<div dir="ltr"><div dir="ltr">
<div><font size="4"><b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">Barsi Balázs atya:   </span></b><font style="color:rgb(153,0,0)"><b><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><a href="https://barsitelekmm.blogspot.com/" rel="noreferrer" target="_blank">https://barsitelekmm.blogspot.com</a></span></b></font> </font></div><div>
<h2><span>2025. október 31., péntek</span></h2>

          <div>
        
<div>
<div>


<a name="m_-3869824763624582154_5410381258988746929"></a>
<h3>
<a href="https://barsitelekmm.blogspot.com/2025/10/evkozi-30-het_01251507426.html" target="_blank">Évközi 30. hét</a>
</h3>
<div>
<div></div>
</div>
<div id="m_-3869824763624582154gmail-post-body-5410381258988746929">
<div style="text-align:justify"><font size="4"><span style="font-family:Georgia,Times New Roman,serif"><b>Róm 9,1-5</b></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span style="font-family:Georgia,Times New Roman,serif"></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span style="font-family:Georgia,Times New Roman,serif"><i>Igazat
 mondok Krisztusban, nem hazudom, a lelkiismeretem mellettem tesz 
tanúságot a Szentlélekben, hogy nagy a szomorúságom és szívemnek 
fájdalma szüntelen. Hiszen azt kívánnám, hogy magam legyek átkozottként 
távol Krisztustól testvéreimért, test szerint való rokonaimért, az 
izraelitákért, akiké a gyermekké fogadás, a dicsőség, a szövetségek, a 
törvényadás, az istentisztelet és az ígéretek. Övék az atyák, és test 
szerint Krisztus is közülük való, aki mindenek fölött álló, örökké 
áldott Isten. Ámen.</i></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span style="font-family:Georgia,Times New Roman,serif"><br></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span style="font-family:Georgia,Times New Roman,serif"><b>Lk 14,1-6</b></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span style="font-family:Georgia,Times New Roman,serif"></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span style="font-family:Georgia,Times New Roman,serif"><i>Történt
 pedig, hogy Jézus szombaton az egyik vezető farizeus házába ment 
étkezni, és azok figyelték őt. Ott egy vízkóros ember került elébe. 
Ekkor Jézus megkérdezte a törvénytudóktól és a farizeusoktól: „Szabad-e 
szombaton gyógyítani vagy nem?” <b>Azok csak hallgattak.</b> Erre 
megérintette a beteget, meggyógyította, és elbocsátotta. Aztán így szólt
 hozzájuk: „Ha közületek valakinek a fia vagy az ökre kútba esik, nem 
húzza-e ki rögtön, akár szombaton is?” Erre nem tudtak mit felelni.</i></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><br></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span face="Trebuchet MS, sans-serif" style="font-family:arial">„Ideje
 van a hallgatásnak, és ideje van a szólásnak” – mondja a Prédikátor. 
Veszélyes lehet, ha az ember akkor beszél, amikor hallgatnia kellene, de
 talán még veszélyesebb, amikor hallgat, holott meg kellene szólalnia. </span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span face="Trebuchet MS, sans-serif" style="font-family:arial"></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span face="Trebuchet MS, sans-serif" style="font-family:arial">Miért
 hallgatnak a törvénytudók és farizeusok? Először azért, mert nem 
akarnak, a gyógyítás után pedig azért, mert nem tudnak mit felelni. Első
 némaságba burkolózásuk oka, hogy nem akarnak lelepleződni, nem 
szeretnék, ha napvilágra kerülnének szívük titkos gondolatai, mert akkor
 kiderülne, hogy már régen nem a törvény szavainak értelmezéséről és 
megtartásáról gondolkodnak, hanem arról, hogy hogyan okozhatnák Jézus 
vesztét... Második hallgatásuk a történet végén már tragikomikus. Most 
már szeretnének megszólalni, szeretnének cáfolni, visszavágni és 
ellentmondani, de szégyenben maradnak. És ez már nem a megszégyenülés 
üdvös hallgatása, hanem a tehetetlen indulat forrongása. Ez a pillanat 
még mindig nem volna késő a beismerésre, hogy Jézusnak igaza van, még 
mindig volna lehetőség újra felvenni vele a párbeszéd fonalát, de most 
már sokkal nehezebb. Most még úrrá lehetnének a nyelvüket, szívüket, 
életüket megbénító némaságon, de nem szólnak. Egyre ellenállhatatlanabb 
erővel sodródnak az örök elnémulás felé, ahol az emésztő gyűlölet és 
fojtogató düh szorításában már nem is lesznek képesek emberi szóra, csak
 az elkeseredett fogcsikorgatásra. </span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span face="Trebuchet MS, sans-serif" style="font-family:arial"></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span face="Trebuchet MS, sans-serif" style="font-family:arial"><b><i>Urunk
 Jézus, Te arra hívsz minket, hogy nap mint nap párbeszédben legyünk 
Veled. Megszólítasz, kérdést teszel fel, állásfoglalásra késztetsz. Míg a
 kígyó a Paradicsomkertben azért próbálta kérdésekkel párbeszédre bírni 
Évát, hogy saját logikáját rákényszerítve bűnbe vigye, Te kérdéseiddel 
mindig a jóra „kísértesz”, megmutatva a szabadulás útját az ördögi 
logikából. Add, kérünk, kegyelmedet, hogy újra és újra megnyissuk 
szívünket igéd előtt, meghalljuk a lelkiismeretünkön keresztül nekünk 
szóló kérdésedet, felhívásodat, és napról napra készségesen válaszoljunk
 is rá.</i></b></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span face="Trebuchet MS, sans-serif" style="font-family:arial"><b><i><br></i></b></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span face="Trebuchet MS, sans-serif" style="font-family:arial"><b><i><u><span style="background-color:rgb(255,242,204)">Bp.Barron's Gospel reflection (<a href="http://wordonfire.org" target="_blank">wordonfire.org</a>):</span></u></i></b></span></font></div><div style="text-align:justify">
<p style="margin:0px;font-family:roboto,"helvetica neue",helvetica,arial,sans-serif;line-height:27px;color:rgb(0,0,0);font-size:18px">Friends, in
 today’s Gospel, Jesus heals a man on the sabbath, thus demonstrating 
his authority over the law. The Jesus portrayed in the Gospels 
consistently speaks and acts in the very person of Yahweh, the God of 
Israel.</p>
<p style="margin:0px;font-family:roboto,"helvetica neue",helvetica,arial,sans-serif;line-height:27px;color:rgb(0,0,0);font-size:18px"></p>
<p style="margin:0px;font-family:roboto,"helvetica neue",helvetica,arial,sans-serif;line-height:27px;color:rgb(0,0,0);font-size:18px">On
 another occasion, defending his disciples against the charge of picking
 grain on the sabbath, Jesus reminds his interlocutors that priests 
serving in the temple can, under certain circumstances, violate the 
sabbath and still remain innocent. Then he adds with breathtaking 
laconicism, “I say to you, something greater than the temple is here.” 
The only one who could reasonably claim to be “greater” than the temple 
would be the one who was worshiped in the temple.</p>
<p style="margin:0px;font-family:roboto,"helvetica neue",helvetica,arial,sans-serif;line-height:27px;color:rgb(0,0,0);font-size:18px"></p><p style="margin:0px;font-family:roboto,"helvetica neue",helvetica,arial,sans-serif;line-height:27px;color:rgb(0,0,0);font-size:18px">In
 a number of places in the Sermon on the Mount, Jesus states, “You have 
heard it said . . . but I say . . .” This almost casual dismissal of the
 Torah, the revelation given by Yahweh to Moses himself and hence the 
court of final appeal to any pious Jew, would have overwhelmed any 
first-century Jew. Once more, the only one who could legitimately 
overrule the Torah with such insouciance would be the one who was 
himself the author of the Torah.</p><font size="4"><b><i><font style="color:rgb(0,0,255)">Imádkozzál érettünk Istennek Szent Anyja, hogy méltók lehessünk Krisztus ígéreteire. Ámen.</font></i></b></font></div></div></div></div></div></div></div>
</div>