<div dir="ltr"><div dir="ltr">
<div><font size="4"><b><span style="background-color:rgb(255,242,204)">Barsi Balázs atya: </span></b><font style="color:rgb(153,0,0)"><b><span style="background-color:rgb(255,242,204)"><a href="https://barsitelekmm.blogspot.com/" rel="noreferrer" target="_blank">https://barsitelekmm.blogspot.com</a></span></b></font> </font></div><div>
<h2><span>2025. október 31., péntek</span></h2>
<div>
<div>
<div>
<a name="m_-3869824763624582154_5410381258988746929"></a>
<h3>
<a href="https://barsitelekmm.blogspot.com/2025/10/evkozi-30-het_01251507426.html" target="_blank">Évközi 30. hét</a>
</h3>
<div>
<div></div>
</div>
<div id="m_-3869824763624582154gmail-post-body-5410381258988746929">
<div style="text-align:justify"><font size="4"><span style="font-family:Georgia,Times New Roman,serif"><b>Róm 9,1-5</b></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span style="font-family:Georgia,Times New Roman,serif"></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span style="font-family:Georgia,Times New Roman,serif"><i>Igazat
mondok Krisztusban, nem hazudom, a lelkiismeretem mellettem tesz
tanúságot a Szentlélekben, hogy nagy a szomorúságom és szívemnek
fájdalma szüntelen. Hiszen azt kívánnám, hogy magam legyek átkozottként
távol Krisztustól testvéreimért, test szerint való rokonaimért, az
izraelitákért, akiké a gyermekké fogadás, a dicsőség, a szövetségek, a
törvényadás, az istentisztelet és az ígéretek. Övék az atyák, és test
szerint Krisztus is közülük való, aki mindenek fölött álló, örökké
áldott Isten. Ámen.</i></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span style="font-family:Georgia,Times New Roman,serif"><br></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span style="font-family:Georgia,Times New Roman,serif"><b>Lk 14,1-6</b></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span style="font-family:Georgia,Times New Roman,serif"></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span style="font-family:Georgia,Times New Roman,serif"><i>Történt
pedig, hogy Jézus szombaton az egyik vezető farizeus házába ment
étkezni, és azok figyelték őt. Ott egy vízkóros ember került elébe.
Ekkor Jézus megkérdezte a törvénytudóktól és a farizeusoktól: „Szabad-e
szombaton gyógyítani vagy nem?” <b>Azok csak hallgattak.</b> Erre
megérintette a beteget, meggyógyította, és elbocsátotta. Aztán így szólt
hozzájuk: „Ha közületek valakinek a fia vagy az ökre kútba esik, nem
húzza-e ki rögtön, akár szombaton is?” Erre nem tudtak mit felelni.</i></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><br></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span face="Trebuchet MS, sans-serif" style="font-family:arial">„Ideje
van a hallgatásnak, és ideje van a szólásnak” – mondja a Prédikátor.
Veszélyes lehet, ha az ember akkor beszél, amikor hallgatnia kellene, de
talán még veszélyesebb, amikor hallgat, holott meg kellene szólalnia. </span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span face="Trebuchet MS, sans-serif" style="font-family:arial"></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span face="Trebuchet MS, sans-serif" style="font-family:arial">Miért
hallgatnak a törvénytudók és farizeusok? Először azért, mert nem
akarnak, a gyógyítás után pedig azért, mert nem tudnak mit felelni. Első
némaságba burkolózásuk oka, hogy nem akarnak lelepleződni, nem
szeretnék, ha napvilágra kerülnének szívük titkos gondolatai, mert akkor
kiderülne, hogy már régen nem a törvény szavainak értelmezéséről és
megtartásáról gondolkodnak, hanem arról, hogy hogyan okozhatnák Jézus
vesztét... Második hallgatásuk a történet végén már tragikomikus. Most
már szeretnének megszólalni, szeretnének cáfolni, visszavágni és
ellentmondani, de szégyenben maradnak. És ez már nem a megszégyenülés
üdvös hallgatása, hanem a tehetetlen indulat forrongása. Ez a pillanat
még mindig nem volna késő a beismerésre, hogy Jézusnak igaza van, még
mindig volna lehetőség újra felvenni vele a párbeszéd fonalát, de most
már sokkal nehezebb. Most még úrrá lehetnének a nyelvüket, szívüket,
életüket megbénító némaságon, de nem szólnak. Egyre ellenállhatatlanabb
erővel sodródnak az örök elnémulás felé, ahol az emésztő gyűlölet és
fojtogató düh szorításában már nem is lesznek képesek emberi szóra, csak
az elkeseredett fogcsikorgatásra. </span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span face="Trebuchet MS, sans-serif" style="font-family:arial"></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span face="Trebuchet MS, sans-serif" style="font-family:arial"><b><i>Urunk
Jézus, Te arra hívsz minket, hogy nap mint nap párbeszédben legyünk
Veled. Megszólítasz, kérdést teszel fel, állásfoglalásra késztetsz. Míg a
kígyó a Paradicsomkertben azért próbálta kérdésekkel párbeszédre bírni
Évát, hogy saját logikáját rákényszerítve bűnbe vigye, Te kérdéseiddel
mindig a jóra „kísértesz”, megmutatva a szabadulás útját az ördögi
logikából. Add, kérünk, kegyelmedet, hogy újra és újra megnyissuk
szívünket igéd előtt, meghalljuk a lelkiismeretünkön keresztül nekünk
szóló kérdésedet, felhívásodat, és napról napra készségesen válaszoljunk
is rá.</i></b></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span face="Trebuchet MS, sans-serif" style="font-family:arial"><b><i><br></i></b></span></font></div><div style="text-align:justify"><font size="4"><span face="Trebuchet MS, sans-serif" style="font-family:arial"><b><i><u><span style="background-color:rgb(255,242,204)">Bp.Barron's Gospel reflection (<a href="http://wordonfire.org" target="_blank">wordonfire.org</a>):</span></u></i></b></span></font></div><div style="text-align:justify">
<p style="margin:0px;font-family:roboto,"helvetica neue",helvetica,arial,sans-serif;line-height:27px;color:rgb(0,0,0);font-size:18px">Friends, in
today’s Gospel, Jesus heals a man on the sabbath, thus demonstrating
his authority over the law. The Jesus portrayed in the Gospels
consistently speaks and acts in the very person of Yahweh, the God of
Israel.</p>
<p style="margin:0px;font-family:roboto,"helvetica neue",helvetica,arial,sans-serif;line-height:27px;color:rgb(0,0,0);font-size:18px"></p>
<p style="margin:0px;font-family:roboto,"helvetica neue",helvetica,arial,sans-serif;line-height:27px;color:rgb(0,0,0);font-size:18px">On
another occasion, defending his disciples against the charge of picking
grain on the sabbath, Jesus reminds his interlocutors that priests
serving in the temple can, under certain circumstances, violate the
sabbath and still remain innocent. Then he adds with breathtaking
laconicism, “I say to you, something greater than the temple is here.”
The only one who could reasonably claim to be “greater” than the temple
would be the one who was worshiped in the temple.</p>
<p style="margin:0px;font-family:roboto,"helvetica neue",helvetica,arial,sans-serif;line-height:27px;color:rgb(0,0,0);font-size:18px"></p><p style="margin:0px;font-family:roboto,"helvetica neue",helvetica,arial,sans-serif;line-height:27px;color:rgb(0,0,0);font-size:18px">In
a number of places in the Sermon on the Mount, Jesus states, “You have
heard it said . . . but I say . . .” This almost casual dismissal of the
Torah, the revelation given by Yahweh to Moses himself and hence the
court of final appeal to any pious Jew, would have overwhelmed any
first-century Jew. Once more, the only one who could legitimately
overrule the Torah with such insouciance would be the one who was
himself the author of the Torah.</p><font size="4"><b><i><font style="color:rgb(0,0,255)">Imádkozzál érettünk Istennek Szent Anyja, hogy méltók lehessünk Krisztus ígéreteire. Ámen.</font></i></b></font></div></div></div></div></div></div></div>
</div>