[Grem] Budapest menő

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2013. Dec. 5., Cs, 14:19:34 CET


Budapest nagyon menő

http://m.origo.hu/utazas/magyarorszag/20131202-miert-van-tele-budapesttel-a-kulfoldi-sajto.html
Vincze Barbara - 2013.12.03 15:03
 Miközben a világ vezető lapjai időről időre a magyar belpolitikát és
közállapotokat ostorozzák, ezzel párhuzamosan Budapest mint úti cél
feltűnően sokat szerepel az angolszász sajtóban, és több globális listán
végzett az élen. Miért éppen az elmúlt egy-két ében került a fókuszba
Budapest? Miért lett divatos város a nagyvilág szemében, és milyen
motivációból jönnek ide a külföldi turisták?
Az Angelina Jolie-Brad Pitt házaspártól kezdve az OutKastben játszó Big
Boion át Bruce Willis feleségéig egy sor idelátogató szupersztár
lelkendezett a Twitteren vagy a blogján az utóbbi időben Budapestről. A
Lonely Planet, a Tripadvisor és a nagy angolszász lapok utazásrovatai is
bekapcsolódtak a dicshimnuszba: egyre-másra jelennek meg Budapest
romkocsmáit, gasztronómiáját, kulturális életét vagy egyszerűen csak a
város hangulatát méltató cikkek a legmenőbb lapokban a CNN-től kezdve az
USA Todayen át a New York Timesig (*lásd keretes összeállításunkat*).
Véletlenül lettünk ennyire divatosak, vagy tudatos kampány húzódik a
háttérben, netán a suttogó propaganda műve, hogy pont most, pont a mi
fővárosunkat tartják Európa egyik legkúlabb helyének?

*Budapest a külföldi újságokban-blogokon (néhány példa)*

CNN - A legjobb romkocsmák

<http://travel.cnn.com/budapests-best-ruin-bars-051056>CNN - 11 érdekesség
Budapestről, mielőtt ide
utaznál<http://edition.cnn.com/2013/11/19/travel/things-to-know-hungary/>

CNN - Okosságok a magyar
paprikáról<http://edition.cnn.com/2013/11/29/travel/paprika-hungary/>

USA Today - Megint a menő romkocsmák

<http://www.usatoday.com/story/dispatches/2013/09/25/budapest-ruin-pubs/2857137/>New
York Times - A budapesti gasztronómiáról - a legjobb
éttermek<http://www.nytimes.com/2013/05/12/travel/tasting-modern-hungarian-in-budapest.html?pagewanted=all&_r=2&>

Condé Nast Traveler - Budapest a világ második legjobb városa

<http://www.origo.hu/utazas/hirek/20131016-budapest-a-vilag-masodik-legjobb-varosa.html>Indulgd-blog
- A Kelenföldi Hőerőmű a világ elhagyott erőműveinek
élén<http://indulgd.com/hauntingly-beautiful-images-of-abandoned-power-plants/>

Nos, a válasz is-is. Alighanem a tudatos marketingkampány, a nemzetközi
sajtó megbombázása, valamint a spontán, alulról jövő kezdeményezések
egyszerre szökkentek szárba, majd - maradva ennél a gyenge metaforánál
- borultak virágba.

Ezért jönnek a turisták - a mérhető okokNem az történt, hogy az idén minden
angolszász újságíró véletlenül, egyszerre csapott a homlokára, hogy neki
azonnal Budapestre kell jönnie. A főváros - részben - maga tett azért, hogy
a neve közszájon forogjon. Budapest marketingjét a Magyar Turizmus Zrt. (MT
Zrt.) végzi, amelytől megtudtuk, hogy a nemzetközi sajtóban megjelent
cikksorozatok részben "az elmúlt három évben kifejtett, célzott külföldi
sajtókommunikációjuk eredményei". A cikkek jó része annak köszönhető, hogy
a cég az elmúlt három évben több mint nyolcezer embert - külföldi média- és
turisztikai szakembert - látott vendégül tanulmányutakon. Ezekre a
tanulmányutakra - haladva a korral - több véleményvezér bloggert is
meghívnak.

Mi történik ilyenkor? Az MT Zrt. nemcsak a hagyományos magyarországi
nevezetességekre hívja fel a külföldi újságírók és bloggerek figyelmét,
hanem olyan elemeket is beletesz a programba, mint a magyar
csúcsgasztronómia felfedezése és a fiatalabb korosztály számára vonzó
szórakozási és kikapcsolódási lehetőségek (kortárs zenei programok,
romkocsmák, design-túrák) bemutatása. Az újságírók figyelmének terelgetése
ellenére a cikkek valamennyire mindig szubjektívak, és állításaikkal mi,
magyarok - illetve a régóta nálunk élő külföldiek - vagy egyetértünk, vagy
nem.

 A CNN egyik legutóbbi Magyarországról szóló
cikkének<http://m.origo.hu/warning/warning_12.html?rlink=%2Futazas%2Fmagyarorszag%2F20131202-miert-van-tele-budapesttel-a-kulfoldi-sajto.html&flink=http%3A%2F%2Fedition.cnn.com%2F2013%2F11%2F19%2Ftravel%2Fthings-to-know-hungary%2F%2520>kommentjeiben
például egy Budapesten élő brit kommentelő ezt írja: "Azt
kell, hogy mondjam, hogy a Hova menjünk? rész eléggé
fizetetthirdetés-szagú", ezért inkább a Tripadvisort ajánlja, és saját
listát ír (amivel persze megint csak lehet vitatkozni). A cikk ezzel együtt
viszont alighanem elérte a célját, hiszen élénk információcsere indult az
alján, sokan megosztották a Facebookon - és mindez a többi hasonló
megjelenésről is elmondható. A szerzőtől, Robin Marshalltól egyébként
megtudtuk, hogy a cikk írásakor nem állt kapcsolatban az MT Zrt.-vel, csak
a képeket szerezte be tőlük; ennek és még egy másik Budapesttel foglalkozó
cikknek a megírásával közvetlenül a CNN bízta meg. Az MT Zrt. lapunk
kérdésére közölte: "A Magyar Turizmus Zrt. nem szponzorál lapokat,
lapmegjelenéseket. A jelenleg a CNN-en futó kampányunk
médiamegállapodásának része, hogy Magyarországgal kapcsolatos turisztikai
híreket közölnek." Hirdetésük egyébként látható a cikk jobb oldalán.
Az utánzás erejeA médiumok versengéséből is fakad a város aktuális
népszerűsége, a különböző lapok cikkei ugyanis öngerjesztő folyamatot
indítanak be - állítja Vadnai Márton, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai
Központ Nonprofit Kft. Budapest Kártya termékmenedzsere. "Amikor egy
népszerű újság, weblap, blog megjelentetett egy cikket Budapestről, a
versenytársai is fontosnak érezték, hogy náluk is megjelenjen hasonló, így
az egyes megjelenések egymást generálva kerültek a nagyközönség látóterébe"
- magyarázza az angolszász sajtóban lezajló folyamatokat.

Egy városnak pedig mindenképpen kell költenie reklámra azért, hogy a
felkapottság és az abból következő nagyobb látogatószám ne egy rövid
időszakra korlátozódjon - teszi hozzá Vadnai. E tekintetben nem elégedett a
jelennel: "Rosszul áll Budapest, hiszen míg 2010 előtt a büdzséjéből több
százmillió forintot tudott városmarketingre fordítani a befolyó
idegenforgalmiadó-bevételekből, addig 2011 óta ezekkel a bevételekkel a
kerületek gazdálkodnak, ők pedig önállóan nem fordítanak pénzt turisztikai
marketingre."

A büdzsére vonatkozó kérdésünkre konkrét összegeket nem írt az MT Zrt.
Arról tájékoztattak minket, hogy Budapest külföldi népszerűsítésekor az
egyes piacok közötti felosztást az adott piac fontossága határozza meg,
vagyis, hogy az onnan érkező vendégek hány vendégéjszakát töltenek el
nálunk. A Világgazdaság számításai
szerint<http://m.origo.hu/warning/warning_12.html?rlink=%2Futazas%2Fmagyarorszag%2F20131202-miert-van-tele-budapesttel-a-kulfoldi-sajto.html&flink=http%3A%2F%2Fwww.vg.hu%2Fvallalatok%2Fturizmus%2Fpenz-nelkuli-tervezes-a-turizmusban-416933>a
bel- és külföldi nemzeti marketingre összesen körülbelül 1,5 milliárd
forint jut jövőre, ami csupán a fele az ideinek.

*Itt az új marketingterv*
A Magyar Turizmus Zrt. november végén mutatta be a jövő évi
marketingtervét. Ebből kiderül egyebek mellett, hogy a fiatalokra és az
idősebb korosztályra egyaránt koncentrálnak majd, a jelenlegi piacok
mellett pedig újakra is törekednek. Kiemelt szerepet szánnak a távoli,
feltörekvő piacoknak: az arab térség országaiban, Brazíliában és Indiában,
valamint a déli szomszédos országokban folytatott marketingaktivitásoknak.
A jövő évi külföldi kommunikáció a korábbiakhoz hasonlóan háromszintű lesz,
azaz központi imázskampányból, központi termékkampányokból (például
Budapest Winter Invitation), valamint piacspecifikus kampányokból fog
állni. (*További információ itt található.
<http://www.turizmusonline.hu/aktualis/cikk/kiemelt_szerepet_kap_jovore_a_hatarnyitas_25__evforduloja>*
)
*Ezért jönnek a külföldiek - a nem mérhető okok* Az előre megtervezett
marketingtevékenység mellett alighanem legalább ugyanilyen fontos az
alulról jövő, spontán kezdeményezések egzakt módon sehogyan sem mérhető
ereje.

 A Fiatal Urbanisták Tagozata egyenesen "meghatározó fordulatról" beszél,
amikor az elmúlt egy-két év ún. "Budapest image" ügyét elemzi, amelynek fő
mozgatórugóját a romkocsmák elterjedésében és a hazai startup vállalkozások
fellendülésében látják. Ezek szerintük a város rejtett értékeit hozzák a
felszínre, csakúgy, mint a tematikus városnéző séták, a várossal foglalkozó
blogok és oldalak - különösen a kétnyelvűek. Ily módon a város kreatív
oldala egyre láthatóbbá válik, és ez vonzó a külföldieknek.

"A fent említett oldalaknak kiemelt szerepe van a városmarketing
szempontjából, ugyanis ezek a honlapok a város új vagy meglévő és izgalmas
helyszíneit és szolgáltatásait mutatják be, amelyeket általában minden
turista meg szeretne találni egy városban, ha elutazik" - zárják
gondolataikat.

 A fapados légitársaságokra, a város relatív olcsóságára és az Erasmus,
illetve hasonló diákcsereprogramokra vezeti vissza a város iránt megnőtt
érdeklődést Vendely Barna, a Szimpla egyik munkatársa. A külföldiek által
leglátogatottabb pesti romkocsmában soha nem végeztek felmérést a vendégek
körében, csak napi kapcsolataikra támaszkodva mondja, hogy "amikor a
nyugat-európai fiatalok Budapesten sört vásárolnak, látszik a boldogság a
szemükben".
"Több, mint gondolnád"Még valami: "a jövedelmek változásával az utazók
egyre többször utaznak, jellemzően 4-5-ször egy évben, mely utazások során
újabb és újabb célokat keresnek" - mondja Vadnai. Szerinte a hagyományos
városlátogató célállomások mellett (London, Párizs, Róma, Barcelona, Bécs,
Prága) egyre több turistában merül fel az igény új városok felfedezésére,
így kerül egyre többeknél képbe Budapest. "Ezt a trendet a turisztikai
szakma is felismerte. A tour operátorok is ennek megfelelően alakítják,
alakították árualapjaikat, nagyobb kapacitást lekötve repülőjáratokon,
egyre több időpontot, szállást, programot, kínálva budapesti látogatáshoz."


Azt pedig, hogy Budapest menő célpont, már a számok is visszaigazolják: a
Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ partnereinek visszajelzései
alapján egyértelműen növekszik a külföldi érdeklődés Budapest iránt.
Bizonyítja ezt a szálláshelyek egyre magasabb kihasználtsága (60 százalék
körüli a korábbi évek 48-54 százalékához képest) és árbevétele, valamint
hogy újabb és újabb szolgáltatók jelennek meg a turisztikai piacon (például
hop on hop off buszos cégek), mert fantáziát látnak a budapesti
befektetésekben.

És hogy hogyan távoznak tőlünk az idelátogatók? A külföldről érkező
vendégek általános véleménye, hogy magyarországi látogatásuk sokkal több
kellemes élményt nyújtott nekik, mint amire számítottak - állítja az MT
Zrt. Ezért választották a külföldi promóció központi üzenetévé a "Think
Hungary - More than expected" (Magyarország - több, mint amit várt)
szlogent.

*Mit mutatnak a számok? *

Tavaly 43,6 millióan érkeztek Magyarországra, és összesen 1 175 milliárd
forintot költöttek nálunk - derül ki a KSH
adataiból<http://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_evkozi/e_ogt002c.html>.
A vendégek 23,6 százaléka, azaz 10,4 millió ember töltött el több napot az
országban, így igazából ők tekinthetők szűkebb értelemben turistának. Az ő
számuk 2009-hez képest 1,3 millióval nőtt, miközben az egy fő egy napjára
jutó költés 13 ezer forintról 12,5 ezer forintra mérséklődött, és az
összköltés is minimálisan csökkent.

Idén az első kilenc hónapról van friss
statisztika<http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/ksz/ksz21309.pdf>.
Ebből kiderül, hogy januártól szeptemberig 5,2 százalékkal több
vendégéjszakát töltöttek el a külföldiek a magyarországi szálláshelyeken az
előző év azonos időszakához képest. A legtöbb vendég - az összes 21
százaléka - továbbra is Németországból érkezett, míg a legdinamikusabb
bővülést az orosz<http://m.origo.hu/utazas/magyarorszag/20131202-miert-van-tele-budapesttel-a-kulfoldi-sajto.html#>,
a brit, a lengyel, a svéd és a svájci turisták mutatják. A vendégéjszakák
több mint felét, 56 százalékát Budapesten töltötték a külföldi vendégek
idén januártól szeptemberig. Itt 8 százalékkal nőtt ez idő alatt a
külföldiek vendégéjszakáinak száma, míg a magyarországi régiók közül a
legjobban (+16,3 százalék) Észak-Magyarország teljesített, a legrosszabbul
(-15,2 százalék) pedig Közép-Dunántúl.

Nemzetközi összehasonlításban a magyar adatok jók, de nem kiemelkedők. Az
Európai Utazási Bizottság most kiadott
jelentésében<http://etc-corporate.org/images/reports/ETC-Nov%202013%20Trends%20and%20Outlook-final.pdf>-
amely országtól függően májustól augusztusig bezárólag tartalmaz
adatokat
- a megelőző egy évben Izland, Szlovákia és Szerbia mutatta a legnagyobb
bővülést a beutazók számában Európán belül, Magyarország a 7. helyen
szerepel. A vendégéjszakák számát tekintve Magyarország a 8. legnagyobb
növekedést mutatta, ott Szlovákia, Lettország és Szerbia az első három
helyezett.

*Véleményünk a témáról: Kell-e cégér Magyarországnak?
<http://m.origo.hu/tartalom/20131129-velemeny-magyarorszag-es-budapest-turisztikai-sikererol.html>*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20131205/32b26a55/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról