[Grem] Fw: film: Tengiz Abuladze: Vezekls
Mogyorsi Dorottya
modor307 at yahoo.com
2013. pr. 3., Sze, 12:58:51 CEST
Igen, jó film, én láttam korábban.
D.
"Legyen elötted mindig út. Fújjon mindig hátad mögül a szél. Az esö puhán essen földjeidre. A nap melegen süsse arcodat. S amíg újra találkozunk,hordozzon téged tenyerén az Isten!"
Mielött kinyomtatja ezt a levelet, környezetvédelmi okokból kérem, gondolja meg, valóban szükséges-e a m velet.
________________________________
From: Dr. Weinzierl Tamás <dr.weinzierl at t-online.hu>
To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
Sent: Wednesday, April 3, 2013 12:43 PM
Subject: [Grem] Fw: film: Tengiz Abuladze: Vezeklés
Subject: film
Érdekesség, talán a Kedves Listatagok
számára is. ÜDvözlettel: Weinzierl Tamás
·
·
Titokban
juttatták el Gorbacsovhoz, ő rábólintott. A szovjet rendszerváltás filmjét,
Tengiz Abuladze Vezeklését mutatta be az Anno
Filmklub.
A Vezeklés egy
görög dráma, egyfajta fordított Antigoné, amelyben a konfliktus nem a zsarnok
eltemetése körül zajlik, hanem éppenséggel arról folyik egy per, hogy az
eltemetett diktátor nem nyugodhat békében a sírjában. És rendszerváltó film, bár
már 1986 decemberében – a gorbacsovi glasznoszty, az új nyilvánosságpolitika
jegyében – bemutatták.
Ez utóbbi téren
különösen élen járt az Elem Klimov vezette szovjet filmszövetség, amely fedezte,
hogy a kópia Grúziából Moszkvába kerüljön az ártatlannak tűnő Don Quijote című film dobozaiban, és azt levetítsék a Gorbacsov-házaspár, illetve erősen
reformpárti főtanácsadója, Alekszandr Jakovlev számára. Ezt követően kerülhetett
csak sor a nyilvános vetítésre: a két és fél órás film döbbenetes hatást ért el
a szovjet közönségnél. A szovjet olvasót a Szovjet Kommunista Párt hét évtizedes
uralma hozzászoktatta ahhoz, hogy a művészi alkotásokat politikai agitációként
értelmezze. Márpedig ilyen élesen Hruscsov XX. és XXII. kongresszusi beszédei és
Szolzsenyicin Iván
Gyenyiszovicsa óta nem szembesülhettek a sztálini korszak
kritikájával.
Abuladze azonban nem
csupán az 1937–1938-as nagy terror éveit akarta megidézni: filmje azért
válhatott maradandóvá, mert örökérvényűt akart mondani. Főhőse, Varlam Aravidze
Hitler-bajszos, Mussolini-inges kis Sztálin, aki leginkább – ha már valakire –
arra a szintén grúziai (mingréli) származású Berijára emlékeztet, aki a nagy
perek idején került az állambiztonság (NKVD) élére. Az Aravidze név grúzul
annyit tesz: Senki – nem konkrét személyt jelenít meg egy városi párttitkárként,
hanem a démoni zsarnokságot.
A film erre erősít
rá azzal, hogy abszurd módon kezeli a helyszíneket és idősíkokat. Nem pusztán
arról van szó, hogy egy bírósági tárgyalás során a nyolcvanas évekből a
harmincas évekbe csöppenünk. Az NKVD emberei középkori páncélos lovagként
érkeznek a diktátorral szembeszegülő festőért. A tárgyalást – kirakatpert – a
rendező egy gazzal benőtt régi kőépület romjai közé helyezte, ahol a vádlottak
antik római tógákban tűnnek fel. Minden ilyen álomkép, szándékolt összemosás azt
üzeni, hogy a filmet általános példabeszédként
értelmezzük.
Többen legyenek a
bűnösök, mint az ártatlanok
Mellesleg e
kihallgatás a film egyik legzseniálisabb jelenete: vadvirágok és madárcsicsergés
közepette kedélyesen vallatják a festőt, miközben világos számunkra, hogy azon
koncepciós pereket idézi, amely mintegy 700 ezer áldozatot szedett – zömében a
meggyőződéses kommunisták, de legalábbis a párttagok, a rezsim működtetői
körében. A festő barátja, akit az összeesküvés vezetésével vádolnak, ekkor fejti
ki – szemében az őrület tüzével –, hogyan győzhető le szerinte a terror őrült
logikája őrült logikával. Azt vallja, minél nagyobbat, hihetetlenebbet kell
vallani (összeesküvésük 2700 embert szervezett be azzal a céllal, hogy Bombay és
London közt alagutat fúrjanak; mérgezett kukoricát vetettek, hogy kiirtsák a
népet), hogy minél több ártatlan embert kell bevádolni, hogy a végén többen
legyenek a bűnösök, mint az ártatlanok. Ugyanis, ha eljutunk idáig, majd
legfelül felnyílik a szemük, kivizsgálják az ügyet, és megtalálják az igazi
bűnösöket.
Abuladze nem riadt
vissza attól sem, hogy felvesse: a sztálinizmus – a zsarnokság általában – nem
létezhet a tömegek támogatása nélkül. Még saját stábja, a színészek is
fenntartásokkal fogadták azokat a jeleneteket, amelyek erre utaltak. Például
azt, amelyben festők követelik a párthoz írt levelükben, hogy festőtársukat,
Baratelit mint a nép ellenségét tartóztassák le. Hiába tiltakozik ellene a „régi
bolsevik” karakterét játszó funkcionárius, miszerint száz hülyénél többet ér egy
épeszű ember, a diktátor visszautasítja: neki a nép akaratát kell szolgálnia. A
festő feleségének rémálmában pedig – hiába bújik férjével a föld alá – a
szántást végző paraszt felfedi hollétüket a rájuk vadászók előtt. A hétköznapi
felelősséggel való szembesítést szintén általánosíthatjuk. A sztálini nagy
terror éveiről ugyanakkor elmondható, hogy a sztálini vezetés nem sikertelenül
épített a tömegek értelmiség- és bürokráciaellenes érzelmeire, miközben a
munkásság és kolhozparasztság ennek az erőszakhullámnak kevésbé vált
áldozatává.
A film három fő
színtere a templom, a tárgyalóterem és a temető. Az államszocialista korszak
nyilvánosságának nagyon fontos – ám messze nem egyedüli – terei voltak ezek. A
szovjet állam módszeres egyházellenes politikát folytatott, amelybe
beletartozott a vallásellenes propagandától kezdve templomok bezárásán át papok
és szerzetesek munkatáborokba küldése is. A templom így egyértelműen az
ellennyilvánosság tere, a hatvanas évektől kibontakozó vallásossági hullám pedig
a politikai szembenállás egyik megnyilvánulási formája lehetett. A temetés
esetében ugyanakkor az állami és pártrítusok a pravoszláv hagyományokra
építkeztek. Amit halottkultusznak nevezünk, az a pravoszláv felfogásban
valójában az élet kultusza. A mauzóleumban kiállított, bebalzsamozott Lenin, aki
élt, él és élni fog, ugyanúgy az öröklét ígéretét hirdette, mint a földben
nyugvó, nem romló megszentelt testek.
Személyes sebeket
tépett fel
A magyar történelem
még a szovjetnél is nyilvánvalóbb példákat – így Rajk László és Nagy Imre
újratemetését – mutat arra, hogy a korlátozott nyilvánosság körülményei között
hogyan válhat a temetés politikai eseménnyé. A nagy koncepciós perek pedig a
lehető legnagyobb nyilvánosság előtt zajlottak, rádiós közvetítéssel, sajtóban
közölt tárgyalásokkal, amit aztán különböző gyűlések, pártoktatás stb. témájává
tettek. A film keretét alkotó per – az Aravidze család pere Szandro Barateli
hullát kiásó lánya ellen – is úgy kezdődik, mintha az ítélet már készen állna.
Ám kilép ebből a forgatókönyvből, midőn a bíróság meghallgatja a vádlott
verzióját az 1930-as évekről.
Egy-egy „bátrabb”
magyar, lengyel vagy szovjet film kapcsán minduntalan fölmerül, hogyan volt
lehetséges mindez a cenzúra, a forgatókönyveket jóváhagyó film-főigazgatóságok,
ideológiai kényszerzubbonyok korában. A „bátor” filmek, cikkek, novellák, versek
száma azonban azt mondatja, ez valamilyen szinten a kultúrpolitika működéséhez
tartozott. A szókimondás a politikai nyilvánosság helyett a művészetre maradt. A Vezeklés esetében mindez kalandos történetté állt össze, ami jóval
azelőtt kezdődött, hogy ártatlan klasszikus filmfeldolgozásnak álcázva Moszkvába
csempészték a kópiáit.
Abuladze nagyon is
tisztában volt vele, hogy amibe még a brezsnyevi újrasztalinizálás leszálló
ágában belevágott, azt az SZKP agitprop osztálya élből megvétózná. Így egyrészt
szüksége volt egy befolyásos támogatóra, aki nem más volt, mint a grúz
kommunista párt akkori első titkára, Gorbacsov későbbi külügyminisztere, Eduard
Sevardnadze. Sevardnadzéék esetében – annyi más szovjet családhoz hasonlóan – a
sztálini nagy terror feszegetése személyes sebeket tépett fel. Az első titkár
unokabátyját – a festőt! – 1937-ben a grúz KP akkori első titkára, bizonyos
Lavrentyij Berija tartóztatta le és végeztette ki. A történet a filmbéli:
Dmitrij Sevardnadze a tbiliszi Metekhi templom műemlék épületét védte az azt
lerombolni, illetve modellként és maradványokként múzeumba száműzni akaró
hatalmassággal szemben. Eduard Sevardnadze párttag apját szintén letartóztatták,
ám őt egy NKVD-tisztként szolgáló volt tanítványa közbelépésére kiengedték.
Feleségének apja nem volt ilyen szerencsés. A grúz első titkár tehát a
forgatókönyv ismeretében fedezte a rendezőt, és sikerült megtalálni a kiskaput,
hogy elkerüljék a moszkvai filmcenzúrát is: nem a mozi, hanem a tévéfilmes keret
terhére forgatták le.
A film egy
rendkívüli esemény miatt majdnem mégis meghiúsult. A diktátor unokáját játszó
színész, Georgi Kobakhidze ugyanis részt vett a szovjet közvéleményt megrázó gépeltérítési akcióban 1983
novemberében. Az Aeroflot Tbiliszi–Leningrád járatát hét fiatal – mind a grúz
értelmiségi elit gyermekei – megkísérelték Törökországba téríteni. A gépet
speciális alakulat rohamozta meg, a három túlélő gépeltérítőt és egy
főkolomposnak kikiáltott ortodox pópát kivégezték. A Vezeklés forgatókönyve így jutott Kobakhidze elfogása után a
KGB-hez.
A film végül – új
színésszel – mégis elkészülhetett, de két évig Grúziában porosodott. Majd mikor
Moszkvában bemutatták és átütő sikert aratott, 1987-ben ezt a filmet küldte a
szovjet vezetés Cannes-ba, ahol három díjat is elnyert – köztük a zsűri
nagydíját. Abuladzét 1988-ban Lenin-díjjal tüntették ki, amit a rendező
megfelelő cinizmussal fogadott: elvégre a filmjében Lenin kultuszát is
lerombolta.
________________________________
Internal Virus Database is out of date.
Checked by AVG
- www.avg.com
Version: 8.5.455 / Virus Database: 271.1.1/5675 - Release
Date: 03/14/13 21:04:00
_______________________________________________
Grem mailing list
Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20130403/a0671bb5/attachment-0001.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl