[Grem] filozófia !!!!! XVI.Benedek: a teremtett világ, szeretet, igazság, gazdaság

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2013. Ápr. 26., P, 13:57:18 CEST


XVI. Benedek, a teremtett világ védelmezője
[image: Megosztás]<http://www.addtoany.com/share_save#url=http%3A%2F%2Fwww.magyarkurir.hu%2Fhirek%2Fxvi-benedek-teremtett-vilag-vedelmezoje&title=XVI.%20Benedek%2C%20a%20teremtett%20vil%C3%A1g%20v%C3%A9delmez%C5%91je&description=>

*XVI. Benedek* pápasága egész ideje alatt nagy hangsúlyt helyezett
az*Egyház társadalmi tanítására, ezen belül is a
teremtett világ védelmére,* amelybe nem csupán a környezettel szembeni
felelősségteljes viselkedést, hanem az etikus társadalmi és politikai
berendezkedést is beleértette.

*A "zöld pápa",* ahogy esetenként az olasz lapok XVI. Benedeket nevezték,
trónra lépésétől kezdve különös elkötelezettséget mutatott az ökológia
iránt. Még II. János Pálnál is gyakrabban foglalkozott ezzel a kérdéssel,
aki pedig Assisi Szent Ferencet 1979-ben az ökológia védőszentjének
rangjára emelte.

Harmadik enciklikájában, a 2009-es Caritas in veritatéban XVI. Benedek
hangsúlyozza: "*Az Egyház felelősséget visel a teremtésért, és ezt a
felelősséget nyilvánosan is érvényre kell juttatnia. Ha pedig ezt teszi,
nem csak a földet, a vizet, a levegőt kell védelmeznie, amelyek mind
hozzátartoznak a teremtés adományához. Az embert kell védelmeznie
mindenekelőtt, saját önpusztítása ellenében."*

Ebben az írásában a pápa egybegyűjtötte észrevételeit és javaslatait az
Egyház társadalmi tanításának minden területén: globalizáció, demográfiai
változások, gazdasági fejlődés, az állam szerepe, nemzetközi szervezetek,
kultúra, elvándorlás, környezet, technikai fejlődés. Ezek a témák azonban
már négy évvel korábbi,* Deus caritas est című, első enciklikájában* is
megjelentek: itt a* pápa az igazságosság és a szeretet közötti kapcsolatot *
hangsúlyozta.

XVI. Benedek ugyanis sohasem szűnt meg felhívni *a figyelmet a szeretet
központi szerepére*. 2012. november 11-i *De caritate ministranda* (A
szeretet szolgálatáról) című motu propriójában is erről írt: a katolikus
karitatív szervezetek, a püspökök és a "Cor Unum" Pápai Tanács közötti
kapcsolatról szólva emlékeztetett, hogy Isten igéjének hirdetése és a
szentségek ünneplése mellett a szeretet szolgálata alkotja az Egyház
legfontosabb feladatát.

Mathias Nebel, a genfi székhelyű Caritas in veritate Alapítvány elnöke
szerint a pápa *"a szeretetet a társadalmi kapcsolatok alapjaként határozta
meg.* (...) Korábban a szeretet a társadalmi tanítás célját jelentette,
XVI. Benedek azonban e tanítás alapelvévé tette azt." Ezen kívül *a
szeretet fogalmát összekapcsolta az igazságéval*, és ezáltal Mathias Nebel
szerint azt mondta ki, hogy *a szeretet első számú feltétele, hogy
elismerjük a valóságot olyannak, amilyen.*

Mindebből XVI. Benedek számára az következik, hogy *nem csupán az számít,
hogyan bánik az ember a környezetével, hanem az is, hogyan tekint benne
saját magára.* VI. Pál szellemi örököseként XVI. Benedek a Caritas in
veritatéban több mint ötven helyen idéz elődje *Populorum progressio* című
enciklikájából. De a VI. Pál által használt "népek fejlődésével" szemben
XVI. Benedek inkább a "teljes emberi fejlődés", illetve a "humán ökológia"
fogalmát használja. Ezek a kifejezések nem csak az enciklikában jelennek
meg több helyen, hanem XVI. Benedeknek a diplomáciai testület tagjaihoz
intézett, 2010. januári beszédében, illetve a 2011-es németországi
látogatása során elmondott szavaiban is:* "Az embernek is van ugyanis
természete, amit tiszteletben kell tartania, és amit nem manipulálhat
tetszése szerint. Az ember nem egy saját maga alkotta szabadság..."*

*XVI. Benedek törődött a világ sorsával, ennek megfelelően figyelmet
fordított a gazdaságra is.* A globalizációval együtt járó egyensúlyvesztés
különösen nyugtalanította. Többször is ostorozta a zabolátlanná vált
kapitalizmust, melyet csak az egyre nagyobb profit hajhászása érdekel. Alig
három évvel a gazdasági válság 2008-as megjelenése után a pápa *elítélte a
pénzügyi világ praktikáit, nevezetesen azoknak a hitelkonstrukcióknak a
széleskörű terjesztését, melyek "határtalan spekulációkra adnak
lehetőséget".* A pápa szemében ezek az ügyletek "világméretű társadalmi
igazságossági problémát" vetettek fel, mellyel szemben XVI. Benedek *az
érdeknélküliség, a nagylelkűség, és a bizalom fontosságát hangsúlyozta*,
melyeket elengedhetetlennek tartott a gazdaság egészséges működéséhez.

A pápa* rendszeresen intézett szolidaritási felhívást a bevándorlók
érdekében is, és azt kérte, hogy az emberek ne csak imádkozzanak, hanem
tegyenek is értük. *"Emberek millióit érinti az elvándorlás jelensége, de
itt nem a számokról van szó. Hanem férfiakról, nőkről és gyerekekről,
idősekről és fiatalokról, akik olyan helyet keresnek, ahol békében
élhetnek" - mondta XVI. Benedek 2012. január 15-én a Szent Péter téren.

Két évvel korábban, 2012. augusztus 22-én pedig, vasárnapi Úrangyala
imádságában, a pápa burkoltan bírálta a romák Franciaországból való
kiutasítását. XVI. Benedek arra szólította fel a misén összegyűlt
franciákat, hogy *"fogadják el az emberek természetes különbözőségét, ahogy
Jézus is egybehívott mindenféle nemzetiségű és nyelvű embereket".*

La Croix/Magyar Kurír
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20130426/5bc7116e/attachment-0001.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról