[Grem] az evang-i emberi együttélés modellje optimizmusra ad okot
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2012. Nov. 9., P, 17:27:22 CET
Rodney Stark vallásszociológus optimista: az Evangélium által felkínált
emberi együttélés modellje ...
http://www.magyarkurir.hu/hirek/miert-gyoztes-keresztenyseg
"A világ lakosságának 40 százaléka keresztény, és a keresztények száma a
többi valláshoz képest gyors növekedést mutat" - ilyen és hasonlóan
meglepő, optimista kijelentésekkel él Rodney Stark vallásszociológus.
Elismert név a szakmában, 30 könyvét 15 nyelvre fordítottak le.
A *kereszténység győzelme *című, legújabb művében - amelyben egyébként szó
sincs semmiféle triumfalizmusról - a texasi Baylor University szociológusa
a kezdetektől napjainkig vizsgálja a kereszténység terjedésének történetét.
Hangsúlyozza: az evangélium által felkínált emberi együttélés modellje
tette győzedelmessé vallásunkat régen és ma is, a legkülönfélébb társadalmi
körülmények között. Modern módszerekkel folytatott felmérései szerint az
egykor áthatolhatatlannak tűnő Kínában ma már 70 millió keresztény él,
számuk megegyezik a kínai kommunista párt tagjainak létszámával.
Az Avvenirében Lorenzo Fazzininek adott interjúban Stark elmondja: a
kereszténység választása a történelem során "biológiai szempontból" is
kedvező volt. A keresztények kezdettől fogva olyan közösségeket alkottak,
amelyek képesek voltak támogatni tagjaikat. Gondot viseltek egymásról,
ápolták a betegeket, gondoskodtak az öregekről, a szegényekről. Az első
keresztények irgalmasságból fakadó erőfeszítéseinek köszönhetően oly
mértékben tudták enyhíteni az emberek szenvedését, hogy átlagéletkoruk
magasabb volt a környezetükben élő pogányokénál. A keresztény nők jobban
éltek társaiknál: később házasodtak, férjeik hűségesebbek voltak, nem
váltak el tőlük, nem kellett a pogányok körében elterjedt abortuszt
választaniuk. A lelki szempontokon túl is derűsebb, vonzóbb életük volt
pogány társaikénál.
A riporter a keresztényeket érő vádról is kérdezte a szociológust,
miszerint Konstantinusz ediktumát követően az Egyház elnyomta a pogányokat.
Stark kutatásai szerint "a pogányságot nem nyomta el gyors ütemben
valamiféle intoleráns kereszténység, hanem nagyon lassan tűnt el, sőt, a
New Age bizonyos köreiben még ma is él." Pogány szentélyek, szertartások a
keresztény területeken is léteztek még a VIII-IX. századig, a pogányságot
nem nyomta el egyfajta militáns kereszténység, hanem hosszú időn keresztül
tovább élhetett.
Stark megállapítja azt is, hogy a reformáció jótékony hatására a Katolikus
Egyházon belül művelt, buzgón vallásos szerzetesek és szerzetesnők olyan
közösségei jöttek létre, amelyek energikus módon voltak képesek
megerősíteni a hitet Európában és a világ más részein is. Hasonló dolog
történt a közelmúltban Latin-Amerikában is: ahol magasabb a protestánsok
száma, ott a katolikusok is nagyobb számban vesznek részt a liturgikus
eseményeken. A protestantizmus kihívására válaszként a szemináriumokba is
többen jelentkeznek.
Az úgynevezett Globális Délről, vagyis a gazdaságilag fejletlenebb, szegény
országokból érkező bevándorlás Stark szerint szintén pozitív hatással van
az európai kereszténységre. Németországban zsúfolásig telnek az afrikai
prédikátorok alapította protestáns templomok. A templomokat megtöltő hívek
pedig főként "bennszülött" németek.
A kereszténység jövője szempontjából a legfontosabbnak azt tartja, hogy a
templomokba járó emberek több gyermeknek adnak életet. "Ha ez így
folytatódik a következő években is, akkor Európában keresztény újjászületés
várható csupán e két csoport termékenységi adatai következtében is" - zárta
le a beszélgetést a texasi egyetemi professzor.
Magyar Kurír
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20121109/ce15b7a3/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról