<html><body><div style="color:#000; background-color:#fff; font-family:garamond, new york, times, serif;font-size:12pt">Igen, jó film, én láttam korábban.<br>D.<br><div><span></span></div><div> </div><div style="font-family:bookman old style, new york, times, serif;"><span style="font-weight:bold;font-style:italic;color:rgb(64, 0, 127);">"Legyen elötted mindig út. Fújjon mindig hátad mögül a szél. Az esö puhán essen földjeidre. A nap melegen süsse arcodat. S amíg újra találkozunk,hordozzon téged tenyerén az Isten!"</span><br><br> <span style="color:rgb(3, 61, 33);font-weight:bold;">Mielött kinyomtatja ezt a levelet, környezetvédelmi okokból kérem, gondolja meg, valóban szükséges-e a m velet.</span></div><div><br></div> <div style="font-family: garamond, new york, times, serif; font-size: 12pt;"> <div style="font-family: times new roman, new york, times, serif; font-size: 12pt;"> <div dir="ltr"> <font face="Arial"
size="2"> <hr size="1"> <b><span style="font-weight:bold;">From:</span></b> Dr. Weinzierl Tamás <dr.weinzierl@t-online.hu><br> <b><span style="font-weight: bold;">To:</span></b> grem@turul.kgk.uni-obuda.hu <br> <b><span style="font-weight: bold;">Sent:</span></b> Wednesday, April 3, 2013 12:43 PM<br> <b><span style="font-weight: bold;">Subject:</span></b> [Grem] Fw: film: Tengiz Abuladze: Vezeklés<br> </font> </div> <br>
<div id="yiv216154417">
<style> _filtered #yiv216154417 {
font-family:Wingdings;}
_filtered #yiv216154417 {margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;}
#yiv216154417 P.yiv216154417MsoNormal {
MARGIN:0cm 0cm 0pt;FONT-FAMILY:"Times New Roman";FONT-SIZE:12pt;}
#yiv216154417 LI.yiv216154417MsoNormal {
MARGIN:0cm 0cm 0pt;FONT-FAMILY:"Times New Roman";FONT-SIZE:12pt;}
#yiv216154417 DIV.yiv216154417MsoNormal {
MARGIN:0cm 0cm 0pt;FONT-FAMILY:"Times New Roman";FONT-SIZE:12pt;}
#yiv216154417 H2 {
MARGIN:0cm 0cm 0pt;FONT-FAMILY:"Times New Roman";FONT-SIZE:12pt;FONT-WEIGHT:normal;}
#yiv216154417 A:link {
COLOR:blue;TEXT-DECORATION:underline;}
#yiv216154417 SPAN.yiv216154417MsoHyperlink {
COLOR:blue;TEXT-DECORATION:underline;}
#yiv216154417 A:visited {
COLOR:purple;TEXT-DECORATION:underline;}
#yiv216154417 SPAN.yiv216154417MsoHyperlinkFollowed {
COLOR:purple;TEXT-DECORATION:underline;}
#yiv216154417 SPAN.yiv216154417E-mailStlus17 {
FONT-FAMILY:Arial;COLOR:windowtext;}
#yiv216154417 DIV.yiv216154417Section1 {
}
#yiv216154417 OL {
MARGIN-BOTTOM:0cm;}
#yiv216154417 UL {
MARGIN-BOTTOM:0cm;}
</style>
<div>
<div><b>Subject:</b> film</div>
<div> </div>
<div><font face="Arial" size="2">Érdekesség, talán a Kedves Listatagok
számára is. ÜDvözlettel: Weinzierl Tamás</font></div>
<div><font color="black" face="Arial" size="2"><span style="FONT-FAMILY:Arial;COLOR:black;FONT-SIZE:9pt;"></span></font> </div>
<div style="BACKGROUND:white;MARGIN-LEFT:0cm;VERTICAL-ALIGN:baseline;" class="yiv216154417MsoNormal"><font color="black" face="Symbol" size="2"><span style="FONT-FAMILY:Symbol;COLOR:black;FONT-SIZE:10pt;">
<span style="">·<font face="Times New Roman" size="1"><span style="FONT:7pt 'Times New Roman';">
</span></font></span></span></font><font color="black" face="Arial" size="1"><span style="FONT-FAMILY:Arial;COLOR:black;FONT-SIZE:9pt;"> </span></font></div>
<div style="BACKGROUND:white;MARGIN-LEFT:0cm;VERTICAL-ALIGN:baseline;" class="yiv216154417MsoNormal"><font color="black" face="Symbol" size="2"><span style="FONT-FAMILY:Symbol;COLOR:black;FONT-SIZE:10pt;"><span style="">·<font face="Times New Roman" size="1"><span style="FONT:7pt 'Times New Roman';">
</span></font></span></span></font><font color="black" face="Arial" size="1"><span style="FONT-FAMILY:Arial;COLOR:black;FONT-SIZE:9pt;"> </span></font></div>
<div class="yiv216154417Section1">
</div>
<h2 style="LINE-HEIGHT:13.5pt;MARGIN-BOTTOM:11.25pt;BACKGROUND:white;" class="yiv216154417Section1"><b><font color="#333333" face="Arial" size="3"><span style="FONT-FAMILY:Arial;COLOR:#333333;FONT-SIZE:11.5pt;FONT-WEIGHT:bold;">Titokban
juttatták el Gorbacsovhoz, ő rábólintott. A szovjet rendszerváltás filmjét,
Tengiz Abuladze <i><i><font face="Arial"><span class="yui_3_7_2_18_1364983591738_114" style="FONT-FAMILY:Arial;">Vezeklés</span></font></i></i>ét mutatta be az Anno
Filmklub.</span></font></b></h2>
<div style="LINE-HEIGHT:13.5pt;MARGIN-BOTTOM:11.25pt;BACKGROUND:white;VERTICAL-ALIGN:baseline;" class="yiv216154417MsoNormal"><font color="black" face="Arial" size="2"><span style="FONT-FAMILY:Arial;COLOR:black;FONT-SIZE:10.5pt;">A <i><i><font face="Arial"><span class="yui_3_7_2_18_1364983591738_118" style="FONT-FAMILY:Arial;">Vezeklés </span></font></i></i>egy
görög dráma, egyfajta fordított Antigoné, amelyben a konfliktus nem a zsarnok
eltemetése körül zajlik, hanem éppenséggel arról folyik egy per, hogy az
eltemetett diktátor nem nyugodhat békében a sírjában. És rendszerváltó film, bár
már 1986 decemberében – a gorbacsovi glasznoszty, az új nyilvánosságpolitika
jegyében – bemutatták.</span></font></div>
<div style="LINE-HEIGHT:13.5pt;MARGIN-BOTTOM:11.25pt;BACKGROUND:white;VERTICAL-ALIGN:baseline;" class="yiv216154417MsoNormal"><font color="black" face="Arial" size="2"><span style="FONT-FAMILY:Arial;COLOR:black;FONT-SIZE:10.5pt;">Ez utóbbi téren
különösen élen járt az Elem Klimov vezette szovjet filmszövetség, amely fedezte,
hogy a kópia Grúziából Moszkvába kerüljön az ártatlannak tűnő <i><i><font face="Arial"><span class="yui_3_7_2_18_1364983591738_122" style="FONT-FAMILY:Arial;">Don Quijote</span></font></i></i>
című film dobozaiban, és azt levetítsék a Gorbacsov-házaspár, illetve erősen
reformpárti főtanácsadója, Alekszandr Jakovlev számára. Ezt követően kerülhetett
csak sor a nyilvános vetítésre: a két és fél órás film döbbenetes hatást ért el
a szovjet közönségnél. A szovjet olvasót a Szovjet Kommunista Párt hét évtizedes
uralma hozzászoktatta ahhoz, hogy a művészi alkotásokat politikai agitációként
értelmezze. Márpedig ilyen élesen Hruscsov XX. és XXII. kongresszusi beszédei és
Szolzsenyicin <i><i><font face="Arial"><span class="yui_3_7_2_18_1364983591738_124" style="FONT-FAMILY:Arial;">Iván
Gyenyiszovics</span></font></i></i>a óta nem szembesülhettek a sztálini korszak
kritikájával.</span></font></div>
<div style="LINE-HEIGHT:13.5pt;MARGIN-BOTTOM:11.25pt;BACKGROUND:white;VERTICAL-ALIGN:baseline;" class="yiv216154417MsoNormal"><font color="black" face="Arial" size="2"><span style="FONT-FAMILY:Arial;COLOR:black;FONT-SIZE:10.5pt;">Abuladze azonban nem
csupán az 1937–1938-as nagy terror éveit akarta megidézni: filmje azért
válhatott maradandóvá, mert örökérvényűt akart mondani. Főhőse, Varlam Aravidze
Hitler-bajszos, Mussolini-inges kis Sztálin, aki leginkább – ha már valakire –
arra a szintén grúziai (mingréli) származású Berijára emlékeztet, aki a nagy
perek idején került az állambiztonság (NKVD) élére. Az Aravidze név grúzul
annyit tesz: Senki – nem konkrét személyt jelenít meg egy városi párttitkárként,
hanem a démoni zsarnokságot.</span></font></div>
<div style="LINE-HEIGHT:13.5pt;MARGIN-BOTTOM:11.25pt;BACKGROUND:white;VERTICAL-ALIGN:baseline;" class="yiv216154417MsoNormal"><font color="black" face="Arial" size="2"><span style="FONT-FAMILY:Arial;COLOR:black;FONT-SIZE:10.5pt;">A film erre erősít
rá azzal, hogy abszurd módon kezeli a helyszíneket és idősíkokat. Nem pusztán
arról van szó, hogy egy bírósági tárgyalás során a nyolcvanas évekből a
harmincas évekbe csöppenünk. Az NKVD emberei középkori páncélos lovagként
érkeznek a diktátorral szembeszegülő festőért. A tárgyalást – kirakatpert – a
rendező egy gazzal benőtt régi kőépület romjai közé helyezte, ahol a vádlottak
antik római tógákban tűnnek fel. Minden ilyen álomkép, szándékolt összemosás azt
üzeni, hogy a filmet általános példabeszédként
értelmezzük.</span></font></div>
<div style="LINE-HEIGHT:13.5pt;MARGIN-BOTTOM:11.25pt;BACKGROUND:white;VERTICAL-ALIGN:baseline;" class="yiv216154417MsoNormal"><b><b><font color="black" face="Arial" size="2"><span class="yui_3_7_2_18_1364983591738_130" style="FONT-FAMILY:Arial;COLOR:black;FONT-SIZE:10.5pt;">Többen legyenek a
bűnösök, mint az ártatlanok</span></font></b></b><font color="black" face="Arial" size="2"><span style="FONT-FAMILY:Arial;COLOR:black;FONT-SIZE:10.5pt;"></span></font></div>
<div style="LINE-HEIGHT:13.5pt;MARGIN-BOTTOM:11.25pt;BACKGROUND:white;VERTICAL-ALIGN:baseline;" class="yiv216154417MsoNormal"><font color="black" face="Arial" size="2"><span style="FONT-FAMILY:Arial;COLOR:black;FONT-SIZE:10.5pt;">Mellesleg e
kihallgatás a film egyik legzseniálisabb jelenete: vadvirágok és madárcsicsergés
közepette kedélyesen vallatják a festőt, miközben világos számunkra, hogy azon
koncepciós pereket idézi, amely mintegy 700 ezer áldozatot szedett – zömében a
meggyőződéses kommunisták, de legalábbis a párttagok, a rezsim működtetői
körében. A festő barátja, akit az összeesküvés vezetésével vádolnak, ekkor fejti
ki – szemében az őrület tüzével –, hogyan győzhető le szerinte a terror őrült
logikája őrült logikával. Azt vallja, minél nagyobbat, hihetetlenebbet kell
vallani (összeesküvésük 2700 embert szervezett be azzal a céllal, hogy Bombay és
London közt alagutat fúrjanak; mérgezett kukoricát vetettek, hogy kiirtsák a
népet), hogy minél több ártatlan embert kell bevádolni, hogy a végén többen
legyenek a bűnösök, mint az ártatlanok. Ugyanis, ha eljutunk idáig, majd
legfelül felnyílik a szemük, kivizsgálják az ügyet, és megtalálják az igazi
bűnösöket.</span></font></div>
<div style="LINE-HEIGHT:13.5pt;MARGIN-BOTTOM:11.25pt;BACKGROUND:white;VERTICAL-ALIGN:baseline;" class="yiv216154417MsoNormal"><font color="black" face="Arial" size="2"><span style="FONT-FAMILY:Arial;COLOR:black;FONT-SIZE:10.5pt;">Abuladze nem riadt
vissza attól sem, hogy felvesse: a sztálinizmus – a zsarnokság általában – nem
létezhet a tömegek támogatása nélkül. Még saját stábja, a színészek is
fenntartásokkal fogadták azokat a jeleneteket, amelyek erre utaltak. Például
azt, amelyben festők követelik a párthoz írt levelükben, hogy festőtársukat,
Baratelit mint a nép ellenségét tartóztassák le. Hiába tiltakozik ellene a „régi
bolsevik” karakterét játszó funkcionárius, miszerint száz hülyénél többet ér egy
épeszű ember, a diktátor visszautasítja: neki a nép akaratát kell szolgálnia. A
festő feleségének rémálmában pedig – hiába bújik férjével a föld alá – a
szántást végző paraszt felfedi hollétüket a rájuk vadászók előtt. A hétköznapi
felelősséggel való szembesítést szintén általánosíthatjuk. A sztálini nagy
terror éveiről ugyanakkor elmondható, hogy a sztálini vezetés nem sikertelenül
épített a tömegek értelmiség- és bürokráciaellenes érzelmeire, miközben a
munkásság és kolhozparasztság ennek az erőszakhullámnak kevésbé vált
áldozatává.</span></font></div>
<div style="LINE-HEIGHT:13.5pt;MARGIN-BOTTOM:11.25pt;BACKGROUND:white;VERTICAL-ALIGN:baseline;" class="yiv216154417MsoNormal">
<font color="black" face="Arial" size="2"><span style="FONT-FAMILY:Arial;COLOR:black;FONT-SIZE:10.5pt;">A film három fő
színtere a templom, a tárgyalóterem és a temető. Az államszocialista korszak
nyilvánosságának nagyon fontos – ám messze nem egyedüli – terei voltak ezek. A
szovjet állam módszeres egyházellenes politikát folytatott, amelybe
beletartozott a vallásellenes propagandától kezdve templomok bezárásán át papok
és szerzetesek munkatáborokba küldése is. A templom így egyértelműen az
ellennyilvánosság tere, a hatvanas évektől kibontakozó vallásossági hullám pedig
a politikai szembenállás egyik megnyilvánulási formája lehetett. A temetés
esetében ugyanakkor az állami és pártrítusok a pravoszláv hagyományokra
építkeztek. Amit halottkultusznak nevezünk, az a pravoszláv felfogásban
valójában az élet kultusza. A mauzóleumban kiállított, bebalzsamozott Lenin, aki
élt, él és élni fog, ugyanúgy az öröklét ígéretét hirdette, mint a földben
nyugvó, nem romló megszentelt testek.</span></font></div>
<div style="LINE-HEIGHT:13.5pt;MARGIN-BOTTOM:11.25pt;BACKGROUND:white;VERTICAL-ALIGN:baseline;" class="yiv216154417MsoNormal"><b><b><font color="black" face="Arial" size="2"><span class="yui_3_7_2_18_1364983591738_140" style="FONT-FAMILY:Arial;COLOR:black;FONT-SIZE:10.5pt;">Személyes sebeket
tépett fel</span></font></b></b><font color="black" face="Arial" size="2"><span style="FONT-FAMILY:Arial;COLOR:black;FONT-SIZE:10.5pt;"></span></font></div>
<div style="LINE-HEIGHT:13.5pt;MARGIN-BOTTOM:11.25pt;BACKGROUND:white;VERTICAL-ALIGN:baseline;" class="yiv216154417MsoNormal"><font color="black" face="Arial" size="2"><span style="FONT-FAMILY:Arial;COLOR:black;FONT-SIZE:10.5pt;">A magyar történelem
még a szovjetnél is nyilvánvalóbb példákat – így Rajk László és Nagy Imre
újratemetését – mutat arra, hogy a korlátozott nyilvánosság körülményei között
hogyan válhat a temetés politikai eseménnyé. A nagy koncepciós perek pedig a
lehető legnagyobb nyilvánosság előtt zajlottak, rádiós közvetítéssel, sajtóban
közölt tárgyalásokkal, amit aztán különböző gyűlések, pártoktatás stb. témájává
tettek. A film keretét alkotó per – az Aravidze család pere Szandro Barateli
hullát kiásó lánya ellen – is úgy kezdődik, mintha az ítélet már készen állna.
Ám kilép ebből a forgatókönyvből, midőn a bíróság meghallgatja a vádlott
verzióját az 1930-as évekről.</span></font></div>
<div style="LINE-HEIGHT:13.5pt;MARGIN-BOTTOM:11.25pt;BACKGROUND:white;VERTICAL-ALIGN:baseline;" class="yiv216154417MsoNormal"><font color="black" face="Arial" size="2"><span style="FONT-FAMILY:Arial;COLOR:black;FONT-SIZE:10.5pt;">Egy-egy „bátrabb”
magyar, lengyel vagy szovjet film kapcsán minduntalan fölmerül, hogyan volt
lehetséges mindez a cenzúra, a forgatókönyveket jóváhagyó film-főigazgatóságok,
ideológiai kényszerzubbonyok korában. A „bátor” filmek, cikkek, novellák, versek
száma azonban azt mondatja, ez valamilyen szinten a kultúrpolitika működéséhez
tartozott. A szókimondás a politikai nyilvánosság helyett a művészetre maradt. A
<i><i><font face="Arial"><span class="yui_3_7_2_18_1364983591738_148" style="FONT-FAMILY:Arial;">Vezeklés
</span></font></i></i>esetében mindez kalandos történetté állt össze, ami jóval
azelőtt kezdődött, hogy ártatlan klasszikus filmfeldolgozásnak álcázva Moszkvába
csempészték a kópiáit.</span></font></div>
<div style="LINE-HEIGHT:13.5pt;MARGIN-BOTTOM:11.25pt;BACKGROUND:white;VERTICAL-ALIGN:baseline;" class="yiv216154417MsoNormal"><font color="black" face="Arial" size="2"><span style="FONT-FAMILY:Arial;COLOR:black;FONT-SIZE:10.5pt;">Abuladze nagyon is
tisztában volt vele, hogy amibe még a brezsnyevi újrasztalinizálás leszálló
ágában belevágott, azt az SZKP agitprop osztálya élből megvétózná. Így egyrészt
szüksége volt egy befolyásos támogatóra, aki nem más volt, mint a grúz
kommunista párt akkori első titkára, Gorbacsov későbbi külügyminisztere, Eduard
Sevardnadze. Sevardnadzéék esetében – annyi más szovjet családhoz hasonlóan – a
sztálini nagy terror feszegetése személyes sebeket tépett fel. Az első titkár
unokabátyját – a festőt! – 1937-ben a grúz KP akkori első titkára, bizonyos
Lavrentyij Berija tartóztatta le és végeztette ki. A történet a filmbéli:
Dmitrij Sevardnadze a tbiliszi Metekhi templom műemlék épületét védte az azt
lerombolni, illetve modellként és maradványokként múzeumba száműzni akaró
hatalmassággal szemben. Eduard Sevardnadze párttag apját szintén letartóztatták,
ám őt egy NKVD-tisztként szolgáló volt tanítványa közbelépésére kiengedték.
Feleségének apja nem volt ilyen szerencsés. A grúz első titkár tehát a
forgatókönyv ismeretében fedezte a rendezőt, és sikerült megtalálni a kiskaput,
hogy elkerüljék a moszkvai filmcenzúrát is: nem a mozi, hanem a tévéfilmes keret
terhére forgatták le.</span></font></div>
<div style="LINE-HEIGHT:13.5pt;MARGIN-BOTTOM:11.25pt;BACKGROUND:white;VERTICAL-ALIGN:baseline;" class="yiv216154417MsoNormal"><font color="black" face="Arial" size="2"><span style="FONT-FAMILY:Arial;COLOR:black;FONT-SIZE:10.5pt;">A film egy
rendkívüli esemény miatt majdnem mégis meghiúsult. A diktátor unokáját játszó
színész, <a rel="nofollow" title="Georgi Kobakhidze (page does not exist)" target="_blank" href="http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Georgi_Kobakhidze&action=edit&redlink=1"><font color="#000366"><span style="COLOR:#000366;">Georgi Kobakhidze</span></font></a>
ugyanis részt vett a szovjet közvéleményt megrázó gépeltérítési akcióban 1983
novemberében. Az Aeroflot Tbiliszi–Leningrád járatát hét fiatal – mind a grúz
értelmiségi elit gyermekei – megkísérelték Törökországba téríteni. A gépet
speciális alakulat rohamozta meg, a három túlélő gépeltérítőt és egy
főkolomposnak kikiáltott ortodox pópát kivégezték. A <i><i><font face="Arial"><span class="yui_3_7_2_18_1364983591738_155" style="FONT-FAMILY:Arial;">Vezeklés
</span></font></i></i>forgatókönyve így jutott Kobakhidze elfogása után a
KGB-hez.</span></font></div>
<div style="LINE-HEIGHT:13.5pt;MARGIN-BOTTOM:11.25pt;BACKGROUND:white;VERTICAL-ALIGN:baseline;" class="yiv216154417MsoNormal"><font color="black" face="Arial" size="2"><span style="FONT-FAMILY:Arial;COLOR:black;FONT-SIZE:10.5pt;">A film végül – új
színésszel – mégis elkészülhetett, de két évig Grúziában porosodott. Majd mikor
Moszkvában bemutatták és átütő sikert aratott, 1987-ben ezt a filmet küldte a
szovjet vezetés Cannes-ba, ahol három díjat is elnyert – köztük a zsűri
nagydíját. Abuladzét 1988-ban Lenin-díjjal tüntették ki, amit a rendező
megfelelő cinizmussal fogadott: elvégre a filmjében Lenin kultuszát is
lerombolta.</span></font></div>
<div class="yiv216154417MsoNormal"><font face="Arial" size="2"><span style="FONT-FAMILY:Arial;FONT-SIZE:10pt;"> </span></font></div>
<div>
</div><div>
<hr>
</div>
<div><br>Internal Virus Database is out of date.<br>Checked by AVG
- www.avg.com <br>Version: 8.5.455 / Virus Database: 271.1.1/5675 - Release
Date: 03/14/13 21:04:00<br></div></div>
</div><br>_______________________________________________<br>Grem mailing list<br><a ymailto="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu" href="mailto:Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu">Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu</a><br><a href="http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem" target="_blank">http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</a><br><br><br> </div> </div> </div></body></html>