Rodney Stark vallásszociológus optimista:&nbsp;&nbsp; az Evangélium által felkínált emberi együttélés modellje ...<br><br><font size="1"><a href="http://www.magyarkurir.hu/hirek/miert-gyoztes-keresztenyseg" target="_blank">http://www.magyarkurir.hu/hirek/miert-gyoztes-keresztenyseg</a> </font><br>

<br>&bdquo;A világ lakosságának 40 százaléka keresztény, és a keresztények száma a
 többi valláshoz képest gyors növekedést mutat&rdquo; &ndash; ilyen és hasonlóan 
meglepő, optimista kijelentésekkel él Rodney Stark vallásszociológus. 
Elismert név a szakmában, 30 könyvét 15 nyelvre fordítottak le.<br><br>A <i>kereszténység győzelme </i>című, legújabb művében &ndash; amelyben 
egyébként szó sincs semmiféle triumfalizmusról &ndash; a texasi Baylor 
University szociológusa a kezdetektől napjainkig vizsgálja a 
kereszténység terjedésének történetét. Hangsúlyozza: az evangélium által
 felkínált emberi együttélés modellje tette győzedelmessé vallásunkat 
régen és ma is, a legkülönfélébb társadalmi körülmények között. Modern 
módszerekkel folytatott felmérései szerint az egykor áthatolhatatlannak 
tűnő Kínában ma már 70 millió keresztény él, számuk megegyezik a kínai 
kommunista párt tagjainak létszámával.<p>Az Avvenirében Lorenzo 
Fazzininek adott interjúban Stark elmondja: a kereszténység választása a
 történelem során &bdquo;biológiai szempontból&rdquo; is kedvező volt. A 
keresztények kezdettől fogva olyan közösségeket alkottak, amelyek 
képesek voltak támogatni tagjaikat. Gondot viseltek egymásról, ápolták a
 betegeket, gondoskodtak az öregekről, a szegényekről. Az első 
keresztények irgalmasságból fakadó erőfeszítéseinek köszönhetően oly 
mértékben tudták enyhíteni az emberek szenvedését, hogy átlagéletkoruk 
magasabb volt a környezetükben élő&nbsp; pogányokénál. A keresztény nők 
jobban éltek társaiknál: később házasodtak, férjeik hűségesebbek voltak,
 nem váltak el tőlük, nem kellett a pogányok körében elterjedt abortuszt
 választaniuk. A lelki szempontokon túl is derűsebb, vonzóbb életük volt
 pogány társaikénál.</p><p>A riporter a keresztényeket érő vádról is 
kérdezte a szociológust, miszerint Konstantinusz ediktumát követően az 
Egyház elnyomta a pogányokat. Stark kutatásai szerint &bdquo;a pogányságot nem
 nyomta el gyors ütemben valamiféle intoleráns kereszténység, hanem 
nagyon lassan tűnt el, sőt, a New Age bizonyos köreiben még ma is él.&rdquo; 
Pogány szentélyek, szertartások a keresztény területeken is léteztek még
 a VIII-IX. századig, a pogányságot nem nyomta el egyfajta militáns 
kereszténység, hanem hosszú időn keresztül tovább élhetett.</p><p>Stark 
megállapítja azt is, hogy a reformáció jótékony hatására a Katolikus 
Egyházon belül művelt, buzgón vallásos szerzetesek és szerzetesnők olyan
 közösségei jöttek létre, amelyek energikus módon voltak képesek 
megerősíteni a hitet Európában és a világ más részein is. Hasonló dolog 
történt a közelmúltban Latin-Amerikában is: ahol magasabb a protestánsok
 száma, ott a katolikusok is nagyobb számban vesznek részt a liturgikus 
eseményeken. A protestantizmus kihívására válaszként a szemináriumokba 
is többen jelentkeznek.</p><p>Az úgynevezett Globális Délről, vagyis a 
gazdaságilag fejletlenebb, szegény országokból érkező bevándorlás Stark 
szerint szintén pozitív hatással van az európai kereszténységre. 
Németországban zsúfolásig telnek az afrikai prédikátorok alapította 
protestáns templomok. A templomokat megtöltő hívek pedig főként 
&bdquo;bennszülött&rdquo; németek.</p><p>A kereszténység jövője szempontjából a 
legfontosabbnak azt tartja, hogy a templomokba járó emberek több 
gyermeknek adnak életet. &bdquo;Ha ez így folytatódik a következő években is, 
akkor Európában keresztény újjászületés várható csupán e két csoport 
termékenységi adatai következtében is&rdquo; &ndash; zárta le a beszélgetést a 
texasi egyetemi professzor.</p><p>Magyar Kurír</p>