérő torpedórombolói
> a közelben tartózkodtak.****
>
> A kaptány azt is tudta, hogy az elmúlt öt napban Riga térségéből egy kis
> hajóraj sértetlenül menekített ki több mint 62 000 embert.****
>
> Petersen két út között választhatott. Vagy a part mellett hajózik, ahol az
> aknák jelenthetnek veszélyt, vagy kifut a nyílt tengerre, és ott próbálja
> meg az erősen túlterhelt hajót biztonságba kormányozni. Petersen kapitány
> ez utóbbit választotta.****
>
> Este nyolc óra körül a "Wilhelm Gustloff" hóviharba került, a tenger
> erősen hullámzott és a látótávolság is a minimumra csökkent. Az erősen
> túlterhel hajó csak nagyon lassan tudott haladni. Mindezek ellenére, az
> utasok jól viselték a megpróbáltatásokat. Amikor a kapitány rádión arról
> értesült, hogy egy német aknamentesítő konvoj közeledik, felkapcsoltatta a
> hajó piros-zöld navigációs fényeit, hogy elkerülje a velük való ütközést.
> Ezzel, az éjszakai sötétségben nagyon könnyen, távolról is észlelhetővé
> tette a hajót.****
>
> Ugyanezen az estén az orosz S-13-as jelű tengeralattjáró éppen ebben a
> térségben portyázott.****
>
> Parancsnokának, Alexander Ivanovics Marinyeszko-nak - aki nem éppen
> tartozott a flotta "legelitebb" tisztjei közé - jelentették, hogy egy hajót
> észleltek nem messze tőlük.****
>
> Az S-13-as búvárhajó 700 méterre közelítette meg a "Wilhelm Gustloff" -ot.
> ****
>
> <http://www.magyartudat.com/wp-content/uploads/wilhelm-gustloff1.jpg>****
>
> Este 21 óra volt, amikor becsapódott a hajó orrába, a vízvonal alatt az
> orosz tengeralattjáró első torpedója. A pánik leírhatatlan volt.****
>
> De ekkor még úgy látszott, hogy a hajó folytatni tudja útját, egy
> biztonságos kikötő felé. A kapitány és a legénység igyekezett megnyugtatni
> az utasokat. Ekkor csapódott be a második torpedó. Ez a hajó fedélzetén
> robbant éppen az uszodánál. Az itt lévő Marinehelferinek közül csak ketten
> tudtak megmenekülni...****
>
> Hamarosan újabb detonáció hallatszott, a harmadik torpedóé, amely a
> gépházat találta el. Ez megpecsételte a hajó sorsát...****
>
> A tengeralattjáró ugyan kilőtt még egy negyedik torpedót is az oldalára
> dőlt hajóra, de az célt tévesztett.****
>
> Ekkor Petersen kapitány kiadta a parancsot a hajó elhagyására. A sebesült
> katonáknak esélyük sem volt a megmenekülésre. A jegesedés miatt a hajó
> mentőcsónakjainak csörlője befagyott, mínusz 15-20 fok Celsius körül járt a
> hőmérő mutatója. Az utasok és a személyzet baltákkal és késekkel próbálta
> kiszabadítani a csónakokat. Sok csónak egyszerűen leesett a fedélzetről a
> kapkodás és a pánik miatt. Nagy volt a tülekedés a mentőcsónakok körül, az
> emberek sokszor egymást akadályozták a munkában. A személyzet fegyverrel
> próbálta fent tartani a rendet, de kevés sikerrel. Nagy pánikot okozott az
> is, amikor észrevették, hogy a mentőcsónakoknak nincsenek evezői.****
>
> A jég fogságából kiszabadított mentőcsónakokat sorjában eresztették vízre.
> Több annyira zsúfolt volt, hogy az emberek kiestek belőle, mire azok vizet
> értek.****
>
> Kis idő múlva a hajó egyre jobban megdőlt. Olyannyira, hogy nagyon sokan
> egyszerűen lecsúsztak a jeges fedélzetről a 2 fokos tengerbe. Csontok
> törése és emberek üvöltése hallatszott. A túlélőket a mai napig elkíséri ez
> a hang, amelyet elmondásuk szerint "sohasem lehet elfeledni". A vízben a
> túlélésre szinte alig volt esély.  Akinek nem jutott hely a csónakokban,
> azok megpróbáltak a víz felszínén maradni. A "Wilhelm Gustloff" az első
> becsapódástól számítva jó 70 percig volt még a felszínen, majd 22 óra 15
> perc körül egy nagy robbanás kíséretében elmerült. A merülés közben a hajó
> lámpái felgyulladtak, mivel a vészáramfejlesztő elkezdett működni. A tenger
> itt viszonylag sekély volt, nem támadt nagy örvény utána.****
>
> Este 9 órakor kezdte a hajó rádiósa az S. O. S jeleket továbbítani a
> következő szöveggel:"A "Wilhelm Gustloff" -ot háromszor megtorpedózták -
> 6000 fő van a fedélzeten" Sajnos ennél lényegesen többen voltak.
> Kijelenthető, majdnem dupla annyian, mintegy 10.500 ember...****
>
> 20 perccel azt követően, hogy a hajó elmerült, érkezett meg elsőként az
> "Admiral Hipper" cirkáló. A még életben lévők boldogan kiabáltak, de a
> cirkáló olyan nagy volt, hogy nem tudott a zsúfolt mentőcsónakok közé menni
> anélkül, hogy fel ne borította volna azokat.****
>
> A nagy hideg miatt, a vízben mentő mellényel lebegő utasok nagy része
> ekkorra már halott volt.****
>
> Aztán jöttek tovább a mentőhajók. "Löwe" TZ-12, mely 272 túlélőt vett a
> fedélzetére, TZ-36 torpedóromboló, a "Gotenland", a "Göttingen", mely már
> csak 22 túlélőt vett fel, és a VP-1703 futárhajó mely az utolsó túlélőt
> vette fel reggel 5 óra 15 perckor.****
>
> Az egyik mentőcsónakban, halott felnőttek és gyerekek alatt találtak egy
> 15 hónapos még élő kisfiút.****
>
> Az egyik megmentett állapotos nő, nem sokkal megmenekülése után hozta
> világra egészséges gyermekét az egyik mentőhajón.****
>
> *Összesen 1239 túlélője volt a katasztrófának. Hatszor annyian haltak
> meg, mint a "Titanic" balesetében...*****
>
> Marinyeszko kapitány tíz nappal később elsüllyesztette a "General von
> Stauben" kórházhajót is. Itt az 5 000 menekültből kevesebb, mint 600 élte
> túl a katasztrófát. Itt is többen haltak meg, mint a "Titanic" esetében.**
> **
>
> Marinyeszko, 27 évvel a halála után a Szovjetunió szétesése előtt
> közvetlenül, 1990-ben (!) kapta meg a legmagasabb kitüntetést, a
> "Szovjetunió hőse" címet.****
>
> *Alexander Ivanovics Marinyeszko kapitány lelkét több mint 14 000
> ártatlan civil menekült, - csecsemők, gyermekek és nők - és sebesült katona
> halála terheli.*****
>
> 1945. április 16-án az orosz hadiflotta elsüllyesztette a "Goya"
> utasszállítót, fedélzetén 6 220 utassal, melyből csak 165 fő élte túl a
> katasztrófát...****
>
> A "Wilhelm Gustloff" elsüllyesztését kezdettől fogva mély hallgatás
> övezte. Az oroszok sem igazán akartak hencegni a több ezer ártatlan civil
> halálával. Később pedig ez is, mint sok minden más, tabu témának számított.
> ****
>
> A "Wilhelm Gustloff" roncsai a mai napig, **44 méter** mélyen, az
> oldalára dőlve pihennek a homokos tengerfenéken.****
>
> A roncsot, a sok ezer áldozat sírját, azóta hivatalosan kegyeleti hellyé,
> tengeri temetővé nyilvánították.****
>
> <http://www.magyartudat.com/wp-content/uploads/wilhelm-gustloff10.jpg>****
>
> *Dán János*****
>
> haditudosito.com/magyartudat.com****
>
> ****
> **
>
> --
>
> Üdvrivalgással:
> KEA.
> ----
> Keszthelyi András
> f. adj.
> ÓE-(ex BMF, exx Bánki)-KGK-SZVI
>
>
>
>
> --
>
> Üdvrivalgással:
> KEA.
> ----
> Keszthelyi András
> f. adj.
> ÓE-(ex BMF, exx Bánki)-KGK-SZVI
>
>
>
>  ------------------------------
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
> ------------------------------
>
>
> No virus found in this incoming message.
> Checked by AVG - www.avg.com
> Version: 8.5.455 / Virus Database: 271.1.1/5567 - Release Date: 01/29/13
> 19:34:00
>
>  ------------------------------
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
>  ------------------------------
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
> ------------------------------
>
>
> No virus found in this incoming message.
> Checked by AVG - www.avg.com
> Version: 8.5.455 / Virus Database: 271.1.1/5567 - Release Date: 01/29/13
> 19:34:00
>
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20130201/a54a23bb/attachment-0001.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról